Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylioppilastutkinnon äidinkielen arvosana ja

Vierailija
22.07.2015 |

koulutuksesi?

Kommentit (148)

Vierailija
1/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin äidinkielestä L:n (96 pistettä äidinkielen aineesta), numero oli 10 päästötodistuksessa. Olen gradua vaille valmis FM, täydentäviä opintoja on sieltä täältä, työskentelen markkinointialalla.

Vierailija
2/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkieli E, koulutus DI ja KTM. Kirjoitin normaalisti korkeintaan M:n aineita äidinkielessä, mutta kirjoituksiin osui mun onnekseni fysiikkaan liittyvä aihe niiden ainaisten kirjallisuus-, historia- tai uskontoaiheiden lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

B ja 7. DI olen.

Vierailija
4/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvosana E, todistuksessa taisi olla 9 tai 10? Koulutus YTM, työskennellyt mm. toimittajana ja kääntäjänä.

Vierailija
5/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

A ja restonomi

Vierailija
6/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha A, todistuksessa vielä kaksi arvosanaa äidinkielestä, molemmat seiskoja. Tutkinto FM, vieraat kielet. Huvittavaa on, että olen koko aikuisikäni ollut paljon tekemisissä sekä suomen että vieraiden kielten kanssa. Tuo appro, jota opettaja piti työtapaturmana, ei ole missään vaiheessa haitannut tahtia.

Vierailija
7/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laudatur (aineesta 99/99 pistettä), tutkija.

Vierailija
8/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:30"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:24"]

Lubenter approbatur, olen insinööri suunnittelutoimistossa. Alunperin taustalla tekninen koulu ja täydennetty myöhemmin insinööritutkinnoksi amk:ssa, ajan kuluksi.  

(Toimittajalle tiedoksi, virke ei voi alkaa ja-konjuktiolla). 

Löysin tällaisen linkin aiheesta

https://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/10.8.html

ohistellen 14

[/quote]

[/quote]

Ai löysit tuollaisen linkin. Onkos tuo jkorpela sama kuin Jukka K. Korpela, nettiaktivisti ja moniosaaja, johon viitataan myös tuossa suomi24:n kielikeskustelussa? Siinä jää lukijalle vähän epäselväksi, mikä mahtaa olla Korpelan (joka kuulemma on opiskellut matematiikkaa) kieliosaaminen.

http://keskustelu.suomi24.fi/t/10862398/kysymys-jukka-yucca-korpelalle

Vierailija
9/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

L, 10, MMT

Vierailija
10/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laudatur / 10 tokarissa. Viestinnänopettaja amkissa.

Vierailija
11/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:22"]

Yksi suositummista ammateista, mutta myös yksi kituvista ammateista:

Massairtisanomisia, yt-kierroksia, liikaa koulutettuja osaajia - osaamattomista assareista puhumattakaan. 

Äidinkielen osaaminen = perusedellytys. Toimittajan ammatti ei ole esseiden eikä runojen eikä minkään muunkaan "luovan" kirjoittelemista.

ohisterveisin

Toimittaja (printti), irtisanottu. Laudatur. Kaksi korkeakoulututkintoa.

[/quote]

Kyllä, se pitää paikkaansa, että media-alalla menee heikosti. Niin kuin monella muullakin, ei sen puoleen. Tuossa nyt kumminkin oli kyse alan houkuttavuudesta, ja ala vetää opiskelijoita yhä kuin lehmänööteri kärpäsiä. Ikävä kyllä, omille lapsilleni olen sanonut, että tehkää aikuisena mitä tahansa, kunhan ette toimittajaksi ala.

Luovaa kirjoittaminen on melkein aina. Uutinenkin on luova, ei sitä kaavalla ja koneesta puserreta. Ok, jenkeissä on jo käytössä yritysten taloustiedoista robotiikalla tulosuutisia pusertava ohjelma,mutta vähänkään monimutkaisemman uutisen tekeminen vaatii pohjatietoa ja taitoa.

Harva toimittaja sitä paitsi tekee pelkkää perusuutista. Repertuaariin mahtuu kolumneja, näkökulmia, reportaaseja, faktalaatikoita, uutisia. 

Ikävä, että olet saanut potkut. Moni meistä liittyy vielä seuraasi. Mutta median taloustilanne ei tee ammatista huono tai yhdentekevää.

t. Allalla 30 vuotta työskennellyt YTM

Vierailija
12/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

C, päättötodistuksessa muistaakseni 9. Pian valmis B.Sc

Vierailija
13/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

L, FT fysiikka ja tuleva DI.

Vierailija
14/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eximia t. Äikänope :)

Vierailija
15/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielestä tuli arvosanaksi muistaakseni M ja lukion jälkeen kouluttauduin merkonomiksi.

Vierailija
16/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

M, opiskelen luokanopettajaksi.

Vierailija
17/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:44"]

Äidinkieli C, tuleva diplomi-insinööri

[/quote] kai sulla on pitkä matikka joka on L
[/quote]

Itse asiassa lyhyt matikka ja se oli E. :D en siis lukiossa todellakaan halunnut millekkää tekniikan alalle, keskityin enemmän muihin aineisiin kuten kuvikseen. Yks taidealan tutkinto alla tässä ja jostain se kiinnostus heräs tekniikkaa kohtaan valmistumisen jälkeen (oman alan töitä ei ollu, tein iha muita juttuja ja halusin jonku suunnan elämälleni), lueskelin ittekseni hetken matikkaa/fysiikka, kävin pääsykokeissa ja heittämällä sisään. :) Oikea ratkasu, ala on just se mun juttu ja se mitä tahdon työkseni tehdä! Vähän pidemmän kaavan kautta vaan tää herääminen tuli.

Vierailija
18/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

C, FK (pääaineena suomen kieli)

Vierailija
19/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:24"]Lubenter approbatur, olen insinööri suunnittelutoimistossa. Alunperin taustalla tekninen koulu ja täydennetty myöhemmin insinööritutkinnoksi amk:ssa, ajan kuluksi.  

(Toimittajalle tiedoksi, virke ei voi alkaa ja-konjuktiolla). 
[/quote]Insinöörille tiedoksi, se on "konjunktio" eikä "konjuktio".

Vierailija
20/148 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laudatur, farmaseutti.