Kuinka moni on aloittanut kiinteät jo 4kk iässä?
Hei!
Minulla oli kuningasajatus raskauden ajan, että täysimetän vauvaani sen maagisen 6kk. Nyt kuitenkin th suositteli, että voisin aloitella kiinteitä jo 4kk paikkeilla, sillä vauvan paino menee miinuskäyrää.
Onkohan näistä kiinteistä mitään hyötyä tuon painon suhteen? Eihän niissä nyt niin paljon energiaa ole?
Toisaalta, tuo 6kk täysimetysajatus tuntuu kieltämättä nyt aika utopistiselta...esikoista kun imetin ainoastaan vajaa 6kk yhteensä-
Nyt vauva pian 3kk ja täysimetyksellä mennään. Tyttö on pieni, 4,7kg ja 57cm. Silti ihan tyytyväinen, vaikkakin syö usein.
Mitä mieltä asiasta? Noudattaako kaikki tuota suositusta, että kiinteitä vasta 6kk iässä vai onko täällä enemmän näitä ' perinteisempiä' äitejä, jotka aloittelevat soseita jo 4kk iässä?
Mitä tekisit minun asemassani?
Kiitos!
sitruska ja muksut 2kk3vko/2v4kk
Kommentit (23)
Kaunis idea ja monen neuvolan suositus on täysimettää sinne puolen vuoden tietämille, mutta ainakin meillä perheen edes kohtuullinen yöuni on ollut täysimetystä tärkeämpää. Kun yöherätysten määrä on siirtynyt kahdesta kolmeen, on kiinteän ruuan aloitus tullut ajankohtaiseksi. En kertakaikkiaan jaksa herätä imettämään kolmesti yössä. Kiinteillä ollaan sitten palattu päiväjärjestykseen. Molemmille pojille olen aloittanut soseet 2½kk iässä ja hyvin ovat jaksaneet. Ensin yhden soseannoksen verran päivässä ja siitä sitten vähitellen normaaliksi ruuaksi eli kiinteitä vähintään 2 x pvä. Molemmilla olen myös joutunut hylkäämään ajatuksen hitaasta totuttelusta, kun jo ensimmäisellä kerralla meni useita lusikallisia ja toisella kerralla lähes purkki. Jos yritin keskeyttää, oli seurauksena huuto " anna lisää" . Jokainen siis tavallaan.
Meidän kolmas vauveli aloitti kiinteät kolme ja puoli kuisena. Nyt juuri neljä kuukautta ja syö yhden pikkupurkin peruna-porkkanaa päivässä. En ole kiirehtinyt lisämään lajeja, vaikka aloitin aikaisin ja määräkin on jo merkittävä. Kolmekuukautisneuvolassa kuvittelin vielä pelkästään imettäväni ainakin seuraavan kuukauden, mutta mieli muuttui nopeasti, kun tiheän imemisen kausi vain kesti ja kesti. Kasvu ollut hyvää rintamaidolla, mutta en jaksanut yöllisiä syöttöjä kahden - kolmen tunnin välein. Nyt ollaan taas palattu äidille mukavaan tahtiin eli vauva syö kahden maissa ja sitten aamukuudelta. Luksusta! Sen verran olen kuunnellut neuvolan tätiä, että alotin kiinteät enkä tarjonnut velliä.
Sama ajatus oli minullakin, odottaessani kuopusta. Halusin kokeilla mahdollisimman pitkää imetystä. Kiinteät aloitin kuitenkin 4kk:n iässä ja imetyksestä luovuin kokonaan 5kk:n iässä. Vauva kasvoi kyllä hyvin, mutta varsinkin illalla alkoi " rintaraivarit" (pullo kelpasi hyvin). Lopetin siis lapseni ja itseni kiusaamisen ja annoin pullosta, koska silloin lapsi oli tyytyväinen. Kiinteiden aloituksen ja imetyksen lopettamisen jälkeen meillä loppui yösyötöt kokonaan ja siitä lähtien neiti on nukkunut n. 10 tuntia yössä. Itseäni helpotti kun annoin periksi periaatteestani, enkä kantanut siitä huonoa omaatuntoa.
On vaikea antaa neuvoa toiselle miten tulisi toimia, kun jokainen lapsi on erilainen. " Kuuntele" itseäsi ja lastasi, löydät varmasti teitä molempia tyydyttävän ratkaisun.