Huonosti matkaan varautuneet lapsiperheet
Pakko ihmetellä tätä nyt "ääneen". Miten ihmeessä monet lapsiperheet varautuvat niin huonosti matkoilla/huvipuistopäivinä jne. säähän, haavoihin, likaan jne.
Jos säätiedotuksessa luvataan +15 astetta ja ukkoskuuroja, niin miksi ihmeessä perheet lähtevät liikenteeseen t-paidassa ja shortseissa? Sitten lapset itkevät ja aikuiset huutavat kun ollaan läpimärkiä ja kylmissään. Ostettu vesi on kallista ja jätski kaatuu syliin. Ei kuitenkaan ole edes paperinenäliinaa sotkun siivoamiseen. Esiteini on valinnut kengikseen korkkarit (pienellä korolla), tarkoitus kävellä päivän aikana useita tunteja. Kaikki ostettu raahataan muovipusseissa ja kädet väsyvät.
Luulisi että jo vauvavuoden aikana perheet oppisivat kantamaan taskussa paperinenäliinoja ja vaikka kosteuspyyhkeitäkin. Säätiedotuksia kannattaa katsoa, tai vähintään lämpömittaria. Sadettapitävä takki on kätevä, eikä yhtään liikaa 15 asteessa ja sadekuuroissa. Sen takin ja vesipullon voi pakata vaikka reppuun, niin on kädet vapaana, eikä kantaminen tunnu missään.
Miksi ihmeessä ihmiset varautuvat niin huonosti ja sitten valittavat omien valintojensa seurauksista?
Kommentit (35)
Minua taas hiukan ärsyttää nykyään kaverini, jonka on varauduttava kaikkeen. Lähdetään minne tahansa, niin nukana on reppu ja jättimäinen käsilaukku ja näissä on mukana varavaatteet, takit, nenäliinat, kosteuspyyhkeet, laastarit, desinfiointivälineet, pinsetit, särkylääkkeet, kyypakkaus, lapsille leluja, oma kirja, eväät, vesipullot, rahaa, kännykkä, varakengät, lankaa ja neulaa, sakset, aurinkovoide, sateenvarjo ja sadetakit sekä sellaiset kokoontaitettavat pefletit.
Kyllä, osa noista on tarpeellista ja on minullakin mukana mutta kun lähdetään viettämään päivää vaikkapa huvipuistoon, niin en ota mukaan kyypakkausta enkä peflettejä enkä omia eväitä, jos on sovittu, että syödään paikan päällä ja myönnän, että lasten lelut ja oma kirjakin saksien ja neulan ja langan kanssa jää kotiin. Aika usein mukana ei ole mitään desinfiointiainettakaan vaan pelkkä laastaripakkaus ja nenäliinapakkaus. Useimmissa paikoissa voi useimpia tavaroita ostaakin ja jos ei erikseen ole luvattu sadetta, niin mukana saattaa olla vain yksi sateenvarjo, jos sitäkään. Vakituisesti mukana on laastaria, nenäliinoja ja vesipullo, sekä lapsille pitkähihainen, jos sää ei ole yli 20 astetta. Muut voin ostaa paikan päältä.
Kun lapset olivat pieniä (vauvoja ja taaperoita) mukana oli aina vaihtovaatteet ja pyllypyyhkeet ja evästä mutta kyllä noiden isompien lasten kanssa voi olla jo vähän huolettomampi. Koko omaisuutta ei tarvitse kantaa muutaman tunnin takia mukana ja joskus mennään sillä mentaliteetilla, että jos tulee sade, niin mennään sisätiloihin ja jos tulee kylmä, niin lähdetään kotiin.
Aina voi vähän varautua mutta kaikkeen ei edes voi ja kyllähän sellaisen jättimäisen repun raahaus vie ilon.
Meille kyllä riittää yksi kevyt reppu koko perheelle. Jota muuten mies kantaa. Toki minä pitelen sitä sillä aikaa kun käyvät laitteissa.
Ylimääräiset vaatteet jätämme autoon. Mutta otan reppuun jotkut kevyet puserot, villatakit tms. sekä juotavaa ja nenäliinoja. Mieheni sisko lähtee lapsineen ilman mitään varusteluja, muuten olisi ihan sama mitä tekee mutta hän on myös äärettömän pihi. Siunailee koko ajan juomien hintoja ja antaa lasten pyydellä pitkään juomista ennen kuin raskii ostaa juotavaa. Kuumana päivänä sitä menee.
Ajoitamme kelin mukaan kasteleviin laitteisiin menoa viimeiseksi. Sen jälkeen on kiva vaihtaa autossa kuivat vaatteet. Toki jos on helle niin ei ole väliä vaikka vähän kastuukin. Mutta tuon enempää tavaroita en viitsi siellä kantaa.
Varautuminen on helppoa, oikeat vaatteet, juomista, hakaneula, kertakäyttölusikoita, nenäliinoja. Kyllä minä ainakin pärjäsin eron jälkeen hyvin 3- ja 5-vuotiaiden lasteni kanssa junassa pitkin Suomea, Lintsit ja muut paikat käytiin kolmistaan. T: jo murrosikäisten isä
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:01"]Varautuminen on helppoa, oikeat vaatteet, juomista, hakaneula, kertakäyttölusikoita, nenäliinoja. Kyllä minä ainakin pärjäsin eron jälkeen hyvin 3- ja 5-vuotiaiden lasteni kanssa junassa pitkin Suomea, Lintsit ja muut paikat käytiin kolmistaan. T: jo murrosikäisten isä
[/quote] laastarit unohtui. Sama
Mä haluan itselleni myös laverikaverin!!!
Aika hankalaa, jos kaikilla oma reppu mukana. Huvipuistoon lähdetään nimen omaan mahdollisimman kevyellä varustuksella - eihän siellä muuten ole kivaa! Mä en myöskään raahaa koko ajan jotain vesipulloja mukana, saa olla jo kunnon helteet, että otan mukaan. Ostetaan paikan päällä vettä ja käydään syömässäkin jossain ravintolassa, eli nestettä saavat kyllä kun jano yllättää.
Meillä ei kyllä lapsilla mitään reppuja ole, mulla ainoastaan, siellä on tarvittavat tarvikkeet, mutta niin vähän kuin mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:08"]Aika hankalaa, jos kaikilla oma reppu mukana. Huvipuistoon lähdetään nimen omaan mahdollisimman kevyellä varustuksella - eihän siellä muuten ole kivaa! Mä en myöskään raahaa koko ajan jotain vesipulloja mukana, saa olla jo kunnon helteet, että otan mukaan. Ostetaan paikan päällä vettä ja käydään syömässäkin jossain ravintolassa, eli nestettä saavat kyllä kun jano yllättää.
[/quote] 1 pieni reppu tai laukku riittää, vesipullot jokainen kantaa itse.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:08"]Aika hankalaa, jos kaikilla oma reppu mukana. Huvipuistoon lähdetään nimen omaan mahdollisimman kevyellä varustuksella - eihän siellä muuten ole kivaa! Mä en myöskään raahaa koko ajan jotain vesipulloja mukana, saa olla jo kunnon helteet, että otan mukaan. Ostetaan paikan päällä vettä ja käydään syömässäkin jossain ravintolassa, eli nestettä saavat kyllä kun jano yllättää.
[/quote] 1 pieni reppu tai laukku riittää, vesipullot jokainen kantaa itse.
[/quote]
Ja menevät sitten vesipullo kädessä laitteisiin? Meillä pidetään välillä taukoja, jolloin ostetaan juotavaa tai jätskiä tai muuta, mutta ei kaikki kanna mitään henkilökohtaista pulloa mukana. Kukaan ei kuole janoon, jos joutuukin joskus odottamaan 10min juotavaa.
Mulla on aina mukana pieni ensiapupakkaus, koska satuin saamaan sellaisen lahjaksi. Lisäksi on sadetakit kaikille kolmelle, vesipullo lapselle, mun ja miehen yhteinen vesipullo, pari vaatekertaa varavaatteita(lapsi on 2v.), kosteuspyyhkeitä, nenäliinoja, pari pillimehua, myslipatukoita sekä mulle ja miehelle vaihtohousut kevyempään/paksumpaa, jos on mahdollista, että sää lämpenee/kylmenee rajusti. Kaikki mahtuu kohtuullisen kokoiseen reppuun, joten ikinä ei ole ollut mitään ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:08"]Aika hankalaa, jos kaikilla oma reppu mukana. Huvipuistoon lähdetään nimen omaan mahdollisimman kevyellä varustuksella - eihän siellä muuten ole kivaa! Mä en myöskään raahaa koko ajan jotain vesipulloja mukana, saa olla jo kunnon helteet, että otan mukaan. Ostetaan paikan päällä vettä ja käydään syömässäkin jossain ravintolassa, eli nestettä saavat kyllä kun jano yllättää. [/quote] 1 pieni reppu tai laukku riittää, vesipullot jokainen kantaa itse. [/quote] Ja menevät sitten vesipullo kädessä laitteisiin? Meillä pidetään välillä taukoja, jolloin ostetaan juotavaa tai jätskiä tai muuta, mutta ei kaikki kanna mitään henkilökohtaista pulloa mukana. Kukaan ei kuole janoon, jos joutuukin joskus odottamaan 10min juotavaa.
[/quote]Ap ollut eilen reppuineen huvipuistossa, joten reppujen kantaminen eivät olleet ongelma.
Huvipuisto oli vaan yksi esimerkki, jonka mainitsin koska monta kesää huvipuistossa nuorena työskennelleenä huonosti varustautuneet lapsiperheet olivat jatkuva riesa. Helppohan se on ajatella, että ostetaan sitten vettä kioskista. Mutta kun jano iskee ja jono kioskiin on kymmeniä metrejä, niin alkaa pinna kiristyä. Vielä enemmän pinna kiristyy kun jonottamisen jälkeen huomaa että kiskassa ei käy pankkikortti, eikä käteistä ole lainkaan mukana. Moni perhe saa riidan aikaiseksi jo sen veden hinnasta.
ap
Minulla on lähes aina vesipullo mukana mutta se on lähinnä matkoja varten ja huvipuistossakin on tarkoitus ostaa juotavat paikan päältä. Ikinä ei ole käynyt niin, etteikö sitä juotavaa olisi saanut kohtuullisessa ajassa, samoin syötävää. Tosin varaudun aina niin, että en odota siihen pisteeseen, että lapset kiljuvat janosta ja nälästä vaan ennakoin ja siirryn jonottamaan silloin, kun kaikilla on vielä mukava olo.
Tuttavaperheen kanssa kun oltiin huvipuistossa, niin tajusin, miten paljon vanhemmat kysyvät lapsilta asioita. Kun me siirryimme syömään, he kysyivät lapsilta, onko jo nälkä, ja laitteista huumaantuneet lapset eivät tietenkään halunneet syödä. Sitten toinen lapsista uuvahti ja hänellä oli nälkä, joten toinen vanhempi jäi jonottamaan hänen kanssaan ja lapsi konkreettisesti itki janosta ja nälästä, mutta silti ostettiin vain hänelle ruoka. Toinen sitten uuvahti tunnin päästä ja taas sama show, kun lapsi itki ja valitti jonottaessa, vaikka vain tuntia aiemmin olil todettu sama asia toisen lapsen kanssa. Perhe söi erikseen ja vietti laitteissakin aikaa erikseen ja aina ne samat kaavat siitä, onko jano, onko nälkä, ai, sinulla on, no ostetaan sinulle mutta ei tuolle toiselle. Sitä jonottamisen ja säätämisen määrää!
Meillä vanhemmat ovat siinä mielessä diktaattoreja, että se sopiva ruoka-aika katsotaan, ja silloin syödään ja jos ei maistu, niin sitten syö vähän, mutta kenenkään tuntemuksien mukaan ei jonoteta uudeleen ja uudelleen. Vessassakaan ei juosta koko ajan vaan kun vessa on tarjolla, kehotetaan käymään, koska seuraavaan vessaan voi olla pitkät jonot. Jäätelöä ei jonoteta joka lapselle erikseen eikä juotaviakaan vaan kerralla sovitaan, mitä syödään ja milloin syödään.
Tuttavaperheen vanhemmat eivät muuten sitten syöneet lainkaan, koska eivät enää jaksaneet sitten jatkuvasti jonottaa. Kuulemma ei ollut vielä silloin nälkä, kun lapsilla oli ja lopulta kun oli nälkä, niin sitä jonotusta oli kertynyt jo melkoisesti ruokien, juomien ja jäätelöiden suhteen.
Eihän sitä tavaraa tarvi kassikaupalla kantaa, kun vähän käyttää järkeään!
Minulla perusvarustukseen kuuluu aina tarvikkeita erilaisiin pieniin ongelmatilanteisiin. En tietenkään kanna mukana suurinta mahdollista pakkausta, vaan pieniä retkimalleja.
- vesipullo (kuumalla säällä, pitkillä automatkoilla jne. jokaiselle oma)
- jotain pientä naposteltavaa (välipalapatukoita, suolakeksejä tms.)
- purkkaa ja kurkkupastilleja
- kosteuspyyheitä
- nenäliinoja
- lusikka-haarukka-veitsi (pieni linkkuveitsimalli) tai pelkkä (kertakäyttö)lusikka
- taskulamppu
- meikki/hygieniapussi (siteitä, tamponeita, huulirasva, kosteusvoide, ripsiväri, kynsiviila)
- ensiapupakkaus (desinfiointipyyheitä, laastareita, sideharsorulla, särkylääkkeitä aikuisille ja lapsille, pinsetit)
- ompelupakkaus (muutama hakaneula, pari nappia, pienet sakset, neula ja lankaa)
- käteistä rahaa, etenkin kolikoita
Nämä kaikki mahtuvat ihan hyvin pieneen reppuun, jos jättää nuo vesipullot ja eväät pois, kaikki mahtuvat helposti keskikokoiseen meikkilaukkuun! Ei siis todellakaan tarvitse raahata mitään matkalaukkua mukana eikä nääntyä raskaan kantamuksen alle!
Mulla on kans ongelmana varustautuminen. Mutta päin vastainen mitä ap sanoi. Mulla menee överiksi.
Oltiin vklp mökillä, pakkasin puolet!!! Vauvan vaatteista mukaan että on varmasti tarpeeksi vaatetta ja vaihtoehtoja :D samoin ruokaa otin 2vkoksi jos vaikka sattuu menemään joku purkki rikki :D
Lopputulos: poika käytti mökillä samoja vaatteita pihalla temmeltäen ja sitten yöpukua. Ruokapurkkeja ei mennyt rikki :D
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 10:12"]Mä en haluaisi miestä, joka kannuskelee pillimehuja ja nenäliinoja bermuudoissaan. Yök.
[/quote]Minulle kelpaisi ketjun miehistä vain tuo valokuvaaja.