Onko naapurilla oikeus tappaa kissa jos on heidän pihalla?
Minulle soitti naapuri ja valitti kissastamme kun kulkee heidän pihalla. Hän uhkaili tappaa tai viedä eläinsuojeluun jos vielä tulee heidän pihalle.
Asumme lähiössä, taajama alueella.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:22"]http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/leikkipaikoilla-kuljeskelevat-lemmikit-arsyttavat-saako-kissa-kulkea-vapaana/1942574
Eikö sinulla ap järki asu lainkaan päässäsi?
Entäpä jos se jonka pihalla kattisi heiluu on allerginen kissoille? ihan vaikkapa hengenvaarallisesti allerginen tai sitten lievemmin? kissasi irrottaa niitä karvojaan ja hilsettään liikkuessaan. Entäpä jos siellä pihalla nukkuisi pienokainen päiväuniaan? näin kävi meillä, naapurin kissa pomppasi vauvan koppaan kuopimaan, olipa kivaa. Ja minä vielä allerginen.
Entäpä haluaisitko sinä pihallesi kissankusta tai paskaa? tai pihalla olevalle hiekkalaatikolle? viereisessä talossa raskaana olevia taaperoiden äitejä, kiva sitten siellä hiekkiksella ulkoiluttaa taaperoaan, mahdollisesti kissankusisessa/paskaisessa hiekkalaatikkohiekassa.
Vittu mitä porukkaa, minä minä minä me myself & i minä minä minä.
[/quote]
Kukas se tässä on minä minä minä me myself and I minä minä minä?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:16"]Ei ole! Miksi tätä itsestäänselvyyttä jauhetaan täällä vuodesta (ellei jopa vuosikymmenestä) toiseen. [/quote] Koska ne kissat vois pysyä pois mun pihalta ja hiekkalaatikolta!!!
[/quote]
Miten tämä liittyy kysymykseen? Varsinainen älypää sinäkin.
Juridista neuvo kysyttiin ja vastaus on yksiselitteisesti: ei saa tappaa. Voi ottaa kiinni eläintä vahingoittamatta ja toimittaa lähimpään eläintaloon.
Tässä tapauksessahan omistaja on hyvin tiedossa, joten mitä sitä sinne toimittamaan.
[/quote]
Siten liittyy et se vetää niin ravon partaalle, kun ei OMALLA pihalla voi lapset mennä hiekkalaatikolle ilman että tarkistan sen ensin! Tai kun kissat raapii ja kuseksii mihin sattuun!
Kyllä mä tiedän ettei niitä saa tappaa, valitettavasti. Mutta pakko sanoa että ymmärrän sen miksi näin käy.
Kissa EI vieraile säännöllisesti naapurin pihalla. Olemme muuttanut kaksi viikkoa sitten tähän uuteen kotiin. Mies reissutöissä, itse kotona pienten lasten kanssa! Ei ole mahdollisuutta rakentaa kissalle omaa aitausta vielä! Kerroin tästä naapurillekin.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:22"]
Eikö sinulla ap järki asu lainkaan päässäsi?
Entäpä jos se jonka pihalla kattisi heiluu on allerginen kissoille? ihan vaikkapa hengenvaarallisesti allerginen tai sitten lievemmin? kissasi irrottaa niitä karvojaan ja hilsettään liikkuessaan. Entäpä jos siellä pihalla nukkuisi pienokainen päiväuniaan? näin kävi meillä, naapurin kissa pomppasi vauvan koppaan kuopimaan, olipa kivaa. Ja minä vielä allerginen.
Entäpä haluaisitko sinä pihallesi kissankusta tai paskaa? tai pihalla olevalle hiekkalaatikolle? viereisessä talossa raskaana olevia taaperoiden äitejä, kiva sitten siellä hiekkiksella ulkoiluttaa taaperoaan, mahdollisesti kissankusisessa/paskaisessa hiekkalaatikkohiekassa.
Vittu mitä porukkaa, minä minä minä me myself & i minä minä minä.
[/quote]
Noin huonoilla geeneillä varustetut saavatkin kuolla pois. Jos nyt ulkoilmassa kissa on kymmenen metrin päässä ja ihminen saa allergisen reaktion, niin siitä vain henkeä haukkomaan!
Muuttakot Marsiin!
[/quote]
Sinähän varsinainen vitsiniekka olet mutta toisaalta mielipide on kuin perseenreikä, sellainen löytyy jokaiselta. Ja usko huviksesi, luuseri, että tuo kalahtaa omaan nilkkaasi vielä joku päivä. Kaikkea kuolemaa sinulle ja läheisillesi.
