Shampoo ehdotuksia vuosien ongelmaan
Hei, juu elikkäs olen yläasteelta asti kärsinyt päänahkani takia. Olen nyt parikymppinen, ja minulla on pitkät, paksut ja suorat värjäämättömät hiukset. Jatkuvana ongelmana shampoomerkkien vaihtelusta huolimatta joko kuivuminen ja hilseily, rasvoittuminen tai molemmat samaan aikaan.
Testattujen merkkien joukossa mm. kampaamojen shampoot, ei vaikutusta tai hiljalleen kuivattavia. Lushin palashampoot kuivattivan ihan kamalasti sulfaattimäärän takia ja niistä seurasi ihan uskomatonta hilseilyä. Nurmen palashampoot taas jättivät rasvaisiksi ja myös aiheuttivat hilsettä. Erittäin hienon suomalaisen ja Linnan shampoot kuivattivat myös paljon, mistä seurasi pahaa hilseilyä. Ainoa suht toimiva on Lidlin halpis hilseshampoo, mutta sekin kuivattaa pidemmällä käytöllä, eikä mulla ole Lidliä kotipaikkakunnalla. Head and shoulders taas kuivattaa liikaa.
Vuosien jälkeen tämä turhauttaa. Päänahka vaikuttaa normaalilta ja ei-ärtyneeltä. Pesen hiukset pari kertaa viikossa, tuplapesen ja huutelen hoitoaineen (EHS mustikka) kylmän veden alla pois. Ajattelin seuraavaksi koittaa XZ rauhoittavaa vaniljasuklaa shampoota, ja siihen lisäksi kauraöljyä, mutta haluaisin ehdotuksia. Vuosia kestänyt ongelma turhauttaa, ja nolottaa.
Kommentit (73)
Oletko koskaan rasvannut päänahkaa?
Siis ihan herkän ihon rasvalla?
Teeppä tätä niin, että kerran viikossa rasvaat sen päänahan, anna sen vaikuttaa vähintään 30min, pese pois.
Osta myös yliopiston apteekista herkälle päänahalle tarkoitettuja shampoita, ei mitään peruskaupan shampoita.
Pojalla oli joskus aika paha päänahan hilseily ja hiusten rasvoittuminen. Kokeiltiin Nitzoraliaa. Se oli oikea taika-aine. Kaikki ongelmat hävisi täysin. Oli siis jonkinlainen sieni/hiivajuttu.
Mulla auttoi LV hilseshampoo. LV:n "normishampoo" veti hilseelle.
Noniin, nyt ois kaupassa käyty ja testit tulilla. Tein omenaviinietikasta liuoksen (4,5 dl haaleaa vettä, 0,5 dl etikkaa) ja kastelin hiukseni/päänahkani sillä. Annan vaikuttaa kymmenen minuuttia ja huuhtelen, sitten pesen sulfaatittomalla shampoolla (XZ Persikkanektari). Ei yhden kerran jälkeen vielä uskalla mitään sanoa, ei ainakaan etikat kirvele.
Ajattelin koittaa etikkaliuosta alkuun kerran viikkoon, ja pestä hiukset kolmesti viikossa entisen 1-2 kertaa sijaan. Valitsin etikan mahdollisen seborreoosin vuoksi, ja sulfaatittomuuden taas mahdollisen herkkyyden vuoksi. Jos ei ala helpottaa, niin sitten alan katsomaan rasvoja ja mahdollista ihotautilääkäriä.
Ootko käyttänyt Urtekramin tuotteita? Itselläni Aloe Vera -shampoo on ihan toimiva. Suosittelen myös kokeilemaan apteekin valikoimaa.
Ethän laita hoitoainetta kuin ihan latvoihin?
Kokeile Bodyshopin inkiväärishampoota, mulla ainut jota päänahka kestää.
Tervashampoo sopii sekä hiuksiin että koiran turkkiin .Luonnontuote!
Olen ymmärtänyt että hilsettä hoidetaan eri tavalla riippuen siitä, onko kyseessä hiivasienen aiheuttama ongelma vai päänahan kuivumisesta johtuva hilseily. Rasvaista hilsettä ei saa pois pesuväliä pidentämällä vaan pitää pestä hiukset usein, mutta kuivasta päänahasta johtuva hilse voi parantua oikeilla tuotteilla ja pesuvälin pidentämisellä. Shampoota voi myös laimentaa tällaisessa tapauksessa. Lisäksi öljyistä voi olla hyötyä, esim. argan- tai jojobaöljy. Itse suosittelen Urtekramin rasulsavishampoota. Syväpuhdistava mutta hellävarainen luomushampoo.
Jos päänahassa ongelmana on hiivasieni, kannattaa tsekata ruokavalio samalla kuntoon, kun hoitaa hiivaa. Eli kaikki viljat ja sokeri pois, tattaria voi käyttää, sekä kookosta ja mantelia, jos tarvitsee jauhoja/hiutaleita. Maitotuotteet laktoosittomia, sokerittomia, maustamattomia, maustat itse esim. marjoilla. Hunajaa voi käyttää hieman, mutta jos tilanne on paha, kokonaan sokerittomaksi.
Käytännössä syöt kuin keto-ruokavaliolla parisen viikkoa.
Nappaa apteekista Diflucan.
Minulla suoliston hiiva oireilee suupielien haavaumina ja kielen alueella, mutta ei muutoin. Siihen auttaa Diflucan ja ruokavalion siivoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut System 4 -sarjaa?
Tätä tulin itsekin ehdottamaan. Minulla loppui päänahan kirvely ja hiusten lähtö. Mulla shampoo ja hoitoaine käytössä.
Osta laadukas kampaamon hoitoaine ja pese hiukset hilseshampoolla vähintään joka toinen päivä. Päänahkaa ei saa päästää rasvoittumaan. Jos hiukset on raskaat niin joku kevyempi leikkaus voisi olla parempi päänahan vointia ajatellen.
Näillä minun päänahkani pysyy kunnossa. Shampoolla ei ole niin väliä, tuntuvat kaikki toimivan samalla tavalla, kunhan niissä on joku hilsettä poistava ainesosa.
LV, Erisan.