Mikä on mielestänne hyvä keskiarvo tai arvosana?
Minkälaista keskiarvoa pidätte hyvänä? Entä mitkä arvosanat ovat hyviä?
Omasta mielestäni keskiarvo n. 7,8 ja siitä eteenpäin on hyvä.
Arvosanoista 5-6 on huono, vaatii ainakin ala- ja yläkoulussa jonkinlaista häiriköintiä tunnilla. 7 on sellainen hivenen huono eli ei olla kovin hyviä kyseisessä aineessa. 8 on hyvä. 9 tai 10 on jo todella hyviä arvosanoja ja näissä aineissa on takana jo lahjakkuutta, ei pelkkää ulkoalukua.
Kommentit (9)
Alle kasin on mielestäni huono. Alle seiskan surkea. Ysi on jo oikein hyvä. Kymppi erinomainen. Eli vastaus kysymykseesi: 8.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 14:49"]Minkälaista keskiarvoa pidätte hyvänä? Entä mitkä arvosanat ovat hyviä?
Omasta mielestäni keskiarvo n. 7,8 ja siitä eteenpäin on hyvä.
Arvosanoista 5-6 on huono, vaatii ainakin ala- ja yläkoulussa jonkinlaista häiriköintiä tunnilla. 7 on sellainen hivenen huono eli ei olla kovin hyviä kyseisessä aineessa. 8 on hyvä. 9 tai 10 on jo todella hyviä arvosanoja ja näissä aineissa on takana jo lahjakkuutta, ei pelkkää ulkoalukua.
[/quote]9 ja siitä yli on hyvä.
Eikös ne numerot tarkoita kirjaimellisesti, että 4 on hylätty, 5 välttävä, 6 kohtalainen, 7 tyydyttävä, 8 hyvä, 9 kiitettävä ja 10 erinomainen.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 14:56"]
Eikös ne numerot tarkoita kirjaimellisesti, että 4 on hylätty, 5 välttävä, 6 kohtalainen, 7 tyydyttävä, 8 hyvä, 9 kiitettävä ja 10 erinomainen.
[/quote]
Silti moni vanhempi saattaa pitää vain esim. 9-10 arvosanaa hyvänä ja kasista lapsi saa jo huudot. Jollekin toiselle seiskakin on jo hyvä arvosana.
Lapsen resurssit huomoiden tietenkin.
Jos on joitain oppimisvaikeuksia, niin kovalla työllä on saavuttanut vaikka seiska puolen keskiarvon.
Toisaalta lahjakas laiskimus voi saada jopa ysiä tekemättä juuri mitään. Yksilöllistä siis, mikä on hyvä.
Hyvä yli 8,5 tai toisella 1-5 asteikolla yli 4. Tosin nämä on virallisen määritelmän mukaan kiitettäviä ja hyvä on alle, mutta näen, että keskinkertaisuus pääsee lähelle näitä aika helposti tekemäll keskinkertaisen määrän työtä.
En ole kokenut olevani koskaan missään aineessa "hyvä", olen vain opetellut kirjan ulkoa läpi. Matematikkassakin opettelen vain kyseisen laskutyypin ratkaisutavan ja sovellan sitä sitten hieman kokeissa. Kielet ovat olleet heikkouksiani, mutta niissäkin olen aina vain opetellut kirjassa olleet sanasot ja kieliopin, sillä olen aina pärjännyt.
Peruskoulussa hyviä arvosanoja ovat mielestäni 9-10, mutta lukiossa 10 vaaditaan jo huomattavasti enemmän, siinä haitarini olisi 8.5-9.5.
Hyvä keskiarvo on mielestäni 9 --->, lukiossa ehkä 8.5 --->
Muistutukseksi että tämä on vain oma mielipiteeni:)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:19"]
En ole kokenut olevani koskaan missään aineessa "hyvä", olen vain opetellut kirjan ulkoa läpi. Matematikkassakin opettelen vain kyseisen laskutyypin ratkaisutavan ja sovellan sitä sitten hieman kokeissa. Kielet ovat olleet heikkouksiani, mutta niissäkin olen aina vain opetellut kirjassa olleet sanasot ja kieliopin, sillä olen aina pärjännyt. Peruskoulussa hyviä arvosanoja ovat mielestäni 9-10, mutta lukiossa 10 vaaditaan jo huomattavasti enemmän, siinä haitarini olisi 8.5-9.5. Hyvä keskiarvo on mielestäni 9 --->, lukiossa ehkä 8.5 ---> Muistutukseksi että tämä on vain oma mielipiteeni:)
[/quote]
Sinulla on hyvä muisti eli kaikki edellytykset tulla hyväksi oppijaksi. Matematiikkahan nimenomaan on laskutavan oppimista ulkoa ja sen soveltamista. Matikassa heikko ei osaa soveltaa (eikä toki myöskään ikinä ymmärrä logiikkaa laskun takana). Jonkin verran voi laskuja laskea "hauki on kala" -menetelmällä, mutta sillä tavalla ei välttämättä edes läpäistä koetta, koska alkupään laskuja lukuunottamatta kaikki tehtävät vaativat soveltamista. Reaaliaineet käytännössä ovatkin juuri tuota ulkoa oppimista sekä lisäksi pitää osata kirjoittaa hyvin, jotta opettaja antaa hyvän arvosanan kokeesta.
Mielestäni olet vähän liian ankara itsellesi! Vaikka et kielissä olisikaan hyvä, niin ilmeisesti kuitenkin muistisi on hyvä ja tehokas, opit hyvin ulkoa ja matematiikassakin osaat edes jonkin verran soveltaa. Monesti ne taidot vaan kerääntyvät tietyille ihmisille ja sitten osa ei osaa yhtään mitään. Sinä osaat edes jotakin :)
8.0 -->