Lainsäädännön mukaan kissa ei saa kulkea vapaana taajamassa ilman valvontaa. Kissan tulee suoran valvonnan lisäksi olla kytkettynä kuntopoluilla tai sen kaltaisilla juoksuradoilla. Kissan omistajan tai haltijan on pidettävä huolta, ettei eläin pääse lainkaan järjestyslaissa erikseen mainituille alueille (yleinen uimaranta, lasten leikkipaikaksi varattu alue, toriaikana torille, yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle) jollei se ole erikseen sallittua. Vaikka järjestyslaki ei suoranaisesti edellytä kissan pitämistä kytkettynä taajamassa, lienee se yksinkertaisin ja käytännöllisin keino samalla noudattaa kaikkia säännöksiä ja huolehtia lemmikkieläimen turvallisuudesta. Lemmikkieläinten pitämistä koskevissa säännöksissä on edellytetty, että eläimen omistajan tai haltijan tulee ryhtyä kohtuullisiin toimiin eläimen karkaamisen estämiseksi. Vailla omistajansa tai haltijansa suoraa valvontaa kulkeva kissa on eläinten suojelua koskevissa säädöksissä määritelty heitteillä olevaksi.
Rikoslain 44 luvun 15 §:n pykälän perusteella sellaisen eläimen, jonka tiedetään olevan vaaraksi ihmiselle, tulee olla asianmukaisesti vartioitu. Vastuullaan olevan eläimen asianmukaisen vartioinnin laiminlyönnistä on säädetty rikoslaissa sakkorangaistus.
Kissojen osalta vaarallisuusarvioon vaikuttaa se, että kissojen ulosteen on todettu olevan infektoituneen lihan ohella keskeisin tartunnanaiheuttaja toksoplasmoosi- nimiseen tautiin, jonka aiheuttaja on Toxoplasma gondii -niminen alkueläin. ” Taudin tärkein ilmenemismuoto on sikiön toksoplasmoosi, joka voi syntyä, kun nainen saa tartunnan odotusaikana. Tauti aiheuttaa sikiölle elinvaurioita. Suomessa syntyy vuosittain noin 50 synnynnäisen toksoplasmoositartunnan saanutta lasta, joista suurin osa on syntyessään oireettomia. Myöhemmin, 10–20 vuoden kuluessa, lähes kaikille ilmaantuu näkö-, kuulo- tai aivovaurioita. Jos tauti todetaan heti syntymän jälkeen, vammat voidaan välttää lääkityksellä. Taudin ehkäisynä etenkin raskausaikana odottavan äidin on syytä välttää tartunnanlähteitä, kissoja ja raakaa tai huonosti kypsennettyä lihaa.”
Eläinsuojelulain 15§:n mukaan irrallaan tavatun lemmikin saa ottaa kiinni ja toimittaa kunnalliseen talteenottopaikkaan tai löytöeläinkotiin. Säädöksen mukaan kunnan on huolehdittava alueellaan irrallaan tavattujen ja talteenotettujen koirien ja kissojen sekä muiden vastaavien pienikokoisten seura- ja harrastuseläinten tilapäisen hoidon järjestämisestä. Talteenotettua eläintä on säilytettävä vähintään 15 päivän ajan, minkä jälkeen kunnalla on oikeus myydä, muutoin luovuttaa tai lopettaa eläin. Kunnalla on oikeus periä eläimen omistajalta tai haltijalta korvaus eläimen talteenotosta, hoidosta ja mahdollisesta lopettamisesta aiheutuneista kustannuksista.
Metsästyslaissa (615/1993) on säädetty koiran ja kissan pitämisestä lähinnä riistanhoidon ja metsästämisen kannalta. Metsästyslain 85§:ssä säädetään kissan huolenpidosta. Säädöksen mukaan kotieläimeksi otetun kissan heitteillejättö ja hylkääminen on kielletty. Metsästyslain 1 luvun 5§:n mukaan villiintyneeseen kissaan sovelletaan samoja säännöksiä kuin mitä sovelletaan rauhoittamattomiin eläimiin eli villiintynyttä kissaa saadaan pyydystää ja se voidaan tappaa metsästyslaissa säädetyllä tavalla kuten muitakin rauhoittamattomia eläimiä. Villiintynyt kissa on eri asia kuin omilla teillään oleva lemmikkikissa mutta toisaalta ei voi edellyttää että kukaan kissaa tuntematon tietäisi tai ottaisi selvää onko juuri se omalla pihalla hyppivä kissa jonkun oma vai vapaana aina oleva villikissa.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:30"]
Kissa EI vieraile säännöllisesti naapurin pihalla. Olemme muuttanut kaksi viikkoa sitten tähän uuteen kotiin. Mies reissutöissä, itse kotona pienten lasten kanssa! Ei ole mahdollisuutta rakentaa kissalle omaa aitausta vielä! Kerroin tästä naapurillekin.
[/quote]
Sitten pidät sen kissan sisällä ja huolehdit, että se ei vahingossakaan livahda ulos. Kissasi voi jäädä vaikka vahingossa auton alle ja syyllinen olet sinä, eikä päälleajaja, mikäli se tapahtuu teidän tonttinne rajojen ulkopuolella.
Tapattekopihalle tuleet linnutkin? Nehän paksovat joka paikkaan ja voivat kuljettaa vaarallisia tauteja. Entä oravat, jotka voivat aiheuttaa suurta tuhoa? Rusakot, jotka pistelevät kalliit istutukset poskiinsa.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:34"]
Tapattekopihalle tuleet linnutkin? Nehän paksovat joka paikkaan ja voivat kuljettaa vaarallisia tauteja. Entä oravat, jotka voivat aiheuttaa suurta tuhoa? Rusakot, jotka pistelevät kalliit istutukset poskiinsa.
[/quote]
Villieläin on eri asia kuin heitteillejätetty kotieläin.
Teen parhaani sen eteen ettei kissa livahda enää pihalle.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:20"]
Pidän kyllä eläimestäni huolta, mutta pääsee aina livahtamaan pihalle!
[/quote]
Eli et pidä huolta. Kyllä sen joku kohta ottaa hengiltä.
Ihan suoraan sanoen se kissa voi hävitä ilman, että löytyy koskaan. Ts. sen voi tappaa ja hävittää. Kissaa ei lain mukaan saa pitää vapaana, miksi ihmeessä pitää ottaa kissa, jos siitä ei huolehdi.
Naapurisi yhteydenotto kertoo, että hän on todella kypsä tilanteeseen - huolehdi, ettei kissasi jatkossa kulje muiden pihoilla. Kissan paikka ei ole vapaana luonnossa.
Huokaus. Ei tietenkään ole oikeutta. Se on metsästyslain sekä eläinsuojelulain vastainen rikos.
Mutta ap, varmaan ymmärrät, että itsekin syyllistyt ko. lakien vastaiseen toimintaan, kun annat kissasi juosta vapaana? Olet omistajana vastuussa lemmikistäsi, ja se vastuu/huolenpito ei toteudu, kun lemmikkisi ei ole valvonnassasi.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960396?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=Kissan
(mm. Eläimen lopettaminen, 10. Luku, 30.Momentti, tarpeeton kivun tuottaminen 4. Luku, 12. Ja 14. Momentti)
Metsästyslaki puolestaan rajaa ison joukon pyyntivälineitö villiintyneiden kissojen tappamiskeinoista
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=Kissan
(33, 49 Momentti)
Metsästyslaissa määritellään koiran ja myös kissan kiinnipitovelvollisuus, 8. luvun 51. momentissa. Samassa laissa määritellään kissan heitteillejättö sakonalaiseksi metsästyslain rikkomuksesi (85. ja 75. pykälä).
Joten ap, ennen kuin alat esitelmöidä naapurille lakikirjasta, ota kissasi kiinni ja siirrä sisätiloihin.
Kannattaa myös tajuta, että kaikenlaisia hulluja on olemassa, joille lailla ei juurikaan ole väliä. Haluatko altistaa kissasi kusipäänaapurille ihan vaan uhman vuoksi ja siksi, että saisit hänet käräytettyä lain rikkomisesta?
Ap, ei se elukka pääse livahtamaan pihalle jos sinä et anna siihen mahdollisuutta!!!
Terv.naapurissa 2 koiraa, 3 kissaa ja ties mitä elukoita ja pari x on kissa sieltä hieman avoinna olevasta ikkunasta karannut ja ovat etsineet niitä mm meidän pihaltamme. Enää eivät pidä luukkuja auki niin että kissa karkaisi.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:20"]
Pidän kyllä eläimestäni huolta, mutta pääsee aina livahtamaan pihalle!
[/quote]
Eli et pidä huolta. Kyllä sen joku kohta ottaa hengiltä.
[/quote]
No, eiköhän joku ota hengiltä sinun kakarasi, jos eksyy jonkun muun pihalle. Ja sinut kans. Miksi helvetissä pitää kostaa viattomalle eläimelle? Kun ei uskalla käydä ihmisen kimppuun? PAskasakki kiusaa eläimiä.
Edes villiintynyttä kissaa ei saa tappaa. Kissa loukutetaan ja toimitetaan eläinsuojeluun, joka päättää mitä tekee elukalle.
Meidän takapihalla on myös oleskellut sama kissa monesti. Ensi kerralla otan sen kiinni ja vien 50km päähän metsään ja päästän vapaaksi.
Voiko naapurin kissan tappaa joka päivittäin tulee kotiimme tuuletusikkunan kautta ja kuljeskelee asunnossamme ja joskus jopa pistää maate sohvallemme?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:34"]
[/quote]
Villieläin on eri asia kuin heitteillejätetty kotieläin.
[/quote]
Onko alapeukuttajien mielestä siis heitteillejätetty kotieläin rinnastettavissa villieläimeen? Silloinhan sen saa tappaa omalla pihallaan.
Tappaisin tai veisin mahd kaukana olevalle löytöeläintalolle ja olisin yhtä evvk kuin ne jotka antaa toksoplasmoosia kantavien naukujensa pyöriä vapaana asuinalueella.