Rautainfuusiosta kokemuksia?
Lääkäri tarjosi mulle tätä, kun ferritiiniä ei saada rautalisällä kohoamaan. On ollut 0-5 arvona jo kolme vuotta. Uskaltaako kokeilla, huomaako olossa eroa?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut rautainfuusion kolme kertaa ja sen jälkeen olo on ollut suorastaan mahtava eikä mitään haittavaikutuksia ole ollut.
Nyt oli puolitoistavuotta taukoa ja ensi viikolla tiputetaan taas, sitten kuukauden päästä tästä ja puolen vuoden päästä kontrolli.
Uteliaisuuttani kyselen: onko sulla joku diagnosoitu sairaus vai miksi ramppaat infuusiossa?
Ite oon saanu kerran rautaa yhden gramman verran infuusiona, mutta nyt alkaa taas olla puutteen oireita. En jaksaisi lähteä johonkin tutkimusrumbaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousi ferritiini 8->76. Mitään haittavaikutuksia ei tullut, jos sitä tarkoitit uskaltamisella. En kyllä huomannut olossakaan pahemmin eroa jälkeenpäin ja 7 kk myöhemmin arvo oli 23.
Eli olisi ehkä pitänyt antaa useampi annos? Joo, uskaltamisella tarkoitin haittavaikutuksia. Jotkut ovat valittaneet kovaa, viikkoja jatkuvaa väsymystä infuusion jälkeen. Sitten tietty allergisen reaktion mahdollisuus.
Allergisen reaktion varalta infuusio annettiin ensimmäisen kerran sairaalassa seurannassa. Lääkäri sanoi, että jatkossa voidaan tarvittaessa antaa tk:ssa puolen vuoden välein, kun mulla on krooniset syyt anemian taustalla. Sitten alkoi kuitenkin korona-aika enkä ole jaksanut välittää asiasta.
Olisi kannattanut, yksi pussi maksaa lähes 400 euroa, heitit ihan hukkaan ilmaiset hoidot. Yksityisellä saa kun maksaa pussit itse.
Riippuu ihan lääkäristä, saako vai ei. Minulta lopetettiin infuusiot kun en suostunut lääkärin painostuksesta huolimatta kohdunpoistoon lähes 50 vuotiaana vaikka runsaat myoomakuukautiset ovat muutenkin pian loppumassa, infuusion teho ei nimittäin ole kovin pitkäaikainen. Niistä tuli anemia. Sittemmin myoomat ovat kutistuneet ja kuukautiset niukentuneet.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain ensi hätään pari pussia verta, vai oliko ne vaan punasoluja? Rautaa sain siitä viikko eteenpäin, jos oikein muistan.
Itselläni olo koheni jo noista punasoluista. Rautainfuusion vaikutusta en huomannut, kun hemoglobiini oli jo saatu punasoluilla nostettua. Mutta ei siitä rautainfuusiosta myöskään huonoa oloa tullut.
Ennen punasoluja ja rautainfuusiota hemoglobiini oli 73 ja ferritiini 5. Tuota ferritiiniä ei jälkeenpäin muistaakseni edes mitattu. Hemoglobiini mitattiin kuukausia myöhemmin, kun olin menossa leikkaukseen ja se oli muistaakseni ihan ok silloin.
Mutta oma kokemus siis, että hutera ja väsynyt olo parani punasoluilla ja rautainfuusio ei tuntunut missään.
Mulla on ollu noista jopa pienemmät arvot ja lähete rautainfuusioon hylättiin. Syy: e-pillerit ja kuukautisia vähentävät lääkkeet pitää kokeilla ensin. ( minulla on hormoniehkäisy, eikä kuukautisia ollenkaan). Tuntuu ihan naisvihalta tälläinen. Jos olisin mies niin olisin päässyt infuusioon ja tutkimuksiin heti.
Kesti 15 vuotta että pääsin anemiasta eroon! Lähete infuusioon hylättiin kahdesti.
Olen ollut infuusiossa useamman kerran, hb aina alle 100 ja ferritiini hyvin matala, anemiaa on ollut jo vuosikausia, joka kerta tiputus tapahtuu sairaalassa tarkkailussa vaikka en kertaakaan ole saanut allergista reaktiota. Olo hieman kohoaa ja jaksan taas jotain tehdä kun arvot nousevat, infuusiossa käyn noin 6 kk:n välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain ensi hätään pari pussia verta, vai oliko ne vaan punasoluja? Rautaa sain siitä viikko eteenpäin, jos oikein muistan.
Itselläni olo koheni jo noista punasoluista. Rautainfuusion vaikutusta en huomannut, kun hemoglobiini oli jo saatu punasoluilla nostettua. Mutta ei siitä rautainfuusiosta myöskään huonoa oloa tullut.
Ennen punasoluja ja rautainfuusiota hemoglobiini oli 73 ja ferritiini 5. Tuota ferritiiniä ei jälkeenpäin muistaakseni edes mitattu. Hemoglobiini mitattiin kuukausia myöhemmin, kun olin menossa leikkaukseen ja se oli muistaakseni ihan ok silloin.
Mutta oma kokemus siis, että hutera ja väsynyt olo parani punasoluilla ja rautainfuusio ei tuntunut missään.
Mulla on ollu noista jopa pienemmät arvot ja lähete rautainfuusioon hylättiin. Syy: e-pillerit ja kuukautisia vähentävät lääkkeet pitää kokeilla ensin. ( minulla on hormoniehkäisy, eikä kuukautisia ollenkaan). Tuntuu ihan naisvihalta tälläinen. Jos olisin mies niin olisin päässyt infuusioon ja tutkimuksiin heti.
Kesti 15 vuotta että pääsin anemiasta eroon! Lähete infuusioon hylättiin kahdesti.
Julkisen puolen lääkärit luulevat säästävänsä yhteiskunnan rahoja kun eivät anna sitä muutaman satasen infuusiota. Samalla käytetään moninkertainen rahamäärä vuosien ajan labroissa juoksemiseen ja analyysien tekemiseen, erimerkkisiin rautatabletteihin, potilaan alentuneesta tuottavuudesta puhumattakaan.
Jos välitätte itsestänne, ostakaa se infuusio yksityiseltä. Pahalta tietysti tuntuu maksaa veroja kun niille ei saa vastinetta, mutta joskus on oltava pragmaattinen.
Olisi varmaan hyödytöntä mulle kun runsaat menkat.. Ferritiini laskisi silti
Todennäköisesti saisin infuusion, ehkä jopa julkisella puolella, mutta en uskalla. Anemiaa ollut jo vuosikausia ja viimeksi oli ferritiini 5. Enimmillään se on koskaan ollut jotain n. 30. Hemoglobiini on välillä ollut viitearvoissa, välillä sekin pudonnut.
Lukuisia, lukuisia rautakuureja, ruokavalioita (punaista lihaa, verilettuja, maitotuotteiden rajoittamista, c-vitamiinia) jne. kaikenlaista tässä 20 vuoden aikana kokeillut. Varmasti rautaa kaikissa mahdollisissa muodoissa, mitä vaan on olemassa, kapseleita, tippoja, tabletteja, aminohappomuodossa, laktoferriiniä, rohdosjuomia ja tietenkin kaikki lääkärien määräämät obsidanit sun muut apteekin raudat jne yms. yms.
Apteekin raudat vetää suoliston semmoiseen kuntoon, että kohta raudanpuutos on ongelmista pienin, kun mikään ruoka ei enää pysy sisällä. Ja sitten taas ne raudat, jotka imeytyy hyvin ja ei tätä tee, puolestaan herkästi nostattaa itselläni kuumeen ja saa aikaan todella voimakasta pahoinvointia, ihon kihelmöintiä sekä väsymystä. Epäilen, että olen raudalle jollain tavalla hyvin herkkä.
Vähän vanha ketju, mutta kommentoin silti.
Itse olin tänään rautainfuusiossa (1000mg) terveyskeskuksessa. Infuusio ei tuntunut juuri miltään. Sen jälkeen istuskelin siellä vielä varmuuden vuoksi puolisen tuntia, mutta olo pysyi ihan hyvänä, niin sain lähteä kotiin.
Kurkkua tosin alkoi kuristaa ja kuristaa edelleen. Tuntuu ikävältä, mutta ei vaikeuta hengittämistä mitenkään, niin en oo viittiny ilmotella mihinkään. Muuten olo on ihan ok, ei särje päätä, ei okseta. Toivon vaan, että tuo puristuksen/ahtauden tunne kurkussa helpottaa pian.
Toivon myös kovasti, että oireet ei tuu viiveellä, vaikka aika usein ne kai tulee. Itsellä ei kyllä ole ollut mitenkään pitkäkestoinen rautavaje eikä edes kovin paha, niin ei ehkä tule niin voimakkaita oireita. Ihmettelenkin, miten terveyskeskuslääkäri laittoi mut infuusioon. Ei kysynyt, haluanko, vaan sanoi että mene.
Mulle annettiin synnytyksen jälkeen. Mitään sivuoireita ei tullut ja olo koheni nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit ollut sairaalassa jos sun ferritiini olisi ollut 0.
En ole ollut, hemoglobiini on normaali koko ajan. Ferritiini on tutkittu eri paikoissa näiden vuosien aikana, tulokset vaihdelleet labrasta riippuen tyyliin 1, 0,
Just, no minä sairastan raudanpuuteanemiaa matalalla hemoglobiinilla, infuusiossa käyn kun lääkäri katsoo tarpeelliseksi, hemoglobiiniin saan epo-hormonia pistoksina. Yhtä väsynyt olen siitä huolimatta, vaikka rauta nousee se tekee sitä hitaasti ja muutaman kuukauden jälkeen se taas laskee.
Kerran olen ollut rautainfuusiossa viime vuoden lopulla. Ei tullut mitään haittavaikutuksia, tuo kerta riitti tilanteeni korjaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousi ferritiini 8->76. Mitään haittavaikutuksia ei tullut, jos sitä tarkoitit uskaltamisella. En kyllä huomannut olossakaan pahemmin eroa jälkeenpäin ja 7 kk myöhemmin arvo oli 23.
Eli olisi ehkä pitänyt antaa useampi annos? Joo, uskaltamisella tarkoitin haittavaikutuksia. Jotkut ovat valittaneet kovaa, viikkoja jatkuvaa väsymystä infuusion jälkeen. Sitten tietty allergisen reaktion mahdollisuus.
Ei sitä suonensisäistä rautaa voi antaa useita annoksia. Kevyehköillä ihmisillä 1000mg yleensä annos ja toki voidaan sitten muutamien kuukausien jälkeen tarvittaessa uusia. Ei ole myöskään mitenkään rutiinihoito raudanpuutteeseen. Haittojakin voi ilmaantua kuten kaikissa hoidoissa. Jopa kuolemantapauksia jotka tosin harvinaisia.
Vierailija kirjoitti:
Olisi varmaan hyödytöntä mulle kun runsaat menkat.. Ferritiini laskisi silti
Ensisijainen hoito on rautatabletit. Jos imeytymisessä ongelmia, niin sitten pitää ottaa pari-kolme kertaa vuodessa infuusio ja odotella kuukautisten loppumista.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan lääkäristä, saako vai ei. Minulta lopetettiin infuusiot kun en suostunut lääkärin painostuksesta huolimatta kohdunpoistoon lähes 50 vuotiaana vaikka runsaat myoomakuukautiset ovat muutenkin pian loppumassa, infuusion teho ei nimittäin ole kovin pitkäaikainen. Niistä tuli anemia. Sittemmin myoomat ovat kutistuneet ja kuukautiset niukentuneet.
Käytit tietysti jotain sinulle sopivaa rautavalmistetta?
Mulla kestänyt 15vuotta että oon saanut tapeltua julkisella puolella vihdoin infuusioon lähetteen. Pelkään vaan noita jälkioireita erittäin allergisena ja astmaatikkona uupuneena muutenkin.
Samalla tuhlataan myös yhteiskunnan varoja kun joutuu olla uupumuksen ja anemian takia jatkuvasti sairaslomalla ja työ- ja opiskelukyvytön. Runsaat menkat ja endometrioosi siinä kaverina usean lapsen yksinhuoltajataloudessa.
Lievä komplikaation riski. On sitä toimenpidettä minulle kuitenkin yksi ihminen kehunut elämänlaatua parantavaksi, mutta hänellä oli anemia, joka samalla korjaantui.
Niille, joille ei käy normaalit rautavalmisteet: ottakaa selvää eläinperäisestä raudasta (hemirauta). Ei saa Suomesta mutta netin kautta saa tilattua. En tajua miksi näistä ei tiedoteta missään, itse sain tämän asian tutkia ja selvittää.
Olen saanut on infuusion. Hyvin meni, vähän aikaa siellä istuskelin. Suosittelen.