Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat vonkit, millä estän itseäni lihomasta takaisin?

Vierailija
28.02.2022 |

Laihdutin viime keväänä viisi kiloa, kolmessa kuukaudessa. Saman tien tuli yksi kilo takaisin. Ja se on ymmärrettävää. Mutta se oli turhaa, että lokakuun viikon lomamatkalla tuli takaisin kaksi kiloa ja joulusta tuli yksi kilo.

No, tammikuussa aloitin taas laihduttamisen. Nyt olen oppinut, miten minä laihdun, niin olen laihtunut tämän viisi kiloa kahdessa kuukaudessa.

Mitä ehdotatte, mitä minun pitää alkaa tekemään, jotta kilot eivät tule takaisin? Laihduttaa heti ylimääräinen kilo pois, vai mitä?

Olen vaihdevuosi-ikäinen, jos sillä on merkitystä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vonk vonk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä se syy onkin, lihot takaisin, kun lopetat laihduttamisen. Se on välttämätön seuraus, elleivät laihtumiseen johtaneet elämäntapamuutokset ole olleet pysyviä. Siis lopeta laihduttaminen. Tee sen sijaan pieniä pysyviä muutoksia ruokailu- ja liikuntatottumuksiisi. Mieti, miten voit saada ruokavaliotasi kevyemmäksi ilman, että luovut "kaikesta". Jos sinulla on tapana syödä suklaalevy perjantaisin, osta vain patukka. Jos syöt hieman liian raskaasti, vaihda vaikka joka toisen päivän ateria tuhtista pataruuasta kasviskeittoon. Jos käytät alkoholia, mieti voisitko suosia vähäkalorisempia juomia. Saunaoluen vaihtaminen saunavissyyn vie sekin monta viikottaista kaloria pois. Muutosten ei tarvitse olla suuria, kunhan ne ovat pysyviä. Tarkkaile kuitenkin itseäsi, että et "korvaa" säästettyjä kaloreita jollain muulla, eli jos lopetat sokerin käyttämisen kahvissa, et sitten lorottele kermaa kaksin verroin, koska olet "säästänyt" sokerin kalorit. Samoin liikunnan kanssa, tee pieniä pysyviä muutoksia. Jos jo liikut paljon, lisää päivittäiseen lenkkiisi pari kilometriä. Jos et ole erityisen liikunnallinen, saisiko joku aktiivinen harrastus sinut liikkumaan kuin huomaamatta? Vaikkapa kalastus, marjastus tai muu luonnossa liikkuminen, jossa liikunta tulee siinä sivussa, ja sekin aika on pois sohvalta suklaan syönnistä. Voisitko valita useammin kulkuneuvoksi polkupyörän tai omat koivet auton sijaan? Liikunnan ei tarvitse olla hirveää hikijumpaa ja rehkimistä, pääasia onkin, että se on säännöllistä ja monipuolista. Jos laihdut vain vähentämällä syömistä, menetät samalla myös lihasmassaa. Tarvitset lihastyötä kohdistaaksesi painonlaskun vain läskiin. Mieti, onko työsi kevyttä vai raskasta, tarvitsetko paremminkin lihaksia kasvattavaa vai palauttavaa liikuntaa. Voit joutua myös ylirasitustilaan, joka vie elimistösi koville. Älä ota tavoiteeksi nopeaa kovaa painonpudotusta, vaan elämäntapojen pysyvä muutos.

Vierailija
4/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jättää vonkit syömättä.

Vierailija
5/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä se syy onkin, lihot takaisin, kun lopetat laihduttamisen. Se on välttämätön seuraus, elleivät laihtumiseen johtaneet elämäntapamuutokset ole olleet pysyviä. Siis lopeta laihduttaminen. Tee sen sijaan pieniä pysyviä muutoksia ruokailu- ja liikuntatottumuksiisi. Mieti, miten voit saada ruokavaliotasi kevyemmäksi ilman, että luovut "kaikesta". Jos sinulla on tapana syödä suklaalevy perjantaisin, osta vain patukka. Jos syöt hieman liian raskaasti, vaihda vaikka joka toisen päivän ateria tuhtista pataruuasta kasviskeittoon. Jos käytät alkoholia, mieti voisitko suosia vähäkalorisempia juomia. Saunaoluen vaihtaminen saunavissyyn vie sekin monta viikottaista kaloria pois. Muutosten ei tarvitse olla suuria, kunhan ne ovat pysyviä. Tarkkaile kuitenkin itseäsi, että et "korvaa" säästettyjä kaloreita jollain muulla, eli jos lopetat sokerin käyttämisen kahvissa, et sitten lorottele kermaa kaksin verroin, koska olet "säästänyt" sokerin kalorit. Samoin liikunnan kanssa, tee pieniä pysyviä muutoksia. Jos jo liikut paljon, lisää päivittäiseen lenkkiisi pari kilometriä. Jos et ole erityisen liikunnallinen, saisiko joku aktiivinen harrastus sinut liikkumaan kuin huomaamatta? Vaikkapa kalastus, marjastus tai muu luonnossa liikkuminen, jossa liikunta tulee siinä sivussa, ja sekin aika on pois sohvalta suklaan syönnistä. Voisitko valita useammin kulkuneuvoksi polkupyörän tai omat koivet auton sijaan? Liikunnan ei tarvitse olla hirveää hikijumpaa ja rehkimistä, pääasia onkin, että se on säännöllistä ja monipuolista. Jos laihdut vain vähentämällä syömistä, menetät samalla myös lihasmassaa. Tarvitset lihastyötä kohdistaaksesi painonlaskun vain läskiin. Mieti, onko työsi kevyttä vai raskasta, tarvitsetko paremminkin lihaksia kasvattavaa vai palauttavaa liikuntaa. Voit joutua myös ylirasitustilaan, joka vie elimistösi koville. Älä ota tavoiteeksi nopeaa kovaa painonpudotusta, vaan elämäntapojen pysyvä muutos.

