Mikä auttaa lasten jatkuvaan tappeluun?
4v ja 5v tappelevat jatkuvasti ja voimat vähissä. Olen yrittänyt järjestää tekemistä, erotella heitä että leikkisivät omiaan ja keskusteltu runsaasti, mutta silti päivässä läpsivät, tönivät ja karjuvat toisilleen koko ajan. Heti kun edellisen riidan olen selvittänyt, alkaa toinen ja taas on joku itkemässä toisen potkaistessa ja repiessä lelut käsistä.
Onko tähän oikeasti toimivaa tapaa hillitä? Kysymys niille jotka ovat saaneet pahimman pois. Toinen saattaa vaikka ohi kävellessään vain huvikseen repäistä lelusta ärsyttääkseen.
Olen välillä niin raivon partaalla, että tekisi mieli repiä omia hiuksia.
Erityisesti 5v tyttö aivan hirveä, jatkuvasti tekemässä pahaa. Vielä vuosi sitten ei ollut lähelläkään näin kauheaa.
Ei tarvitse vastata mitään jos ongelmaa et ole saanut hillittyä. En edes halua tietää.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:38"]Lapset arestiin omiin huoneisiin riidan alettua tai lelu, josta on riidelty, joutuu jäähylle. Lapsille myös yritän opettaa keinoja ratkoa riitoja ja joustavuutta. Kehun yhtä lailla onnistuneista tilanteista. Eli ihan peruskaavalla kasvattamalla, uskon tosin että sisaret tuossa iässä tappelevat joka tapauksessa, mutta sehän osin se rikaus mikä sisaruudessa on: mahdollisuus oppia sosiaalisia taitoja ja oppia jotain itsestään.
[/quote]
Tuota ainakin meillä tehdään. Ei se hirveästi auta. Opastetaan, kannustetaan, rangaistaan. Tosin en ollenkaan epäile ettenkö olisi täysin surkea kasvattaja.
-21
Kauanko tuota on jatkunut? Meillä johdonmukaisuus on vähentänyt kyllå riitoja, mutta se on kyllä vaatinut paljon aikaa. Ainakin kuukausia. Eikä riidat siis kokonaan ole loppuneet, mutta olen huomannut lapsien pyrkivän sopimaan välinsä, neuvottelemaan yms toimimaan yhdessä.
Ikä auttaa. Meillä pojat nyt 11 ja 13 ja riidat on ohi. Muistan tuon ajan kun olin aivan loppu niiden riidoista. Väliin oli pakko mennä ettei tapahdu mitään. Palautus omiin huoneisiin ja toivon että sellaiset löytyy. Yhteinen huone pahentaa tilannetta.
Eikö sisarusten keskinäiset riidat ja tappelut kuulu enää kehitykseen? Normimeininkiä on.. Jos jollain on lapset, jotka eivät keskenään riitele, niin se on epänormaalia kyllä.
t. kyökkitsykoloogi
Lapset arestiin omiin huoneisiin riidan alettua tai lelu, josta on riidelty, joutuu jäähylle. Lapsille myös yritän opettaa keinoja ratkoa riitoja ja joustavuutta. Kehun yhtä lailla onnistuneista tilanteista. Eli ihan peruskaavalla kasvattamalla, uskon tosin että sisaret tuossa iässä tappelevat joka tapauksessa, mutta sehän osin se rikaus mikä sisaruudessa on: mahdollisuus oppia sosiaalisia taitoja ja oppia jotain itsestään.