Te joilla todettu korkea kolesteroli
Millainen ruokavalionne oli ennen sen toteamista? Entä elintapanne muuten? Vai onko teillä perintötekijöissä se? Kiinnostaisi tietää täytyykö oikeesti syödä epäterveellisesti ja kuinka kauan, että kolesteroli on korkea. Jos siis ei ole mitään sukurasitteita yms taustalla, silloinhan kolesteroli voi olla korkeahko ihan terveelliselläkin ruokavaliolla.
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 17:46"]
Millainen ruokavalionne oli ennen sen toteamista? Entä elintapanne muuten? Vai onko teillä perintötekijöissä se? Kiinnostaisi tietää täytyykö oikeesti syödä epäterveellisesti ja kuinka kauan, että kolesteroli on korkea. Jos siis ei ole mitään sukurasitteita yms taustalla, silloinhan kolesteroli voi olla korkeahko ihan terveelliselläkin ruokavaliolla.
[/quote]
Ymmärrätkö oikeasti, mikä on kolesteroli?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 17:48"]
Mulla on. Käytän rasvoja varmaan liiankin vähän, mutta hiilareita, huonoja, on ollut ruokavaliossa lapsesta saakka aika paljon ja niitä olen nyt koettanut minimoida viime aikoina. Syön kyllä aika paljon kasviksia, hedelmiä kohtuudella ja marjoja jonkin verran. Minulla on huono muistaakseni viimeksi ollut 5,7. Ärsyttää kun terveydenhoitaja antoi ohjeita rasvankäytöstä, mutku en minä niitä rasvoja justiinsa käytä. Mieluiten öljyä.
[/quote]
Syö ruokasi normaalirasvaisena, äläkä vältä eläinrasvoja.
Kolesterolimittauksissa pitää ottaa huomioon:
LDL
HDL
Trigly
Kokonaiskolesteroli ei kerro yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 17:48"]
Mulla on. Käytän rasvoja varmaan liiankin vähän, mutta hiilareita, huonoja, on ollut ruokavaliossa lapsesta saakka aika paljon ja niitä olen nyt koettanut minimoida viime aikoina. Syön kyllä aika paljon kasviksia, hedelmiä kohtuudella ja marjoja jonkin verran. Minulla on huono muistaakseni viimeksi ollut 5,7. Ärsyttää kun terveydenhoitaja antoi ohjeita rasvankäytöstä, mutku en minä niitä rasvoja justiinsa käytä. Mieluiten öljyä.
[/quote]
Syö ruokasi normaalirasvaisena, äläkä vältä eläinrasvoja.
[/quote]
Inhoan voita ja margariinia, ruuanlaitossa käytän voita tai öljyä. Mulla on yksi jo omilleen muuttanut lapsi vahvasti maidolle allerginen, joten silloin ei voi voita käyttää kun hän on paikalla. Allergiaoireet eivät jääneet siis lapsuuteen.
Kyllä ymmärrän, tarkotin nyt sitä huonoa kolesterolia mikä ei saisi olla korkea. AP
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 17:57"]
Kyllä ymmärrän, tarkotin nyt sitä huonoa kolesterolia mikä ei saisi olla korkea. AP
[/quote]
Tärkeää on huonon ja hyvän oikea suhde.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 17:55"]
Kolesterolimittauksissa pitää ottaa huomioon:
LDL
HDL
Trigly
Kokonaiskolesteroli ei kerro yhtään mitään.
[/quote]
Tähän listaan pitää lisätä vielä yksi muu jonka nimeä en muista.
Älä ap oo huolissasi jos sulla ei ole korkean riskin vaaraa eli et ole lihava, omaat normaalin verenpaineen, ei ole diabetestä. Mulla on korkea kol enkä edes viitsi mittailla, koko kolhysteriaan en lähde enää kun tiedän asioista aivan tarpeeksi,
Minä en ole lihava, en ole koskaan ollutkaan, ei ole diabetesta, liikun paljon, verenpaineeni on matalahko. 2.