Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Shampoo ehdotuksia vuosien ongelmaan

Vedänkohtakaljuksi
28.02.2022 |

Hei, juu elikkäs olen yläasteelta asti kärsinyt päänahkani takia. Olen nyt parikymppinen, ja minulla on pitkät, paksut ja suorat värjäämättömät hiukset. Jatkuvana ongelmana shampoomerkkien vaihtelusta huolimatta joko kuivuminen ja hilseily, rasvoittuminen tai molemmat samaan aikaan.

Testattujen merkkien joukossa mm. kampaamojen shampoot, ei vaikutusta tai hiljalleen kuivattavia. Lushin palashampoot kuivattivan ihan kamalasti sulfaattimäärän takia ja niistä seurasi ihan uskomatonta hilseilyä. Nurmen palashampoot taas jättivät rasvaisiksi ja myös aiheuttivat hilsettä. Erittäin hienon suomalaisen ja Linnan shampoot kuivattivat myös paljon, mistä seurasi pahaa hilseilyä. Ainoa suht toimiva on Lidlin halpis hilseshampoo, mutta sekin kuivattaa pidemmällä käytöllä, eikä mulla ole Lidliä kotipaikkakunnalla. Head and shoulders taas kuivattaa liikaa.

Vuosien jälkeen tämä turhauttaa. Päänahka vaikuttaa normaalilta ja ei-ärtyneeltä. Pesen hiukset pari kertaa viikossa, tuplapesen ja huutelen hoitoaineen (EHS mustikka) kylmän veden alla pois. Ajattelin seuraavaksi koittaa XZ rauhoittavaa vaniljasuklaa shampoota, ja siihen lisäksi kauraöljyä, mutta haluaisin ehdotuksia. Vuosia kestänyt ongelma turhauttaa, ja nolottaa.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biozellin Therapeutic- sarja on sopinut mun atooppiselle, kuivalle, hilseilevälle päänahkalle. Saa esim.Prismasta alle kympillä. Välillä olen kokeillut muita ja aina palaan tähän.

Vierailija
42/73 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on just sama ongelma. Alkoi teiniaikoina ajoittaisena kuivuutena ja hilseilynä, lähti nitzoralilla tai hilseshampoolla pois.

Nyt aikuisiällä ei auta nitzoral eikä hilseshampoot. Olen kokeillut eri shampoita, mutta en ole löytänyt vielä ratkaisua. Mainittakoon vaikka, että kokeilin lactolinea useamman putelin (kuivatti paljon) ja muutaman pesun aqualan-l pesua (rasvoitti todella paljon). En pysty olemaan pelkällä vesipesulla aspatyön vuoksi. Kävin lääkärissä ja lääkäri määräsi vain kortisoniliuosta.

Hoitsikkana käytän banaani hairfoodia ja ainakin hiukset on tykännyt, päänahka on saman näköinen käytinpä hoitsikkaa tai en.

Mulla otsan yllä hiusrajalla ja korvien juurella hiusrajalla pahimmat paikat kuivuudella, joten saatan sipaista ihan pienen nokareen aqualan-l rasvaa hiusrajaan samalla kun rasvaan kasvot. Auttanut jonkin verran, mutta olisi kiva löytää shampoo, jota voi käyttää ilman että päänahka räjähtää kukkimaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samaa ongelmaa ja on auttanut vähän Head & Shoulders shampoot. Niistä Classic clean sekä Deep Hydration jossa kookosta. Olen pessyt ensin tuolla toisella puhtaaksi ja sitten tuolla kookosta sisältävällä kosteuttanut. Näiden jälkeen sitten joku hoitoaine kosteuttamaan. Olen melko tyytyväinen ollut näihin.

Vierailija
44/73 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Lidlin) vauvashampoo, XZ kauraöljyshampoo ja -hoitoaine

Vierailija
45/73 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese hiukset kananmunankeltuaisvedellä. Yksi keltuainen pariin desiin viileää vettä ja pese sillä normaalisti hiukset, huuhtele viileällä vedellä. Ja sitten hoitoaine. Hiukset on pitkään ilmavat ja puhtaat.

Vierailija
46/73 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa seborrealta.

Vierailija
47/73 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö väkiviinaetikkaa, omanaviinietikkaa vai jotain muuta?

Väkiviinaetikkaa, n. 1 osa etikkaa, 10 vettä. Omenaviinietikka myös ok mutta miedompi.

Vierailija
48/73 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä tarviiko oikeesti shampoosta ja hoitoaineesta kemikaalikuormaa. Shampoo eka pesee luontaset päänahan öljyt jonka jälkeen hoitoainetta laitetaan korvaamaan ne öljyt. Ei ihme ettei joidenkin pää kestä sitä rumbaa

Tällä perusteella ei kannata kuoria ikinä ihoa tai raspata jalkoja..

Ei jalkoja pidäkään raspata, vaan rasvata. Tällä konstilla melkein 70vuotiaana minulla on vielä pehmoiset jalat. Rasvaan joka päivä suihkun jälkeen.

Tästä ovat puhuneet sairaalassa hoitajatkin, kun ovat auttaneet jalkojen kuivaamisessa ja huomanneet kuinka hyvässä kunnossa jalkani ovat..

Vierailija
49/73 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin suositus Famon palashampoolle. Useampi erilainen, ainekset luonnosta ja valmistaja kotimainen pienyrittäjä. Lisäksi söpö ja käteen hyvin asettuva pöllön muotoinen pala. Nämä eivät tahmaa ja ainakin minun hiuksilleni olleet todella ihania!

Vierailija
50/73 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hydrocortison-liuos nyt alkuun hoitamaan päänahan ihoa. Kun tilanne helpottaa niin voi käyttää 1-2 kertaa viikossa. Lisänä tarvittaessa Aqualan L tai Humektan -perusvoiteet.

Xz sulfaatiton persikkashampoo auttoi paremmin mitä System 4 -sarjan tuotteet.

Kortisoni ohentaa hiuksia, kuten ihoakin, joten en käyttäisi kuin hätätapauksessa. Pyrkisin löytämään muun tien onneen kuin kortisoni. Kortisoni tosin se helpoin...

Vierailija
51/73 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee hiuksille ja päänahalle kookosoljyhoito aina välillä, tai manteliöljy, tai oliiviöljy. Anna olla hiuksissa pitkään ja suojaa hiukset jollain, sitten peset.

Voisit myös käydä jossain luontaistuotekaupassa kysymässä hyvää shampoota.

Voit itsekin tehdä riisivedestä shampoon, etsi ohje netistä. Fermentoitu riisivesi.

Vierailija
52/73 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän Elokuu-sarjan shampoota 🥰

Kokeilin yhden palan palashampoota, mutta en ollut tyytyväinen lopputulokseen. En saanut vahvoja ja suht pitkiä hiuksia puhtaaksi.

Luonnolliset aineet parhaita.

Vierailija
53/73 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle toimii Urtekramin Teatree shampoo.

Vierailija
56/73 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kovaan kutinaan auttoi yllätys yllätys käsidesi. Yhden kerran hieroin sitä päänahkaan.

Päänahan pitää kyllä olla ehjä tai kirvelee.

Sen jälkeen olen pärjännyt vesipesulla.

Vierailija
57/73 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku epätasapainohan tuossa vaikuttaa olevan kyseessä, kun päänahka sekä rasvoittuu että kuivaa.

Itsellä ongelmana on ollut enimmäkseen voimakas rasvoittuminen ja sen mukana vahvasti talilta haiseva päänahka sekä kutina. System 4-sarjan Climbazole -shampoo on ollut ainut joka on auttanut harventamaan pesuväliä ja hävittänyt kutinan.

Tämä ei tietenkään auta ap:ta jos ongelma onkin herkistyminen sulfaateille. Toisaalta osa sulfaatittomista shampoota ei välttämättä ole tarpeeksi peseviä poistamaan rasvaa sekä hiivoja ja hilsettä.

Voi olla että hiivat ovat ongelmien aiheuttaja tai ihon suojavaippa on jostain muusta syystä häiriintynyt. Itsellä on ollut kasvoilla samaa ongelmaa, iho oli yhtä aikaa sekä kuiva että rasvainen. Paras apu on ollut tarpeeksi hellävarainen pesuaine, kevyt kuorinta (salisyylihapoilla, sitä on myös tuossa mainitsemassani shampoossa) sekä hyvä kosteutus.

Vierailija
58/73 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

System4 climbazole-shampoo auttanut mullakin eniten. Värjäsin kyllä myös hiukset vaaleaksi, koska hilse erottuu silloin huonommin...

Vierailija
59/73 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä tarviiko oikeesti shampoosta ja hoitoaineesta kemikaalikuormaa. Shampoo eka pesee luontaset päänahan öljyt jonka jälkeen hoitoainetta laitetaan korvaamaan ne öljyt. Ei ihme ettei joidenkin pää kestä sitä rumbaa

Tällä perusteella ei kannata kuoria ikinä ihoa tai raspata jalkoja..

No niin sitä jaloista sanotaankin. Ei raspia.

Vierailija
60/73 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia paljon vastauksista. Menee kyllä hetki selata järkevät vinkit seasta. Etikkaa, sulfaatitonta, tiheämpää pesuväliä siis. Ihotautilääkäri selvitykseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän