Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuinpaikan radikaali vaihto yksinäiselle

Vierailija
20.07.2015 |

Onko joku tehnyt tai aikeissa tehdä seuraavan elämänmuutoksen?

Asun Helsingissä ja velattoman asuntoni arvo on n. 300 000 euroa. Viimeinenkin lapsi lentänee pesästä viimeistään parin vuoden kuluttua. 

Selailin tuossa Oikotien ilmoituksia, niin vastaavan asunnon (ja pärjään pienemmässäkin) saa kolmasosalla tätä hintaa, jos vähänkin kauemmaksi suostuu menemään. Sitten olisi käytettävissä korkeakorkoisella tilillä -- tai muuten sijoitettuna 200 000 euroa. Ei paha, vaikkei nyt mikään miljonääri silti olisi. 

Ei tarvitse edes johonkin Kainuun tai Lapin perukoille lähteä. Ihan jo länsirannikolta löytyy vaihtoehtoja. 

Helsingin hintataso on käsittämätön. Tytön kanssa kahdestaa tällaisessa 65 neliön kolmiossa ollaan eli ei tosiaan mitään luksusta. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

65 neliön KOLMIO? Eikö ne huoneet ole melkoisia koirankoppeja.

Vierailija
2/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin hinna ovat tosiaan karanneet aivan käsittämättömiin lukemiin. 

Hyvällä paikalla kuitenkin asuntosi on hinnasta päätellen. Ei ihan keskustassa, mutta siinä kakkosvyöhykkeellä ainakin. 

Itse asun Lahdessa lähiössä. Kateeksi vähän käy, kun voi elellä herroiksi vain myymällä asuntonsa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskustannusten kannalta muutto on tietysti järkevä. Mutta luuletko noin vain saavansa siellä uudessa osoitteessasi työpaikan? Vai oletko sellaisessa ammattissa, jossa on pula työvoimasta joka paikassa?

Vierailija
4/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:11"]

[/quote]

Makuuhuoneet tosiaan ovat pieniä. Pohja on kuitenkin sillä tavoin hyvä, että olohuone on tilava, keittiöön mahtuu kunnon ruokapöytä ja kylppäriinkin pesukone. Että ihan tilaihme.

Koirankoppikin on liioittelua näiden makkareiden suhteen. Kanakopeiksi kutsun minä. Ostajan melkein kannattaisi purkaa yksi seinä ja näin saada iso makuuhuone eli sopii vaikka pariskunnalle sen muutoksen jälkeen. 

Vierailija
5/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä kaupungissa on pienet piirit, ja sisäänpääsy voi olla mahdotonta. Nokkimisjärjestys on perua lukiosta ja jopa tarhasta asti. Tapahtumiin yksin tulevia katsotaan pitkään. Toisin kuin isossa kaupungissa, jossa tietynlainen joutenolo toisten seassa mutta yksin kuuluu asiaan.

Tai sitten ei. Riippuu työpaikastasi jne., jos siellä on muitakin muualta muuttaneita niin saanet seuraa. Jos taas kaikki on paikallisesta amk:sta valmistuneita niin vietät iltasi yksin.

Vierailija
6/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:14"]

Asumiskustannusten kannalta muutto on tietysti järkevä. Mutta luuletko noin vain saavansa siellä uudessa osoitteessasi työpaikan? Vai oletko sellaisessa ammattissa, jossa on pula työvoimasta joka paikassa?

[/quote]

Teen kirjoitustöitä kustannustoimittajana. Etänä pääosin. Mutta sen verran lähellä pitäisi olla Helsinkiä, että palaverit eivät muodostuisi kohtuuttomiksi rasituksiksi. Arvioin, että kerran viikossa pitäisi täällä käydä. 

Kuopus on iltatähti ja ikäni on jo 55, joten en työelämässä välttämättä kovin kauan edes ole enää. 

Vierailija
7/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä! Itse en mihinkään pikkupaikkaan lähtisi, joten vähän enemmän asumiseen joutuisi satsaamaan. Turku tai Tampere olisivat lyhyen junamatkan päässä pääkaupungista.

Vierailija
8/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla velaton 300 000 euron asunto? Onko taas saatu jotain ennakkoperintöä vai mitä?

Vierailija
9/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:25"]Miten voi olla velaton 300 000 euron asunto? Onko taas saatu jotain ennakkoperintöä vai mitä?
[/quote]

Miksei voisi 55-vuotiaana olla? Ja tuossa iässä hyvin mahdollisesti on saanut jo ihan konkreettistakin perintöä (minäkin olen saanut vaikka olen alle viisikymppinen).

Vierailija
10/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:18"]

Pienessä kaupungissa on pienet piirit, ja sisäänpääsy voi olla mahdotonta. Nokkimisjärjestys on perua lukiosta ja jopa tarhasta asti. Tapahtumiin yksin tulevia katsotaan pitkään. Toisin kuin isossa kaupungissa, jossa tietynlainen joutenolo toisten seassa mutta yksin kuuluu asiaan.

Tai sitten ei. Riippuu työpaikastasi jne., jos siellä on muitakin muualta muuttaneita niin saanet seuraa. Jos taas kaikki on paikallisesta amk:sta valmistuneita niin vietät iltasi yksin.

[/quote]

Olen hyvin sosiaalinen luonteenlaadultani, mutta viihdyn paljon yksiksenikin. Vähän ristiriitainen vaikutelma nyt tulee, mutta yritän selventää. Eli tulen toimeen ihmisten kanssa hyvin, mutta en tarvitse seuraa. 

Riekkumiset on jo riekuttu, joten mitään kulttuuritapahtumia en tule kaipaamaan. Kävisi siis pienenmpikin paikkakunta. 

Ehdotetut Turku ja Tampere ovat vielä turhan kalliita, jotta saisin kaipaamaani taloudellista hyötyä tästä liikkeestä. Mieluummin vaikka Heinola, halvempaa ja lähempänä. 

-ap

Vierailija
11/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:11"]

[/quote]

Miksi te tätä alapeukutatte :D Eikö ole selvää, että ei tuohon neliömäärään isoja huoneita mahdu kolmea ja vielä keittiötä erikseen? Asun itse samankokoisessa kaksiossa ja ei tässäkään huoneet mitään erityisen isoja ole.

2

Vierailija
12/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi joku Hämeenlinna tai Riihimäki, tai joku muu siitä radan varresta, josta pääsisi helposti junalla Helsinkiin?

Vierailija
13/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:25"]

Miten voi olla velaton 300 000 euron asunto? Onko taas saatu jotain ennakkoperintöä vai mitä?

[/quote]

Ei.. mikäs kateuden poikainen sieltä nyt nostaa päätään?

Kaksi hyvin toimeentulevaa, akateemista ihmistä perusti perheen 80-luvun puolessa välissä ja ostivat silloisilla edullisilla hinnoilla asunnon Helsingissä lainarahoilla. 

Hinnat koko ajan nousujohteisia eli joka asunnonvaihdossa hyödytty. Olemme nyt eronneet, mutta mieheni lojaalisuussyistä jätti minulle enemmän kuin otti itselleen. 

Jotain on tullut perintönäkin ex-mieheni puolelta. Omat vanhempani ovat elossa. 

Vierailija
14/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:33"]

Miten olisi joku Hämeenlinna tai Riihimäki, tai joku muu siitä radan varresta, josta pääsisi helposti junalla Helsinkiin?

[/quote]

Hämeenlinna on sympaattinen paikka vahnoinen tehdasalueineen. Minulla on muutama tuttukin siellä eli hyvinkin harkitsen. Junamatka on tosiaan pyrähdys vain. 

Autokin kyllä on, mutta mieluummin kuljen junalla aina. Töitä voi tehdä kätevästi matkojen aikana. 

Vierailija
15/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:11"]

[/quote]

Miksi te tätä alapeukutatte :D Eikö ole selvää, että ei tuohon neliömäärään isoja huoneita mahdu kolmea ja vielä keittiötä erikseen? Asun itse samankokoisessa kaksiossa ja ei tässäkään huoneet mitään erityisen isoja ole.

2
[/quote]

Koska Helsingissä on myös 53 neliön kolmioita, esim. Käpylässä.

Vierailija
16/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:11"] 65 neliön KOLMIO? Eikö ne huoneet ole melkoisia koirankoppeja. [/quote] Miksi te tätä alapeukutatte :D Eikö ole selvää, että ei tuohon neliömäärään isoja huoneita mahdu kolmea ja vielä keittiötä erikseen? Asun itse samankokoisessa kaksiossa ja ei tässäkään huoneet mitään erityisen isoja ole. 2 [/quote] Koska Helsingissä on myös 53 neliön kolmioita, esim. Käpylässä.

[/quote]

Niin? Ei se, että Käpylässä on kolmioita, joissa on minihuoneita poista sitä tosiasiaa, että ap:n 65 neliön kolmion makkarit on hänen omien sanojensakin mukaan todella pieniä.

2

Vierailija
17/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuota asunnon kokoa ylipäänsä pitää kommentoida? Samoissa neliöissä voi olla avaraa tai sitten hirveästi hukkatilaa ja sokkeloista ja ahdasta. Eikä ap kysynyt mielipidettä asunnostaan, vaan kyseli kokemuksia, jos joku on muuttanut pienemmälle paikkakunnalle halvemman asunnon perässä.

Oletko ap helsinkiläinen alkuaan? Vai onko sinulla vielä kotipaikka olemassa? Olen työn perässä joutunut muuttamaan muutaman kerran sellaiselle paikkakunnalle, jossa en ole tuntenut ketään. Ei se kovin helppoa ole ollut. Jotenkin on tullut tunne, että jos olisi lapsia ja yleensä perhe, niin tuttaviakin löytyisi sitä kautta helpommin. Yksineläjä on aika erilaisessa tilanteessa. Nyt valmistelen vielä yhtä muuttoa synnyinpaikkakunnalle. Sukulaisia ei ole enää monta missään päin maata tai maailmaa. Kun en enää ole työelämässä, niin enää ei mikään erityisesti pidättele minua tällä paikkakunnalla. Monet tuttavatkin ovat muuttaneet muualle. Itse asiassa minun piti muuttaa jo pari vuotta sitten, mutta aina kaikki ei suju niin kuin on suunnitellut.

Kerro ap heti, millä pankilla on edelleen korkeakorkoisia tilejä!!! 

Vierailija
18/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:02"]

Miksi tuota asunnon kokoa ylipäänsä pitää kommentoida? Samoissa neliöissä voi olla avaraa tai sitten hirveästi hukkatilaa ja sokkeloista ja ahdasta. Eikä ap kysynyt mielipidettä asunnostaan, vaan kyseli kokemuksia, jos joku on muuttanut pienemmälle paikkakunnalle halvemman asunnon perässä.

Oletko ap helsinkiläinen alkuaan? Vai onko sinulla vielä kotipaikka olemassa? Olen työn perässä joutunut muuttamaan muutaman kerran sellaiselle paikkakunnalle, jossa en ole tuntenut ketään. Ei se kovin helppoa ole ollut. Jotenkin on tullut tunne, että jos olisi lapsia ja yleensä perhe, niin tuttaviakin löytyisi sitä kautta helpommin. Yksineläjä on aika erilaisessa tilanteessa. Nyt valmistelen vielä yhtä muuttoa synnyinpaikkakunnalle. Sukulaisia ei ole enää monta missään päin maata tai maailmaa. Kun en enää ole työelämässä, niin enää ei mikään erityisesti pidättele minua tällä paikkakunnalla. Monet tuttavatkin ovat muuttaneet muualle. Itse asiassa minun piti muuttaa jo pari vuotta sitten, mutta aina kaikki ei suju niin kuin on suunnitellut.

[/quote]

Olen syntynyt Turussa, mutta hyvin pian vanhempani muuttivat Helsinkiin. Turkuun on siteitä vain seitin verran. Pari vanhusta, joihin ei juuri ole yhteyttä ja serkkuja, joihin ei senkään vertaa. 

Eli Turku ei ole ykkössijalla näissä pohdinnoissa. 

Olet aivan oikeassa, että elämänpiiri muodostuu juuri lasten kautta: harrastukset, päiväkodit, koulut. Minulla on juureni täällä. 

Koira kyllä on ja olen huomannut, että hyvinkin koiran kautta tutustuu ihmisiin ihan syvällisemminkin. Jos vain itse ottaa sen asenteen, että koirapolkukohtaamiset eivät ole jutustelua vain koirista. 

Mutta asia tosiaan on aivan alkuvaiheissaan. Lapsi käy lukiota vielä vuoden täällä ja hänen asuinpaikkaansa en lähde tässä vaiheessa muuttamaan. Lukionkin jälkeen on ehkä jonkin aikaa kotona, lukee pääsykokeisiin tms. Eli parin vuoden kuluttua tämä muutto olisi realistista. 

Yhdellä kolmesta vanhemmasta lapsista on jo perhe, jossa yksi pienokainen. Tätä olen hoitanut kyllä aika spontaaneissakin tilanteissa, joten tämä mahdollisuus jäisi aika lailla pois elämästäni. Ystävänikin ovat täältä pääkaupunkiseudulta. 

Mutta takaisinhan pääsee, jos kokeilu syystä tai toisesta osoittautuu epäonnistuneeksi. Vuokra-asuminenkaan ei minua pelota, jos tuntuu väliaikaiselta ratkaisulta. 

Vierailija
19/19 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:02"]

[/quote]

Piti vielä vastata, että eikös Nordeassa nyt ainakin ole? Äidilläni on siellä joitain summia. En tiedä tarkemmin. Mutta varmasti tähän löytyy paremmin vastaus ihan jostain muualta. 

En tässä vaiheessa ole tutustunut asiaan, kun lähes kaikki varat on kiinni tässä asunnossa. Tai kesämökin jätimme yhteisomistukseen mieheni kanssa, mutta näin saa tässä vaiheessa olla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän