Narsistisen ihmisen uhri
Kysyisin mielipidettä.
Jos on ollut "suhteessa" eli vuosia kestänyt on-off-suhde, joka ei kuitenkaan ollut virallinen suhde, koska toinen ei muka ollut valmis suhteeseen, mutta kuitenkin aina itkettiin takaisin, kun toinen olisi lähtenyt, niin voiko ihmisen itsetunto ja järki romuttua?
Olen lukenut piilonarsismista ja ihmisten kokemuksista ja liian usein ihmisten tarinat olivat kuin omasta elämästäni, sanatarkkaan.
Voiko narsistisen henkilön "uhrina" oleminen sekoittaa ihmisen niin pahasta, että tämä uhrikin alkaa tekemään typeriä asioita?
Olen tehnyt muutamia todella epätoivoisia ja täysin ei minulle tyypillisiä asioita exän takia, joka oli todella narsistinen. Kun esim. Sairastuin vaikeaan masennukseen ja olin itsetuhoinen, exä kertoi minusta valheita, kun hän koki töissä burn outin, niin vaati minulta ymmärrystä rankan elämänvaiheensa takia. Muunnellut totuutta ja suoranaisesti valehdellut. Kääntänyt asiat niin että olen vainoharhainen hullu, ylireagoiva tosikko, enkä vain oikeasti ymmärrä häntä.
Pointtina se, että tämän suhteen aikana olen tehnyt muutamia niin kyseenalaisia juttuja joillaisia en aiemmin ole tehnyt enkä tekisi enää, kun tuntuu, että olen vaipunut niin syvälle jonnekin kuoppaan.
Voiko narsistinen ihminen teoillaan ja puheillaan ajaa toisen ihmisen reunan partaalle vai olenko minä vaan jotenkin sairas? Ja tosiaan, kannan kyllä vastuun omista teoistani: minä ne tein itse, ei kukaan muu, mietin vain voiko toisella ihmisellä oikeasti olla noin suuri vaikutus toiseen.
Kommentit (40)
Kyllä voi varsinkin jos se narsisti on vanhempi. Mulla on hirviönarsisti vanhempana ja mun elämäni pelasti se että viimein (aivan liian myöhään) ymmärsin katkaista välit ja paeta.
Loppuelämä menee tuhojen korjailuun, mutta nyt jo aurinko paistaa.
Tuhot on toki pienemmät jos olit suhteessa aikuisena ja vain lyhyen aikaa. Lapselle se on paljon vaurioittavampaa.
Itselläni ole terve itsetunto ja alussa kyseenalaistin miehen puheita ja tekoja (ja pitkälle suhteeseen), mutta jotenkin hän sai asiat aina käännettyä niin, että lopulta minä olin se, jonka tekemisiä ja puheita pitäisi kyseenalaistaa.
Olen lukenut, että narsistin uhriksi voi päätyä myös henkilö, joka on kova syyllistymään ja itse olen, olen sen vuosien saatossa ymmärtänyt. Kova syyllistyminen on minun kohdallani saanut alkunsa lapsuudessa tapahtuneesta traumaattisesta kokemuksesta (pedofiili) ja miehen oli helppo kääntää asia minua vastaan ja minä sitten syyllistyin helposti.
Minut on raiskattu myös tämän lisäksi, jonka mies tiesi ja silti eräänä yönä nukkuessani mies koki oikeudekseen kajota minuun ilman suostumusta ja aamulla käänsi syyt minun niskoilleni.
Mutta kyllä sanoisin, että vahvakin ihminen voi sortua narsistin vuosia kestävän vallan alla.
Ketään narsistisen ihmisen kanssa tekemissä ollutta paikalla?
Olet manipuloitu . Siksi teet sellaista, mitä et muuten koskaan tekisi.
On. Ilmiön nimi taisi olla englanniksi shedding, siinä narsistin piirteet tarttuun ajan mukana uhriin ja uhri alkaa muistuttaa narsistia ja toimia oman perusluonteensa vastaisesti. Nämä ihmiset päätyy tekemään sellaisia asoita mitä ei ikinä tekisi normaalitilanteessa eivätkä tee enää sen jälkeen kun ovat narsistista päässeet eroon.
Vierailija kirjoitti:
On. Ilmiön nimi taisi olla englanniksi shedding, siinä narsistin piirteet tarttuun ajan mukana uhriin ja uhri alkaa muistuttaa narsistia ja toimia oman perusluonteensa vastaisesti. Nämä ihmiset päätyy tekemään sellaisia asoita mitä ei ikinä tekisi normaalitilanteessa eivätkä tee enää sen jälkeen kun ovat narsistista päässeet eroon.
Lisäys, että tämän ilmiön takia moni uhri epäilee itse olevansa narsisti koska ovat päätyneet käyttäytymään samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäys, että tämän ilmiön takia moni uhri epäilee itse olevansa narsisti koska ovat päätyneet käyttäytymään samoin.
Kiitos! Tämä on minulle täysin uusi termi, tutustun heti.
Älä uhriudu, nää vie lopullisesti mielenterveyden jos ei osaa vaan pistää välejä kokonaan poikki ja hyväksy tapahtunutta.
Vierailija kirjoitti:
Älä uhriudu, nää vie lopullisesti mielenterveyden jos ei osaa vaan pistää välejä kokonaan poikki ja hyväksy tapahtunutta.
Kyllä. Tiedostaa mitä on tapahtunut ja/tai on tapahtumassa. Välit poikki ja antaa itselleen anteeksi, että oli se mikä ihminen oli, koska silloin piti vain selvitä eikä ollut kuin huonoja vaihtoehtoja mistä valita.
Vierailija kirjoitti:
Google ei kyllä tunnistanut termiä. Olisiko sinulla ollut jotain linkkiä jakaa? Itseäkin kiinnostaa.
Ohis
Todellakin on. Nyt nollakontakti siihen narsistiin ja sitten imppaat riittävästi tietoa narsismista. Aloita vaikkapa youtuben Narsisti vs Minä -kanavasta, koska se on näppärästi suomenkielinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Google ei kyllä tunnistanut termiä. Olisiko sinulla ollut jotain linkkiä jakaa? Itseäkin kiinnostaa.
Ohis
Ei tunnista koska ei ole mikään lääketieteellinen termi ja sitä käyttää lähinnä narsismiin erikoistuneet traumapsykologit kun puhuvat ilmiöstä mitä tapahtuu narsistin uhrille. Mutta kyllä siihen törmää jos jaksaa asioita kaivella.
Minuun tarttui narsistista kovuus ja kylmyys ja aloin myös kivahdella ja olla sarkastinen tai vittuileva. Ihan vierasta toimintaa itselleni.
Omista ongelmistaan kaikkein helpointa syyttää muita ihmisiä kun itseensä ei haluta mennä ja nähdä omia ongelmiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minuun tarttui narsistista kovuus ja kylmyys ja aloin myös kivahdella ja olla sarkastinen tai vittuileva. Ihan vierasta toimintaa itselleni.
Sinähän harvinaisen tyhmä olet kun alat matkimaan tai tarttuuko jostain muka luonteen piirteet niin olet melkoinen huijari. Jos joku varastaa tai tappaa niin teetkö ne samat jonkun perässä sen tarttuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Ei tunnista koska ei ole mikään lääketieteellinen termi ja sitä käyttää lähinnä narsismiin erikoistuneet traumapsykologit kun puhuvat ilmiöstä mitä tapahtuu narsistin uhrille. Mutta kyllä siihen törmää jos jaksaa asioita kaivella.
Okei, jatkan kaivelua. Löysin vain narcissist victim abuse syndrome käsitteen, mutta se ei ihan ollut sama.
Vierailija kirjoitti:
Omista ongelmistaan kaikkein helpointa syyttää muita ihmisiä kun itseensä ei haluta mennä ja nähdä omia ongelmiaan.
Hyvin luit ap:n aloituksen. Sanoi, että itse on vastuussa omista teoistaan, mutta haluaa vain ymmärtää voiko hänen itselleen epätyypillinen käytös johtua siitä, että on narsistin uhri vai onko hän ehkä vain pohjimmiltaan vain sellainen, vaikka ei aiemmin ole ollut tai voisi kuvitella enää olevansa.
Kokemuksia? Ajatuksia?