Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis opetettiinko teille deodorantin käyttö lapsena?

Vierailija
21.07.2015 |

Hämmästyin kun luin sen että joku äiti opettaa lapselleen deodorantin käytön? Ei meillä tommosta ainakaan mitenkään opeteltu, sama hampaiden harjauksesssa, jonka takia mun on välillä edelleen vaikea aina muistaa harjata hampaita. Sitten luin ketjua jossa valitettiin ihmisistä jotka vie lapsensa tallinnaan eikä esim Espanjaan, kun eihän lapset nauti mistään tallinnasta. Mä oisin kyllä nauttinut, jos oisin päässy. Yhen lintsireissun muistan lapsuudesta, mut en paljon hyviä asioita. Ainoostaa iskän väkivaltakäyttäyymistä ja ryyppyreissuja , yms. Haluaisin muistaa enemmän ja tietää syyn miksi tunnereagointini on aivan perseestä, kärsin epävakaasta persoonallisuushäiriöstä ja mulla on monia henkisiä ongelmia. Lapsuudessa tapahtui paljon, en muista paljoa mutta haluaisin muistaa, joku puhui täällä jostain sellaisesta hoidosta?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä mitään opetettu kotona. Vanhempani olivat hieman outoja, eikä niitä itseään kiinnostanut huolehtia edes itsestään. Mt-ongelmia veikkaisin. Onneksi koulussa opetettiin monia asioita ja loput opin kavereilta, joita äidit olivat opettaneet.

Vierailija
22/33 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:45"]Soisi, että äidit ja isät osaisivat ottaa naiseksi ja mieheksi kasvamiseen liittyvät asiat kauniisti esiin lastensa kanssa. 

Minullekaan ei äiti mitään kertonut. Jotenkin kuitenkin poimin tiedot jostakin ja osaisin varautua tärkeimpiin juttuihin. Asiaa auttoi sekin, että menkat alkoivat vasta 15v. 

Mutta aloittaja halusi keskustella vakavammista asioista. Lapsuudestasi on puuttunut turvaa ja lämpöä. Sellaisesta jää jäljet persoonaan ja käyttäytymiseen. Mutta asiat voi korjata aikuisenakin. Minulla ei ole kokemusta terapioista, mutta varmasti hyvä terapeutti voi auttaa. 
[/quote] kiitos vastauksesta, olen käynyt terapeille ja psykiatrilla 10 vuotiaasta lähtien, haluaisin tietää enemmän tästä miten saa muistettua asioita, joku puhui siis jostain eri terapeuteista, ei minulle ainakaan tuollaista ole tullut vastaan. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullekaan opetettu mitään. Itse sitä mukaan kun vanheni, niin tajusi erinäisiä hygieeniaan liittyviä asioita. Olin onneksi hyvä apinoimaan toisilta.

Mutta kaikki eivät olleet. Muistan vieläkin muutamia luokkakavereita lukiossa ja yläasteella joilla oli aina samat vaatteet päällä, haisivat hielle jne.

Itse olen kyllä oman tyttäreni opettanut huolehtimaan puhtaudestaan. Tytär käy suihkussa joka päivä (tykkää käydä), alkoi käyttää dödöä murkkuikään tullessa, pesee hampaansa aamuin illoin, ei nuku meikit naamassa, vaihtaa joka päivä alusvaatteet, sukat ja paidan ainakin.

Tyttärellä on muutama kaveri (tyttöjä), jotka ovat tukat rasvaisena ja haisevat hielle. En oikeastaan voi ymmärtää heidän vanhempiaan että miksi eivät pistä teiniä joka päivä suihkuun? Jossain vaiheessa tukka voi rasvoittua niin että se pitää pestä joka päivä ja joskus jopa tarvitaan erikoishampoota jotta tukka pysyy edes päivän puhtaan näköisenä. Ja kyllähän vanhemmillakin on hajuaisti. Tyttären haisevalla kaverilla on samat vaatteet päällä useamman päivän. Rahasta asia ei ole kiinni. Hän ei vain itse ymmärrä, joten vanhempien pitäisi opastaa. Tyttö ei ole kovin avoin luonne, joten minä en voi alkaa häntä opastamaan vaikka mieli tekisi.

