Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei koska ne suuret ikäluokat jää eläkkeelle?!?

Vierailija
24.07.2015 |

Oon nyt parikytä vuotta kuullut tuon lauseen..

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta sitten ei taidettu vielä arvatakaan, miten paljon työpaikkoja siirtyy Suomesta pois ja miten moni työ loppui teknologian kehityksen ansiosta kokonaan. Puhumattakaan siitä, että työvoimaa tulee Virosta, Venäjältä ja kauempaakin. 

Vierailija
2/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää tosiaan, että suurten ikäluokkien eläköitymisestä aiheutuvaa työvoimapulaa rummutettiin joka tuutista.
.
Ei tullut minkäänlaista työvoimapulaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneet yrittäjät ottaa näitä virolaisia ja puolalaisia, joille ei tarvi naksaa juuri mitään. (Alihankintana esim raksoilla)
.
Sitten palkkaavat palkkatukilaisia ja työssäoppijoita ja harjoittelijoita yms halpatyövoimaa.
.

Vierailija
4/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa ihmettelen kun lukee että siltä ja tältä alalta on eläköitymässä tuhansia. Mihin ne työpaikat katoaa?

Vierailija
5/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastossa itsepalvelu, lentokentällä itsepalvelu, sairaalaan ilmottautumisessa itsepalvelu ja kohta on itsepalvelukassat marketeissa.

Vierailija
6/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 09:53"]Muistaakseni vielä 1950 syntyneet lasketaan suuriin ikäluokkiin. He täyttävät tämän vuoden loppuun mennessä 65 eli kyllä valtaosa suurista ikäluokista on jo eläkkeellä. Suurin syntyvyys oli 1946,mutta eniten elossa on vuoden 1948 lapsia.

Itsekin oon ootellu sitä työvoimapulaa josta vielä lukiossa jauhettiin 2000-luvun vaihteessa. Ei oo näkyny :D
[/quote]
Suurin taisi olla 1947 ~ 108000 syntynyt.

Vierailija
7/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pankissakin itsepalvelu. Yksityiselle lääkäriasemallekin voit varata ajan netustä tai puhelimeen vastaa siellä joku ilmaistyyppi, joka ei edes ymmärrä, mikä mihinkin erikoisalaan kuuluu. Silti toimistomaksu on 15 euroa.

.
Kaikki saa palvella itse itseään netin avulla. Näin ne työpaikat häviää.

Vierailija
8/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans en jaksa enää sitä suuret ikäluokat sitä ja tätä -juttua. Kyllä sitä oli jika mediassa koko ajan. Ja pyh. Ei tosiaan tullut työvoimapulaa. (Paitsi ilmaistyövoimapula.)

Vierailija
9/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtoi niitä suuria ikäluokkia ärsyttää, kun he olivat koko elämänsä otsikoissa hankaluuksia aiheuttavana ryhmänä.

Vierailija
10/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:01"]

Ärsyttävää tosiaan, että suurten ikäluokkien eläköitymisestä aiheutuvaa työvoimapulaa rummutettiin joka tuutista. . Ei tullut minkäänlaista työvoimapulaa.

[/quote]

Eipä todellakaan tullut. 

Tuli vaan suurten ikäluokkien "poltetun  maan" taktiikka, missä omat edut maksimaaliselle tasolle ja sitten perästä  tulijoilta vedettin matto jalkojen alta.  Sitten kehdataan sieltä lihapatojen ääreltä valittaa,  kuinka ennen  on  hiihdetty  kouluu, voi  anna mun kaikki  kestää  :(

Vierailija
11/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:11"]

Mahtoi niitä suuria ikäluokkia ärsyttää, kun he olivat koko elämänsä otsikoissa hankaluuksia aiheuttavana ryhmänä.

[/quote]

Kuitenkin ovat seuraavalle sukupolvelle taistelleet edut, joista eivät itse edes päässeet nauttimaan.

Vierailija
12/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:10"]

Mä kans en jaksa enää sitä suuret ikäluokat sitä ja tätä -juttua. Kyllä sitä oli jika mediassa koko ajan. Ja pyh. Ei tosiaan tullut työvoimapulaa. (Paitsi ilmaistyövoimapula.)

