kerron oireistani, kerro sinä mikä minua vaivaa?
Eli fyysiset: näköhäiriöt toisessa silmässä (näön sumeneminen), löysä vatsa, välillä toispuoleinen päänsärky, äkillinen lihominen (+10kg alle kahdessa kk)
Paniikkikohtaukset (ensimmäinen kuukausi sitten, nyt yhtäkkiä sen jälkeen tullut lisäksi kolme uutta), tunne siitä että olen sekoamassa (lähinnä paniikkikohtauksien vuoksi), "poissaolokohtaukset", ajatus katkeilee, toisaalta tuntuu että pystyn miettimään esimerkiksi lapsuudessa tapahtuneita asioita rationaalisemmin kuin aiemmin, näkemään syitä ja seurauksia jne. Valtava ahdistus erilaisista asioista ihan siitä että sanonko liian kovaa bussikuskille huomenen siihen että pelkään että mieheni ei katso lapsen perään uimahallissa tarpeeksi ja lapsi hukkuu......
Elämässäni tapahtui suht traumaattinen asia hetki sitten. Johtuuko tämä kaikki nyt siitä, aivokasvaimesta, aikaisesta kolmenkympin kriisistä vai siitä että olen sairastumassa skitsofreniaan?
Asiallisia vastauksia kiitos.
Ainiin, olen 25, pian 26 vuotias nainen.
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:22"]
No sulla on se sun miehes joka aina auttaa ja pelastaa, älä valita.
[/quote]
Sulta noi diagnoosit irtoo. Oletko lääkäri?
Migreenilta kuulostavia nuo neurologiset oireet. Jos nyt vain samaan syssyyn tämä traumaattisen tapahtuman kanssa on sitten noita psyykkisiä oireita. Eivät liity välttämättä toisiinsa.
Itse pelkäisin tuossa tilanteessa skitsofreniaa. Otappa rennosti viikko pari ja anna miehen hoitaa lapsi. Ota vaikka töistä ihan saikkua. Rentoudut vain etkä stressaile mitään.
En osaa antaa muuta neuvoa juuri nyt. Niin ja ajoissa nukkumaan vaikka unilääkkeillä jos ei muuten saa nukuttua.
Voisiko olla burnoutin mahdollisuus? Stressiltä tuo kuulostaa. Toisaalta stressaat fyysisistä oireistasi, mutta traumaattinen tilanne on voinut laukaista stressiä ja stressi voi aiheuttaa myös fyysisiä oireita. Itse tunnistan yleensä, että nyt stressaan liikaa, kun näköni on sumeampi.
No jos sulle on tapahtunut jotain pahaa, niin voisiko olla traumaperäinen stressihäiriö kyseessä? Liittyikö mainitsemasi traumaattinen asia jotenkin vanhempiisi tai sisaruksiisi, koska olet miettinyt laspuuttasi?
Mitä muita hermostollisia oireita on? Kuinka tiheästi käyt vessassa ja miten ylipäätään aineenvaihdunta toimii?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:22"]
[/quote]
Sulta noi diagnoosit irtoo. Oletko lääkäri?
[/quote]Tällä palstalla joo, ihan arvostetukin semmonen. Seuraava kysymys?
Mene ihmeessä lääkäriin. Niin ei tarvitse täällä arvuutella. Helpottaa kun saat oireisiisi selityksen.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:23"]Vakiovastaus: Kilpirauhanen
[/quote]Ja sen lisäksi lisämunuaisen piispaa koetun trauman takia.
No ei ole kilppari. Vaikka aika moneen oireeseen sitä periaatteesta voisi tarjota diagnoosiksi, jopa näköhäiriöihin ja psyykkiseen oireiluunkin, kilpirauhasen vajaatoiminta kun tekee muutoksia solutasolla ihan joka puolella kropassa :)