Mitä mieltä -olenko liian tiukka?
Meillä siis tällainen tilanne: Kun tullaan kotiin mistä tahansa (kaupasta, tarhasta, kylästä, ulkoilemasta...) meillä on tapana pestä kädet. Varsinkin nyt kun talossa on pieni vauva 5kk. Lapset 3 ja 5v. ovat sairastelleet äärimmäisen vähän ja mielestäni osasyynä tähän on hyvä käsihygienia. Kun meille tulee lasten kavereita kylään niin omat lapset osaavat ohjata jo itsenäisesti kaverit ensin käsipesulle ja sitten vasta alkavat leikkimään. Tämä siis ensimmäinen kysymys - onko teilläkin näin?
No, sitten tämä varsinainen hermoromahduksen paikka oli tänään kun naapurien lapset olivat meillä leikkimässä. Lapsia siis yhteensä kuusi, joista omia oli kaksi. Ikähaitari 3-6v.
Tulevat meille hurjasti kiljuen, ulkovaatteet pois heitellään pitkin eteisen lattiaa ja kengät myös. Omat lapset laittavat takit naulakkoon ja kengät paikoilleen.
Käsipesulle koko lössi, samalla toisiaan tuuppien ja kiljuen. Sitten leikkimään. Suurin osa leluista (jotka muuten tänään järjestin grrr.....) lattialle, kotileikkivälineet, palikat, nukenhoitovälineet, Peter Pan -ukkelit ja merirosvolaiva (jonka 5v sai tänään juuri suurella vaivalla valmiiksi) sekä muutama kirja.
Kaksi muista lapsista menee lastenvessaan aukomaan laatikoita ja etsimään mitä sieltä löytyy ja alkavat toinen pesemään toisen päätä lavuaarissa ja kampaamaan. Vettä jokapaikassa. Tästä ennätin kieltämään. Sitten hetki leikkiä ja sitten jo mieli palaa takaisin ulos. Sisällä oltiin siis noin 15 min. Lähteissä taas kiljuntaa, vauvan leluilla " leikkimistä" ja ulos - ilman lelujen siivoamista, josta kyllä muistutettiiin. Ennen sisälle tuloa molempien lasten huoneet olivat siistit .
Heti pihalle päästyään roikkumista terassin laudoituksessa, josta pieni pudotus maahan. Meillä kiellettyä joten kielsin myös muut lapset siitä pois roikkumasta - omat katselivat sivusta kun tietävät että se on kiellettyä.
Seuraavaksi pihakeinuihin yksi vauvankiikkuun heilumaan ja toinen lautakeinuun seisaalleen. Yksi kiipeää keinutelineeseen ylös asti. Taas minä kieltämään ja omat lapset katsovat vierestä kun eivät pääse keinuun. 3 v. pyysi päästä mutta naapurin lapsi sanoi että " mä keinun nyt tässä" .
Yksi naapurin lapsista ennättää jo kiivetä roikkumaan luumupuun oksissa, taas kielsin hänet sieltä pois.
Seuraavaksi yksi on lasten (ei meidän) aurinkovarjon kanssa heilumassa ja yrittää tökkiä sillä keinussa olevia lapsia. Taas kielsin että nyt se varjo pois ennenkuin se on jonkun silmässä.
Ihme hillumista! ei järjen hiventäkään koko touhussa ja kyllä olin iloinen kun mies tuli töistä kotiin ja pisti porukan järjestykseen. On kiva että lapsilla on kavereita, mutta kun " leikkiminen" on tuollaista hillumista ja kiljumista vailla mitään suuntaa. Harmittaa lisäksi kun meillä lapsilla sellaisia leluja joilla he tykkääävät tosi paljon leikkiä ja sitten kun nämä täystuhot tulevat paikalle niin jo menee taas jotain rikki. Tänään siis se 5v:n juuri kasaama merirosvolaiva tuhannen päreenä. Arvatkaa mikä itku!
Tuli vain itselle sellainen olo, että olin koko ajan kieltämässä " ei sinne, pois sieltä, ei roikuta, irti siitä luumupuusta, pois se aurinkovarjo" jne.
Mitä mieltä tästä? Kiitos jos joku jakaa kokemuksia ja mielipiteitä.
Kommentit (26)
nyt tilanne oli se että lapset olivat ensin naapurissa leikkimässä samalla sakilla ja kun yleensä siellä leikkivät niin tyhmä,tyhmä,tyhmä minä omia lapsiani syömään hakiessani sanoin naapurin isännälle että voihan lapset tulla välillä meillekin leikkimään.....että tulivat sitten kun kutsuttiin....en kutsu enää toiste.
Ja voi huhhuh, mulla olis mennyt hermot! Meillä on ollut vain yksi kaveri ilman vanhempia leikkimässä, pojan ikäinen (nyt 4 v.), ja vähän meinasi silloinkin nousta savu korvista. Kun " sä et oo mun äiti, ei mun tarvi sua totella!" !!! Oon monesti miettinytkin mitä tapahtuu kun kavereita alkaa rampata enemmänkin...
Olen alkanut laittamaan ne rakkaimmat lelut piiloon kun tiedän että on vieraita tulossa. Kun lapset penkovat kaikki kaapit ja hyllyt kuitenkin alas, ja niiden hukkuneiden ja rikkoutuneiden lelujen takia on niin monesti jo itketty. Meillä kyllä kieltoja viljellään kaveripiirissä (siis lasten vanhemmat) ihan kiitettävästi, mutta aina melkein jotain " hukkuu" tai menee rikki. Meillä ei tällä hetkellä myöskään saa ottaa esim pikkulegoja esille kun pikkusisko pistää ne suuhunsa. Poika leikkii niillä tytön päikkäriaikaan. Tämä käsky koskee myös kavereita.
Tiukkapipo taidan olla ja kovan työn takana on ollut että vähän olen pystynyt löysäämään, mutta kovat ajat taitavat olla edessä...
Meillä käy joskus lapsivieraita. Olen rajannut lasten määrän kahteen, ei enempää, poikkeuksena syntymäpäivät. Meillä kyllä perheen kesken pestään kädet kun tullaan sisälle, en ole vaatinut sitä vierailta (useimmat eivät pese).
Useimmat lapset ovat meillä rauhallisia ja leikki sujuu hyvin. Minä olen kai tiukkapipo. Lelut ovat pienissä laatikoissa (barbit, ponit, autot omissa laatikoissaan) ja minkä tahansa laatikon saa ottaa kaapista, mutta ennen seuraavaa leikkiä tavarat kerätään takaisin ja ne eivät saa jäädä lattialle lojumaan. Meillä on sääntö, että lasten makuuhuoneista kaikki lelut kerätään lattialta illalla ennen nukkumaanmenoa ja omat lapset (4 ja 7 v) tietävät sen hyvin. Lapsilla on leikkitilaa myös yläkerran olohuoneessa, sinne voi jättää junaradat yms pidemmäksi aikaa.
Suurin osa meidän vieraista sopeutuu näihin sääntöihin eikä protestoi (ja tulevat toisenkin kerran kylään). Yhtä 9 v. lasta en laske meille mielelläni sisälle, hänen jälkeensä talo on kuin hävityksen kauhistus ja hän ei usko, mitä sanotaan. Viimeeksi hätistin lapset pihalle, kun ko lapsi alkoi yläkerrassa siirtelemään huonekaluja.
Ulkona lapset saavat leikkiä vapaammin ja kavereita saa olla useitakin. Usein lapsia on 5-6. Toki sännöt on meidän omalla pihallakin ja välillä lapsia täytyy komentaa, kun keksivät esim. alkaa purkamaan puupinoa.
Josta tietysti sapiskaa vanhemmille. Meilläkin lelut ovat omissa koreissaan, eli palikat yhdessä, pikkuautot toisessa, Peter Pan -ukkelit kolmannessa jne. Ne Ikean pikkuiset värilliset muoviboxit on muuten yllättävän käteviä juuri tuollaisten pienten asioiden järjestelyyn.
Tuosta käyttäytymisestä vielä että illallakin pitää laittaa ovi lukkoon kun oman perheen iltahommat alkavat. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun naapurin 2 lasta tulevat suoraan sisälle, heittävät kengät pois ja ovat valmiina taas leikkimään - klo 20 illalla. siinä sitten kiva sanoa että meillä ollaan nyt iltapalalla ja menossa nukkumaan että heippa!
