Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhempiesi syntymäpaikka ja älykkyytesi

Vierailija
19.07.2015 |

Olen jo jonkin aikaa pohtinut geenimigraation (eli levinneisyyden) ja ihmisen älykkyyden välistä yhteyttä. Älykkyytesi saat määrittää itse ja mukaan keskusteluun saa vetää myös ulkopuolisia ihmisiä ja arvioida heidän älykkyyttään.

Itse uskoisin ihmisten, joidenka geenit tulevat laajemmalta levinneisyydeltä olevan hitusen muita ihmisiä älykkäämpiä ja viisaampia, sillä heidän sisäsiittoisuutensa on keskimäärin saman paikkakunnan jälkeläisiä pienempi sekä heidän kasvatuksessaan eri paikkakunnilta tulleet kulttuurit antavat monipuolisemman maailmankatsomuksen kuin aina samalla paikkakunnalla asuneet ihmiset.

Omat isovanhempani ovat kaikki täysin eri puolilta Suomea ja en koe olevani mitenkään erityisen fiksu, ehkä tosin hiukan filosofinen ja sydämensivistynyt.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
22/34 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kysymys. Ja päättelyketju. Myös minun isovanhempani ovat melko laajalta alueelta, ja kun tarkastellaan asia vielä yksi sukupolvi heistä taaksepäin, puhutaan koko suomesta pohjoisimpia alueita lukuunottamatta.

Omaa "älykkyyttäni" en osaa arvioida, mutta verratessani itseäni nykyisen asuinalueeni alkuperäisiin asukkaisiin, huomaan eron. Olen kotoisin etelä-suomesta, ja asun pohjoisessa. Tässä kylässä vaikuttaisi lähes kaikki olevan jotain sukua keskenään, sukupolvesta toiseen. Olisiko sillä tosiaan vaikutusta niinkuin arvelet, vai onko tuo (minun näkemykseni mukaan) "matalampi älykkyys" vain kulttuurieroa tai sivistyksen puutetta. Tai ehkä täällä looginen päättelykyky on ollut vähemmän tärkeä asia hengissäsäilymisen kannalta, ja on siksi geeneissä syrjäytynyt toisenlaisen päättelytaidon tieltä, mene ja tiedä.

Nyt varmasti joku kommentoi, että olen itse idiootti älykääpiö kun mietin, ja varsinkin kirjoitan tällaista, mutta tämä on minun kokemukseni asiasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älykkyytesi paljastui tuossa, kun et osannut kirjoittaa "etelä-suomea "oikein, sana kirjoitetaan Etelä-Suomi ;)

Vierailija
24/34 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä heidän syntymäpaikkojaan. Mutta ovat eri puolilta Suomea. Olen kyllä ihan älykäs. 

Vierailija
25/34 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somalia/110

Vierailija
26/34 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempani ovat sekä lännestä, hämeestä että idästä, mulla on siis aika laajalti haalittu geeniperimä, ja oma ÄO:ni erään luotettavan testin mukaan siinä karvan alle 130. Sanon että karvan alle siksi, kun olin testihetkellä juuri hiljattain herännyt, aamukahvitkin vielä juomatta, eli en ollut aivan skarpeimmillani. Uskon että piste, jopa kaksi olisi muuten tullut lisää. Ammattivalinnastani tämä lukemani ei kyllä oikein näy sellaisille, jotka eivät minua perusteellisesti tunne ihmisenä, mutta niihin kaikenlaisiin valinta-asioihinhan vaikuttaa elämässä niin moni muukin seikka, joissain tapauksissa tarkoitan, ainakin itselläni vaikutti.

Vierailija
27/34 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempieni synnyinpaikat: Ruotsi, Keski-Suomi ja rajantakainen Karjala (kaksi eri paikkakuntaa). Olen älykäs.

Vierailija
28/34 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Savo ja rajantakainen Karjala. Keskimääräistä älykkäämpi kuulemma olen.

Vierailija
29/34 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannaksen Karjala, Varsinais-Suomi, Häme, Inkerinmaa.
Testattu joskus nuoruudessa ja todettu keskimääräistä älykkäämmäksi.
Äitini virallinen testitulos 145. Muita perheenjäseniä ei ole tietääkseni testattu, mutta melko skarpeilta vaikuttavat.
Kirjallista, kielellistä ja taiteellista lahjakkuutta, myös käytännön käsityötaitoja, on läheisilleni siunaantunut.

Vierailija
30/34 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 12:41"]Mun neljästä isovanhemmasta yksi on syntynyt Saksassa, yksi on löytölapsi jonka syntymäpaikasta ei ole varmaa tietoa, mutta jossain itä-Suomessa luultavasti, yksi Pohjanmaalla ja yksi keski-Suomessa. Itse olen syntynyt Helsingissä ja olen mielestäni ihan keskivertoa älyltäni.
[/quote]

Huomaa kyllä, että sinulle ei älykkyyttä ole paljoa annettu. Jos olisit edes lukenut jotain älykkyydestä ja sen mittaamisesta, niin tietäisit että siinä mitataan yleisälykkyyttä, ei matematiikan taitoja. Testeissä pärjäävät ovat todennäköisesti jokaisella älykkyyden osa-alueella paremmin pärjääviä. Yleistyksesi ja vähättelysi kuulostaa juuri perustyhmän ihmisen kommentilta.

Vierailija
31/34 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 12:41"]Eiköhän se kuitenkin mene niin, että älykkyyttä on monenlaista, vaikka testeillä yleensä mitataankin vain ns. matemaattista älykkyyttä. Ne, jotka saavat noissa matemaattista älykkyyttä mitattavissa testeissä huippupisteet, ovat yleensä muilla elämänalueilla varsin "kädettömiä" ja tunteettomia.

Vanhempani ja isovanhempani ovat kotoisin menetetystä karjalasta, mutta kaukaa toisistaan. Ovat kyllä mielestäni aika älykkäitä. Meinaatko, että esim. suomalainen nainen ja amerikkalainen/somalimies saisivat älykkäämpiä lapsia, kun ei ole mitään sukusitovuutta?

[/quote]

hups, väärä lainaus, edellinen oli tarkoitettu tälle kirjoittajalle.

Vierailija
32/34 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki neljä ovat (olivat) syntyneet Lapissa, korkeintaan parinkymmenen kilometrin etäisyyksillä toisistaan. En ole käynyt älykkyystestissä, mutta suuntaa-antavien nettitestien mukaan voisin pyrkiä Mensaan. En tiedä miten oikeassa virallisessa testissä kävisi, mutta kaikesta päätellen älykkyyteni on ainakin selvästi keskitason yläpuolella.

Vierailija
33/34 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan jäsen, kaikki isovanhemmat Kymenlaaksosta ja työväenluokkaista sukua.

Vierailija
34/34 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi Satakunnan maaseudulta melko läheltä toisiaan, käyneet samaa rippikoulua. Kaksi rajan takaisesta Karjalasta, naapurikunnista. Erittäin älykäs olen, vanhemmatkin älykkäitä, mutteivät lähellekään omaa tasoani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi