Millainen on teidän saunomisrituaalinne?
Kuinka usein saunotte? Jonain vakiopäivänä? Saunooko koko perhe? Käydäänkö välillä vilvoittelemassa? Onko saunassa mukana saunajuomat? Käytetäänkö löylyvedessä jotain tuoksua? Jne...
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:26"]Ke ja la on saunapäivät. Mää meen ensib isomman lapsen kaa ja mies on vauvan kaa sen aikaa. Sit menee mies,juo saunakaljan. Lopuksi kaikki syö jäätelöä.
[/quote]
Virosta?
Pe, la ja su yleensä käydään. Koko perhe yhdessä tai mies ja lapsi sekä minä yksin. Itse istun löylyssä noin 5 min kun mies löylyttänyt kopin tulikuumaksi. Äkkiä suihkuun ja unipuku päälle. Juomaksi vettä tai siideriä.
Minä ja mies käydään kahestaan, kerran viikossa enintään.
Ei ole juomia, veteen mies joskus laittaa jotain tuoksua.
Ensin kuusi pientä kaljaa ja sitten saunaan. Istun siellä niin kauan löylyä heitellen, että lämpömittari räjähtää ja mun saunalakki lentää ikkunasta naapurin tontille.
Käyn saunassa ja sitten meen suihkuun.
Juoksen kolmasti saunan ympäri, heitän kuupalla kylmää vettä niskaan ja hypähdän kerran tasajalkaa. Ja eikun löylyyn
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:38"]Juoksen kolmasti saunan ympäri, heitän kuupalla kylmää vettä niskaan ja hypähdän kerran tasajalkaa. Ja eikun löylyyn
[/quote]
Ei ole totta! Mulla on juuri samanlainen rituaali :).
Perheen vanhin käy eka siunaamassa saunan. Sen jälkeen joku naisista silittää laudeliinat. Tämän jälkeen kiertävä pastori käy pyhittämässä löylyveden. Kun sauna on lämmennyt 68 asteeseen, miesväki käy ensimmäisenä puhdistautumassa synneistä. Joskus lämpöä riittää naisillekin.
Meillä minä, mies ja kaksi alakouluikäistä lasta. Kuka tahansa, minä päivänä tahansa haluaa mennä saunaan. Ilmoittaa muille, laittaa saunan päälle. Saunaan menee joko kaikki tai osa porukasta, kuka nyt sinä iltana haluaa. Miehellä usein saunaolut, mulla välillä siideri, lapsilla ei usein mitään saunassa. Ottavat sen jälkeen mitä sattuu olemaan...mehua, vettä... Välillä käydään takkahuoneessa huilimassa, välillä otetaan vain yhdet löylyt. sen jälkeen joko lapset nukkumaan tai katsellaan vielä tv:tä riippuen kellonajasta. Siinä ne rituaalit.
Mieheni laittaa uuden, ekologisen puusaunamme lämpiämään muutamaa päivää ennen saunomista käyttämällä johanneksenleipäpuusta käsin veistettyjä pellettejä sekä valkaisematonta paperia. Kuorin itseni ennen saunaa käyttämällä luomuohranjyvistä ja maustamattomasta soijajogurtista sekoittamaani vartalokuorintaa. Saunassa levitän aina koko vartalolleni Japanin Shinano-joen uoman mehiläisyhdyskunnista kerättyä hunajaa, jonka hieron ihooni puhtaasti kotimaisella, luomukyytön harjaksista tehdyllä hierontaharjalla. Saunan jälkeen sitten maistelemme mieheni kanssa viiniä - yleensä valintamme on Clos des Papes Châteauneuf-du-Pap, jota olemme tuoneet purjehdusmatkaltamme Ranskasta.
Yksin menen, oon siellä 8min ja sit kuumaan suihkuun.
Saunon silloin kuin huvittaa, ja se vaihtelee 1 kerta viikkoon - 1 kerta / 2kk. Otan ensin reippaat, melko pitkät löylyt (saunajuoman kanssa) ja menen vilvoittelemaan, sitten taas reippaat löylyt ja vilvoittelemaan, sitten laitan kasvonaamion ja/tai hiuksiin naamion jos sattuu huvittamaan (pesen hiukset ennen). Taas löylyyn ja pesulle, sauna pois päältä, sitten vähän ehkä vielä pyyhe päällä jälkilöylyyn.
Yleensä juon vettä, joskus vissyä, harvemmin Olvin porkkanamehulimsaa vai mitä se oli ja äärimmäisen harvoin (pari kertaa vuoteen) limpparia.
Vaimo ensin pesee minut, sen jälkeen menen saunaan. Vaimo vartoaa pukuhuoneessa pyyhkeen kanssa, ja kuivaa minut.
Pari kertaaviikossa rantasaunassa ja uimassa. Kesät ja talvet. Yksin käyn mutta toki paikallamuitakin ihmisiä. Kotona lämmitän harvoin.
Saunattomassa kerrostalossa asuvana arvostan suuresti sitä, että pääsen ainakin kerran kesässä saunomaan tuttavien rantasaunaan omassa rauhassa.
Yhteissaunaan pääsee kaupungissakin. Omaan tahtiin saunomisessa on erityistä luksusta.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 22:29"]Pari kertaaviikossa rantasaunassa ja uimassa. Kesät ja talvet. Yksin käyn mutta toki paikallamuitakin ihmisiä. Kotona lämmitän harvoin.
[/quote]
Siis suomennos, saan naapurilta liikuntaseteleitä (itse työtön) käyn niillä kaksi kertaa viikossa uimahallissa. Kesällä voin mennä pyörällä talvella on hankalampi saada kyytiä, niin silloin käyn vain kerran viikossa.
Ke ja la on saunapäivät. Mää meen ensib isomman lapsen kaa ja mies on vauvan kaa sen aikaa. Sit menee mies,juo saunakaljan. Lopuksi kaikki syö jäätelöä.