Lahjakkaalle lapselle haastavampia tehtäviä?
Suomen kouluissa lahjakas lapsi tylsistyy ja alisuoriutuu. Tukiopetuksen lisäksi pitäisi olla erityisopetusta myös niille jotka kaipaavat enemmän haastetta. Tai vaikka tasoryhmiä joissa saisi omantasoisia tehtäviä.
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:58"]
Luulenpa, että esim. tasokurssit alakoulussa olisivat hankalasti järjestettävissä. Miten ryhmät muodostettaisiin? Lähtötasotestit? Hakeutuminen? Kuinka moni meistä koulutetuista vanhemmista olisi vaatimassa, että se oma ehkä vahvan kasin nuppununen olisi vaativassa ryhmässä? Ja sellainen ehkä lahjakkaampi, jonka vanhemmat eivät olisi niin vahvasti sisällä koulumaailmassa, jäisi sitten sinne perusryhmään...
[/quote]
Lähtötasotesti olisi minusta ihan hyvä ensimmäisen luokan jälkeen.
Laita lapsi jollekin erikoisluokalle, vaikka kielikylpyluokalle. Lisä haastetta tulee, kun reaaliaineet luetaan vieraalla kielellä ja lisäksi voi ottaa vapaaehtoisen ylimääräisen kielen.
Taas ollaan vaatimassa opettajalta vaikka mitä. Koittakaa nyt uskoo, ettei se yksi opettaja pysty kaikkeen siellä 30 lapsen ryhmässä. Vaatikaa lisää rahaa koulutukseen älkääkä syytelkö niitä opettajia, jotka varmasti tekee parhaansa niillä resursseilla, jotka on annettu.
En ymmärrä. Olin älyttömän huono matikassa. Tein toki kaikki pakolliset matikantehtävät, mitä käskettiin, mutta ei puhettakaan että olisin tehnyt ne kaikki saman aihealueen matikantehtävät. Tuolloin 90-luvun alkupuoliskolla meillä oli sellaiset matikankirjat, että sen yhden aihealueen laskuja oli vähintään aukeamallinen ja tämän lisäksi vielä kirjan takasivuilla oli erikoisvaativia saman aihealueen laskuja. Melkoinen välkky sai olla, että laski _kaikki_ matikankirjan laskut.
Toisaalta, nyt kun olen toisinaan vilkaissut nykyajan matikankirjoja, niin piirroksia ne on täynnä (Siis valmiiksi painettuja kuvia ym. turhaa).
Mun mielestä voisi olla jopa enemmän ns. "eliitti"kouluja jo peruskoulutasolla, siis sellaisia jonne olisi kunnon lähtötasotestaus ja mahdollisesti lisäksi jokin painotus. Ei välttämättä vielä ala-asteella, mutta yläkoulussa voisi jo olla. Joo, joku tulee varmaan marisemaan että kauheeta lasten arvottamista pienestä pitäen, mutta miksi ei? Kun kaikki kuitenkin on yhtä mieltä siitä, että ne lahjakkaat ja hyvin motivoituneet lapset jäävät nykyisessä systeemissä huomioimatta? Eikö olisi parempi, että nekin lapset saisivat edetä ja opiskella omantasoisessa ympäristössä jo ylä-asteella, kun kuitenkin hakeutuvat sieltä kuitenkin ns. huippulukioihin ja viihtyvät siellä usein miljoona kertaa paremmin.
Tavallinen ylä-aste on muutenkin turhauttava kokemus opiskelusta oikeasti kiinnostuneelle. Ei niillä lapsilla pitäisi olla mitään velvollisuutta roikkua siellä oman kehityksensä kustannuksella, jos parempaakin voitaisiin tarjota.
25, puhut asiaa. Koulusäästöihin pitää tulla stoppi ja opetuksen tarkoituksenmukaiselle toteuttamiselle tulee antaa mahdollisuudet. Luulen, että pääsääntöisesti luokanopettajat kyllä pyrkivätkin parhaansa mukaan huomioimaan lapsia yksilöllisesti, mutta miten se onnistu 30 oppilaan ryhmässä. Aikaa saattaa mennä ihan muuhun kuin opetukseen.
15
Pääkaupunkiseudun lapsille suosittelen Sykkiä. Sinne haetaan tasokokeella 3. luokalle. Hyvä koulu ja lahjakkaat saavat opiskella kaltaistensa parissa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:46"]
Meillä yksi lapsista oli sikäli onnellinen että sai ihanan opettajan joka huomasi luokan 4-5 poikkeuksellisen oppimisintoista tyttöä ha teki näistä oman ryhmän. Tytöt tekivät 1. luokan keväällä 3. luokan matikan tehtäviä ja opettaja hankki lisää harjoituskirjoja heille. Meille suositeltiin tyttöjen siirtoa suoraan 2 luokan yli mutta emme halunneet. Kaikki kirjoittivat yöksi n 9,5 ka:lla omuen ikätoverien kanssa.
[/quote]
Minusta tuossa nyt ei ole suoraan sanottuna mitään ihmeellistä. Itse olen ihan normaali ihminen enkä mikään supernero. Pidin koulunkäynnistä ja tein aina läksyt. Kirjoitin viisi ällää ja lukion päättötodistuksen keskiarvoni oli 9,5.
Ihan oikeasti erityisen lahjakkaita on äärimmäisen harvassa. Olen opettanut noin 800 oppilasta tähän mennessä ja törmännyt yhteen ainoaan todella lahjakkaaseen oppilaaseen.
Vanhemmat kuvittelevat, että heidän lapsensa on jotenkin ylivälkky, jos oppii jo ekaluokan syksyllä lukemaan ja saa alakoulussa kokeista kymppejä. Peruskoulun oppimäärä on suunniteltu niin, että tavallisella järjellä varustettu ihminen kykenee suoriutumaan siitä kasin tai ysin arvoisesti, jos tekee läksyt ja lukee kokeisiin. Hiukan enemmän älliä vaaditaan, jotta saa pelkkiä kiitettäviä. Puhtaan kymppirivinkään saaminen ei ole mitenkään hätkähdyttävää, se vaatii vain innostuneisuutta ja työntekoa.
Myös niiden hyvien ja erityislahjakkaidenkin täytyy tehdä kunnolla pohjatyöt. Ei voi osata derivoida, jos ei osaa tavallista kertolaskua. Pitkäkestoiseen muistiin menee asiaa ainoastaan ajatuksen kanssa lukemisella ja tehtävien tekemisellä. Arkista puurtamista, myös neroilla.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:29"]
Meillä yksi lapsista oli sikäli onnellinen että sai ihanan opettajan joka huomasi luokan 4-5 poikkeuksellisen oppimisintoista tyttöä ha teki näistä oman ryhmän. Tytöt tekivät 1. luokan keväällä 3. luokan matikan tehtäviä ja opettaja hankki lisää harjoituskirjoja heille. Meille suositeltiin tyttöjen siirtoa suoraan 2 luokan yli mutta emme halunneet. Kaikki kirjoittivat yöksi n 9,5 ka:lla omuen ikätoverien kanssa.
[/quote]
Minusta tuossa nyt ei ole suoraan sanottuna mitään ihmeellistä. Itse olen ihan normaali ihminen enkä mikään supernero. Pidin koulunkäynnistä ja tein aina läksyt. Kirjoitin viisi ällää ja lukion päättötodistuksen keskiarvoni oli 9,5.
Ihan oikeasti erityisen lahjakkaita on äärimmäisen harvassa. Olen opettanut noin 800 oppilasta tähän mennessä ja törmännyt yhteen ainoaan todella lahjakkaaseen oppilaaseen.
Vanhemmat kuvittelevat, että heidän lapsensa on jotenkin ylivälkky, jos oppii jo ekaluokan syksyllä lukemaan ja saa alakoulussa kokeista kymppejä. Peruskoulun oppimäärä on suunniteltu niin, että tavallisella järjellä varustettu ihminen kykenee suoriutumaan siitä kasin tai ysin arvoisesti, jos tekee läksyt ja lukee kokeisiin. Hiukan enemmän älliä vaaditaan, jotta saa pelkkiä kiitettäviä. Puhtaan kymppirivinkään saaminen ei ole mitenkään hätkähdyttävää, se vaatii vain innostuneisuutta ja työntekoa.
Myös niiden hyvien ja erityislahjakkaidenkin täytyy tehdä kunnolla pohjatyöt. Ei voi osata derivoida, jos ei osaa tavallista kertolaskua. Pitkäkestoiseen muistiin menee asiaa ainoastaan ajatuksen kanssa lukemisella ja tehtävien tekemisellä. Arkista puurtamista, myös neroilla.
[/quote]
Harmi, että et opettajaksi opiskellessasi koskaan vaivautunut kahlaamaan tenttikirjoja läpi vaan luit pelkät tärpit. Olisit voinut oppia jotain lahjakkuudesta.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:29"]
[/quote]
[/quote]
Harmi, että et opettajaksi opiskellessasi koskaan vaivautunut kahlaamaan tenttikirjoja läpi vaan luit pelkät tärpit. Olisit voinut oppia jotain lahjakkuudesta.
[/quote]
Lahjakkuus on 99 % kiinnostusta aihepiiriin, eli sitä samaa kuin niillä kympin tytöillä, joita täällä aina parjataan.
Suurin ongelma kouluissa on opiskelurauhan puuttuminen. Aina joku Nico-petteri mölyämässä ja tunnit kuluu näiden mölyapinoiden ojentamiseen. Tarkkikset takaisin, niin saa muut opiskella rauhassa.
Lahjakkuus on kiellettävä. Se on epätasa-arvoista.
Olen täysin samaa mieltä. En ymmärrä, miksi tuhlataa älyttömästi rahaa motivoitumattomien ja eri tavoin ongelmaisten turhaan opetukseen, mutta jos lahjakkaalle halutaan enemmän haasteita, niin vastaus on, että voihan ne vanhemmat vapaa-ajalla keksiä jotain.
Peruskoulussa jokaisen lapsen pitäisi oppia tekemään töitä ja ponnistelemaan oppimisen eteen. Ne on elämässä tärkeitä taitoja myös lahjakkaille lapsille. Tällä hetkellä lahjakkailta lapsilta jää nämä taidot oppimatta ja se kostautuu myöhemmin elämässä.
Jokaisen lapsen pitäisi joutua tekemään koulussa parhaansa.
Tasokurssit takaisin. Jo siksikin, että edes ne tunnit saa olla rauhassa luiskaotsilta.
Tuohon on helppo ratkaisu. Lapsi voi hypätä yhden luokkatason yli.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:32"]
Tuohon on helppo ratkaisu. Lapsi voi hypätä yhden luokkatason yli.
[/quote]
Käytännössä hyvin harvinaista, koulut suhtautuvat nihkeästi.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:31"]
Tasokurssit takaisin. Jo siksikin, että edes ne tunnit saa olla rauhassa luiskaotsilta.
[/quote]
Samaa mieltä, etenkin matikkaan tasoryhmät takaisin, vaikka rinnakkaisluokkien yhteisillä järjestelyillä. Toiselle ryhmälle normaali peruskoulun oppimäärä, toiselle ryhmälle haastavampia.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:22"]
Suomen kouluissa lahjakas lapsi tylsistyy ja alisuoriutuu. Tukiopetuksen lisäksi pitäisi olla erityisopetusta myös niille jotka kaipaavat enemmän haastetta. Tai vaikka tasoryhmiä joissa saisi omantasoisia tehtäviä.
[/quote] mun lapseni teki nelosella kuudennen luokan enkun tehtäviä ja myös matematiikassa sai ylimääräisiä tehtäviä.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:00"]
Oikeesti joka toinen mamma uskoo pullauttaneensa erityislahjakkaan. Sos taitoja on parempi harjoitella ikäistensä kanssa, vaikka sitten lapsi laskisikin pikkusen vaativampia tehtäviä.
[/quote]
Miksi sosiaalisia taitoja pitää harjoitella ikäistensä kanssa? Lapsemme on ainokainen ja oli kouluaikana ikäistään kypsempi psyykkisten, tiedollisten ja taidollisten osaamisien alueilla. Tällaista palautetta tuli koko kouluajan. Hyvätapainen kun on, niin sopeutui, vaikka oli sääli seurata, kun joutui olemaan rauhattomien ja psyykkisesti itseään reippaasti nuorempien seurassa. Lapsemme olisi hyötynyt, jos olisi edes saaanut lisätehtäviä, kun tylsää tuntui olevan. Lukiossa sitten jo viihtyi eri tavalla ja nyt opiskelee yliopistossa, vaikka on sitä mieltä, että Suomessa on aika lepsua yliopistossakin. On näet ollut opiskelemassa ulkomailla, jossa yliopistoissa ei löysäillä ja lennät pellolle.