Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiaa pizzapohjasta

Vierailija
22.07.2015 |

siis miten kummassa pizzerioiden pizzapohjat maistuu aina niin hyvältä, mutta oma ei koskaan maistu siltä samalta. Käytetääkö pizzerioissa halal-vehnäjauhoa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sitä halal jauhoa käyttävät. Pyydä lähikauppasi kauppiaalta että tilaa teidänkin markettiin tuota jauhoa niin voit kotona leipoa hyvää pitsaa.

Vierailija
2/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuni on erilainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kotona pitsapohja maistuu paremmalta kun useissa pitserioissa. Käytän kuivahiivaa, vähän vähemmän kun normi ohjeessa. Ihan tavis vehnäjauhoja, vettä ja OLIIVIÖLJYÄ..

Vierailija
4/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan kolmasosa durunjauhoja, tulee hyvää. Ja tuorehiivaa.

Vierailija
5/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on aivan kusetusta. Haluan täysin saman ohjeen, jota käytetään pizzerioissa.

Vierailija
6/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazerin tai muun valmistajan pakaste pizzapohja"pullia" käyttävät.

Vierailija
7/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuni ja durumvehnäjauhot.. Mene pitseriaan töihin (sellaiseen jossa tehdään pizzapohja itse) ja hanki pitsauuni :D

Vierailija
8/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tukussa olen nähnyt näiden pizzeriayrittäjien ostoksia, niin kärryissä on tavallista puolikarkeaa vehnäjauhoa ja edamia. Eli kyllä se erilaisuus taitaa johtua uunista.

Vierailija
9/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytetään kotona durum-jauhoja ja paistetaan leivinuunissa korkeassa lämmössä. Tulee parempi kuin keskivertopizzeriassa. Lempparipizzeria käyttää jotain prässiä, liekö se syy tasalaatuisen ohueen pitsaan. Omaan tahtoo aina jäädä jotain paksumpia kohtia vaikka kuinka pulikalla sitä käsittelee (sellaista heitto-venytysjutskaa en vaan opi tai taikina ei ole oikeanlainen).

Vierailija
10/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kohottaa kotona pitsapohjaa, pitserioissa ei kohoteta..

Vierailija
11/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn tekemään ihan tavallisella kotiuunilla huomattavasti parempaa pitsaa kuin tyypillisessä kebab-pitseriassa. Se Fazerin valmistaikina ei ole minusta kovinkaan hyvää. Kannattaa kokeilla erikoisvehnäjauhoista 65 % taikinaa 12 tunnin kohotuksella ja hyvin pienellä määrällä hiivaa. Muotoilu varovasti käsin. Paisto 300 C, 5-7 minuuttia.

Vierailija
12/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzakivi auttaa sitä pohjan paistumista ja se ettei laita liikaa täytteitä siihen pizzaan. Eli pohjaan tulee hiivaa, vettä suolaa, vehnäjauhoja ja tilkka oliiviöljyä. Uuni on kuuma, kiven päällä paisto eikä liikaa täytettä pizzaan.

Vierailija
13/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä pizzakiveä :)

Vierailija
14/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikina kannattaa tehdä vähintään vuorokausi etukäteen jääkaappiin. Parasta tulee kuulemma kolmen vuorokauden päästä, itse olen pitänyt 1-2 vrk. Tuntia ennen paistoa tehdyt pohjat maistuvat ihan jauhoille, levänneen taikinan maku on ihan erilainen.

Vierailija
15/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 20:59"]

Taikina kannattaa tehdä vähintään vuorokausi etukäteen jääkaappiin. Parasta tulee kuulemma kolmen vuorokauden päästä, itse olen pitänyt 1-2 vrk. Tuntia ennen paistoa tehdyt pohjat maistuvat ihan jauhoille, levänneen taikinan maku on ihan erilainen.

[/quote]

Mä väitän juuri toisinpäin. Pitsapohjan pilaa sillä, että sitä seisottaa. Nimenomaan täytteet ja kaikki muu valmiiksi ennen pohjia. Pohjat sitten tekoon, täyttö ja nopeasti uuniin.

Vierailija
16/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa kohottaako vai ei on siis erona se, että pidätkö paksusta vai ohuesta pohjasta? Ohuessa pohjassa, vähemmän hiivaa ja mielellään kuivahiivaa sekä ei kohotusta. Paksussa pohjassa voi sitten kohotella minkä tahtoo ja tehdä pannupitsaa.

Vierailija
17/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlatkaapa italialaisen pitsapohjan ohje ja tehkää sillä. Tulee tosi hyvää.

Vierailija
18/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:01"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 20:59"]

[/quote]

Mä väitän juuri toisinpäin. Pitsapohjan pilaa sillä, että sitä seisottaa. Nimenomaan täytteet ja kaikki muu valmiiksi ennen pohjia. Pohjat sitten tekoon, täyttö ja nopeasti uuniin.

[/quote]Yksikään maailman 100 parhaasta pitseriasta ei toimi näin. Itse asiassa en ole kuullut kenenkään tekevän pitsapohjaa tuollaisella filosofialla. Lähinnä tulee mieleen, että sekoitat taikinan nostattamisen ja muotoillun pitsan lepuuttamisen keskenään.

Pitsakivi tai -teräs on tosiaan aivan ehdoton juttu. -12

Vierailija
19/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:03"]

Tossa kohottaako vai ei on siis erona se, että pidätkö paksusta vai ohuesta pohjasta? Ohuessa pohjassa, vähemmän hiivaa ja mielellään kuivahiivaa sekä ei kohotusta. Paksussa pohjassa voi sitten kohotella minkä tahtoo ja tehdä pannupitsaa.

[/quote]Ei pidä paikkaansa. Sekä ohutta että paksua pitsapohjaa voi kohottaa pitkään tai lyhyen aikaa. -12

Vierailija
20/21 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikinaa pitää vaivata kunnolla. Itselläni ei ole pitsakiveä, joten teen pitsan leivinpaperille ja annan pellin olla täysille lämmitetyssä uunissa. Vedän sitten pitsan papereineen kuumalle pellille ja uuniin. Oliiviöljyä voi sivellä ohueksi kaulitulle pohjalle ennen täytteiden laittamista, jolloin pohja ei pääse imemään tomaattikastiketta itseensä. Täytteissä vähemmän on usein parempi kuin enemmän, jotta paisto tapahtuu nopeasti.