Todella surullinen tilanne koiramme kanssa, mitä tekisitte?
Muutimme jenkkeihin miehen työn perään kolmen lapsemme kanssa. Asuimme alkuun sukulaisten luona joiden vuokra-asuntoon ei saanut viedä koiria ja sovimme isäni kanssa että 14v. koiramme lähetettäisiin perässä heti kun oma talo löytyy. Olin vienyt koiran eläinlääkärille pari viikkoa ennen lähtöä jossa eläinlääkäri tarkisti koiran kunnon, totesi että on ikäänsä nähden todella hyvässä kunnossa, sydän vahva ja että kaikki ulkomailla tarvittavat rokotukset olivat voimassa.
Pari päivää sen jälkeen kun lähdimme koira sai aivohalvauksen. :( Nyt eläinlääkäri ei anna sille lupaa lentämiseen, kohtaus kuulemma saattaisi uusiutua ja matka olisi liian suuri stressi tässä toipilaassa noin vanhalle koiralle. Isämme asuu yksin ja matkustaa plajon eikä voi koiraa enää paria viikkoa kauempaa pitää. Olemme kysyneet kaikilta lähipiiriläisiltä jos joku ottaisi edes väliaikaisesti koiran mutta kukaan ei halua.
Sydämeni on aivan särkynyt. Tämä on ollut meidän perheen rakas koira ihan pennusta lähtien ja kaiken piti olla kunnossa ja nyt se on kai jätettävä sinne. Olen itse viimeisillään raskaana eli takaisin lentäminen ei ole enää mahdollista ja mies ei saa töistä vapaata.
Mitä tekisitte?
Kommentit (54)
Mitkä ovat koiran ennusteet? Ikää on kuitenkin.
No eläinlääkäri kuulemma sanoi että ei sillä pahemmin elämänlaatua ole koska ei näe eikä kuule ja nukkuu paljon, mutta ei kuitenkaan mitään kipuja tai tauteja muuta kun tuo aivohalvaus joka ei näytä jättäneen mitään jälkeä, koira on takaisin entisellään. Kiltti ja hiljainen tapaus.
ap
Nukuttakaa koira niin kauhealta kuin se tuntuukin.
Jos ei ole elämänlaatua jäljellä niin samaa minäkin ehdotan. Nukuttakaa. On sen ikäiselle terveellekin koiralle iso koettelemus lento ja uusi koti.
Koira kuin koira. Ketä kiinnostaa?
-R-
Eläinlääkäri oli sanonut että joskus ihmiset pitävät vanhoja koiria elossa omista itsekkäistä syistä ajattelematta mikä olisi parasta koiralle. Olen aivan samaa mieltä jos koiralla on joku tauti josta ei enää toivu tai kipuja, en tietenkään pitkittäisi koiran kärsimystä. Jotenkin vaan tuntuu pahalta nukuttaa koira kun oireina on vain normaaleja vanhuuteen littyviä asioita kuten huono näkö ja kuulo. Tietty jos ei koiralle löydy kotia se saattaa olla ainoa vaihtoehto. Tämä on meille rakas perheenjäsen ja näin ei todellakaan pitänyt käydä. :(
ap
Kuulostaa että koiralle olisi parempi jos se lopetettaisiin. Ei koiran elämä kuulosta tuossa vaiheessa olevan enää elämisen arvoista.. valitettavasti. Raskas päätös mutta joskus niitäkin on tehtävä. Päästä koira pois ettei sen tarvitse enää kärsiä.
Koiralla on varmaan myös teitä ikävä, olette hänen perheensä. Senkin takia lopettaisin koiran ettei joudu yksinäisyydessä elämään. Uuteen kotiin totutteleminen on sekin stressi ja mistä tiedät että siitä pidettäisiin siellä hyvää huolta? Toki raskasta ja varsinkin kun ette ole siellä ette voi kunnolla hyvästellä rakasta. Kamala tilanne. :( Voimia sulle, ap.
Todellisuudessa sinä tai eläinlääkäri ette voi tietää varmasti, onko koiralla kipuja vai ei. Noin vanhalla koiralla melko todennäköisesti on. Useat koirat vain tuppaavat olemaan sellaisia, että ne eivät näytä kipua ennen kuin se yltyy aivan sietämättömäksi. Tämä liittyy selviytymiseen luonnossa, jossa heikoilta vaikuttavat yksilöt ovat saalistajien ensimmäinen kohde.
Voimia päätökseen. :( Lento ei vaikuta olevan vaihtoehto koiralle, ja kuten yllä joku sanoikin, voi myös muutto olla stressaavaa vanhalle eläimelle.
Se koira kärsii. Paitsi aistien puutteista myös siitä että oma lauma on kadonnut. Ei tuon ikäinen enää ota toista perhettä laumakseen.
Voi koira-parkaa! Voitteko järjestää ystävällenne arvoisensa lopun? Onko lempiruokia, mistä pitää rapsuttaa että tuntuu mukavalta?
Olen valtavan pahoillani puolestanne. Kaikin puolin kurja tilanne. Soittakaa koiralle (joo, pöljä ajatus mutta parempi kuin ei mitään). Kertokaa puhelimessa kuinka paljon tykkäätte ja ikävöitte. Käyttäkää paljon koiran nimeä. Sitten lempiherkkuja, rapsuttelua, löhöilyä. Kaikkea sitä mistä koira tykkää. Ja ihan lopuksi nukutus. Se on teidän koiralle armeliaampaa kuin muut vaihtoehdot. Ressukka on teitä ikävöinnyt. Ei osaa olla ilman laumaansa.
Mulla on todella paha mieli teidän ja koiran puolesta että jos päätätte nukuttaa niin ette voi olla koiran kanssa kun se tapahtuu. :( Se olisi itselleni aivan sietämätön tilanne. Etkö mitenkään voi lentää sinne saattamaan rakasta viimeiselle matkalle kun vauva on syntynyt?
Älkää aiheuttako enää lisästressiä vanhalle koiralle. Nukuttakaa se. Niin kuin eläinlääkäri jo sanoi. Se oli eläinlääkärin selkeä vihje mielipiteestään, eli itsekkäistä syistä ei kannata pitää vanhaa eläintä hengissä, varsinkin tossa tilanteessa kun edessä olisi todella stressaava tilanne.
Kyllä minä olisin jo ennen sitä aivohalvaustakin ollut sitä mieltä että ei ole järkeä lennättää vanhaa koiraa kauas rapakon taakse. Tai sitten jättää eroon omasta perheestä enää tuolla iällä.
Eli lopetusta minäkin ajattelen. Mutta todella harmi, jos teistä kukaan ei pääse koiran tueksi siihen loppuun. :/
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 06:21"]
Kyllä minä olisin jo ennen sitä aivohalvaustakin ollut sitä mieltä että ei ole järkeä lennättää vanhaa koiraa kauas rapakon taakse. Tai sitten jättää eroon omasta perheestä enää tuolla iällä. Eli lopetusta minäkin ajattelen. Mutta todella harmi, jos teistä kukaan ei pääse koiran tueksi siihen loppuun. :/
[/quote]
Itse olisin vastaavassa tilanteessa lähetänyt oman koirani vanhassakin iässä jos se vaan olisi eläinlääkärin mielestä lentokunnossa. Ap:n koiralla oli vielä kaikki hyvin kun ap kävi kysymässä koiran kuntoa eläinlääkäriltä ennen lähtöä ja tilanne muuttui vasta lerheen lähdettyä.
Oletan kuitenkin että ap:n isä ja hänen kotinsa on koiralle tuttu paikka eikä hän täysin vieraille jäänyt. Voiko ap:n isä olla koiran kanssa jos se lopetetaan? Sitten se ei ainakaan olisi yksin. Hyvä muuten että koiran aivohalvaus tapahtui kotona eikä lentomatkalla, se olisi voinut olla vielä pahempi tilanne. Tsemppiä vaikeaan valintaan.
Olet ap itsekäs kun jonkun mukulan takia muka et voi lentää
Koira ollut teillä kuitenkin kauemmin ja nyt joki uusi kakru menee edelle huhhu
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 06:39"]
Olet ap itsekäs kun jonkun mukulan takia muka et voi lentää Koira ollut teillä kuitenkin kauemmin ja nyt joki uusi kakru menee edelle huhhu
[/quote]
Heh heh. Viimeisillään raskaana ei saa lentää, lentoyhtiöt ei sitä salli. Ääliö.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 09:43"]
Teidän pitää nyt ajatella koiraanne. Perutte kaikki hommelit siellä jenkkilässä ja palaatte Suomeen koko perhe koiranne tueksi. Jollei voi lentää, niin laivatkin seilaa Atlantin yli.
[/quote]
Ei ap nyt hyvänen aika viimeisillään raskaana lähde yli kuukauden kestävälle laivamatkalle Atlantin yli! Pitäisi koiran takia synnyttää laivalla vai? Sitäpaitsi ap kertoi että hänen isänsä ei voi pitää koiraa enää paria viikkoa enempää ja muuta paikkaa ei löydy edes väliaikaisesti. Itse katsoisin jos paikka koiralle löytyy, jos ei, olet ap vaikean valinnan edessä ja todennäköisesti joudut lopettamaan koiran tai laittamaan se suuren stressin eteen. En tiedä mitä itse valitsisisin. Voimia teille.