Todella surullinen tilanne koiramme kanssa, mitä tekisitte?
Muutimme jenkkeihin miehen työn perään kolmen lapsemme kanssa. Asuimme alkuun sukulaisten luona joiden vuokra-asuntoon ei saanut viedä koiria ja sovimme isäni kanssa että 14v. koiramme lähetettäisiin perässä heti kun oma talo löytyy. Olin vienyt koiran eläinlääkärille pari viikkoa ennen lähtöä jossa eläinlääkäri tarkisti koiran kunnon, totesi että on ikäänsä nähden todella hyvässä kunnossa, sydän vahva ja että kaikki ulkomailla tarvittavat rokotukset olivat voimassa.
Pari päivää sen jälkeen kun lähdimme koira sai aivohalvauksen. :( Nyt eläinlääkäri ei anna sille lupaa lentämiseen, kohtaus kuulemma saattaisi uusiutua ja matka olisi liian suuri stressi tässä toipilaassa noin vanhalle koiralle. Isämme asuu yksin ja matkustaa plajon eikä voi koiraa enää paria viikkoa kauempaa pitää. Olemme kysyneet kaikilta lähipiiriläisiltä jos joku ottaisi edes väliaikaisesti koiran mutta kukaan ei halua.
Sydämeni on aivan särkynyt. Tämä on ollut meidän perheen rakas koira ihan pennusta lähtien ja kaiken piti olla kunnossa ja nyt se on kai jätettävä sinne. Olen itse viimeisillään raskaana eli takaisin lentäminen ei ole enää mahdollista ja mies ei saa töistä vapaata.
Mitä tekisitte?
Kommentit (54)
Miten sairas ihmisen pitää olla trollatakseen näin?
Näin se on:
Jos niin käy
että minusta tulee hauras ja heikko
ja kivut häiritsevät untani
niin sinun on tehtävä
mitä on tehtävä
sillä viimeistä matkaa
ei kukaan ole estävä
sinä tulet surulliseksi
-minä ymmärrän
älä anna surusi estää sinua
sillä tänä päivänä enemmän
kuin koskaan ennen
rakkautesi ja ystävyytesi punnitaan
Meillä on ollut niin
monta hyvää vuotta
tulevaa ei kannata surra
et haluaisi minun kärsivän
kun aika koittaa,
anna minun mennä...
Vie minut sinne missä
he auttavat minua
mutta pysy luonani loppuun
pidä minua lujasti ja
puhu minulle
kunnes silmäni ovat sulkeutuneet
Tiedän että aikanaan
sinäkin huomaat sen olevan ystävyyttä
jota minulle osoitat
vaikka häntäni on viimeisen
kerran heilahtanut
niin kivulta ja kärsimykseltä
olen säästynyt
Älä sure sitä että
sen täytyy olla sinä
jonka täytyy tehdä päätös
olemme olleet niin läheisiä
- me kaksi näinä vuosina
älä anna turhaan sydämesi itkeä
Mulla on puolet nuorempi koira josta eläinlääkärit, ravitsemusterapeutit ja muut ammattilaiset ovat sanoneet että elämänlaatu on jo nyt aina huono ja kannattaa harkita lopettamista. Koiralla on atopia, allergia, puoliksi sokea. Eli tilanne on huomattavasti parempi kuin teillä, mutta kun näen ettei koiran elämä ole kovinkaan laadukasta, olen harkinnut lopettamista. Siinä vaiheessa kun lenkit alkavat lyhenemään eikä koira enää jaksa tehdä mitään - edes raapia itseään niin lopetan koiran. Tilanteessasi lopettaisin. 14v on jo vanha koira ja olisi aikamoista kärsimystä kuljetella sitä. Tuhkatkaa koira ja pyydä lähettämään tuhkat sinne teille. Meillä on edellinen koira kirjahyllyssä. Lopettaminen on tuskaa, mutta jossain vaiheessa tajuaa että parempi näin ja että olinpa tyhmä että edes viivyttelin lopettamista.
Joskus nuorikaan koira ei kestä lentoa, vaan kuolee lennon aikana. Joten lento olisi koirallenne aivan mahdoton ajatus. Olen tehnyt lopettamis päätöksen rakkaalle koiralleni. Tiedän mitä se tuska on ja itken nytkin kun muistot tulee mieleen ja minulla on niin ikävä että sattuu. Mutta tiedän, että toimin aivan oikein ja se oli ainut vaihtoehto rakasta kunnioittaen.
Teidän pitää nyt ajatella koiraanne. Perutte kaikki hommelit siellä jenkkilässä ja palaatte Suomeen koko perhe koiranne tueksi. Jollei voi lentää, niin laivatkin seilaa Atlantin yli.
Koiran kannalta kuulostaa parhaalta, että se lopetetaan. Kyseessä kuitenkin vanha ja sairas koira (riippumatta rodusta, 14v on pitkä ikä koiralle). Pitkä lento olisi aivan liian stressaava, samoin muutto vieraaseen perheeseen. Lopetukseen voi mennä isäsi mukaan tai vaikka puolisosi, kun et itse pääse lentää. Sinun täytyy ajatella eläimen parasta, lopetus ei aiheuta koiralle mitään kärsimystä, muut vaihtoehdot (muutto tai lentäminen) aiheuttaa vähintään stressiä.
Koitat järjestää sen lentämisen. Onhan se riski koiran kannalta, mutta itseäni ainakin rupeisi kaduttamaan jos nyt lopettaisin koiran. Onhan sekin mahdollista, että koira pääsee ehjänä perille ja saa viettää vielä viimeiset vuotensa rakkaan perheensä kanssa.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 06:46"]Eikö kukaan ajattele muita vaihtoehtoja kuin lopettamista? Ehkä sille löytyisi jostain hyvä koti jossa voisi viettää vielä vuosiakin. Oma koirani eli 19-vuotiaaksi enkä sitä olisi missään nimessä vain huonon näön ja kuulon takia lopettanut. En omaa äitiänikään auttaisi kuolemaan normaaleiden vanhuuden vaivojen takia. Jos vaikka laittaisit ilmoituksen lehteen?
[/quote]
Koiralle on valtava stressi vaihtaa aikuisena kotia. Toiseksi, koira ei ole ihminen. Ei edes verrata nyt koiraa äitiisi. Ihmisiä ei tietenkään lopeteta, vaikka kuinka kärsisi. Ap, koirallenne parempi paikka taitaa oikeasti olla jo koirien taivas vaikka kuinka pahalta tuntuisikin. :(
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 06:06"]Voi koira-parkaa! Voitteko järjestää ystävällenne arvoisensa lopun? Onko lempiruokia, mistä pitää rapsuttaa että tuntuu mukavalta?
Olen valtavan pahoillani puolestanne. Kaikin puolin kurja tilanne. Soittakaa koiralle (joo, pöljä ajatus mutta parempi kuin ei mitään). Kertokaa puhelimessa kuinka paljon tykkäätte ja ikävöitte. Käyttäkää paljon koiran nimeä. Sitten lempiherkkuja, rapsuttelua, löhöilyä. Kaikkea sitä mistä koira tykkää. Ja ihan lopuksi nukutus. Se on teidän koiralle armeliaampaa kuin muut vaihtoehdot. Ressukka on teitä ikävöinnyt. Ei osaa olla ilman laumaansa.
[/quote]
Mua alko itkettämään tämä viesti :( mutta totta tämä on. Antakaa koiran mennä. Joskus irti päästäminen on se paras ratkaisu..
Soisivatkohan nämä kaikki koiralle eutanasiaa yläpeukuttavat eutanasian myös samassa tilassa olevalle ihmiselle?
Voisitko kuvitella antavasi koirasi jollekin eläinrakkaalle niin, että sinä maksaisit koirasta koituvat kustannukset lopun elämää? Tai vähintään edes lääkärikulut?
Tällöin koirasi voisi saada hyvä kodin vielä luonnolliseen loppuun asti?
Voi herranjumala, se on pelkkä KOIRA! Piski piikille ja that's it.
Nukuttakaa koira. Noin vanhalle koiralle on kauhea stressi joutua eroon tutusta perheestä ja lentomatka/uusi koti on liian kuluttavaa.
Joskus rakkauden suurin teko on kun päästää irti.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 07:25"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 06:46"]Eikö kukaan ajattele muita vaihtoehtoja kuin lopettamista? Ehkä sille löytyisi jostain hyvä koti jossa voisi viettää vielä vuosiakin. Oma koirani eli 19-vuotiaaksi enkä sitä olisi missään nimessä vain huonon näön ja kuulon takia lopettanut. En omaa äitiänikään auttaisi kuolemaan normaaleiden vanhuuden vaivojen takia. Jos vaikka laittaisit ilmoituksen lehteen?
[/quote] ja antaa huonokuntoinen koira joillekin random ihmisille? Jollei koira kidu aistien puutteesta niin ikävästä omaa laumaansa kohtaan. Oletko ihan täysjärkinen? Laitatko sinä sen vanhuudenvaivaisen äitisi sitten ventovieraitten armolle hoitokotiin, niin ettei enää koskaan näe ketään tuttua?
[/quote]
Voin kertoa sulle uutisen: niinhän meuillä Suomessa juuri tehdäänkin.