Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esiintymiskammo pilaa elämäni :-(

Vierailija
27.09.2006 |

Olen kolmekymppinen nainen ja kärsinyt teimi-iästä asti esiintymispelosta. Olen sosiaalinen noin muuten ja tulen ihmisten kanssa toimeen mutta suurelle joukolle puhuminen on aivan kauhistus. Tuntuu, että hajoan siihen paikkaan kun kaikki tuijottavat. Ääni tärisee, en saa sanottua mitään järkevää :-(

Kaikesta huolimatta olen saanut opiskeltua ja hommattua itselleni ihan hyvän työpaikan, jossa pitää esiintyä ainoastaan joissain kokouksissa jotka joten kuten pystyn handlaamaan. Mutta nyt minulla on ongelma josta en selviydy kunnialla: Esimieheni laittoi minut koulutukseen joka on alusta loppuun kauheata esilläoloa enkä ikinä tule selviämään siitä :-( Olin jo ensimmäisellä kokoontumiskerralla mukana ja se oli kauheaa. En saanut sanottua mitään järkevää. Lisäksi esimieheni osallistuu myös itse siihen ja se vain lisää painettani.

Mitä siis teen? Pitäisikö vain sanoa pomolle etten pysty osallistumaan koulutukseen? Pelkään että pomo pitää minua luuserina:-( Tarvitsisin kyllä tämän kurssin edetäkseni elämässäni..

Onko muita kohtalotovereita. Mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Et ole todellakaan ongelmasi kanssa yksin.

Vierailija
2/14 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva ihminen, etenkään suomalainen, on synnynnäinen esiintyjä. Mutta tämä kurssihan on mainio tilaisuus opetella. Tsemiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ajattelen, että mitä sitten vaikka tämä kamala asia sattuisikin? Inhimillisiähän tässä vain ollaan. Vai tuomitsetko sitä ap aina kaikki muutkin esillä olevat ihmiset jännitysoireineen? Jos vastaat että et, niin totuus on ettei sinuakaan tuomitse muut kuin sinä itse.

Vierailija
4/14 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa todella paljon jännittämisen fyysisiin oireisiin, ja sitten kun niitä oireita ei näy ulospäin, saa myös sisäistä varmuutta. Itse en tulisi toimeen ilman Propralia! Mua ainakin ärsyttää aivan kamalasti, kun monet sanoo, että siitä jännittämisestä pääsee eroon kun vaan menee niihin tilanteisiin mukaan, katinkontit. Mä olen jännittänyt 15-vuotiaasta asti, nyt olen 35v, eikä ole kyllä yhtään näiden kokemusten myötä vähentynyt, päinvastoin! Ne, jotka tuota väittää, eivät ymmärrä millaista on todellinen jännittäminen, se on jotain aivan kamalaa :-(. Tsemppiä!

Vierailija
5/14 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenhan homma on vähän kuin ajotaito: pitää vaan ajaa, eli sun tapauksessa esiintyä.

Vierailija
6/14 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää en ole niin ujo mutta en pidä edelleenkään esiinymisestä, mutta pystyn kyllä siihen enkä jännitä etukäteen päiväkaupalla. Tämä on erittäin yleinen vaiva suomalaisilla, ja jos vaan voit niin menee jonnekkin alan lääkärin juttusille. Jos pomosi on ok. juttele hänelle. Voi olla ymmärtää yllättävän hyvin, koska niinkuin jo sanoin se on monelle tuttu vaiva. tsemppiä!

Vierailija
7/14 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tuntuu että olen ainoa ja kaikki muut koko maailmassa ovat synnynnäisiä esiintyjiä.

ap

Vierailija
8/14 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se juuri tasoittaa sykettä, joten ääni ei värise.

Ja, harjoittelu auttaa!

Vierailija
9/14 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä anna tuollaisen pilata elämääsi, vaan käy lääkärillä. Ihan tavallinen yleislääkäri voi määrätä reseptin tuohon (esim. propral).

Vierailija
10/14 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nyt ei enää tarvitse kirjoitella piirtoheittimelle, se oli kaikista tappavinta kun näki miten kynä vispasi valkokankaalla metri tolkulla ja kun yritti väkisin lopettaa sen niin alkoi jalatkin tärisemään, huh.

Jos tuo tapahtuisi edelleen niin hakisin varmasti beta-salpaajia, ne kun eivät vaikuta ajatuksen juoksuun, auttavat vaan oireiden vähentämiseen. Ammattiesiintyjäthän on niitä käyttäneet iät ja ajat.

Vierailija
11/14 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin myös kovasta jännittämisestä, mutta olen aina pärjännyt ilman lääkkeitä niissä tilanteissa. Se tunne, kun selviytyy esityksestä, on niin mieletön, että haluan antaa siitä täyden kunnian itselleni enkä millekään kemialliselle yhdisteelle.

Vierailija
12/14 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaula punoittaa ja kädet tärisee vieläkin, mutta en suostu antamaan periksi. Itse sain Propralista päänsärkyä, kun on luontaisesestikin matala verenpaine. Itseään ei kannata ottaa hirveän vakavasti ja toisaalta pitää yrittää hyväksyä vikoineen päivineen. Tsemppiä meille panikoijille! Ei anneta tämän rajoittaa liiaksi elämäämme.

Vierailija
13/14 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita vaikka kotona lauleskelulla muiden kuullen ja pikkuhiljaa nosta rimaa ja tee asioita, joissa olet esillä ;) Vaikka tyyliin kahvihuoneessa tarjoat kaikille pullat, jolloin kaikki ainakin vilkaisevat sinuun päin ;) Ja niin edelleen... Tee itsellesi tavoitteita, joihin pyrit ja juhli saavutettuja tavoitteita ;) Ja ole niistä ylpeä!

Älä missään nimessä luovu siitä hommasta esiintymisen takia vaan ota se haasteena, jossa onnistut! Ja mikäpä onkaan mahtavampi tunne, kuin se kun onnistut haasteessasi ja pystyt esiintymään ;) Eikä noissa esiintymistilanteissa kukaan naura, vaikka ääni värisisikin, vaan ihan takuulla ymmärtävät ;) Ja mikseipä esitystä voisi aloittaa sanoin, että minua jännittää aivan kamalasti, joten jos pyörryn, niin kai teistä joku osaa ensiapua ;)

Vierailija
14/14 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiintyessä lavalla en ole mä. On vaan tyyppi, joka siellä puhuu ja pitää jotain esitelmää.

Yleisöä ei kiinnosta mä vaan se tyyppi, jolta ne haluaa kuulla heitä kiinnostavia juttua. Jos heitä ei kiinnosta, ei eivät jaksa kuunnella koko tyyppiä, eivät ainakaan seurata tämän tylsää esitystä. Eivät edes muista tyypin nimeä saati naamaa. Ne joita kiinnostaa, kuuntelee tosi tarkkaan, mitä tyyppi puhuu. Ne on innostuneita asiasta ja ainoa joka niitä ärsyttää, on se, ettei he heti saa kuulla niitä asioita, jos joku tyyppi ei kerro vaan " keskittyy" punastelemaan, änkyttämään ja sohlaamaan.

Mutta tyyppi ei punastele, eikä sohlaa, vaan se kertoo asiansa ja menee pois. Kukaan ei oikeasti edes tiedä, kuka se tyyppi oli.