Minne puhumaan?
Haluaisin muuten vain purkaa menneisyyttäni joka aika ajoin näyttää vaivaavan aikuisiälläkin. Ei ole mitään hyväksikäyttöä tms, vain henkisiä traumoja isosiskostani josta olen katkera nykyisinkin. Haenko apua terapeutilta, psykologilta, traumaterapiasta...?? Mistä? Vai varaanko ensin työterveydestä ajan vai mitä? Kiitos vastauksista!
Kommentit (5)
Kerro tänne AV:lle, täällä on rakastavaista ja ymmärtäväistä porukkaa, jotka antaa sinulle vertaistukea.
Jos sulla on rahaa maksaa terapiasta, voit etsiä terapeutin ihan itse. Heillä on eri koulukuntia, joten kannattaa perehtyä niihin.
Jos taas ei ole rahaa, voit hakeutua esim. mielenterveystoimistoon. Sitä kautta voit päästä juttelemaan esim. psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Mitään pitkäkestoista terapiaa et tätä kautta saa. Myös työterveyden kautta voi saada jutteluapua.
Jos sulla on ihan kunnon (mielenterveys)ongelmaa, voit saada lähetteen lääkärille ja psykiatrille. Psykiatrin kautta taas voi päästä Kelan tukemaan psykoterapiaan, joka kestää yleensä pari kolme vuotta, mutta tämä ei ehkä ole se sun tilanteessa todennäköisin vaihtoehto.
Ok, kiitos! Tuo psykiatrinen sairaanhoitaja vois olla käypänen vaihtoehto.. Hän lienee laittaa minut eteenpäin jos kokee että olen lisäavun tarpeessa. Omasta mielestäni kaipaan vähän analyysia menneisyyden syövereistä mutta luoja tietää kuinka paljon sieltä saa kaivettua lisää ja kuinka traumaattista :/ Olen ihan hilkulla jo avautua tänne mutta jätän sen väliin :D
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 05:43"]Jos sulla on rahaa maksaa terapiasta, voit etsiä terapeutin ihan itse. Heillä on eri koulukuntia, joten kannattaa perehtyä niihin.
Jos taas ei ole rahaa, voit hakeutua esim. mielenterveystoimistoon. Sitä kautta voit päästä juttelemaan esim. psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Mitään pitkäkestoista terapiaa et tätä kautta saa. Myös työterveyden kautta voi saada jutteluapua.
Jos sulla on ihan kunnon (mielenterveys)ongelmaa, voit saada lähetteen lääkärille ja psykiatrille. Psykiatrin kautta taas voi päästä Kelan tukemaan psykoterapiaan, joka kestää yleensä pari kolme vuotta, mutta tämä ei ehkä ole se sun tilanteessa todennäköisin vaihtoehto.
[/quote]
10 vuotta ei sit vissiin ole sun mielestä pitkäkestoista terapiaa Mielenterveystoimistossa...Näin kauan itse siellä kävin vakavan masennuksen takia ja tapasin psykiatria ja psyk.sairaanhoitajaa, 2krt/viikko.
Soita mielenterveystoimistoon ensiksi! Oma neuvo! Pyydä käynti sinne ja kerro oma huolenaihe!