Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako hankkia ilmainen kissa?

Vierailija
22.07.2015 |

Aloitin aiheesta eilen keskustelun ja nyt kun tulin katsomaan vastauksia, huomasin että keskustelu on poistettu. En ymmärrä miksi. Olen harkinnut kissan hankkimista jo pidemmän aikaa ja olen valmis sitoutumaan siihen 20+ vuodeksi. En siis ole ottamassa kissaa hetken mielijohteesta enkä kuvittele, ettei ilmaisen kissan elättäminen ja sen hyvinvoinnista huolehtiminen voisi tulla kalliiksi.

Kävin maanantaina katsomassa kissanpentuja. Niitä on 4 kpl ja ne on vahinkopentuja, jotka omistaja on jo madottanut ja aikoo myös rokottaa ennen luovutusta. Niiden luovutusikään ja luovutukseen on vielä yli kuukausi aikaa, joten omistajalla ei ole kiire löytää niille äkkiä ostajaa saadakseen pennut pois jaloista. Siksi ihmettelen, miten pentu voidaan antaa ilmaiseksi pois? En tunne omistajaa eikä se kysynyt mitään rahatilanteestani. Taloudellinen tilanteeni on kunnossa ja olisin ollut valmis korvaamaan kulut ja ehkä maksamaan vähän ylimääräistäkin, jos omistaja olisi niin pyytänyt.

Onko tällainen toiminta tavallista vai pitäisikö epäillä, että taustalla jotain hämärää? En ole koskaan omistanut kissaa, joten en tiedä mihin kaikkeen pitäisi kiinnittää huomiota. Päällisin puolin kaikki vaikutti kuitenkin olevan kunnossa. Kaikki kissat vaikutti ystävällisiltä ja hyvinvoivilta, talo oli siisti ja isäntäväki käyttäytyi asiallisesti.

Tein alustavan varauksen yhteen pentuun. Tänään pitäisi päättää, otanko kissan vai en. Varaamani pentu on todella suloinen, mutta uskallanko ottaa sen vai en?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:49"]

Jos kykenet huolehtimaan niin ota samantien vaikka kaksi, vaikutat vastuulliselta :) ja kun kissoja on kaksi samasta pentueesta ne tulevat keskenään toimeen ja niistä on seuraa toisilleen :)

[/quote]

Jos tahtoo 2 kissaa, ne kannattaa ehdottomasti ottaa samasta pentueesta. Yleensä vieraat kissat oppii sietämään toisiaan, mutta siihen se jää... Toisilleen sukua olevista kissoista tulee paljon todennäköisemmin kavereita, jotka viihtyy aidosti toistensa seurassa.

Vierailija
2/16 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa, maatiaiskissanpentu hyvin todennäköisesti terveempi kuin rotukissanpentu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tapauksessasi (= ilmeisen fiksu ja vastuullinen): kyllä kannattaa. 

Vierailija
4/16 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän siihen on tullut kun on poistettu... Vai onko huolenaiheesi jo vain niin outo?

Ennen vanhaan ei ainakaan rahaa kukaan ottanut kissanpennuista. Jossain vaiheessa taisivat jotkut alkaa lähinnä laittamaan jonkin nimellisen summan ihan vain siksi että rajaa ehkä pois ne kaikkein ajattelemattomimmat kesäkissan ottajat.

Mutta kai noita edelleen on sen verran tyrkyllä että mahtaako kelvata kellekään jos rahaa ollaan vailla?

En mä nyt miettisi mitään hämärää olevan, ehkä sitä vaan ei kiinnosta miten helposti pennut otetaan ja mitä niille tapahtuu.

Mites noi löytöeläintalot, veloittavatko nekään mitään niistä pennuista joita niillä on nyt varmaan runsain mitoin?

Vierailija
5/16 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytöeläintalojen pennuista pyydetään rokotuksen ja leikkauksen hinta, eli yleensä 120-150€. Meille otettiin kaksi kissanpentua tuttavalta, joka ei halunnut pennuista rahaa. Itsekin aina vähän ihmettelen, miksei rahaa haluta pyytää, koska ei pennuista huolehtiminen ilmaista lystiä ole, etenkin jos luovuttaja on vastuullinen ja on rokottanut+madottanut pennut. Toimintasi kuulostaa vastuulliselta ja on todella hyvä, että kävit katsomassa, millaisissa oloissa pennut ovat kasvaneet. Uskon, että voit olla huoleti ja ottaa kissan. :)

Vierailija
6/16 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistattehan, että kissanpennun luovutusikä on 12 viikkoa. Rokotukset ja madotukset kannattaa hoitaa heti kuntoon. 

Vierailija
7/16 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vaan.

Minä hain omani ihmiseltä, jolla oli hiukkasen elämän- ja kissanhallinnan ongelmia. Eli niitä kissoja oli vahinkoina enemmän tai vähemmän jokaisella tasolla, sängyn alla ja kaapin hyllyllä.

Ja ihan vakavissani olin. Onhan siitä lemmikistä kuluja, mutta niitä maksetaan sitä mukaa kun tulee. Sterilointi oli ihan ensimmäinen juttu, mikä kirpaisi vähän lompakossa (narttukissa), mutta ruoka, madotukset ja rokotukset on hoidettu ajallaan.

Niinpä: jos tiedät itsesi, niin ota pentu. Ei se sen elämää arvokkaammaksi tee, vaikka siitä ei maksettaisikaan. Itse asiassa, ota vaikka kaksi, jos kykenet niistä huolehtimaan.

Vierailija
8/16 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vain. Ei mekään olla vahinkovauvoista rahaa pyydetty, kunhan saavat hyvän kodin (yleensä menneet tuttaville). Hyvä merkki että olet päässyt tapaamaan pentuja ja että omistaja on huolehtinut madotukset ja rokotukset. Ainakaan ei ole tehtaillut pentuja rahan takia.

Vierailija
9/16 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä ex omistaja haluaa mieluummin löytää pennuille kodin kuin pyytää niistä rahaa ja joutua ehkä pitämään ne itse tai lopetuttamaan.

Mitä väliä, ei kissan arvo ole hinnasta kiinni ja toisaalta joillain ihmisillä on varaa tehdä pikkasen tappiota menemättä konkurssiin. Kissa voi elää yli 20 vuotta ja siihen nähden madotus + rokotus + leikkauskustannus on pikku summa ja pieni vaiva. 

Vierailija
10/16 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin aikoinaan ilmaisen pennun. Emokissa oli leikkaamaton ja oli päässyt karkuteille kerrostalo-asunnosta, ja löytyi kahden yön päästä naukumasta alaovelta. Kuusi pentua tuli. Pentujen antaja ei muuta halunnut tietää, kuin että kävi itse kotonani tupatarkastuksessa (ei antanut pentuja kaukana asuville) ja ei ottanut rahaa, hän haluaa vaan pennuille hyvät kodit. Hän sanoi, että jos koti on siisti, niin uskoo kissankin tulevan hyvin hoidetuksi. Minä kelpasin, ja plussana minulla oli koira, niin ei ollut allergiaongelmiakaan. 17 vuotta se kissa ilahdutti elämäämme (menin naimisiin ja sain lapsia) ja haudattiin pari vuotta sitten mökkitontille koirantuhkien kanssa. (Koira kuoli 2009.)

Onko se nyt joku ongelma, jos pentu ei maksa mitään? Enemmän olisin huolissani pentutehtailusta.

Vierailija
11/16 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallat hyvin ottaa, mikäli olet päässyt pentuja katsomaankin Sinulla olisi selkeästi hyvä koti kisulle tarjottavana :)

Vierailija
12/16 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kykenet huolehtimaan niin ota samantien vaikka kaksi, vaikutat vastuulliselta :) ja kun kissoja on kaksi samasta pentueesta ne tulevat keskenään toimeen ja niistä on seuraa toisilleen :)

Vierailija
13/16 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään kissaa kannata hankkia ollenkaan. Koko huusholli haisee sitten ihan kuselle ja karvoja jokapuolella. Inhoan kissoja.

Vierailija
14/16 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset ottaa lemmikkieläimiä? Minä olen työtön. Anna ne naukuun menevät rahat minulle.

Vierailija
15/16 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 16:51"]

Kannattaa, maatiaiskissanpentu hyvin todennäköisesti terveempi kuin rotukissanpentu.

[/quote]

Höpö höpö, tai pitäisikö sanoa että riippuu rodusta. Osa roduista on kieltämättä jalostettu piloille. Suurinta osa ei ole, ja vastuuntuntoinen kasvattaja teettää kissoille laajat terveystarkastukset ennen kuin valitsee jalostukseen käyttämänsä yksilöt. 

Kotikissa voi tehdä vahinkopentuja vaikka oman veljensä kanssa, ja ties mitä periytyviä tauteja niilläkin on. Lisäksi emo voi tartuttaa pentuihin muitakin sairauksia, esim. FIV:n joka vastaa ihmisen HIV:tä. FIV on pitkään oireeton, joten riski on todellinen jos emokissaa ei ole tarkastettu sen varalta. 

Vierailija
16/16 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etköhän voi ottaa vahinkopennun.Moni muuten huolehtivainen kissanomistaja voi olla yllättynyt, kuinka nopsaan ne tulee sukukypsäksi, eikä ehdi leikkauttaa. Tosin kaksi kissaa voisi ola parempi. Meillä on kaksi, eivät todellakaan sukua. Mutta ne ovat oikeasti toisilleen läheisiä, nukkuvat yhdessä ja leikkivät ihan kiltisti. Kun toinen oli sairas, oli toinenkin ihan onneton ja makaili vain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä