Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laittaisitteko lapsesi kouluun, jossa on koulupuku?

Vierailija
17.07.2015 |

Miksi / miksi et?

Jos mietitään sellaista skenaarioita, jossa koulutuksesta vielä leikataan ja yksityiskoulut yleistyvät meilläkin.

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tottakai. Haluaisin myös paremman kurin takaisin kouluun jotta saataisiin myös sitä koulukiusaamista kitkettyä. Lisäksi toivoisin että opetus ei menisi sen huonoimman oppilaan mukaan niinkuin nykyään ja annettaisiin niille menestyvillekkin jotain tarkoitusta. Tarpeettomuuden tunne ja tylsyys aiheuttaa myös varmasti jonkinlaista kiusaamista. Siis sen olon purkamista johonkin.

Vierailija
102/115 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä laittaisin. Olen oikeastaan toivonutkin että tästä tulisi keskustelua.
Kovempi kuri kouluihin ja koulupuvut oppilaille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 10:10"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 02:16"]Jos täällä varakas vanhempi ostaa joka vuosi uuden 80e hintaisen repun tenavalleen vs. varakkaan japanilaisperheen lapselle ostetaan ekaluokkalla 400-500e reppu, menee kuuden alakouluvuoden aikana suunnilleen sama summa rahaa!

[/quote]

Enpä ole kuullut yhdestäkään suomalaisvanhemmasta, joka ostaisi lapselleen uuden repun joka vuosi, mutta ehkä heitäkin on. Hölmöä haaskausta sekin.

[/quote]

Minä ainakin sain lapsena joka vuosi uuden repun. Vanha oli aina jo kulunut. Myös kaikki kaverini saivat uuden repun aina lukuvuoden alussa!

Vierailija
104/115 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 02:32"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 02:16"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 02:08"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:56"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:28"] Ei sentään (vaikka LV on teinityttöjen suosiossa vapaa-ajallaan). Laatureppu maksaa, mutta maksaa itsensä myös takaisin käytössä.  [/quote] 500-700 euron reppu ei maksa itseään ikinä takaisin millään mittarilla. [/quote] Ei kyl nää suomen parinkympin markettireputkaan kun joka vuos heti reikä pohjassa ja uus pitää ostaa. :/ [/quote] Jos täällä varakas vanhempi ostaa joka vuosi uuden 80e hintaisen repun tenavalleen vs. varakkaan japanilaisperheen lapselle ostetaan ekaluokkalla 400-500e reppu, menee kuuden alakouluvuoden aikana suunnilleen sama summa rahaa! [/quote] Muistaakseni siinä luki että se lsukku oli alakouluun ei vain ekalle vuodelle. Niin sittenhän siinä menee sama summa samassa ajassa.

[/quote]

Siis ei, reppu ostetaan 1. luokan aloittavalle ja sitä yleensä käytetään koko kuusivuotinen ala-aste. Yläkouluun Japanissa mennään 12-vuotiaana ja silloin nuo pienten lasten reput ovat sitten taas jo "noloja".

Vierailija
105/115 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin ehdottomasti! Ei olisi ongelmaa paljastavien vaatteiden kanssa tai joidenkin paitojen, joissa lukee kirosanoja... Nyt näitä on vaikea kieltää teineiltä (pukevat vaikka kotona päälle toiset vaatteet), mutta jos koulu voisi puuttua näihin, ongelmaa ei olisi!

Vierailija
106/115 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksen laatua ei tarvisi heikentää enää Suomessa (eikä siis tulla yksityiskouluja), mutta koulupuvut olisivat tervetulleet. Eihän koulu ole lasten vapaa-aikaa, joten koulu voisi ihan hyvin määrätä vaatetuksen.

Vierailija
107/115 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuolla on Japanista puhuttu, niin tiesittekös ettei Japanissa useimmissa alakouluissa edes ole koulupukua! Ne ovat yleisesti käytössä vain yläkouluissa ja lukioissa, eli vasta 12-vuotiaat alkavat pitää koulupukuja.

Yksityiskoulut ja -päiväkodit ovat asia erikseen, niissä on yleensä myös koulupuvut jo pienillä lapsilla. Julkisissa kouluissa ei niinkään, yhtenevä vaatetus on lähinnä kirkkaan keltainen hellehattu / pyöräilykypärä (=toimii kuin huomioliivi) ja samanlaiset vaatteet liikuntatunneilla monissa kouluissa.

Vierailija
108/115 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 00:34"]

Asumme tällä hetkellä maassa jossa käytetään koulupukuja. Lapsemme eivät ole vielä kouluiässä, mutta tuttavaperheet ovat olleet onnessaan kun ei ole tarvinnut aamuisin valkata vaatteita lapsille ja lapsetkin ovat tykänneet kun kaikilla on samanlaiset vaatteet eikä kukaan arvostele. Thaimaassa lomaillessa ajoimme aamulla koulun ohi jonka pihalla parveili ihanan värikkäitä lapsia. Lapsilla oli ilmeisesti luokan mukaan erivärisiä T-paitoja, oli pinkkiä, turkoosia, vaaleanvihreää, keltaista jne. Näky oli ihastuttava, niin kauniita värejä ja ihan vain T-paidoilla aikaan saatua! Eli kyllä, olisin todellakin koulupukujen kannalla, mutta en ehkä minkään brittiversion.

[/quote]

Thaimaassa vanhemmilla tyttökoululaisilla on todella lyhyet minihameet, todella ällötävän näköistä.

Vierailija
109/115 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 00:34"]

Asumme tällä hetkellä maassa jossa käytetään koulupukuja. Lapsemme eivät ole vielä kouluiässä, mutta tuttavaperheet ovat olleet onnessaan kun ei ole tarvinnut aamuisin valkata vaatteita lapsille ja lapsetkin ovat tykänneet kun kaikilla on samanlaiset vaatteet eikä kukaan arvostele. Thaimaassa lomaillessa ajoimme aamulla koulun ohi jonka pihalla parveili ihanan värikkäitä lapsia. Lapsilla oli ilmeisesti luokan mukaan erivärisiä T-paitoja, oli pinkkiä, turkoosia, vaaleanvihreää, keltaista jne. Näky oli ihastuttava, niin kauniita värejä ja ihan vain T-paidoilla aikaan saatua! Eli kyllä, olisin todellakin koulupukujen kannalla, mutta en ehkä minkään brittiversion.

[/quote]

Thaimaassa vanhemmilla tyttökoululaisilla on todella lyhyet minihameet, todella ällötävän näköistä.

[/quote]

Thaimaassa yliopistoissa/korkeakouluissa pidetään koulupukuja. He ovat siis jo päälle 18-vuotiaita... Lapsilla on pitkät hameet, vaikka toki hekin rullaavat niitä vyötäröltä lyhyiksi. Niin itsekin tein ja siitä sitten seurasi jälki-istuntoa jos jäi kiinni :D

Vierailija
110/115 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:35"]

Kunhan koulupuku olisi tyylikäs, niinkuin esimerkiksi Japanissa. Ja aina ala-asteelta lukion viimeiselle asti.

[/quote]

Onko ne tyttöjen minihameetkin sinusta tyylikkäitä?

Vierailija
111/115 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Japanissa vaihto-oppilaana ja koulupukuni hame oli 150-160-senttisille japanilaistytöille polvipituinen. Minulla se ylettyi vain puoleen reiteen. Sain monesti osallistua koulupukutarkastukseen, jossa opettaja varmisti, etten ole rullannut hametta vyötäröltä... Eli jos koulupuvut tulisivat Suomeen, ehkä ihan housut olisivat tänne fiksummat.

Vierailija
112/115 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:14"]

[/quote]

Juuri näin. Jos kerran tavoitteena on, että kouluun pukeudutaan asiallisesti, mitään tuollaista ei koulupukuun pidä kuulua. 

Vierailija
113/115 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:01"]

Minä ainakin sain lapsena joka vuosi uuden repun. Vanha oli aina jo kulunut. Myös kaikki kaverini saivat uuden repun aina lukuvuoden alussa!

[/quote]

Ajat näköjään muuttuvat. 80- ja 90-luvuilla kukaan ei saanut uutta reppua vuosittain. Monet käyttivät samaa reppua helposti ainakin viisi vuotta.

Vierailija
114/115 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:01"]

[/quote]

Ajat näköjään muuttuvat. 80- ja 90-luvuilla kukaan ei saanut uutta reppua vuosittain. Monet käyttivät samaa reppua helposti ainakin viisi vuotta.
[/quote]
Kyllä minä ainakin sain ja koulut kävin samaan aikaan. Ja duunariperheestä olen.

Vierailija
115/115 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:42"]

Kyllä minä ainakin sain ja koulut kävin samaan aikaan. Ja duunariperheestä olen.

[/quote]

No, näköjään vaihtelua on. Minulla oli 12 kouluvuoteni aikana yhteensä 3 reppua, ja olen keskiluokkaisesta akateemisesta perheestä.