paljonko käytätte rahaa vaatteisiinne kuukaudessa?
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:56"]
En usko näihin 20 euroa kuussa juttuihin, on mahdotonta. Nää on just näitä että ihmiset toivovat käyttävänsä mahdollisimman vähän, mutta jos laskisivat jokaisen pipon ja sukan ja huivin niin yllättäen summa onkin moninkertainen. Vähän rehellisyyttä peliin.
[/quote]
Jos se on sinulle mahdotonta, se ei tarkoita ettäkö olisi sitä muille. Kirpparit ovat pullollaan hyviä vaatteita. Meillä kierrätetään paljon vaatteita myös sukulaisten kesken. Osaan käyttää ompelukonetta ja muotoilen vanhoja vaatteita usein uusiksi ja nykyaikaisiksi.
Osaan luetella mitä olen ostanut tänä vuonna. Yhden hameen, kahdenlaisia sukkia, rintaliivit, kengät kirppikseltä, sormikkaat.
Ei kaikilla ole tapana pyöriä kaupoilla ostelemassa vaatteita huvikseen. Minulla on paljon hyviä vaatteita, mutta vanhimmat niistä 90-luvulta.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:56"]
En usko näihin 20 euroa kuussa juttuihin, on mahdotonta. Nää on just näitä että ihmiset toivovat käyttävänsä mahdollisimman vähän, mutta jos laskisivat jokaisen pipon ja sukan ja huivin niin yllättäen summa onkin moninkertainen. Vähän rehellisyyttä peliin.
[/quote]
No mä elän tällä hetkellä työmarkkinatuella, eli tiedän aika tarkkaan, ettei vaatteisiin mene yli 20 euroa kuussa. Olen aikanaan työelämässä ollessani panostanut hyvistä materiaaleista valmistettuihin, klassisiin, laadukkaisiin vaatteisiin, joita olen kohdellut hyvin, joten ei mulla ole muutenkaan mitään tarvetta jatkuvasti ostaa lisää lumppua kaappiin. Sellaiset on aikuisella ihmisellä ihan tehtyjä tarpeita. Ostan uutena ainoastaan kengät, joihin panostan kyllä. Kotiasuni saattaa olla aika rönttönen, mutta kaupungilla näytän aina huolitellulta ja muodikkaaltakin.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:19"]
Ehdottomasti alle satasen, kymppi tai kaksi. Silti minulla on vaatteita aivan riittämiin. Kun on silmää yhdistellä ja ostaa klassisia yhteensopivia vaatteita, säästyy ihan mielettömästi rahaa.
Nyt kun katselee näitä summia täällä, alan ymmärtää mihin ihmisten rahat valuvat, kun niin monelta puuttuu säästöt.
Te, jotka kulutatte 150-300 euroa kuussa vaatteisiin,
a.) paljonko laitatte kuussa säästöön ja
b.) paljonko teillä on säästössä rahaa?
[/quote]
Joo, usein on hämmästyttänyt, miten niin monilla aikuisilla on niin surkea elämänhallinta, ettei normaali keskituloinen saa yhtään kuussa säästöön. Mutta tässähän se on osa selitystä.
Varmaan joku 300 e joka kolmas kuukausi ja nuorimalle lapselle 300 e 3 krt vuodessa vaatteisiin ja kenkiin. Saa aika paljon vaatteita käytettynä. Myyn vaatteitamme kirppuksellä ja nettoan siitä noin 300 e vuodessa.
Omiini ehkä 200 VUODESSA. Kasvavan lapsen vaatteisiin ehkä 500 vuodessa kaikkineen (sisä- ja ulkovaatteet eri vuodenaikoihin, kengät jne).
Mitähän toi sitten tekee per kk, alle satasen...
Omiini ehkä 200 VUODESSA. Kasvavan lapsen vaatteisiin ehkä 500 vuodessa kaikkineen (sisä- ja ulkovaatteet eri vuodenaikoihin, kengät jne).
Mitähän toi sitten tekee per kk, alle satasen...
En edes muista milloin viimeksi ostin itselleni jotain. Puoli vuotta sitten? Ehkä. Mä olen aina se, joka meidän perheessä joutuu tinkimään omista ostoistaan.
Mitä järkeä tuhlata rahaa uusiin vaatteisiin satasia vuodessa tai srsly jopa kuukaudessa? Ihmiset vie nykyisin kirpparille uudenveroisia vaatteita myyntiin ja sieltä minä ne nappaan naurettavaan hintaan. V*tuttaaki naminami :).
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:44"]En käsitä miten jotkut ostaa noinkin harvoin vaatteita, nykyään kengätkin rikkoutuvat käyttökelvottomiksi kuukaudessa, paitsi nyt nike id:stä tilatut kengät ovat kestänyt koko kesän.
Mutta sen olen huomannut että mitä kalliimmalla ostaa, sen laadukkaampaa. HM mielestäni ainut missä hinta suhteessa laatuun on hyvä.
Mutta rahaa palaa vaatteisiin joku 150€/kk
M18
[/quote] Ja äiti/isi maksaa... Opettele kohtelemaan tavaroitasi paremmin niin saattaa kestääkkin. N18
Kuluvan vuoden aikana ostettu: housut, sukkia, alusvaatteita. Rahaa palanut reilu 100€.
Töissä yrityksen vaatteet päällä.
Ostin varsinkin 2008-2013 älyttömästi kaikkea (ihan liikaa), niistä joutunut karsimaan pois ja jäljelle jääneet käytän mahdollisimman pitkälle "loppuun". Minulta löytyy joka säähän ja tilanteeseen jo tarpeeksi, ei ole tarve hankkia lisää.
Rintaliivejä + muita alusvaatteita, sukkia yms täytyy luonnollisesti uusia vähän useammin.
Ei kaikkien tarvitse kuukausittain laittaa satasia vaatteisiin. Toivoisin etten itsekään olisi shoppailut ns. hullunkiilto silmissä.
Vuodessa menee yhteensä noin 1000€ rahaa. Tähän lasken siis kaiken: alusvaatteet, sukat, urheiluvaatteet, normaalit kamppeet koko vuodeksi. Ostan vaatteita kerran tai kahdesti vuodessa isomman erän ja muuten ainoastaan jos on pakottava tarve. Alusvaatteisiin ja sukkiin kuluu vuodessa jo se 250€, koska liivit on pakko ostaa alusvaateliikkeestä. Urheilu vaatteisiin kuluu noin saman verran, 250€. Ja sisältäen lenkkarit tai muut kengät. Muihin vaatteisiin 500€. Vaatekaapissa ei kuitenkaan ole vaatevuorta, vaan kaikki on käytössä. Vaatteita vaan on tasaisin väliajoin uusittava, ettei mene lumpuiksi. Ja eniten kuluu housuja/farkkuja, sillä haarukset kuluu 2-3 kuukaudessa rikki (johtuen pyöräilystä kaupungissa kun ei ole autoa). Budjettia vaikea kiristää, sillä kirppareilta löydän erittäin harvoin oman kokoista vaatetta, tai mitääm joka istuisi kunnolla. Ja nytkään en osta mitään superkallista, vaan normihintaisia tuotteita.
Liian vähän n.250e vuodessa on ollut täysin maksimi.
Työtön kun olen niin eipä tässä kyllä kuukausittain mitään vaatteita ostella :D Sukat uusin kerran vuodessa, pikkarit kolmen vuoden välein, muita ostan vain jos menevät rikki. Kenkiä omistan kahdet; yhdet lenkkarit ja yhdet korkkarit. Housuja on kahdet. Mekkoja on kolme. Paitoja on kolme. Talvitakkeja yksi, samoin laukkuja, huiveja, pipoja ja hanskoja.