Näillä naapuriperheen lapsilla kun on tapana (ja aikuisilla) tulla sisään taloon koputtamatta tai pimpottamatta. Avataan ovi ja esitetään asia, oli tilanne perheessä mikä hyväänsä. Nyt alamme jo siis oppia milloin ovi kannattaa lukita (esim. kun mennään saunaan) ja olemme alkaneet suoraan sanoakin että nyt ei meille voi tulla.
Onneksi varsinaiset lapsemme kaverit osaavat käyttäytyä sekä leikkiä nätisti. Ja vastaisuudessa tämä konkkaronkka leikkii tällä kokoonpanolla vain ja ainoastaan ulkona :-)
Meillä ollaan käsihygienian suhteen tarkkoja vain, kun tullaan ruokapöytään. Silloin passitan kyllä isommankin eli aikauset väen kylpyhuoneen kautta ja työvaatteet eteiseen. Muuten on vähän hankalaa olla tarkkana tuon hygienian kanssa, sillä rakennamme nykyisen asuntomme viereen uutta asuinrakennusta ja väki lappaa sisään ja ulos tasaiseen tahtiin. Tietysti lapset tekevät samoin.
Leikkikavereita en ota kuin pari kerralla lasteni seuraksi, koska en ehdi rakentamiselta paljon heidän perään katsoa. Synttäreillekään ei kavereita kutsuttu, sillä en halunnut ottaa vastuuta niin suureesta lapsimäärästä pihamaallamme, joka on täynnä työkoneita, työmiesten autoja, naulaisia lautoja ja ties mitä muuta. Omat lapset osaa jo varoa näitä asioita, mutta toisten lapset eivät välttämättä ymmärrä, miksi ei saa mennä sinne tai tuonne meidän pihalla.
Toki meillä on väliin piha täynnä lapsia, viimeksi eilen oli omien lisäksi neljä muuta lasta vanhempiensa kanssa. Olen kuitenkin tehnyt selväksi sen etteivät lapset tule ilman vanhempiaan meille ja lapset ovat tällöin vanhempiensa vastuulla, vaikka toki kaikki katsovat lasten perään.
Itse olen kuitenkin tarkempi siinä, että lapset vievät lautaset ja muut ruokailuvälineet syönnin jälkeen tiskialteeseen, siivoavat eteisessä kengät ja ulkovaatteet omille paikoilleen, laittavat huoneessaan joka ilta lelut ja kirjat paikoillee sekä aamuisin petaavat oman taitonsa mukaan sänkynsä. Nykyisin 4-vuotias lisäksi vastaa huoneen imuroinnista omasta tahdostaan. Vaadin myös muiden lapsilta kenkien, ulkovaatteiden, astioiden ja tavaroiden laittamista omille paikoilleen. Muuten meillä olisi aina täysi kaaos, enkä ehtisi muuta kuin siivota 24 tuntia 7 päivänä viikossa.
Voin kyllä mielessäni hyvin kuvitella kyseisen perheen. Meilläkin on vilkkaat naapurin lapset ja hetkessä lapset on olohuoneessa asti, kun ovi avataan (eivät todellakaan itse avaa ovea vaan soittavat ovikelloa / koputtavat ja kysyvät lastamme ulos). Mutta nämä meidän vilkkaat ystävämme todellakin jättävät kengät tuulikaappiin oma-aloitteisesti ja muutenkin heidän vanhempansa katsovat perään ja neuvovat miten pitää käyttäytyä. En silti ottaisi heitä yhtäaikaa leikkimään, vaan yhden kerrallaan. Eihän sisäleikeistä tule oikein mitään, jos on liian monta leikkijää. Jos ja kun nämä naapurin lapset (joista kyllä kovasti pidän) ryntäävät meidän olkkariin leikkimään, annan olla hetken ja jos vähänkään alkaa näyttää villiltä, ajan kaikki (omat ja vieraat) lapset ulos, ulkoleikkeihin.
Käsihygienian ymmärrän vauvaperheessä. Kyllä meilläkin pestään kädet sisään tullessa, vaikka nuorin on 2-vuotias.. En ole vaatinut kavereita käsipesulle ellei nyt ihan mutaleikeissä olla juuri oltu sitä ennen (mutta ovat saattaneet oma-aloitteisesti mennä omien lastemme perässä).
