Rautainfuusiosta kokemuksia?
Lääkäri tarjosi mulle tätä, kun ferritiiniä ei saada rautalisällä kohoamaan. On ollut 0-5 arvona jo kolme vuotta. Uskaltaako kokeilla, huomaako olossa eroa?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on rautainfuusio?
Rautaa annetaan suonensisäisesti.
Mulla nousi ferritiini 8->76. Mitään haittavaikutuksia ei tullut, jos sitä tarkoitit uskaltamisella. En kyllä huomannut olossakaan pahemmin eroa jälkeenpäin ja 7 kk myöhemmin arvo oli 23.
Vierailija kirjoitti:
Olisit ollut sairaalassa jos sun ferritiini olisi ollut 0.
En ole ollut, hemoglobiini on normaali koko ajan. Ferritiini on tutkittu eri paikoissa näiden vuosien aikana, tulokset vaihdelleet labrasta riippuen tyyliin 1, 0,
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousi ferritiini 8->76. Mitään haittavaikutuksia ei tullut, jos sitä tarkoitit uskaltamisella. En kyllä huomannut olossakaan pahemmin eroa jälkeenpäin ja 7 kk myöhemmin arvo oli 23.
Eli olisi ehkä pitänyt antaa useampi annos? Joo, uskaltamisella tarkoitin haittavaikutuksia. Jotkut ovat valittaneet kovaa, viikkoja jatkuvaa väsymystä infuusion jälkeen. Sitten tietty allergisen reaktion mahdollisuus.
Minä sain joskus aikoinaan rautapiikkejä pakaraan, jäi ruma keltainen läntti ihoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olisi ehkä pitänyt antaa useampi annos? Joo, uskaltamisella tarkoitin haittavaikutuksia. Jotkut ovat valittaneet kovaa, viikkoja jatkuvaa väsymystä infuusion jälkeen. Sitten tietty allergisen reaktion mahdollisuus.
Allergisen reaktion varalta infuusio annettiin ensimmäisen kerran sairaalassa seurannassa. Lääkäri sanoi, että jatkossa voidaan tarvittaessa antaa tk:ssa puolen vuoden välein, kun mulla on krooniset syyt anemian taustalla. Sitten alkoi kuitenkin korona-aika enkä ole jaksanut välittää asiasta.
Rauta-arvot nousevat äkkiä ja ainakin itselläni ilman sivuoireita. Noin puoli tuntia kestää tiputus.
Löytyisikö lisää kokemuksia kerrottavaksi? Minulla on on edessä ensimmäinen infuusio sairaalassa oltuani monta vuotta aneeminen. Ferrit on vaihdellut välillä 5-10 ja lisärautaa olen syönyt lukuisia kuureja. Hemoglobiini on sadan luokkaa ja oireena jatkuva hengenahdistus.
Mä sain kaksi annosta loppuraskaudessa, kun hemoglobiini oli alle 100 ja ferritiini jotain 6. Olo parantui uskomattomasti, pelkkää hyvää sanottavaa. Synnytyksen jälkeen mulla oli korkeampi hemoglobiini kuin koskaan elämässäni!
No jos lääkäri oikein TARJOAA rautainfuusiota, niin ottaisin ilman muuta.
Todella moni ei saa, vaikka kuinka rukoilisi..
Sain keväällä. Mulle annettiin tk:n päivystyksessä. Ei tietenkään päivystysasiana, mutta päivystyksen tiloissa ilmeisesti anafylaksiariskin takia. Kyllä se on antanut energiaa, kun nyt vertaan oloani kevättalveen.
Minä sain ensi hätään pari pussia verta, vai oliko ne vaan punasoluja? Rautaa sain siitä viikko eteenpäin, jos oikein muistan.
Itselläni olo koheni jo noista punasoluista. Rautainfuusion vaikutusta en huomannut, kun hemoglobiini oli jo saatu punasoluilla nostettua. Mutta ei siitä rautainfuusiosta myöskään huonoa oloa tullut.
Ennen punasoluja ja rautainfuusiota hemoglobiini oli 73 ja ferritiini 5. Tuota ferritiiniä ei jälkeenpäin muistaakseni edes mitattu. Hemoglobiini mitattiin kuukausia myöhemmin, kun olin menossa leikkaukseen ja se oli muistaakseni ihan ok silloin.
Mutta oma kokemus siis, että hutera ja väsynyt olo parani punasoluilla ja rautainfuusio ei tuntunut missään.
Olin kolme päivää sitten rautainfuusiossa ja viime yö oli aika ikävä. Ihon polttelua, sykkeet heitteli, päänsärkyä, lihaskipua ja pahoinvointia. Huomenna pitäisi töihin, mutta saa nähdä onnistuuko. Millaisia haittavaikutuksia muilla ja millä aikataululla ovat väistyneet?
Olen saanut rautainfuusion kolme kertaa ja sen jälkeen olo on ollut suorastaan mahtava eikä mitään haittavaikutuksia ole ollut.
Nyt oli puolitoistavuotta taukoa ja ensi viikolla tiputetaan taas, sitten kuukauden päästä tästä ja puolen vuoden päästä kontrolli.
Kysyin sisätautisairaanhoitajalta. Infuusion jälkeinen olo vaihtelee, joillekin tulee oireita, suurimmalle osalle ei mitään erikoista. Ei siitä etukäteen tiedä, siksi on seuranta-aika toimenpiteen jälkeen.
Mitä se sitten yleiseen oloon tekee riippuu monista asioista, mutta jos on rautavajaus, niin kyllähän se oloa parantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se useampi annos auta pitkällä tähtäimellä, jos raudanpuutteen syy on se, että rautaa poistuu liikaa elimistöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se useampi annos auta pitkällä tähtäimellä, jos raudanpuutteen syy on se, että rautaa poistuu liikaa elimistöstä.
Tietysti auttaa mutta jos syytä ei pystytä poistamaan tai rautaa suun kautta nauttimaan, niin rautainfuusiossa pitää käydä säännöllisesti.
Mikä on rautainfuusio?