Hyvin on mennyt näilläkin. Huomattavasti enemmän kaipaisin rahaa esim. monipuolisempaan ruokaan ja viihteeseen, kuten teatteriin, markkinoihin tai elokuviin.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:44"]
En käsitä miten jotkut ostaa noinkin harvoin vaatteita, nykyään kengätkin rikkoutuvat käyttökelvottomiksi kuukaudessa, paitsi nyt nike id:stä tilatut kengät ovat kestänyt koko kesän. Mutta sen olen huomannut että mitä kalliimmalla ostaa, sen laadukkaampaa. HM mielestäni ainut missä hinta suhteessa laatuun on hyvä. Mutta rahaa palaa vaatteisiin joku 150€/kk M18
[/quote] Siis tarkoitatko nyt H&M:ää? Siitä puljusta nyt ei voi puhua laadun kanssa samana päivänäkään. Ihmekös tuo jos ei kestä puolta vuottakaan jos ostaa rättinsä jostain halvasta ruotsalaisfirmasta eikä arvosta laatua pätkän vertaa. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
Ostan vaatteita noin kaksi kertaa vuodessa. Rahaa kuluu noin 150 e/kerta eli 300 e vuodessa.
Töissä tarvitaan siistejä vaatteita ja niillä on tapana maksaa. Koitan ostaa vaatteeni alennuksesta, mutta esim. pukujen kohdalla se on monesti hankalaa, jos haluaa hyvin istuvan puvun. Myös hyvät kengät maksavat paljon ja pareja pitää olla useampi. Sitten vielä paidat, sukat ja alusvaatteet sekä ainakin kolme erilaista ulkotakkia eri vuodenajoille...
.
Tietysti kaikkea en uusi vuosittain, mutta jo pelkästään työvaatteisiin menee äkkiä tuo 100€/kk. Sitten on päälle arjen vaatteet niin urheiluun, kotiin kuin muutoin vain vapaa-ajalle. Tästä tulee vuodessa se toinen puoli. Eli ehkä yhteensä 200€/kk menee rahaa vaatteisiin. Ja kyllä, rahaa jää mainiosti säästöön.
Aika paljon. Kymmeniä euroja kuussa. Ostelen tuhottomasti vaatteita.
Keskimäärin noin 150e/kk joka ei tunnu riittävän mihinkään (en käy kirppareilla tai H&M:ssä) jos yrittää löytää laadukkaita mutta keskihintaisia vaatteita.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 23:15"]Vuodessa menee yhteensä noin 1000€ rahaa. Tähän lasken siis kaiken: alusvaatteet, sukat, urheiluvaatteet, normaalit kamppeet koko vuodeksi. Ostan vaatteita kerran tai kahdesti vuodessa isomman erän ja muuten ainoastaan jos on pakottava tarve. Alusvaatteisiin ja sukkiin kuluu vuodessa jo se 250€, koska liivit on pakko ostaa alusvaateliikkeestä. Urheilu vaatteisiin kuluu noin saman verran, 250€. Ja sisältäen lenkkarit tai muut kengät. Muihin vaatteisiin 500€. Vaatekaapissa ei kuitenkaan ole vaatevuorta, vaan kaikki on käytössä. Vaatteita vaan on tasaisin väliajoin uusittava, ettei mene lumpuiksi. Ja eniten kuluu housuja/farkkuja, sillä haarukset kuluu 2-3 kuukaudessa rikki (johtuen pyöräilystä kaupungissa kun ei ole autoa). Budjettia vaikea kiristää, sillä kirppareilta löydän erittäin harvoin oman kokoista vaatetta, tai mitääm joka istuisi kunnolla. Ja nytkään en osta mitään superkallista, vaan normihintaisia tuotteita.
[/quote] Pyöräilyhousut olisivat sinulle hyvä hankinta, haarus on niissä kulutusta kestävää kangasta. Lisäksi nykyään löytyy rennompia malleja nettikaupoista eli muitakin kuin tiukkoja trikoita.
Liikaa.