No juuri noin olen tehnyt. Siis laihdutuksen aikana. Olen laihduttnut laskemalla kaloreita. Jos on tehnyt mieli karkkia, niin olen kyllä syönyt, mutta vain vähemmän.

Ylläoleva on siis ollut laihdutustaktiikkani. Mitä pitää tehdä toisin, kun lopetan laihduttamisen?

Ap

Vierailija
6/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta laihdut itsestään kun et saa ruokaa.

Saat jauhoja, perunaa.

Vierailija
7/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten "lopetat" laihduttamisen, palaat siis vanhaan? Laihana pysyminen vaatii myös toimia, eli sellaisen ruokavalion ettei tule ylimääräistä. Eli ns. laihdutus pitää olla jatkuvaa. 

Vierailija
8/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten "lopetat" laihduttamisen, palaat siis vanhaan? Laihana pysyminen vaatii myös toimia, eli sellaisen ruokavalion ettei tule ylimääräistä. Eli ns. laihdutus pitää olla jatkuvaa. 

No sittenhän minä kuolen anoreksiaan, jos en lopeta laihduttamista.

Ei se ole laihduttamista, että pitää painon paikallaan. Kyselen, miten olette sen tehneet. Vai lasketteko kaloreita?

Ap

Vierailija
9/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lopeta. Siinä se!

Vierailija
10/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sittenhän minä kuolen anoreksiaan, jos en lopeta laihduttamista.

Ei se ole laihduttamista, että pitää painon paikallaan. Kyselen, miten olette sen tehneet. Vai lasketteko kaloreita?

Ap

Kuulostaa siltä, että laihdutat väärin, jos sen jatkaminen saisi sinut menehtymään anoreksiaan.

Vierailija
11/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat pysyväksi elämäntavaksi aiempaa niukemmin syömisen ja enemmän liikkumisen.

Vierailija
12/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala pätkäpaastolle.

Vierailija
13/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juuri noin olen tehnyt. Siis laihdutuksen aikana. Olen laihduttnut laskemalla kaloreita. Jos on tehnyt mieli karkkia, niin olen kyllä syönyt, mutta vain vähemmän.

Ylläoleva on siis ollut laihdutustaktiikkani. Mitä pitää tehdä toisin, kun lopetan laihduttamisen?

Ap

Tajuat sen että olet pienempikokoinen ihminen etkä tarvitse niin paljon energiaa kuin ennen. Eli et ikinä lopeta laihduttamista. Se on nyt sinun tavallinen ruokavaliosi.

Vierailija
14/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vonkaa enemmän niin laihdut.

Vierailija
15/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirry kasvisruokaan

Vierailija
16/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun on ikuisesti syötävä vähemmän kuin ennen, jos haluat olla laihempi kuin ennen.

Se ei ole laihduttamista vaan painonhallintaa.

Kuulostaa siltä, että kuvittelit muutaman kuukauden skarppaamisen paikkaavan vuosien löysäilyn. Nyt vasta on tosi haaste edessä: tottumusten pysyvä muuttaminen.

Kaikki eivät laske kaloreita, koska osaavat kuunnella omaa kehoaan. Jotkut käyvät vaa'alla tai käyttävät vaatteita mittarina. Itse jätän iltasyömiset pois ja vähennän makean määrää, jos paino yhtään nousee. Näin on pysyneet poissa 15 pudotettua kiloa jo vuosikymmenen ajan.

Vierailija
17/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun on ikuisesti syötävä vähemmän kuin ennen, jos haluat olla laihempi kuin ennen.

Se ei ole laihduttamista vaan painonhallintaa.

Kuulostaa siltä, että kuvittelit muutaman kuukauden skarppaamisen paikkaavan vuosien löysäilyn. Nyt vasta on tosi haaste edessä: tottumusten pysyvä muuttaminen.

Kaikki eivät laske kaloreita, koska osaavat kuunnella omaa kehoaan. Jotkut käyvät vaa'alla tai käyttävät vaatteita mittarina. Itse jätän iltasyömiset pois ja vähennän makean määrää, jos paino yhtään nousee. Näin on pysyneet poissa 15 pudotettua kiloa jo vuosikymmenen ajan.

Tottumukseni ovat olleet viimeiset 30 vuotta samoja. Vasta nyt kilot ovat alkaneet kertymään. Siksi olen ihmeissäni. Ennen en lihonut, nyt lihon.

No, minulla ei vaatteiden käyttäminen mittareina auta. Vaatteeni ovat 10 vuotta vanhoja, ajalta, kun olin 10 kg kevyempi.

En ole koskaan elämässäni syönyt iltaisin. Makean määrä tietty olisi se, mitä voisi tsekata. Koska syön irtokarkkia vähän liikaa normaalisti.

Ap

Vierailija
18/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yksinkertaisin keino välttää lihominen on se ettei syö liikaa.

Vierailija
19/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yksinkertaisin keino välttää lihominen on se ettei syö liikaa.

No niin. Millä keinoin sinä varmistat, ettet syö liikaa? Lasket kaloreita, vai miten?

Ap

Vierailija
20/26 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulunut aihe. Painonvaihtelu on normaalia toisille. Voit kokeilla myös hyväksyä itsesi muutaman kilon kanssa. Muut hyväksyvät sinut varmasti myös kilojen kanssa. Turhaa yrität pitää painoa väkisin jossain lukemassa jos se ei meinaa siinä millään pysyä. Uusien vaatteiden hankkiminen ehkä harmittaa. Itsensä hyväksyminen auttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi