Voisitko muuttaa synnyinseuduillesi, pieneen kuntaan?
Tai ylipäätään pienelle paikkakunnalle? Miksi, miksi et? Mikä olisi kipuraja kilometreissä välimatkalle lähimpään kaupunkiin?
Kommentit (34)
Voisin muuttaa Suomen suurimpaan kapunkiin synnyinseuduilleni, Helsinkiin. Olen kuitenkin täysin onnellinen juuri täällä Hämeessä, alle 10.000 asukkaan kunnassa.
Voisin, mutta se kaupunki on aika iso. Oikein kiva kaupunki. Vantaa.
Se ei ole enää sama kunta, kuin lähtiessäni. Sieltä on viety pois kaikki palvelut, siksi en muuttaisi. Muuten voisin vaikka muuttaakin, en ihan kauhean kaukana asu nytkään, tunnin ajomatkan päässä.
Jouduin muuttamaan.
Äitini sairastui ja on nyt tekemässä hidasta kuolemaa.
Elämä ei aina mene kun toivoisi.
Vihaan täällä oloa. Ja näitä paikallisia ihmisiä. Juoruavia kyläläisiä. Rottia!
Kokeilimme, ei toiminut meillä. 90-luvulla oli vielä vireä paikka, tänä päivänä liikaa miinuksia, liian paljon muuttunut. Harmi sinänsä mutta onpahan kokeiltu
En palaisi kotikuntaan, se on liian pohjoisessa ja liian kaukana kaikesta. Asun kyllä nykyisin väkiluvultaan pienemmässä kunnassa, mutta etelämmässä ja vain noin tunnin etäisyydellä Helsingin palveluista + Helsinki-Vantaan lentokentästä.
Joo. Tampereelle. Suomalaisittain iso kaupunki, mutta maailmanlaajuisesti ajatellen tosi pieni ja sievä,
En ikinä palaisi kotikonnuilleni. Liikaa pahoja muistoja, pahimpana vuosien koulukiusattuna oleminen.
Muutto toiseen paikkaan on ollut elämäni paras päätös.
Voisin hyvin muuttaa. Nuorena oli älytön pakkomielle päästä pois muka tuppukylästä muka hienoon suureen kaupunkiin. Lähdinkin kymmeniksi vuosiksi. Nyt ajattelen, että parempi olisi asua siellä, mistä lähdinkin. Maaseudun rauha on paljon parempi kuin huumehörhöjen täyttämä suurkaupungin savuinen asfalttihelvetti.
Minä en ole koskaan muuttanut pois. No, asuin neljä vuotta Tampereella, mutta ei sitä voi laskea. Helsingissä olin neljä vuotta töissä, mutta kuljin täältä koko ajan.
Muutin, mutta ei mulla koskaan nuorempana ollut sellaista ”mun on pakko päästä pois tästä kapykylästä” -vaihetta, elämä vaan vei muualle. Ei täällä vanhoja tuttuja juuri asu enää, mutten sitä kaipaakaan. Tykkään vaan siitä, että palvelut on kaikki kilometrin sisällä.
Olen kotoisin pienestä kunnasta Etelä-Pohjanmaalta. En ikimaailmassa voisi muuttaa sinne takaisin. Masentuisin, tukehtuisin, ahdistuisin. Olen ollut pois jo 20 vuotta, mutta ei ole ilmestynyt mitään kultareunuksia pilviin.
Muutin 10v kiertomatkat jälkeen, perheen kanssa, joku kysyi miten olette viihtyneet, kuka sitä ei kotona viihtyisi.
En hitossa, muuttaisin ennemmin Donetskiin. Kuusamo kyseessä.
Asuin lapsena ja nuorena Nummi-Pusulassa. Nummen puolella. En muuttaisi takaisin. Siellä ei ole minulle enää mitään. Vanhemmat ovat kuolleet ja muitakaan sukulaisia siellä ei enää asu.
Voisin sen puoleen että voisin kyllä asua siellä, mutta käytännössä en, koska siellä ei ole töitä. Oulainen.
Synnyinseudustani en tiedä kun en siitä muista. Ainakin sinne pikkupitäjään jossa kasvoin,voisin muuttaa. Kaupunkiin on noin 20km. Olen maalaisihminen enkä viihdy täällä kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotoisin pienestä kunnasta Etelä-Pohjanmaalta. En ikimaailmassa voisi muuttaa sinne takaisin. Masentuisin, tukehtuisin, ahdistuisin. Olen ollut pois jo 20 vuotta, mutta ei ole ilmestynyt mitään kultareunuksia pilviin.
Minä olen myös Etelä-Pohjanmaalta, isosta kunnasta. Kiva käydä pari kertaa vuodessa, sukulaiset joskus kyselevät, olenko ajatellut muuttaa takaisin. Ei ole kertaakaan tullut edes mieleen!
En todellakaan muuttaisi sisäsiittoiseen kylään, josta lähdin päälle 30 vuotta sitten.