Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytyksen ponnistusvaihe + puudutus

Vierailija
19.07.2015 |

Minkälaisia puudutteita teillä on ollut ponnistusvaiheessa? Ovatko auttaneet? Oletko tuntenut mitään ponnistaessa ja jos olet niin millaiseksi kuvailisit kivun?

Itse olin saanut epiduraalin tuntia ennen kuin piti alkaa ponnistamaan. Olin yllättynyt että epiduraali ei missään vaiheessa vienyt kipuja pois kokonaan, vaan tunsin ihan selvästi supistukset, vaikka ne pikkuhiljaa laimenivatkin. Paineen tunne säilyi koko ajan, ja tunsin kyllä koko ponnistuksen ajan hyvin epmiellyttävää painetta, joskaan se ei ollut mitään sirtämätöntä kipua mitä olin pelännyt. Sain kyllä myös pudendaalin ja välilihakin puudutettiin epparin varalta, johon ei onneksi ollut sitten tarvetta.

Kiinnostaisi myös tietää niiltä joilla ei puudutetta ollut tai se ei enää vaikuttanut, että miltä ponnistus tuntui? Oliko pahinta se kun pää tuli ulos vai mikä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli spinaali. En tuntenut supistuksia, enkä kyllä mitään muutakaan. Pienehkön paineen siinä kohti kun vauva tuli lopulta ulos. Ponnistusvaihe kesti 5min ja tehtiin eppari, ei hajua siitäkään :D vauva oli kiire saada ulos joten ponnistin ns. Nonstoppina ja toinen kätilö auttoi polvellaan mahan päältä vauvaa ulos.

Vierailija
2/7 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorimmassa ei ollut mitään ja kyllähän se ponnistuksen tarve tuntui vielä enemmän. Minuutin ne merkitsi, en kerennyt edes ponnistaa, lapsi vaan tuli. Kipua en ole tuntenut ponnistusvaiheissa. Se on mulle lähinnä helpottava tunne. Avautumisvaiheen loppu on pahin, se tunne kun lapsi laskeutuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pudendaali, kun oli avonainen tarjonta, mutta ei se tainnut oikein auttaa. Se mikä auttoi, oli lääkärin kädessä oleva imukuppi :) Kun näin sen, mä tiesin, että nyt se vauva on saatava luonnollisin keinoin ulos, ettei tuota käytetä. Siinä jäi kipu toiseksi - mulla siis on erityisen paha kokemus imukupista aikaisemmasta synnytyksestä.

Ainakin ekassa synnytyksessä käsittääkseni väliliha puudutettiin episiotomiaa varten, toisesta en ole varma.

Mulla siis tokassa synnytyksessä avonainen tarjonta aiheutti ponnistaessa kovaa kipua. Ensimmäisen synnytyksen kokemuksiin en nyt jaksa edes menneä.

Vierailija
4/7 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja pudendaali ei vaikuttanut supistuskipuihin ym. tuntemuksiin. Se on siis häpyhermon puudutus.

Vierailija
5/7 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut puudutteita. En muista, että pää olisi tuntunut kauhealta, mutta lapsen hiissautuminen synnytyskanavaa alaspäin sattui. Ei sietämättömästi, mutta häijysti. Emättimen seinämä repesi ja kaksi kätilöä tikkasi. Se sattui eniten. Hurjaa puuhaa.

Vierailija
6/7 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin avautumisen viimeiset supistukset ovat olleet tuskaisimpia, alle tunti ajallisesti. Ponnistusvaihe ei ole ollut erityisen kivulias. Kaksi synnytystä, molemmat ilman kivunlievitystä.

Vierailija
7/7 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaikutti vielä jonkin verran epiduraali ponnistuksessa, mutta tuntui kuitenkin sen verran häijyltä että ehdin ajatella että voi jestas jos tän joutuis kokemaan kokonaan ilman puudutteita...hrrrr, eläimellistä hommaa