Shampoo ehdotuksia vuosien ongelmaan
Hei, juu elikkäs olen yläasteelta asti kärsinyt päänahkani takia. Olen nyt parikymppinen, ja minulla on pitkät, paksut ja suorat värjäämättömät hiukset. Jatkuvana ongelmana shampoomerkkien vaihtelusta huolimatta joko kuivuminen ja hilseily, rasvoittuminen tai molemmat samaan aikaan.
Testattujen merkkien joukossa mm. kampaamojen shampoot, ei vaikutusta tai hiljalleen kuivattavia. Lushin palashampoot kuivattivan ihan kamalasti sulfaattimäärän takia ja niistä seurasi ihan uskomatonta hilseilyä. Nurmen palashampoot taas jättivät rasvaisiksi ja myös aiheuttivat hilsettä. Erittäin hienon suomalaisen ja Linnan shampoot kuivattivat myös paljon, mistä seurasi pahaa hilseilyä. Ainoa suht toimiva on Lidlin halpis hilseshampoo, mutta sekin kuivattaa pidemmällä käytöllä, eikä mulla ole Lidliä kotipaikkakunnalla. Head and shoulders taas kuivattaa liikaa.
Vuosien jälkeen tämä turhauttaa. Päänahka vaikuttaa normaalilta ja ei-ärtyneeltä. Pesen hiukset pari kertaa viikossa, tuplapesen ja huutelen hoitoaineen (EHS mustikka) kylmän veden alla pois. Ajattelin seuraavaksi koittaa XZ rauhoittavaa vaniljasuklaa shampoota, ja siihen lisäksi kauraöljyä, mutta haluaisin ehdotuksia. Vuosia kestänyt ongelma turhauttaa, ja nolottaa.
Kommentit (73)
Tää nyt ei oikein auta. Totutteluvaihe kestäisi pitkään, ja asiakaspalvelutyössä ei voi olla rasvaisilla ja haisevilla hiuksilla.
Ootko kokeillu olla ilman? Aluks voi rasvottua paljon, mutta jos vähentää päänahkaa kuuntelemalla voi tulla hyvä. Myös suolapalasaippua tai ihan vaan meri tai himalajan suolalla peseminen voi auttaa, suola tekee tunnetusti hyvää hiuksille ja iholle
Käy apteekissa. Sielläkin on hilseshampoita.
Ääni suolapalashampoolle! Oon löytäny niitä tokmannilta ja aito-kaupasta, mutta ihan perus hieno suola käy myös. Kuorii myös kivasti jos on hilseilyä ja auttaa muihinkin iho-ongelmiin
Sulfaatiton shampoo (esim xz persikka ja apteekista löytyy. Siis ei sodium lauret sulfitea, se pahin). Pese useammin, lisää ongelmia kun pesuväliä pidentää. Huuhtele päänahka laimennetulla etikkavedellä pesun jälkeen ja huuhtele haalealla.
Oletko kokeillut System 4 -sarjaa?
Kannattaa miettiä tarviiko oikeesti shampoosta ja hoitoaineesta kemikaalikuormaa. Shampoo eka pesee luontaset päänahan öljyt jonka jälkeen hoitoainetta laitetaan korvaamaan ne öljyt. Ei ihme ettei joidenkin pää kestä sitä rumbaa
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt ei oikein auta. Totutteluvaihe kestäisi pitkään, ja asiakaspalvelutyössä ei voi olla rasvaisilla ja haisevilla hiuksilla.
Lopetin shampoon niin että lisäsin hiusten pesukertoja mutta harvensin shampoon käyttöä, joten mulle ei sellaista totutteluvaihetta tullu
Sopo soap palasaippua vois olla kokeilemisen arvonen vaihtoehto
Systemm4 ja siitä OilCure parantaa päänahan. Mutta muutoin miksi ihmeessä käytät sulfaatteja sisältäviä shampoita? Bridgeo scalp revival sulfaatiton shampoo tilaa netistä. Mutta ihan perus Prismoistakin saa sulfaatittomia.
Lyhennä pesuväliä reilusti! Se on tärkein asia hilseen hoidossa, tai ainakin itselläni oli 😊
System4 testattu, ei auttanut vaikka koko putelin käytin tasan kampaajan ohjeiden mukaan. Tuplapesu on nyt vähän auttanut. Sulfaatillisia käytän, koska olen yrittänyt testata vain erilaisia, jos jokin toimisi.
Suolashampoot laitan korvan taa, ja toki sulfaatittomuuden. Ehkä jonkinlainen yliherkkyys niihin?
Vierailija kirjoitti:
System4 testattu, ei auttanut vaikka koko putelin käytin tasan kampaajan ohjeiden mukaan. Tuplapesu on nyt vähän auttanut. Sulfaatillisia käytän, koska olen yrittänyt testata vain erilaisia, jos jokin toimisi.
Suolashampoot laitan korvan taa, ja toki sulfaatittomuuden. Ehkä jonkinlainen yliherkkyys niihin?
Voi olla yliherkkyyttä tai ihan vaan herkkyyttä. Hanavedelläkin voi jossain tapauksissa olla vaikutusta, mutta tuskin tässä jos oireet vaihtelee shampoon mukaan
Mites me hajusteettomat shampoot, LV tms. Usein ne hsjusteet, helmiäiset ja muut lisäaineet ovat ne kaikista "allergisoivimmat". Niinkuin pyykinpesuaineissa allergia-versioissa on riisuttu kaikki ylimääräinen pois (hajusteet, veden pehmentäjät...). Sulla nyt ei ole kyse allergiasta, mutta kannattaa kokeilla.
Jos sinulla on tapana sukia hiuksiasi tai rapsutella päänahkaa? Se voi ärsyttää päänahkaa ja lisätä hilseilyä ja rasvoittumista.
https://www.tokmanni.fi/supreme-moisture-shampoo-225-ml-8001841004327
Mun suosikki. Mitään muuta merkkiä en enää käytä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä tarviiko oikeesti shampoosta ja hoitoaineesta kemikaalikuormaa. Shampoo eka pesee luontaset päänahan öljyt jonka jälkeen hoitoainetta laitetaan korvaamaan ne öljyt. Ei ihme ettei joidenkin pää kestä sitä rumbaa
Tällä perusteella ei kannata kuoria ikinä ihoa tai raspata jalkoja..
Kierrä kaukaa vahvat saippuamaiset sulfaatit, kuten Sodium Lauryl Sulfate (SLS) ja Sodium Laureth Sulfate (SLES). Ne aiheuttavat helposti ärsytystä, kutinaa ja hilseilyä päänahassa sekä kuivattavat hiuksia.
Pese useammin. Ei hoitoainetta päänahkaan. Etikka niinkuin tulikin jo.
Pese pelkällä vedellä