[/quote]

Kas vaan, että kenelläkään ei ollut kristallipalloa ja jos olisi ollut, olisi pidetty hulluna. Tuo suurten ikäluokkien vanheneminen on fakta, joka on ollut selkeästi tiedossa. Sen sijaan kukaan ei osannut arvata, millainen länsimaiden elämän mullistava globalisaatio oli nurkan takana tulossa. 

Sitä paitsi, tuo suurten ikäluokkien homma ei ole vielä ohi. Menee kymmenen- kaksikymmentä vuotta niin sitten ne eläkeläiset alkavat olla siinä kunnossa, että hoidettavaa riittää. 'Pahimmassa' tapauksessa ovat viettäneet aktiiviset eläkevuodet ulkomailla kantaen rahansa sinne ja tulevat sitten tänne kituvuosiksi hoidettavaksi. 

Vierailija
13/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissäni on paljon suuriin ikäluokkiin kuuluvia. Heistä valtaosa on ollut ihan tavallisissa duunarihommissa. Moni naispuolinen on ollut erilaisissa toimisto- ja sihteeritehtävissä. Tänä päivänä kirjeet tulevat ja lähtevät yrityksiin pääasiassa sähköisesti, mitään arkistoitavaa ei synny, kirjanpito ostetaan tilitoimistoilta jne. Tällaiset toimistotyöntekijät ovat käyneet tarpeettomiksi. 

Vierailija
14/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Nyt sitten jolu alkaa rummuttaa, että kun ne suuret ikäluokat tulee hoidon tarpeeseen, niin johan tarvitaan hoitajia. Hei, älä viitti enää jatkaa tätä suuret ikäluokat sitä ja tätä -juttua.

Vierailija
15/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 09:40"]

Suurissa ikäluokissa suurin määrä syntyi vuonna 1946 (vuosi sodan päättymisestä). Eli täyttävät ensi vuonna 70 vuotta.

[/quote]

Ei vaan 1947 syntyneet on suurin ikäluokka, sitten 46 ja 48. 49-syntyneitäkin pidetään usein vielä ns. suurena ikäluokkana.

Sitten taas yksittäin kuukausi, jolloin on syntynyt eniten lapsia Suomessa oli syyskuu 1945. Hauskaa. Kenttäarmeija kotiutettiin loka-marraskuulla 1944.:)

Vierailija
16/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:21"]

Omassa tuttavapiirissäni on paljon suuriin ikäluokkiin kuuluvia. Heistä valtaosa on ollut ihan tavallisissa duunarihommissa. Moni naispuolinen on ollut erilaisissa toimisto- ja sihteeritehtävissä. Tänä päivänä kirjeet tulevat ja lähtevät yrityksiin pääasiassa sähköisesti, mitään arkistoitavaa ei synny, kirjanpito ostetaan tilitoimistoilta jne. Tällaiset toimistotyöntekijät ovat käyneet tarpeettomiksi. 

[/quote]

Niin ja moni oli pankkivirkailija. Kuinka moni suomalainen asioi enää pankin konttorissa hoitamassa pankkiasioitaan?

Vierailija
17/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Tämä.ei ole.enää.palveluyhteiskunta. Tämä on itsepalveluyhteiskunta.

Vierailija
18/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:40"]

Joo. Tämä.ei ole.enää.palveluyhteiskunta. Tämä on itsepalveluyhteiskunta.

[/quote]

Niin. Koska osa ei ole valmis maksamaan palvelusta. Minä olen ja kotona käy siivooja ja auto sisäpuhdistetaan ja renkaat vaihdetaan liikkeessä jne. 

Vierailija
19/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juur  nyt,  eläkepommi toteutuu 2015-2030

Vierailija
20/82 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuni on maanviljelijöitä. Työvoimatarpeen muutoksen huomaa lukemalla tilan vuosikirjoja. Vuonna 1928 tilalla oli 15 lehmää ja muuta karjaa, 14ha viljeltyä maata ja 100ha metsää. Työntekijöitä oli runsaasti: pehtoori, kaksi karjakkoa, kolme muonamiestä, emännöitsijä ja kolme piikaa. lisäksi talonväkeä oli isäntäparin lisäksi "vanhat", kaksi tätiä ja lapset.

Nyt tilaa hoitaa veljeni vaimonsa kanssa. Lypsäviä on liki 100, nuorta karjaa kymmeniä, viljeltyä on 30ha, metsää 120ha. Kahdestaan hoitavat, lypsyn hoitavat robotit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän