Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuliko teille nyt kirje Te-toimistosta työllistyssuunnitelmaa varten?

Vierailija
28.02.2022 |

Ihmettelen kun ei ole ennen tullut, mutta nyt tuli jossa soittoaika maaliskuulle.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain tänään kirjeen, että olen joutunut kunnan työllistymistoimien kohteeksi. Hui! Olen 60 eukko, joka tippui ansiosidonnaiselta. Antaa palaa, on sen verran säästöjä, että ei pieni karenssi menoa hetkauta. 😂

Melkein sama. Olen 59 vuotias eukko, joka laitettiin kuntakokeilun piiriin.

Ensin soitti TE-täti, joka melkein tunnin juttelun jälkeen ymmärsi, että en kuulu kuntouttavaan, enkä menisi millää palkkatuella kuin omaa alaani vastaaviin töihin, en siis paikalliselle työpajalle lajittelemaan nappeja. 

Parin päivän päästä soitti sen työpajan täti, joka väitti, että voi laittaa minut sinne hommiin, jos haluaa. Paja kuuluu kolmnteen sektoriin. Täti sanoi, että tällä kertaa ei tule karenssia.

Nyt kysymys kuuluu, onko kolmannen sektorin tädeillä ylipäätään oikeus määrätä karensia? 

Ovatko TE ja kolmassektori aivan samalla viivalla toisiinsa nähden?

Jos ei ota jotakin napinlajittelua työkseen ja saa karenssia, niin paljonko saa? Voiko valittaa, että pakotetaan työhön, joka ei edistä omaa osaamista? Tai avaa polkua vapaille työmarkkinoille.

Jos saa karenssia, niin saako sen jälkeen olla ns. rauhassa ja minkä aikaa saa olla. Vai pukkaako heti uutta karenssia perään?

Vanhoja ihmisiä näillä vainoilla ei auteta yhtään. En minä ole syyllinen ikääni, enkä voi sille mitään. Miksi minua siitä rangaistaan.

Olen elämässäni tehnyt yli 40 vuotta töitä, oman osuuteni jo kuitenkin.

Kohdistaisivat toimensa nuoriin, heitä sillä voitaisiin auttaa. 

Nämä ovat kunnan toimia, joilla yritetään välttää kunnan sakkomaksut työttömistä. Kun te- toimisto saa tuupattua pitkään työttömänä olleen johonkin pajalle tms. töihin, niin kunta välttyy maksamasta sakkomaksua. Ei tarvitse suostua. Työttömyys, eikä ikä ole syy joutua näihin toimiin. Vaatikaa oikeita, tes: in mukaista työpaikkaa.

Työttömiä on työkokeilussa kaupoissa hyllyttämässä tavaroita, sairaalan osastoilla purkamassa potilaskansioita, postittamassa epikiriisejä, tekemässä kokousmuistioita jne.

Jos ei suostu niin tulee 3 kuukauden karenssi

Vierailija
42/71 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee huomenna puoli vuotta työttömyyttä täyteen, enkä ole koko aikana saanut yhtään puhelua, viestiä, kirjettä tai tehtävää. Olen hakenut töitä ja jotain nyt tiedossakin ainakin kesälle mutta työkkärille minua ei ilmeisesti ole olemassa. Vai soitellaanko kaikille muille tosiaan 3 kk välein??

Kyllä mulle soitellaan 3 kk välein ja aina verkkosivuilla se työllistys suunnitelma mikä pitää käydä rastittaa. Eikö kaikilla ole tälläistä muka?

En muista että olisi ollut oikein mitään. Mutta minut siirrettiin vissiin vuosi tai pari sitten johonkin kunnan palveluihin, eikä valtion. Yhden kerran joku nainen soitti ja kysyi että haenko töitä. Sanoin että joo. Muuta ei ole sen jälkeen ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain tänään kirjeen, että olen joutunut kunnan työllistymistoimien kohteeksi. Hui! Olen 60 eukko, joka tippui ansiosidonnaiselta. Antaa palaa, on sen verran säästöjä, että ei pieni karenssi menoa hetkauta. 😂

Ensin soitti TE-täti, joka melkein tunnin juttelun jälkeen ymmärsi, että en kuulu kuntouttavaan, enkä menisi millää palkkatuella kuin omaa alaani vastaaviin töihin, en siis paikalliselle työpajalle lajittelemaan nappeja. 

Parin päivän päästä soitti sen työpajan täti, joka väitti, että voi laittaa minut sinne hommiin, jos haluaa. Paja kuuluu kolmnteen sektoriin. Täti sanoi, että tällä kertaa ei tule karenssia.

Nyt kysymys kuuluu, onko kolmannen sektorin tädeillä ylipäätään oikeus määrätä karensia? 

Jos ei ota jotakin napinlajittelua työkseen ja saa karenssia, niin paljonko saa? Voiko valittaa, että pakotetaan työhön, joka ei edistä omaa osaamista? Tai avaa polkua vapaille työmarkkinoille.

Jos saa karenssia, niin saako sen jälkeen olla ns. rauhassa ja minkä aikaa saa olla. Vai pukkaako heti uutta karenssia perään?

Vanhoja ihmisiä näillä vainoilla ei auteta yhtään. En minä ole syyllinen ikääni, enkä voi sille mitään. Miksi minua siitä rangaistaan.

Ei sinua ole laitettu kuntakokeilun piiriin, ihan itse sinne menit. Eli kun Kela maksaa etuuden, kuuluu asiakas kuntakokeilun asiakkaaksi, ei TE-toimiston. Oma vika.

Sama juttu nuorilla, onko se nyt alle 25-vuotiailla. Kuntakokeilun hoitaa kunta, ei työkkäri. Miksi aina sitä TE-toimistoa haukutaan kaikesta?

Vierailija
44/71 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 61v - odottelen, koska te toimisto kirjeellä/puhelulla muistaa...

Täällä mummo 62vee, ja aivan varmasti olen taas pikapuoliin kovaa kamaa jossain orjamarkkinoilla. Mikään paikka kehossa ei enää oikein toimi, mutta eiku vaan sorvin ääreen.

Naapurustossa kävelee iso liuta tulijoita, potkivat tuossa auton renkaita ja vetävät röökiä. Ihan kaikessa rauhassa. Ei kiirusta mihinkään. Yöllä hillutaan ja päivisin kai nukutaan.

Mulla loppui juuri sairauspäiväraha, joten pian alkaa puhelin rinkaamaan. Suomi on hyvä maa.

Vierailija
45/71 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat kunnan toimia, joilla yritetään välttää kunnan sakkomaksut työttömistä. Kun te- toimisto saa tuupattua pitkään työttömänä olleen johonkin pajalle tms. töihin, niin kunta välttyy maksamasta sakkomaksua. Ei tarvitse suostua. Työttömyys, eikä ikä ole syy joutua näihin toimiin. Vaatikaa oikeita, tes: in mukaista työpaikkaa.

Työttömiä on työkokeilussa kaupoissa hyllyttämässä tavaroita, sairaalan osastoilla purkamassa potilaskansioita, postittamassa epikiriisejä, tekemässä kokousmuistioita jne.

Tuo kertoo vain työttömien tyhmyydestä: työkokeilussa ei olla töissä, kaikki tekeminen tehdään toisen ohjauksessa tai kanssa, ei siis postitella epikriisejä yksinään vaan sen henkilön kanssa, joka saa ko. työstä palkan. Ei pidä tehdä, kun on vain tutustumassa alaan!

Vierailija
46/71 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei suostu niin tulee 3 kuukauden karenssi

Mutta kun on suostunut, on nimi sopimuksessa ja siellä kerrotaan, mihin tehtäviin tutustuu - ei siis tee työkseen!

Vierailija
47/71 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On melkoisen kornia, jos yli 40 vuotta työelämässä ollut laitetaan työkokeiluun.

Henk.koht. oma työurani alkoi 12 vuotiaana mansikkapelolla. Sitä on tullut veivattua jos jonkin näköistä sorvia näiden vuosikymmenien aikana. Yksityisyrittäjänä niin kovaa, että meinasi lähteä henki.

Ja nyt pitäisi sitten "kokeilla töitä".

Hah.

Vierailija
48/71 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut melkein vuoden työttömänä, muutama työkeikka ollut. Itse ainakin odotan että saisin henkilökohtaisempaa apua ja tukea työnhakuun joten enemmänkin odotan toukokuuta. Pahoin vaan pelkään että se tuki on sitä että hae vuokrafirmoista sitä ja tätä, kiitos näkemiin ja seuraava sisään.

Toivon että ihmiset sais oikeasti apua työpaikan etsintään, sellaiseen työhön jota haluaa tehdä ja johon on valmiudet ja niitä töitä riittäisi eikä vaan survota väkisin johonkin vuokrafirmojen pätköhommiin.

Vierailija
49/71 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli kirje, että minut siirretään kunnalliseen työkokeiluun. Siinä sanottiin, että ei tarvitse vastata, eikä toimia mitenkään, paitsi jos olen ruotsinkielinen.

Eikä siinä ollut mitään vaihtoehtoja, pelkkä ilmoitus.

En itse suostunut mihinkään. Ja onko sillä mitään väliä.

Eikös tämä kuntakokeilu ollut jo kerran? Eikä sillä ollut mitään vaikutusta.

Olen melkein 60 vuotias ja ainut ongelma on ikäni.

Sellaista kokeilua ei ole olemassakaan, missä iästäni saataisiin taiottua parikymmentä vuotta pois.

On minuakin ahdisteltu, että laitetaan hanttihommiin surkealla palkalla.

Kumma, kun iäkkäämpiä henkilöitä jaksetaan kurittaa.

Ei ole velkaa, ei ole mitään ongelmia, mutta iän takia pitää olla ilkeä. 

Ymmärrän kyllä, ettei kukaan halua minua oikeisiin töihin, voinhan vaikka alkaa sairastella.

Mutta miksi minua pitää kyykyttää. Pientä rajaa ja kunnioitusta ikääntyville, jotka ovat joutuneet työuran loppumetreillä työttömiksi.

Vierailija
50/71 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3kk välein on soiteltu.  Toissakerralla  piti käydä oikein paikan päällä juttelemassa. Laittoivat normaalisti 3kk viimeviikon soitolla hakua lisää. Toukokuussa panokset kovenee, kun tulee se 0-4 hakemuksen pakkohaku ja tiuhemmat haastattelut. Taitavat kartoittaa jo nyt työttömiä tehostetusti. 

Olen ymmärtänyt, että tiuhemmat haastattelut eivät tule vanhoille asiakkaille, tosin olen tyhmä työtön vaan

Vierailija
51/71 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatuella tuskin pääsee lajittelemaan nappeja, koska työnantaja joutuisi maksamaan osan TES:n mukaisesta palkasta. Ihan palkattomaan työkokeiluun noihin laitetaan.

Taitaa olla erilaisia käytäntöjä. Tuo kolmassektori on varsinainen villilänsi, jossa sovelletaan ties mitä juttuja ja riippuu kai henkilöstä, että kuka siellä päsmäröi.

Olen ikääntynyt, melko hyvässä ammatissa ollut pitkäaikastyötön.

Palkkatukea myönnetty täysimääräisesti, jos menen ydistykseen.

Paikkakunnallani on paja, joka on naamioitu ydistykseksi. Palkkani sinne maksaisi valtio ja kuntani saisi minut siivottua pois tilastoista.

Kunta ei maksaisi palkastani senttiäkään. Siksi haluavat minut sinne palkkatuella imuroimaan sohvia ja lajittelemaan nappeja.

Palkkatuen pitäisi edistää osaamistani ja ohjata takaisin työelämään.

En tiedä, kuinka pääsen vakituiseksi imuroijaksi, tai nappien lajittelijaksi ja mihin.

Imuroida osasin tähän ikään kyllä. Nappien lajittelu edistää nappienlajittelutaitoani.

Saako olla lisää sarkasmia?

Vierailija
52/71 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri soitettiin perjantaina minulle, sitä ennen viime syksynä. Ei laadittu mitään suunnitelmaa eikä muutenkaan mitään sen kummempaa koska olen osa-aikatyössä. Näin se nainen sanoi ettei tarvitse mitään suunnitelmaa kun minulla on osa-aikatyä mutta toki olen silti työtön.

Vierailija
53/71 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö sun säästöt viideksi vuodeksi kunnes pääset eläkkeelle? Työkkärin toiminta on sen verran mielivaltasta, että huomaat olevasi ikuisuuskarenssilla hyvinkin äkkiä.

Minusta ei ole mitään järkeä syödä pääomasta mutta jokainen tyylillään. 

Vierailija
54/71 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 kk välein joudutte vastaamaan puhelimeen ja valtio kustantaa elämisenne. Aika helppoa, kun me muut joudumme työskentelemään 5 päivää viikossa saadaksemme hivenen teitä korkeamman elintason.

Haise pahalle, typerys. Suurin osa työttömistä haluaa töihin, oikealla palkalla eikä mitään 9e/pvä spedeilyä. Oikeestiko oot niin yksinkertanen että kadehdit kämästä 550e työttömyyskorvausta?  Vai uvitteletko, että jokainen työtön saa tt-tukea ja toimintatonneja tosta vaan? Suurin osa ei saa edes asumistukea, tt-tukea vielä harvempi.

Vierailija
55/71 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä mummo 62vee, ja aivan varmasti olen taas pikapuoliin kovaa kamaa jossain orjamarkkinoilla. Mikään paikka kehossa ei enää oikein toimi, mutta eiku vaan sorvin ääreen.

Naapurustossa kävelee iso liuta tulijoita, potkivat tuossa auton renkaita ja vetävät röökiä. Ihan kaikessa rauhassa. Ei kiirusta mihinkään. Yöllä hillutaan ja päivisin kai nukutaan.

Mulla loppui juuri sairauspäiväraha, joten pian alkaa puhelin rinkaamaan. Suomi on hyvä maa.

Näin se menee, mitä enempi ikää tulee kun oot 60 täyttänyt niin sitä enemmän vaaditaan osallistumaan työnhakuun, kursseille ym. En tiedä mikä sen työkkärin virka on kun nehän ei töitä tarjoa kenellekkään, saattavat vain soittaa ja kysellä oletko töitä hakenut. Ei se edesauta kenenkään töihin pääsyä että kohta eläkkeelle pääseviä aletaan hoputtaa töihin. Työnantajilla ei ole mitään velvollisuutta edes vastata hakemuksiin, liekö niitä työpaikkoja olemassa ollenkaan.

Vierailija
56/71 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3kk välein on soiteltu.  Toissakerralla  piti käydä oikein paikan päällä juttelemassa. Laittoivat normaalisti 3kk viimeviikon soitolla hakua lisää. Toukokuussa panokset kovenee, kun tulee se 0-4 hakemuksen pakkohaku ja tiuhemmat haastattelut. Taitavat kartoittaa jo nyt työttömiä tehostetusti. 

Olen ymmärtänyt, että tiuhemmat haastattelut eivät tule vanhoille asiakkaille, tosin olen tyhmä työtön vaan

Mikäs se vanha on? Iältään vai työttömänä kauan ollut.

Kovasti yli 60 v yritetään kursseille laittaa, näin on ainakin minun tuttavapiirissä tapahtunut.

Vierailija
57/71 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjepostia en ole työkkäriltä ikinä saanut. Melko säännöllisesti toisn soittelevat, ehkä pari-3 kertaa vuodessa. Yhteyshenkilöni on onneksi todella mukava, järkevä, ymmärtäväinen ja asiantunteva. Puhelut eivät ahdista, koen ne kannustavina.

Vierailija
58/71 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö 60-vuotias pysy ansiosidonnaisella sillä, että menee välillä puoleksi vuodeksi johonkin kunnan järjestämään työpaikkaan. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

Et ole ymmärtänyt väärin, mutta unohtanut, että kaikki 60-vuotiaat eivät ole tipahtaneet työttömyyteen vakituisesta palkkatyöstä.

Jos on ollut vaikka freelancerina, niin ei ole mitään ansiosidonnaista, kun on ollut säännöllisen epäsäännöllinen työ ja palkka.

Vierailija
59/71 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

61v, vuoden alusta varhennetulla osa-aikaeläkkeellä ja osa-aikatyökin on...

Olen ansiosidonnaisella varsinaiseen eläkkeeseen asti

Milloinhan te soittaa/kirjoittaa???

Vierailija
60/71 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskalla kylmä töitä tehdessä, hiki syödessä.