Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en ymmärrä miten on mahdollista että mulle tulee työttömänä lähes 1000e mätkyjä! Auttakaa!

Vierailija
28.02.2022 |

Olen hoitanut verokorttiasiat aina soittamalla suoraan verotoimistoon ja pyytämällä heitä laskemaan mulle verokortit. Olen aina laittanut tulorajat mieluummin yläkanttiin just siksi, ettei mätkyjä tule. Samoin viimevuonna. Viimevuonna joulukuussa multa meni kaikenlisäksi 40% veroja ansiosidonnaisesta päivärahasta, kun en huomannut että raja meni yli.
Järkytys oli ihan hirveä, kun huomasin nyt esitäytetystä veroilmoituksesta, että mulle on tulossa mätkyjä melkein 1000e! Miten tämä voi olla mahdollista? Mitä mä voin tehdä? Aivan hirveä tilanne, kun ei oo töitä eikä oo rahaakaan ja nyt sitten tuollainen lasku on tulossa. Apua :(

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi sai muutama vuosi sitten useamman tonnin mätkyt eläkkeellä. Kehuskeli alkuvuonna miten hänelle laski veroprosentti pieneksi ja ei mene lähes yhtään enää veroa. Ei uskonut kun sanoin, ettei voi pitää paikkaan ja tarkistuta. Kun jankkasin niin sanoi kysyneensä ja kaikki kunnossa. Ylläri pylläri oli saada mätkyt käteen. Joutui ottamaan velkaa ja maksamaan kaiken.

Vierailija
22/34 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä nyt on taas provoa?! Eikä mulla ole vähennyksiä, kun ei oo työmatkakuluja eikä lainojakaan. Mä oon kuvitellut, että kun lasketan sen verokortin verotoimistossa, niin saan varmasti oikeat veroprosentit eikä tämmöisiä yllätyksiä tule, niin miten tää on mahdollista? Mua ihan todella ahdistaa, ei mulla ole rahoja maksaa tuollaisia verovelkoja näistä tuhannen euron tuloista!!!

Mutta tulihan sulle joulukuussakin "yllätys" eli veroraja meni yli. 

Niin, mutta se johtui musta, siitä että en muistanut tarkistaa tulorajaa. Ja maksoin siis 40% veroja oman mokani takia. Ihan eri asia kuin se, että pyydän verotoimistoa laskemaan mulle oikeat veroprosentit oikeiden tulojen mukaan ja vielä yläkanttiin. Just sen takia, että ennemmin otan palautuksia kuin veromätkyjä. Luotin verotoimiston antamiin verokortteihin!!

En ole eläissäni saanut veromätkyjä tällä metodilla, ja oon sentään jo yli 40v. Nyt sitten sain, enkä ymmärrä miten tää on mahdollista. Ja surettaa ja ahdistaa, sillä työttömyyden takia oon muutenkin kaurapuurolinjalla enkä tosiaan enää tiedä miten tästä selviän. 

No mutta selkeästi et oo osannu arvioida niitä sun tuloja oikein saati sitten yläkanttiin, jos kerran tuloraja on ylittynyt... Ei kai se nyt verotoimiston vika voi olla. Sympatiat silti sun tilanteelle, ei oo varmasti helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi uusavuttomuus on nykyään kansantauti?

Vierailija
24/34 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tässä mättää. Sanot siis että joulukuussa maksoit jo 40% veroa kun tuloraja meni yli mutta silti verottajalta jäi saamatta tonnin verran veroja? Kuinka paljon sinä oikein jouluussa ansaitsit?

Vierailija
25/34 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vankilaan vaan. Sinne verovelkaiset lukitaan

Vierailija
26/34 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne verotoimiston puhelinvirkailijat osaa laskea oikein noita juttuja, todettu on. Onneks itse osaan, joten kaikki verohommat mitä minulla ja miehellä on, menee mun kautta. Joka kerta, kun verotoimiston kanssa on asioinut, niin sieltä on aina tullut verokortti mitä ihmeellisimmillä tiedoilla..

Vierailija
27/34 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä veroasioista yhtään mitään, mutta osaan silti itse tehdä uuden verokortin, eihän siellä tarvi kuin laittaa tarpeeksi korkea raja.

Vierailija
28/34 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista nyt hyvä ihminen ensin, että onko siinä virhettä.

Meille tuli kerran mätkyjä 137 000 €. Soittamalla tuli uudet paperit. Kyllä verovirkailijatkin tekevät virheitä.

Vierailija
29/34 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omavero-sivuilla lukee:"Esitäytetty veroilmoitus avautuu tarkistettavaksi maalis-huhtikuussa", niin en kyllä ymmärrä, että miten se jo ap:lla on näkyvillä.

Vierailija
30/34 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä nyt on taas provoa?! Eikä mulla ole vähennyksiä, kun ei oo työmatkakuluja eikä lainojakaan. Mä oon kuvitellut, että kun lasketan sen verokortin verotoimistossa, niin saan varmasti oikeat veroprosentit eikä tämmöisiä yllätyksiä tule, niin miten tää on mahdollista? Mua ihan todella ahdistaa, ei mulla ole rahoja maksaa tuollaisia verovelkoja näistä tuhannen euron tuloista!!!

Ne lasketaan ilmoittamiesi tulojen perusteella.

Vierailija
31/34 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oot ilmeisesti tehnyt töitä vuoden aikana? Minkä verran teit ja minkä verran alunperin arvioit tekeväsi?

Jos olet arvioinut tulot reilusti yläkanttiin, niin se on sitten pienentänyt työttömyysturvan veroprosenttia? Eli olisit maksanut siitä liian vähän veroja tavallaan koko ajan.

Vierailija
32/34 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on aina ollut veroprosentti jotain 30%, työttömyyskorvauksista, aina. Eikä tullut mätkyjä koskaan.

Vierailija
33/34 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä veroasioista yhtään mitään, mutta osaan silti itse tehdä uuden verokortin, eihän siellä tarvi kuin laittaa tarpeeksi korkea raja.

Ei oo ihan noin yksinkertaista, jos tarvii sekä palkkatulolle että työttömyysetuudelle omat verokortit. Ne kun verotetaan eri tavoin.

Vierailija
34/34 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näit nyt jo veroehdotuksesi?

Mutta, jos totta, niin olet jotenkin mogannut veroprosenttisiasi säätäessä, mikäli työttömyysajalta tulee noin suuret mätkyt. Onneksi asia on nyt tiedossa ja sinulla on monta kuukautta aikaa varautua tulevaan laskuun.

Tuskin olen ainoa, jolla näkyy jo esitäytetty veroilmoitus. 

Ymmärtäisin, jos olisin tosiaan itse säätänyt veroprosenttejani tai sieltä netin kautta, mutta kun nimenmaan olen soittanut verotoimistoon oikealle ihmiselle, ja kertonut todelliset tulot ja arvioinut ne vielä yläkanttiin just sen takia ettei tämmöistä tapahdu! Sieltä on ihminen kertonut mulle, että ok, sulle on hyvä tämmöiset veroprosentit (ne on olleet noin 20% luokkaa) ja silti mä saan noin järkyttävät mätkyt!

Olen koittanut katsoa mun tulot ja maksetut verot ja ne on oikein, en ymmärrä mitä muuta voin tehdä :/ Mulla ei ole mitään muita vähennyksiä kuin työttömyyskassan maksu, voiko olla mahdollista? Yksi alaikäinen lapsikin on ja asuu kanssani, mutta hänestä ei ole mitään mainintaa, pitäisikö olla?

Yksi selitys on se että ennakkolaskelmassa oli mukana vähennyksiä jotka eivät työttömälle ole mahdollisia, tulonhankkimisvähennys, matkakulut, tms. Siksi on huono idea soittaa verotoimistoon ja ilmoittaa vain että tuloja onkin nyt näin ja näin paljon.

Parempi kun hakee verokorttia netissä, silloin joutuu käymään kaikki tulot ja vähennykset läpi eikä tällaisia vahinkoja tapahdu. Järjestelmä ei edes salli muutoksia joissa veroprosentti laskee poikkeuksellisen paljon. Mulla ainakin sivu ilmoitti että tätä ei nyt voida laskea mutta virkailija ottaa yhtyttä. Ei ottanut yhteyttä ja verokortti tuli pari viikkoa myöhemmin koska tiedot olivat oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan