Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Säpsähdykset ennen nukahtamista D:

Vierailija
17.07.2015 |

Mitä mahtaa tarkoittaa kun viime yönä kun olin pistämässä nukkumaan ja olin melkein nukahtanut kunnes yhtiäkkiä päähäni tuli kuva että pistin käden sillan kaiteeseen ja se rösähti sitten kun se kaide oli rösähtänyt säpsähdin niin että lensin melkein sängystä ja sydän löi tuhatta ja sataa... Paniikki kohtaus vai? (Olen säpsähdellyt ennenkin)

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:44"]

Mitä mahtaa tarkoittaa kun viime yönä kun olin pistämässä nukkumaan ja olin melkein nukahtanut kunnes yhtiäkkiä päähäni tuli kuva että pistin käden sillan kaiteeseen ja se rösähti sitten kun se kaide oli rösähtänyt säpsähdin niin että lensin melkein sängystä ja sydän löi tuhatta ja sataa... Paniikki kohtaus vai? (Olen säpsähdellyt ennenkin)

Se on se tila juuri kun on nukahtamaisillaan ja puoliksi jo unessa. Ihmiseltä tavallaan "katkeaa sähköt" ihminen menee latautumistilaan.

[/quote]

Vierailija
2/29 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia samoin kuin monien kokemat "putoamiset".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia näin tapahtuu? Ap

Vierailija
4/29 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo paniikkikohtaus, vaan juurikin semmonen sähkökatko ihmiselle. 50/50 unessa ja valveilla.

Vierailija
5/29 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ihan normaalia, käännät kylkeä vain ja ajattelet vaikka miten tekisit leegoista pyramidin ja millä väreillä=)

Vierailija
6/29 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:49"]Juu ihan normaalia, käännät kylkeä vain ja ajattelet vaikka miten tekisit leegoista pyramidin ja millä väreillä=)
[/quote]

Selvä :D ap

Vierailija
8/29 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:49"]

Minkä takia näin tapahtuu? Ap

[/quote]

En tiedä, varmaan eri alan asiantuntijat selostas omat versionsa. Mutta joku normaali ihmisen toimintamekanismihan se on. Varmaan joku aivojen tapa säännellä kehoa valveen ja levo suhteen. Itekin koen tuon tyyppisiä joskus.

Vierailija
9/29 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee joskus sellaisia "kohtauksia", että juuri kun olen vaipumassa uneen, havahdun sähköiskunomaiseen säpsähdykseen. Nuo alkoi mulla pari vuotta sitten, ja tapahtui vain silloin kun oli lihasjännäreitä kropassa, varsinkin niskahartiaseudulla.

Kerran kun olin nukahtamispisteessä, niin sain tuollaisen sähkärin ja pääni heilahti tahdottamana sivulle ja takaisin asentoon jossa oli. Vähänkös säikähdin... :O

Kuulemma voi johtua nimenomaan siitä, kun lihakset pääsevät rentoutumaan kunnolla. Ja noille on siis altis varsinkin jos on lihaksia vähän jumissa. Kai se on joku purkaus kehossa.

Vierailija
10/29 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muullakin on noita säpsähdyksiä ja mun mies säpsähtelee myös! 

Muistan pari oikein elävää säpsähdystä vuosien varrelta, kerran olin kuumeessa ja juuri sellaisessa unen ja valveen rajamailla ja olin vaipumassa syvään uneen kun näin sellaisen iguaanin/liskon silmieni edessä. Se tuli niin yhtäkkiä että säpsähdin ihan järkyttävän kovaa. 

Toinen kerta oli, kun olin myöskin vaipumassa hiljaa oikein syvään ja rentouttavaan uneen ja en nähnyt mitään unta. Yhtäkkiä tunsin, miten kaadun kierreportaista alas. Hytkähdin ihan kunnolla hereille. 

Ihan jännittävä ilmiö sinänsä.

Vierailija
11/29 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 00:01"]

Mulla tulee joskus sellaisia "kohtauksia", että juuri kun olen vaipumassa uneen, havahdun sähköiskunomaiseen säpsähdykseen. Nuo alkoi mulla pari vuotta sitten, ja tapahtui vain silloin kun oli lihasjännäreitä kropassa, varsinkin niskahartiaseudulla.

Kerran kun olin nukahtamispisteessä, niin sain tuollaisen sähkärin ja pääni heilahti tahdottamana sivulle ja takaisin asentoon jossa oli. Vähänkös säikähdin... :O

Kuulemma voi johtua nimenomaan siitä, kun lihakset pääsevät rentoutumaan kunnolla. Ja noille on siis altis varsinkin jos on lihaksia vähän jumissa. Kai se on joku purkaus kehossa.

[/quote]

no ilmankos mulle tulee noita välillä :DD  en oo koskaan ikinä hierotuttanu lihaksiani missään tai kukaan ei o hieronut niin saattaa hieman olla jännitystä niska/hartiaseudulla ja selässä

Vierailija
12/29 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 00:10"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 00:01"]

[/quote]

no ilmankos mulle tulee noita välillä :DD  en oo koskaan ikinä hierotuttanu lihaksiani missään tai kukaan ei o hieronut niin saattaa hieman olla jännitystä niska/hartiaseudulla ja selässä

[/quote]No hei, tehokas liike tuon alueen rentouttamiseen on iisi:

Istu tuolillla (tai vaikka lattialla risti-istunnassa) selkä hyvin suorana. Paina leuka rintaa vasten. Tämä ei vielä riitä, vaan vie kädet pään päälle (takaraivo) ja paina vähän käsillä päätä enemmän alaspäin.

Venytyksen pitäisi tuntua ainakin niskassa ja yläselässä. Sitä enemmän tuntuu, mitä enemmän jännäreitä on.

Tee tämä 30 sek sykleissä useamman kerran peräkkäin. Muista liikkeen aikana aina välillä skarpata sen suhteen että selkä on varmasti suorassa. Mä meinaan aina vähän plösähtää kesken... :D

Vierailija
13/29 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla usein ollut noita säpsähdyksiä? Onko sinulla stressiä?

Vierailija
14/29 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieteen kuvalehden mukaan ollaan ennen oltu apinoita (tai siis esi-isämme olivat) ja tuo on refleksi niiltä ajoilta kun nukuttiin puussa ja saatettiin tipahtaa sieltä kun lihakset rentoutuivat :3

Vierailija
15/29 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla vähän väsynyt, kun kauheasti nauratti nämä teidän säpsykokemukset :D Itselläni siis ihan vastaavia. Välillä säpsähdän niin, et meinaan sängystä pudota. Kerran pelästyin hämähäkkiä, joka ilmestyi silmien eteen samalla tavalla kuin jonkun aiemmassa viestissä mainittu lisko :D Meinasin oikeasti saada sydärin! Alkoholi ei liity näihin sätkyihin/näkyihin millään tavalla.

Vierailija
16/29 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/29 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekis mieli jakaa nro 15 kirjoitus Facebookissa, mutten voi, kun sitten jäisin kiinni aaveilusta. Onneksi sain tykätä sentään tuosta kommentista.

Vierailija
18/29 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla säpsähtelevällä jalat
Ja sit tuli välilevyn ahtauma
Ja leikkaus
Ja sätkyt loppui

Vierailija
19/29 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös kuullut tuon "puustaputoamis teorian". Toinen jonka olen kuullut on, että aivot eivät aina ymmärrä ihmisen olevan nukahtamassa, vaan luulevat tajunnan tason laskun ja lihasten rentoutumiseen viittaavan johonkin vakavaan. Aivot luulevat ihmisen olevan kuolemassa ja yrittävät saada ihmisen hereille. Voisin kuvitella, että esim. hypotermia- tai verenvuototilanteessa kun tajunnantaso hiljalleen laskee tuollaisesta shokkiherätyksestä voisi olla apua. Mene ja tiedä.

Vierailija
20/29 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni jostain, että tämä säpsykohtaus tulee silloin, kun ihminen on täysin rento, juuri siis siinä nukahtamisen rajalla. Aivot jotenkin siis "käskyttää" lihaksiston valmisutilaan unta varten. Näitä tulee itsellekin varmaan parin viikon välein, ihan normaalia siis.