Vierailija
24/33 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:31"]

Vaikka nykyisin on normaalia käydä päivittäin suihkussa ja vaihtaa sukat ja alusvaatteet samalla, niin perheestäni 80-luvulla noin ei toimittu. Tätäkin muistaakseni joku yläasteen opettaja puhui tunnilla yleisesti ja mainitsi myös deodorantin käytön. Voihan olla, että sanoi ihan siksi, että huomasi oppilaiden kyseistä tietoa tarvitsevan.

[/quote]

80-luvulla oli edelleen (varsinkin maalla) ihan tavallista että pesydyttiin vain kerran viikossa saunapäivänä. Meidän 60-luvun omakotitalossa suihku oli lämmittämättömässä alakerrassa ja lämmintä vettä riitti vain pariksi minuutiksi. Hiuksia ei edes ehtinyt pestä kunnolla siinä ajassa.
[/quote]

Totta. Oma lapsuudenperheeni asui kerros- ja rivitaloissa tuolloin, joten sinänsä lämmintä vettäkin tuli. Muistan itse vain tuon "veden tuhlaamisesta" huutamisen.

Osittain muistan joutuneeni myös kiusaamisen kohteeksi juuri hygieniaan liittyen. Joko johtui likaisista hiuksista ja hygienian puutteesta tai sitten siitä, että perheemme muutti ja olin monesti se uusi tyttö luokalla.

Vierailija
25/33 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:17"]

juu tuo kuukautisasia oli meillä samanlainen myöskin, siteet vein äitin kaapista ja opettelin käyttämään kun olin nuorempi. Sulla on ollu kyllä kans tosi rankkaa, varsinkin jos molemmat on juonut, meillä äiti oli aina selvinpäin ja isä kännös ja aiheutti vaaratilanteita ja milloin haettiin poliisien kanssa pois, millon katos itte päiväkausiksi. Ootko sä ikinä puhunut noista sun vanhempien kansssa? Ap.

[/quote]

"Varastin" alussa siteet äidiltä ja lainasin dödöä. Tästä hyvästä tuli usein huutia ja tukkapöllyä. En vieläkään ymmärrä, miksi. Kun ei omiakaan kuitenkaan heti suostunut ostamaan.

Jotain olen äidin kanssa asioista yrittänyt puhua, joko kieltää kaiken tai sitten kääntää asiat niin, että minä olin jo lapsena hankala ja vaikea. :D En viitsi enää edes yrittää käsitellä hänen kanssaan asioita, vaan annan olla. En jaksa, tulee itselle vain huono mieli siitä. Äidin sisko on joskus vähän kertonut heidän lapsuudestaan ja sanoo, että oli vaikea ja äitini on perinyt isänsä luonteen. Häijy kuin mikäkin.

Olen sinut itseni kanssa ja tyytyväinen elämääni. Kasvatan lapseni avoimella tavalla ja kehoitan aina minulle puhumaan ja saavat kyllä kaiken tarpeellisen ilman kysymistäkin. Huomioin aina etukäteen sellaiset asiat. En myöskään ole koskaan ollut humalassa lasteni nähden.
[/quote] tuo kieltäminen taitaa olla yleistä, äiti ei halua puhua lapsuudesta ja isä valehtelee ja vääristelee räikeesti. Hyvä että oot kuitenkin sinut ittes kanssa etkä oo lannistunut ja kuinka osaat käyttää hyödyksi omien lasten kohalla tuota :) . ap

Vierailija
26/33 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:38"]Kai tuon nyt tajuaa, jos näkee että toisetkin laittaa. Pitääkö joillekin kaikki opettaa?
[/quote] no eihän lapsi voi edes ostaa niitä siteitä.

Vierailija
27/33 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil oli hyshys kaikki menkkajutut ja naiseuteen liittyvä. Sitten kun menkat alkoi niin häpesin niitä todella ja salasin hyvin pitkään. Äiti olisi mielellää jutellut niistä kun hoksas niiden alkaneen, mutta minulle se oli erittäin kiusallista. Tulin myös raskaaksi 16-vuotiaana (tein abortin), jonka jälkeen äitini oli jättänyt yöpöydälleni paketin kondomeja mitään sanomatta. Isä oli samanikäinen poika jonka kanssa seurustelin vuoden ennen raskautta. Hölmöjä asioita. Vanhemmilleni syntyi myös iltatähti ja olen kokenut tärkeäksi että hän saa opastusta jo siinä iässä, kun mikään ei vielä ole ajankohtaista. Ja kysymyksille ei naureta eikä vähätellä. Esim. sattuuko synnytys, miten kortsu puetaan, onko alapääni normaalin näköinen jne. Koulussa oli jotain valistusta minullakin, mutta isossa luokassa ei todellakaan kehdannut kysyä mitään. Ja vanhempani karttoivat aihetta, että ei muka lapsille kuulu. Ja lapsia taitaa olla kaikki alle 18v. (NOT!)
Omille lapsilleni puhun seksuaalisuudesta aina kun kysyvät. Tyttöni on viisi vuotias ja aihe miten vauvat syntyy kiinnostaa. Itse luulin kymmenen vuotiaaksi asti, että kaalinkerästä tai haikaran tuomana. Naurattaa miten lapsellinen olin, mutta toisaalta suututtaa, kun vanhempani huijasivat. Mummo onkin järkyttyneenä kuunnellut lapsenlapsensa selostusta miten isi laittaa äitin masuun siemenen mistä kasvaa vauva. Ja silloin äiti on raskaana. Raskaana olevilla on pyöreät masut. Lääkäri auttaa vauvan ulos ja se sattuu. Äiti on jonkin aikaa kipeä ja väsynyt. Pienet vauvat ei vielä osaa leikkiä. Äitini mielestä lasten ei kuulu tietää tämmöisiä. Miksei?
Ja dödöä ostin 10-vuotiaalle pojalleni joka urheilee paljon. Olen opettanut, että suihkun jälkeen sipaistaan kainaloon ettei hiki haise. Ihan axen rollonia. Perusjuttuja. Kuka nämä lapsille opettaa jossei vanhemmat? Olen tietoisesti päättänyt katkaista perheeni salailevan asenteen seksuaalisuutta kohtaan.
Ja selvennykseksi vielä, että olen hyvästä perheestä. Äitini oli kotiäiti ja passasi meitä hyvin paljon lapsena. Seksuaalisuuden lisäksi myös monet kotityöt ja ruuanlaiton olen oppinut vasta aikuisena.

Vierailija
28/33 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini harjasi pienenä minulta hampaat iltaisin, mutta siinä olikin sitten kaikki hygieniaan liittyvä. Hän kävi kaksi kertaa viikossa suihkussa, itse aloin murrosiässä käymään joka toinen päivä. Kuukautisista ei puhuttu ollenkaan, ensimmäiset siteet sain koulusta ja sen jälkeen käytin äidin siteitä vessan kaapista. Dödöstä hän ei ollut tainnut koskaan kuullakaan, itse en muista milloin aloin käyttää. Äiti on syntynyt 50-luvulla ja minä 90-luvulla.

Vierailija
29/33 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten hampaat harjattu siitä asti kun eka hammas tuli, "kainalohaju" ollaan kanssa laitettu kun on nähnyt aikuisten laittavan, vaatteiden päälle olen laittanut ei pienelle uskalla päljaalle iholle laittaa, mutta ei haise "hikipoika" .
Ulkomaille ei ole ollut rahaa mennä, mutta sukulaisissa ja korkeasaaressa käynti varmasti riittää.
Omat vanhemmat vei joka vuosi jonnekin viikoksi katsomaan ryyppäämistä ja kännissä tappelua, teininä olisin ennemmin jäänyt kotiin.

Vierailija
30/33 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän vanhempi serkkutyttö
jonka oltiin paljon yhdessä, parhaat ystävät. Häneltä opin kaiken kuukautisista, meikeistä, dödöistä ja pojista. Mutta joka ilta kävin pesulla, pesuvatiin laskettiin vettä ja ens naama, kauhalla alapää ja lopuilla pestiin jalat. Oli meillä suihkukin mut isä vähän nuuka vedenkäyttäjä :) Myös hampaat pestiin aamuinilloin. Kesäviikonloout oltiin veneilemässä ja kierettiin ahvenmaa joka loma. Ihanaa aikaa, olen kasvanut veneessä. Yks ulkomaanmatka tehtiin v89 Turkkiin, mutta ei se tainnut olla meidän perheen juttu.

Vierailija
31/33 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin hygieniajutut vähän vanhemmalta kaveriltani, joka oli oppinut ne isosiskoltaan. Kokeiltiin hänen isosiskon dödöjä salaa. Sain häneltä myös hänelle pieneksi jääneitä rintsikoita ennen kuin mulla tissit edes kunnolla kasvoi. Samainen kaveri opetti myös itsetyydytyksen. Ei nyt sillä nimellä, mutta neuvoi, miten kannattaa tehdä, että tuntuu jännältä "siellä". Vanhempani ei tienneet mitään meidän hommista. Hän myös kertoi menkoista ja siitä, että karvat alkaa pian kasvaa. Sitten tarkisteltiin aina, joko on kasvanut. Olin tuolloin 12-14v. Oli se naiseksi kasvaminen jännää, kun kaverin kanssa vertailtiin kehitystä.

Vierailija
32/33 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai opetettiin. Tai pienestä asti aamu ja iltapesuun kuului hampaiden lisäksi kainalo+ kasvot pestä, joskus 11 vuotiaana äiti vaan toi sitten sen miedon dödönkin ja ilmotti että pistät tätä aamusin tästedes. Samoihin aikoihin taisi ilmestyä oma kasvovesiputelikin siihen lavuaarin reunalle.
Muitakin hygieeniajuttuja niinikään opetettiin, esim. ennen kun lähdin kolmen viikon kielikurssilla 13 vuotiaana, ilmotti äiti että kyllä sun nuo kainalot on ennen moista ajeltava. Ei ne karvat siin iässä vielä kovin kasvaneet ees ollu, enkä itse ollut moista vielä ajatellutkaan. Sen jälkeen ajelin sitten säännöllisesti kun tarvetta oli.
Menkkojen aikaista hygieniaa ei sentään joutunut enää äiti opettamaan kun niiden alkaessa olin jo riittävän vanha ja itsenäinen ja saanut tietoa tarpeeksi koulsta, kun ysin lopussa alkoivat.
Pitkältihän toi "opetus" on olu vaan ilmotusluontosta just tyyliin että ala ajelemaan nyt kainaloitas, se on hygienisempää jne. 

Oli mulla isosisko ja isovelikin, mutta niiltä mitään tommosia oppinut, kun nehän vaan meni vessaan lukkojen taa ja sisko etenki viipy siellä aamusin sen melkeen puoli tuntia itteään puunaten x) ei siinä nähnyt mitä ne teki. Ja itse olin aikamoinen poikatyttö, joten meikit sun muut laittamiset ei ees kiinnostanut ennen ku joskus lähempänä täysikäsyyttä.

Vierailija
33/33 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei siis opetettu siis deodorantin siis käyttöä siis. Siis opetettiin siis vain siis mitä siis tarkoittaa siis ja siis missä siis sitä siis voi siis käyttää. Siis elikkä ei. Siis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi