Lapsen ehdoton rakkaus vanhempaa kohtaan
Ihmettelin eilen, kun Facebookissa katselin yhden kaukaisen sukulaisen profiilia. Täysin juoppo nainen, jolta kaikki lapset huostaanotettu vuosien mittaan. Nuorimman lapsen isäkin ihan rapajuoppo, ajoittain koditon ja siis todella kovan elämän korkeakoulun käyneitä ihmisiä. Vuosia sitten oli kuvia profiileissa, kun käytiin katsomassa lasta lastenkodissa. Kuvissakin kauhistelin minkä näköisiä ihmisiä. Suihkua oltu nähtykään moneen päivään. Rasvaiset hiukset, likaiset vaatteet jne.
Ja nyt sitten tuo aikuisuuden kynnyksellä oleva poika kommentoinut molempien vanhempiensa kuviin että rakas isä ja kaunis rakas äitini.
Jotenkin vaikea ymmärtää. Itse kantaisin kaunaa siitä etten saanut kasvaa vanhempieni kanssa, häpeäisin heidän ulkonäköään ja elämäntyyliään, enkä ainakaan kehuisi rakkaiksi somessa.
Tosin useimmiten mielipiteeni ja ajatukseni ovatkin täysin erilaisia kuin muilla.
Kommentit (7)
Onko joku jolla samankaltainen tausta kuin tuolla pojalla? Rakastatko vanhempiasi? Miksi?
Mun kaveripiirissä nuorena oli tuollainen perhe, tosin lapset karkasi sijoituksesta kerta toisensa jälkeen takaisin kotiin. Ja lapset rakasti vanhempiaan tosi kovasti, alkoholismista huolimatta. Ymmärsin sen, koska vanhemmat oli tosi mukavia ihmisiä, ei väkivaltaa tms. eivät vaan kyenneet olemaan juomatta.
Eikö ole hyvä, jos aikuinen lapsi kovista kokemuksistaan huolimatta osaa antaa anteeksi ja rakastaa vanhempiaan.
Jos taustalla on väkivaltaa ja julmuutta, luulen että kuvio on silloin toisenlainen.
Lapset menee vaikka köyden jatkoksi äitinsä kanssa kuten Raisiossa.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveripiirissä nuorena oli tuollainen perhe, tosin lapset karkasi sijoituksesta kerta toisensa jälkeen takaisin kotiin. Ja lapset rakasti vanhempiaan tosi kovasti, alkoholismista huolimatta. Ymmärsin sen, koska vanhemmat oli tosi mukavia ihmisiä, ei väkivaltaa tms. eivät vaan kyenneet olemaan juomatta.
Eikö ole hyvä, jos aikuinen lapsi kovista kokemuksistaan huolimatta osaa antaa anteeksi ja rakastaa vanhempiaan.
Jos taustalla on väkivaltaa ja julmuutta, luulen että kuvio on silloin toisenlainen.
Kiitos asiallisesta kommentista!
Minä olen sellainen ihminen, joka on tuomitseva, kaunainen ja pitkävihainen, joten siksi mun on vaikea ymmärtää, jos joku kykenee unohtamaan laitoslapsuuden ja sen, että vanhempien addiktion takia sinne on alunperin päätynyt. Itselläni on menneisyydessä liitto alkoholistin kanssa, ja vaikka se ei kauaa kestänytkään, niin edelleen yli kymmenen vuoden jälkeen tunnen vihaa ja kaunaa miestä kohtaan, vaikka se kuolikin jo aikoja sitten. Tälläkin miehellä oli lapsia, mutta he olivat laittaneet välit poikki, koska isän puheisiin ei voinut ikinä luottaa, ja kokivat useita pettymyksiä kun luvattu asia tai tekeminen ei onnistunutkaan kun isä oli ryypännyt rahansa tai makasi sammuneena. Heillä sentään oli hyvä äiti, muuten olisivat joutuneet myös huostaan ja sijoitukseen tms,
Ap.
Sellainen on lapsille synnynnäinen ominaisuus
Ihmisen luonne ratkaisee, toiset on katkeria loppuun asti ja toiset antaa anteeksi.
Vai niin....