Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ikiunen autolla ajamisen pelko...?!

Vierailija
20.07.2015 |

Otsikko sen jo kertookin elikkäs olen suhkoht vanhana ajanut 26vuotiaana ja en silloin ajanut juuri ollenkaan ja kakkosvaihe jäi käymättä ja niin meni kortti vanhaksi.Viime vuonna kävin teoriat ja inssin uusiksi ja sain ns,kortin takas,mutta vanhat ongelmat kummittelevat edelleen tavalla taikka toisella.En uskalla ajaa autoa yksin ollenkaan ja siinä meillä onkin mieheni kanssa kiistaa kun voisin aina ottaa päivisin tai illaksi auton käyttöön kun hän on töissä niin että päästäisiin vauvan kanssa sujuvasti vaikka neuvolaan,kauppaan,kavereille kahville yms niin ei onnistu.Olen tasantarkkaan 2kertaa elämässäni ajanut yksin autoa ja,joka reissun jälkeen suunnilleen kiitellyt taivasta etten ajanut kolaria taikka kuollut.Moottoritiet ovat jotain aivan kauheita ja tilanteet kun olen lähdössä liikennevaloista niin vaihde ei olekaan ollut päällä vaan auto yskinyt menemään ja minä ihan paniikissa.Nyt hirvittää kun ensi vuonna viimeistään kakkosvaihe tulossa niin miten helkkarissa tästä eteenpäin?Ja tiedän pitäisi vaan ajaa mutta aina on oltava mies mukana esiliinana,jotta on tukemassa jos paniikki iskee ja syitä nyt tulee kokoajan.Äskenkin ilmoitin etten voi ajaa yksin kun en osaa parkkeerata meidän isoa farkkuamme eli en hahmota auton mittasuhteita mihinkään,suuntaan enkä toiseen.Asiaa ei myöskään auta se että olen ihan armottoman lyhyt ja auton nokan nähdäkseni on oltava nenä kiinni tuulilasissa kun sen haluaa parkkeerata.Aikaisempi auotmme oli sentään pieni kauppakassi.Onko muilla mitään tämän tyyppistä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta oma auto

Vierailija
2/18 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaksi läpi mennyttä inssiä kertoo ettei tämä aloittaja nyt niin surkea ole kun pelkäämme.Vika taitaa olla korvien välissä mikä on monilla,jotka eivät paljoa aja autoa eli ei luota itseensä ollenkaan eikä taitoihinsa ja siitä johtuu tuo sekoilu sitten juurikin liikennevaloissa.Isäni on autokoulussa opettajana ja ihmettelee tuota pelkoa kuinka auto stumppaa liikennevaloihin kun se tuntuu olevan kaikilla oppilailla.Sitä kuitenkin tapahtuu esim,minulle jolla on ollut  16vuotta kortti ja ajan päivittäin:joskus sitä vaan unohtuu ajatuksiinsa ja jalka nousee liian nopeesti kytkimeltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:01"]

Siis etkö osaa ajaa autoanne tavalliseen parkkiruutuun esim.ruokakaupan pihassa? Ota niitä ajotunteja :)

[/quote]Se onnistuu,mutta kun olisi parkkihallissa helpompi peruuttaa ruutuun ja kotipihallamme sama myös.Kun sitten joutuu peruuttamaan parkkipaikaltamme ruudusta pois se on aina semmosta ratin kääntöä ettei tosikaan. -ap

Vierailija
4/18 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:48"]

Sama ongelma täällä. Kortin tosin ajoin heti 18-vuotiaana. Pikkukaupungissa tosin. Nyt asuttu isommassa kaupungissa ja muutama vuosi ja vieläkin ajan vain pakon edessä ja ruuhka-aikojen ulkopuolella. Mieluiten niin että joku on kyydissä. Ajamalla kai se kammo vähitellen lähtisi pois, vaan kun ei vain uskalla. :( Meillä on myös iso farmari ja sen parkkeeraaminen on yhtä helvettiä. Pienestä ja näppärästä kauppakassista haaveilen, vaan sen kanssa olisi sitten ongelmana ettei kiihdy välttämättä tarpeeksi moottoritiellä.

[/quote]Tämä on kumma juttu miten nää ajamispelkoiset tosiaan haluu aina jonkun siihen kyytiin =D

Vierailija
5/18 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:23"]

Oli. Hanki automaatti auto ja ajamaan vaan kyllä de siitä usko pois. Vie vaan kaikilla aikansa.

[/quote]Eihän se automaatti mitään auta,jos on farmarimalli kun yksi ongelma on juurikin tuo iso auto ettei hahmota sitä edes parkkiin....

[/quote] Automaatti auttaa juuri siihen etta auto ei sammu valoihin ja voi keskittya ajamiseen ja liikenteen seuraamiseen kun ei tarvitse sen kepin kanssa sahlata. Mika ihme suomalaisia automaatissa pelottaa?

Vierailija
6/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Hanki automaatti auto ja ajamaan vaan kyllä de siitä usko pois. Vie vaan kaikilla aikansa.

Vierailija
7/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:17"]

Otsikko sen jo kertookin elikkäs olen suhkoht vanhana ajanut 26vuotiaana ja en silloin ajanut juuri ollenkaan ja kakkosvaihe jäi käymättä ja niin meni kortti vanhaksi.Viime vuonna kävin teoriat ja inssin uusiksi ja sain ns,kortin takas,mutta vanhat ongelmat kummittelevat edelleen tavalla taikka toisella.En uskalla ajaa autoa yksin ollenkaan ja siinä meillä onkin mieheni kanssa kiistaa kun voisin aina ottaa päivisin tai illaksi auton käyttöön kun hän on töissä niin että päästäisiin vauvan kanssa sujuvasti vaikka neuvolaan,kauppaan,kavereille kahville yms niin ei onnistu.Olen tasantarkkaan 2kertaa elämässäni ajanut yksin autoa ja,joka reissun jälkeen suunnilleen kiitellyt taivasta etten ajanut kolaria taikka kuollut.Moottoritiet ovat jotain aivan kauheita ja tilanteet kun olen lähdössä liikennevaloista niin vaihde ei olekaan ollut päällä vaan auto yskinyt menemään ja minä ihan paniikissa.Nyt hirvittää kun ensi vuonna viimeistään kakkosvaihe tulossa niin miten helkkarissa tästä eteenpäin?Ja tiedän pitäisi vaan ajaa mutta aina on oltava mies mukana esiliinana,jotta on tukemassa jos paniikki iskee ja syitä nyt tulee kokoajan.Äskenkin ilmoitin etten voi ajaa yksin kun en osaa parkkeerata meidän isoa farkkuamme eli en hahmota auton mittasuhteita mihinkään,suuntaan enkä toiseen.Asiaa ei myöskään auta se että olen ihan armottoman lyhyt ja auton nokan nähdäkseni on oltava nenä kiinni tuulilasissa kun sen haluaa parkkeerata.Aikaisempi auotmme oli sentään pieni kauppakassi.Onko muilla mitään tämän tyyppistä?

[/quote] Osaatko kayttaa ompelukonetta? Montako kertaa olet ommellut eutsormen peukaloon kiinni? Ei se autolla ajaminen sen kummempaa ole. Kai tiedat etta ojan pohjalla ajaminen toyssyttaa? Osta automaatti, on se kumma etta Suomessa pitaa ajaa noilla Aatamin aikuisilla vekottimilla, eihan pyykkilautakaan ole enaa (ainakaan yleisessa) kaytossa.

Ala tuijota sita tieta vaan nosta katseesi seurailemaan ymparistoa, kylla sen tienkin siina samalla nakee. Hyvaa matkaa!

Vierailija
8/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota autokoulusta ajotunteja opettajan kanssa. Tekstistä kuulee, että olet liikenteessä vaaraksi muille ja itsellesi. Ja vauva vielä kyydissä. Osaatko toimia ratissa jos auto lähtee vesiliirtoon/liukuun jäällä tai lumessa? Mitä teet jos satasen vauhdissa viereisellä kaistalla ajava ei huomaa sinua ja meinaa vaihtaa kaistaa ja ajaa kylkeen? Mitä jos sattuu muuta yllättävää, kissa juoksee tien yli tms? Ja en sano tätä millään pahalla :)

Olit kauan ilman ajokorttia, onko sitä autoa nyt pakko alkaa ajaa jos koko touhu on sinulle vastenmielistä.

Vierailija
9/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma täällä. Kortin tosin ajoin heti 18-vuotiaana. Pikkukaupungissa tosin. Nyt asuttu isommassa kaupungissa ja muutama vuosi ja vieläkin ajan vain pakon edessä ja ruuhka-aikojen ulkopuolella. Mieluiten niin että joku on kyydissä. Ajamalla kai se kammo vähitellen lähtisi pois, vaan kun ei vain uskalla. :(

Meillä on myös iso farmari ja sen parkkeeraaminen on yhtä helvettiä. Pienestä ja näppärästä kauppakassista haaveilen, vaan sen kanssa olisi sitten ongelmana ettei kiihdy välttämättä tarpeeksi moottoritiellä.

Vierailija
10/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tekstisi perusteella suosittelen sinulle todella lisää ohjattuja ajotunteja, ettei pelkosi toteudu, ja ajat autollasi pian itsesi tai ehkä jonkun toisen ikiuneen...

Vierailija
11/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi luoja. Kyllä pikkuautokin kiihtyy moottoritiellä, riippuu ihan minkä kokoinen kone siinä on. Myös isossa autossa voi olla pieni kone eikä kiihdy yhtä ärhäkästi kuin tehokas pikkuauto. Olen ajanut vaikka mitä uusia ja vanhoja pikkuautoja, ei mitään ongelmaa moottoritiellä.

Vierailija
12/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:44"]

Ota autokoulusta ajotunteja opettajan kanssa. Tekstistä kuulee, että olet liikenteessä vaaraksi muille ja itsellesi. Ja vauva vielä kyydissä. Osaatko toimia ratissa jos auto lähtee vesiliirtoon/liukuun jäällä tai lumessa? Mitä teet jos satasen vauhdissa viereisellä kaistalla ajava ei huomaa sinua ja meinaa vaihtaa kaistaa ja ajaa kylkeen? Mitä jos sattuu muuta yllättävää, kissa juoksee tien yli tms? Ja en sano tätä millään pahalla :) Olit kauan ilman ajokorttia, onko sitä autoa nyt pakko alkaa ajaa jos koko touhu on sinulle vastenmielistä.

[/quote]No tuota autokoulusta lisätunteja olen ehdottanut ukollekin mutta pitää ideaa aivan hulluna!Auto ei ole lähtenyt vesiliirtoon koskaan,mutta tuo moottoritieltä kylkeen tuleminen oli lähellä kaistan vaihdon yhteydessä ja painoin töötin pohjaan niin tuo mummo heräsi ja kissaa en ole väistänyt,mutta lapsilta lenis pallo tielle ja muksu tuli sen perässä eli tein hätäjarrutuksen.Ja ehkä haluan nyt vaan voittaa pelkoni,koska kuitenkin olen kateellinen niille kavereilleni jotka tuolla harmittomasti suhailevat ja eivät voi kuvitellakaan,että itse olen peloissani. -ap

Vierailija
13/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai puhutko nyt jostain mopoautosta?

Vierailija
14/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkosi pitää ideaa aivan hulluna vaikka sinulla, pelokkaalla ja epävarmalla kuskilla on kyydissä teidän lapsenne :/

Vierailija
15/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajamalla. Koita ajaa yksin, ota vaikka joku tavoite, että kerran viikossa ajat muutaman kerran. Äläkä lähde mihinkään motarille heti vaan harjoittele vaikka jossain omakotitaloalueella, missä voi ajaa kahtakymppiä. Siinä opit auton hallintaa niin, että vaihteen vaihdot yms. sujuvat niin rutiinilla, että kaiken huomion voi kiinnittää ympäristöön.
.
Mun omaa kammoa helpotti, kun ajoin kesätyönä yöpostia, siis sanomalehtiä. Paikkakunta oli kohtuu pieni, joten öisin kaduilla ei ollut ketään muita. Yksin kaasuttelin postiautolla. Sitten olinkin monta vuotta ajamatta, kunnes "jouduin" ottamaan työn, johon mun oli pakko ajaa kehä ykköstä pitkin. Ekat kerrat olin aivan paniikissa ja varma, että kuolen. Mut selvisin, musta on tullut aika taitava. Edes Helsingin keskustassa ei enää jännitä.

Vierailija
16/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa. Älä mene liikenteeseen kun ajo on vielä niin epävarmaa! Harjoittele autokoulun opettajan kanssa ja lisäksi yksin suljetulla alueella niin kauan että saat kunnon perstuntuman autoon ja pelko häviää kun siitä tulee luentavaa. Itse olin autokoulun alussa hieman arka, mutta kun omalla autolla pihalla ajelin ja otin tuntumaa niin kohta se oli jo toinen luonto ja autokoulussakin meno oli jo tylsän vakiintunutta. Minulle tuo yksin pihalla omassa rauhassa harjoittelu oli iso etu.

Vierailija
17/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:23"]

[/quote]Eihän se automaatti mitään auta,jos on farmarimalli kun yksi ongelma on juurikin tuo iso auto ettei hahmota sitä edes parkkiin....

Vierailija
18/18 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis etkö osaa ajaa autoanne tavalliseen parkkiruutuun esim.ruokakaupan pihassa?

Ota niitä ajotunteja :)