Saako hampaiden paikkausta/juurihoitoa nukutuksessa
jos pelkää hammaslääkäriä ja on ihan kauhusta kankeena.Mulla kahta hammasta särkee ja täytyy mennä päivystykseen huomenna ja se pelottaa ihan sairaasti.Tiedän et niihin täytyy laittaa väliaikaiset paikat, mut jos tulee enemmänkin remonttia hampaisiin niin saako nukutuksen jos hyvin perustelee?
Kommentit (33)
Yksityiseltä saa humautus -vaihtoehdolla. Mun neljän viisurin poisto kerralla maksoi Turussa n. 800 e.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:50"]
Yksityiseltä saa humautus -vaihtoehdolla. Mun neljän viisurin poisto kerralla maksoi Turussa n. 800 e.
[/quote]Humautus ei auta mitään jos on pelkopotilas
Jos ap on astmapotilas, hän saa nukutuksen kunnallisella puolella automaationa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:10"]Mulla on vielä se et kun on astma niin tuntuu et tukehdun kun ne tunkee suun täyteen kaikenlaista vempainta.Nukutuksessa ois paljon helpompi.
ap
[/quote]
"Mut ku se on helpompaa" miksi vitussa kaiken pitää aina olla niin helppoa?
[/quote]
Miksi kaiken pitää sitten olla aina vaikeaa? Ei saatana :D
[/quote]
no haloo, ei tämä yhteiskunta pyöri sillä tavalla että aina kaikilla on kaikki helppoa. Joskus pitää kestää vähän kipuakin ja vaikeita asioita. Ei saa liian mukavuudenhaluinen olla...
[/quote]
Hohhoijaa, juuri tätä suomalaista tyyliä. Kaikesta pitää kärsiä, vaikka on ihan helppoa järjestää mukavampikin vaihtoehto (tässä tapauksessa siis yksityinen hammashoito).
Olisi hauska tietää mitä _kivuliasta_ ihmisten pitää kestää, jotta yhteiskunta pyörisi? :D
Ite pelkään todella paljon. Sain Raahessa kunnallisella nukutuksessa hoidon, paikkailtiin reikiä ja poistettiin yksi hammas, koska juurihoitoa ei voitu tehdä nukutuksessa.
Nyt mua hoidetaan ilokaasun avulla. Se auttaa pelkoon ja suosittelen sitä todella kovasti. Isommat operaatiot tehdään esilääkkeellä. Nukutusta en suosittele, koska se ei hoida sun pelkoa ja ne ronkkii sua miten sattuu ja nukutuksesta selviäminen on tympeetä.
Helmikuussa multa poistettiin viisaudenhammas, joka oli todella vaikee jopa kirurgisesti. Sain siihen vahvat esilääkkeet. Pelotti aivan järkyttävästi. Kirjotin postausta lääkkeen vaikutuksen alaisena ja onneksi niin, en muista kyseisestä päivästä mitään. Tässä linkki postaukseen. http://melkeinunelmaa.blogspot.fi/2015/02/viisaudenhampaan-leikkaus.html
Ja siitä nukutuksesta vielä, että Raahessa ainakin sain sen helposti. Aika oli ensin ilokaasuhoitoon, mutta kuns itä ei tehty niin ehottivat nukutusta. Sitä ennen mua oli hoidettu monta kertaa normaalisti ja muutaman virheen jälkeen sanoin, etten ennää kestä tätä pelkoa ja kipua.
Oulussa ainakin esilääkkeen saa kuka vaa ja sanomalla että pelkää ja sen kans operaatio kuin operaatio menee hyvin.
PYYDÄ HUOMENNA ESILÄÄKE!
Aika huonoja neuvoja hammaslääkärikammoiselle, "mene nyt vaan hammaslääkäriin". Itselläni jo pelkkä ajatus aiheuttaa hengityksen salpautumisen ja itken, tärisen ja huohotan pyörtymisen partaalla jo astuessani ovesta sisälle. Näiden ongelmien vuoksi olen päässyt nukutushoitoon, koska paikkakunnalla ei ole minkäänlaista "pelkopolia". Nukutushoitokin pelotti valtavasti mutta toisaalta helpotti, kun iso stressi hammassäryistä lähti kerralla pois.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:10"]
Mulla on vielä se et kun on astma niin tuntuu et tukehdun kun ne tunkee suun täyteen kaikenlaista vempainta.Nukutuksessa ois paljon helpompi. ap
[/quote]
Sano hammaslääkärillesi että sun pitää saada hengittää suun kautta. Puudutus on itselläni tehonnut kun hampaita on paikattu. Pelkään itsekin sitä kipua mitä hampaan poraamisesta voi tulla ilman puudutusta. Ymmärtääkseni hammaslääkäriltä saa jonkunkaisen kai lähinnä rauhoittavan esilääkityksen jos pyytää. Itse en ole tuota koskaan pyytänyt mutta taatusti pyytäisin jos olisin menossa juurihoitoon.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:10"]Mulla on vielä se et kun on astma niin tuntuu et tukehdun kun ne tunkee suun täyteen kaikenlaista vempainta.Nukutuksessa ois paljon helpompi.
ap
[/quote]
[/quote]
Miksi kaiken pitää sitten olla aina vaikeaa? Ei saatana :D
[/quote]
no haloo, ei tämä yhteiskunta pyöri sillä tavalla että aina kaikilla on kaikki helppoa. Joskus pitää kestää vähän kipuakin ja vaikeita asioita. Ei saa liian mukavuudenhaluinen olla...
[/quote]
Hohhoijaa, juuri tätä suomalaista tyyliä. Kaikesta pitää kärsiä, vaikka on ihan helppoa järjestää mukavampikin vaihtoehto (tässä tapauksessa siis yksityinen hammashoito).
Olisi hauska tietää mitä _kivuliasta_ ihmisten pitää kestää, jotta yhteiskunta pyörisi? :D
[/quote]
selvästikään yksityiselle meno ei ollut ap:lla vaihtoehtona, vaan pitäisi päästä julkiselle puolelle halvalla, koska "se nyt vaan on HELPOMPAA"...
Ap, ei kiinnosta maksaa nukutuksiasi verorahoilla. Lopeta mamoilu! Sinunkaltaisillesi pitää vaan saada vähän ryhtiä elämään!
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:10"]Mulla on vielä se et kun on astma niin tuntuu et tukehdun kun ne tunkee suun täyteen kaikenlaista vempainta.Nukutuksessa ois paljon helpompi.
ap
[/quote]
[/quote]
Ei semmoinen ihminen ymmärrä jolla ei ole hammaslääkäri pelkoa
Sitä on tosi vaikea saada julkiselta, eikä oikein kaksi reikää ole sellainen syy, että siihen aikuisella ryhdyttäisiin. Se on ikävä totuus.
Mutta hyvät uutiset ovat taas siinä, että nykyään julkisellakin puolella puudutetaan kunnolla ja hammaslääkäri varmistaa, että puudutus tehoaa. Jos hammas ei puudu tarpeeksi, niin puudutusta voi pyytää lisää. Itselläni hammaslääkärikammo sai alkunsa siitä, että hammaslääkäri ei suostunut puuduttamaan lainkaan tai ei odottanut puudutuksen vaikuttamista - nykyään asiat ovat toisella tavalla! Hammaslääkärin kanssa voi myös sopia, että jos kesken operaation et enää kestä, niin pyydät lopettamaan ja jatkatte toisella kerralla. Se auttaa siihen täyden avuttomuuden tunteeseen.
Lisäksi on näitä esilääkityksiä ym. vaihtoehtoja - niitäkin voi harkita. Jos et muuten käytä rauhoittavia lääkkeitä, niin esilääkityksellä voit saada itsesi lähes tiedottomaan tilaan, mikä saattaa yhdessä puudutukse kanssa riittää jo hyvin. Ja yksityisellä puolella tosiaan on nukuttamista lievempiäkin rauhoittamiskeinoja, jos yhtään on varaa, niin kannattaisi ainakin käydä tarkastuksessa ja sen yhteydessä kysellä niiden toimintaa ja hintoja.
Ennen kaikkea mene hammaslääkäriin niin pian kuin mahdollista, koska ongelmat eivät itsestään parane.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:24"]
voi kukkuu..kyllä se näin Ap on, että mikäli sinulla on kaksi reikää hampaassa, niin et sinä mitään nukutusta saa kunnalliselta puolelta ja se on yksinkertaisesti näin. Itsekin pelkäsin hammaslääkäriä kuin mikäkin, mutta nykyään menen paikkaukseen ilman mitään puudutuksia. Järkeilin homman yksinkertaisesti näin, että se poraaminen kestää max 5-10 min ja se ei ole yhtään mitään.
Yksityisellä veloittavat nukutushoidosta n 400-500e/tunti. Jos sinulla on tosiaan kaksi reikää, luulenpa, että yksityiselläkin puolella ehdottavat jotain muuta vaihtoehtoa kuin nukutusta. Eli nyt vaan ap äkkiä hammaslääkäriin.
[/quote]
Joskus aikoinaan itsekin sinnittelin ilman puudutusta kun pelkäsin sitä neulaa enemmän kuin poraamista. Kerran sitten mulla oli iso reikä poskihampaassa niin sitä poraamista olikin sitten reilut puoli tuntia. Kun viimein laitettiin paikkaa olin hiestä märkä. "Rohkeuteni" katosi tuon kerran aikana enkä ole sen jälkeen enää koskaan kokeillut josko se "vain vähän vihloo". Ei kannata kuvitella liikoja omasta kivun siedostaan.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:47"]Olet sitten aika pitkään toimintakyvytön ja nukutuksessa on aina riskinsä, en suosittele. Puuduttaminen on parempi, on niin tehokkaat mömmöt nykyään ettet tunne vaikka paistinpannulla vetelis pitkin naamaa. Pelkäsin kanssa ennen mutta kun lopulta uskalsin mennä niin totesin että hyvin menee. [/quote] Itse olin juuri pienessä operaatiossa alapäässä. Se tehtiin nimenomaan nukutuksessa, jos olisi tehty puudutuksessa olisin varmasti joutunut jäämään sairaalaan ehkä jopa yöksi. Nyt menin aamulla ja omin jaloin pääsin puolelta päivin kävelemään sairaalasta ulos. Puudutuksen jäljiltä en olisi pysynyt kävelemään tunnottomilla jaloilla aikoihin.
[/quote]
Tahattoman koominen tuo "olin pienessä toimenpiteessä alapäässä"..Sorry..