Varmaan sun, alkuperäisen kirjoittajan, kannattaisi sopia suoraan naapurin lasten vanhempien kanssa, että otat yhden lapsen (tai kaksi) kerrallaan teille leikkimään. Ja kerrot heti eteisessä noille leikkimään tulleille teidän kodin säännöt. Ekoilla kerroilla voi olla työlästä vahtia lapsia, mutta eivätköhän he ala kuitenkin oppia hiljalleen.
Ja tuo oven lukossa pitäminen on varmaan hyvä idea, jos kerran aikuisetkin hyppivät varoittamatta sisään. Asutte varmaan maaseudulla? Jos ei, ovat naapurinne varmaan maalta kotoisin?
Mun mielestä teillä on nyt siellä kulttuuriristiriita. Toisella perheellä on ihan eri tavat kuin teillä. Voit ihan hyvin vaatia, että teidän pihalla ja kotona noudatetaan teidän sääntöjä tai muuten pihalta / kotoa ulos. Ja sitten toisten alueella on heidän omat säännöt.
Teidän säännöt teidän kodissa ja pihalla. Jos ne ei miellytä, menkööt riehumaan jonkun muun pihalle. Omat lapset varmasti ymmärtävät, että miksi äiti ei halua kavereiden tuhoavan teidän kotia, kun heille selittää asian tarkasti ja havainnolistaa asiaa hieman.
Käsihygieniasta: Meillä ohjataan myös aikuiset vieraat ensin käsienpesulle, jos tulevat suoraan kaupasta yms. Jos suoraan kotoaan, silloin ei. Monet kyllä käyvät silloinkin. Appiukkoa olen monesti kovistellut kun ei meinaa ikinä mennä suoraan vessaan vaan touhuaa ensin tenavan kans yms jolloin pöpöt siirtyy jo muualle käsistä.
kaveria ja joskus jopa enemmän. Sotkua toki tulee mutta minua se ei haittaa jos leikkivät lasten huoneessa. Kun tavara alkaa siirtymään muualle puutun asiaan. Luvalla voi leikkiä myös muualla. Riehumista en salli kun porukkaa on paljon enkä mitään mikä on vaarallista enkä tavaroiden rikkomista. Meillä ei ole koskaan mitään mennyt rikki vaikka porukkaa on ollut paljon. Teen selväksi talon säännöt kun lapset tulevat leikkimään ja myös omat lapseni osaavat komentaa kavereitaan jos tekevät luvattomia. Myös kaverit osallistuvat lelujen siivoamiseen siitä pitää 5v. hyvin huolen koska muuten sotkut jäävät meidän lasten siivottavaksi. Huoneet on oltava puhtaat ennen nukkumaan menoa ja jos ei ole kerään lattioilla lojuvat lelut jätesäkkiin ja sitten on lapset ilman leluja kunnes siivoukset muistetaan. Tämä on saanut aikaan sen että lapset osaavat itse vaatia kavereilta siivous apua.
Nyt tuli niin paha kommentti (varmaan ihan tarkoittamatta?), että on pakko kysyä, vaikka meneekin ap:n aloituksen ohi. Onko Eepu sinun mielestäsi maalla asuva automaattisesti huonosti käyttäytyvä? Kyllä täälläkin osataan soittaa ovikelloa tai koputtaa oveen ja moni jopa pesee joskus kätensä :) Tokihan täällä on tapana pitää päivisin ovia lukotta ja silloin saattaa joku aikuinen tulla eteiseen saakka (soitettuaan ensin ovikelloa merkiksi) toimittamaan asiaansa, jos on vielä normaali kyläilyaika. Silloinkin se aikuinen on joku lähinaapurissa asuva sukulainen. Lapset, serkutkaan, eivät koskaan tule kutsumatta sisään. Maaseudun välimatkojen takia useimmat vierailijat tulevat autolla pihaan ja se täällä kyllä huomataan ja mennään kuistille vastaan. Jos ei ole sovittu kyläily kyseessä, asia toimitetaan joko siinä kuistilla tai sisällä tilanteen mukaan. Kukaan ei ryntää automaattisesti sisälle.
AP:lle sen verran, että meillä pesevät lapset kätensä sisään tullessa, sekä omat että vieraat, jos ovat olleet pihaleikeissä. Leikkiä saa äänekkäästikin sisällä, mutta älytöntä riehumista en hyväksy. Missään tapauksessa kukaan ei pengo meidän kaappeja, eivätkä meidän lapset mene muiden kaapeille.
Eepu:
Ja tuo oven lukossa pitäminen on varmaan hyvä idea, jos kerran aikuisetkin hyppivät varoittamatta sisään. Asutte varmaan maaseudulla? Jos ei, ovat naapurinne varmaan maalta kotoisin?
että ilmeisesti meidänkin luona vierailevat on sitten suht hyvin käyttäytyviä, koska yleensä ihan nätisti leikkivät, jättävät takin naulaan ja kengät hyllyyn. Kysyvät jos haluavat jotakin, eivät revi leluja sun muita tavaroita lattialla ja joskus jopa oma-alotteisesti siivoavat. Jos sanon että nyt on aika lähteä kotiin niin lähtevät kyllä vastaanväittämättä. Ja kun tavataan muualla niin tervehtivät nätisti minua. (Mutta siis en usko että mitenkään minua ns. pelkäävät, koska kertovat mulle kaikkia juttuja ja tuntuvat ihan luottavat, että en siis ole mikään naapuruston hirviötäti...) Niin ja iältään meidän kyläilijät on 3v - 8v.
" Kun lapset penkovat kaikki kaapit ja hyllyt kuitenkin alas, ja niiden hukkuneiden ja rikkoutuneiden lelujen takia on niin monesti jo itketty."
Tällä tarkoitin tietenkin lastenhuonetta ;) Ei meilläkään muille kaapeille mennä.
Leluja saa levittää lastenhuoneessa, ja vähän olohuoneenkin puolelle kun osa leikkijöistä on pieniä ja haluaa olla vanhempien lähellä. Ja suoraan sanottuna mieluummin kerään itse lelut suoraan oikeisiin laatikoihin, kuin että vieraiden lähdettyä levitän lelut uudelleen ja laitan paikoilleen :) Kylässä kerätään leluja, sekä minä että poika.
talossa talon tavoilla tai ulos talosta. Tämä on mielestäni asia joka on syytä oppia pienestä lähtien. Valitettavaa jos ei sitten pysty hyväksymään talon tapoja.
Lisäksi vielä oletan, että kun oma lapseni on kylässä - että häntä ohjataan sen talon tavoille - tai siis jos on jotain huomauttamista lapseni käytöksessä, niin paikan isäntä/emäntä ohejeista lastani oikeisiin käyttäytymistapoihin. Lapset kuitenkin koettelevat rajoja jos on " poissilmistä" eli oman vanhemmat ei ole paikalla. Siinä aikuinen sitten näyttää kaapin paikan ja yrittää ainakin selittää ystävällisesti ja ohjaavaan sävyyn, että meillä ei ole tapana roikkua kattokruunussa.... tms.
Et minusta ainakaan ole ollut liian tiukka, varsinkin jos miehesi tuli ja sai järjestyksen, tulisi sinun varmaan olla tiukempikin.
Meillä kylään saa tulla vain max. 2 vierasta,( synttärit erikseen) sillä joukossa tyhmyys tiivistyy ja siitä huolimatta komennan ja kiellän jos tekevät jotain sellaista mitä meillä ei omatkaan lapset saa tehdä.
Tee selväksi kun vieraat tulevat että et hyväksy jos kaikki lelut levitellään ja muut teidän sääntönne ja jos näitä ei totella pyydät heitä lähtemään ja toivotat toki uudestaan tervetulleeksi toisena päivänä. Mitäs kavereita sellaiset ovat jotka saavat kaverinsa itkemään hajoittamalla leluja ja tavaroita.
Olenpa itse joskus teipannut lastenhuoneen kaappien ovia kiinni kun on tullut yksi tyttö kylään, muuten aivan ihana mutta rakastaa tuota tavaroiden levittelyä, vaikkei niillä sitten leikikkään. Olen sanonut että näihin kaappeihin ei saa koskea ja lelut joilla voitte leikkiä ovat kopassa.
Jotkut vanhemmat puuttuvat tiukemmin lastensa kasvatukseen kuin toiset, niinhän se aina menee eikä muuksi muutu. Kuulostaa silti ikävältä tuollainen invaasiovierailu, kun kaikki paikat hajoitetaan ja sotketaan.
Minusta on ihan reilua ja asiallista puuttua vieraiden käytökseen omassa kodissa. Lastenkin tulee oppia, että kylässä käyttäydytään isäntäperheen ehdoilla, ei omilla. Pieniltä lapsilta ei voi olettaa tietynlaista ymmärrystä ja käyttäytymistä, jos sellaisen malli heiltä kokonaan puuttuu. Myös vieras aikuinen voi asiallisesti ohjata liian rajua leikkiä, paikkojen sotkemista jne.
Itse saatan rajoittaa poikani (6 v) kavereiden kutsumista kylään, jos siltä tuntuu. Esim. samassa talossa asuva kolmen pojan perhe saa tulla meille yksi poika kerrallaan, koska riehuvat eivätkä välttämättä tottele. Jos itseäni väsyttää tai esim. vauva nukkuu, saatan ilmoittaa ettei meillä kyläillä juuri nyt, mutta esim. pihalle voi mennä leikkimään.
Lelujen järjestelyistä olen alkanut hellittää. Tuntuu, ettei hermot riitä paikkojen järjestyksessä pitämiseen, ja yritän opetella iisimpää otetta elämään tässä kypsässä iässä... ;) Lapset saavat siivouspäivinä ja joskus iltaisin käskyn kerätä omat lelunsa pois lattialta, mutta itse järjestelen niitä perusteellisesti enää harvoin. Jotenkin koen ko. työn turhaksi, kun tilanne on taas hetken päästä sama. Yritän ajatella, että tätä kestää enää n. 20 vuotta :O, jonka jälkeen saan puunata rätti kädessä olemattomia pölypalloja niin paljon kuin sielu sietää ;)
Talossa talon tavalla.
terv. Kolli + 3
Anteeksi epäselvä ilmaisemiseni maalaisista.. En tarkoittanut, että maalaiset olisivat epäkohteliaita tai epäsiistejä! Tarkoitin tuota naapurikäyttäytymistä todella raa´asti kärjistäen. Kun suuressa kaupungissa kukaan ei yleensä tule kenenkään portille edes soittamatta etukäteen (kärjistys) ja kun maalla (oman suppean kokemukseni mukaan) on ihan ok koputtelun jälkeen astua eteiseen sisään.. Tai sitten maalla asuvat tuttavani ovat omassa lajissaankin poikkeus.
Mä en ole ikinä ymmärtänyt sitä, että toisten kotiovia availlaan ja mennään omin avuin sisään. Ja tähän käyttäytymistapaan olen törmännyt nimenomaan maaseudulla vieraillessani..
Anteeksi tosiaan aiheeton yleistys!
Hieno päiväkuvaus sinulta. Käsihygienia on todella tärkeää sairauksien ennaltaehkäisyssä. Lukemastani huomasin, että joka virke päättyi lauseella: Paitsi eivät omat lapseni.
Naapurissa voi olla sama meininki teidän penskojen osalta, että he eivät noudata vieraan sääntöjä ja käskyjä . Penskat myöskin kostavat joskus varsin pitkänkin ajan jälkeen. Lelujen hajoitus tai selvä ilkeily voi olla myös kostoa jostain samantapaisesta , kuin mitä vastavierailulla on tapahtunut..
et varmaan ole liian tiukka,mutta itseänikin pisti silmään tuo " veen ei meidän lapset" -asenne. Myös teidän lapset ovat varmasti tehneet tuhmuuksia kyläillessään, kun sinä et ole ollut vahtimassa :) Niin se vain menee,että kukin käyttäytyy yleensä parhaiten siellä omassa kodissa ja vieraisilla villiinnytään.
Tuo käsienpesu,meillä pestään ulkoa sisään tullessa ja vessakäyntien jälkeen sekä ennen ruokailua, ja jos ovat likaiset. Mutta en ole mitään maneeria asiasta itselleni ottanut.
Harmittelet,että teillä erityyppiset lelut olivat omissa Ikea-laatikoissan ja ne sotkettiin. Ihan pakko kysyä/todeta,että olet varmaankin kotiäiti? Itse joudun toteamaan rajallisuuteni,minä en ehdi lajittelemaan leluja Ikea-laatikoihin enkä joudu sitten moisesta stressaamaan. Muistetaan että ne lelut on lasten leikkejä varten, ei ollakseen laatikoissa pois aikuisten silmistä.
Voi kunpa itsekin aina osaisin olla noin jämäkkä. Meillä pestään kädet kotiin tultaessa (kaupasta, linja-autoista jne... pöpöjä tulee kotiin), mutta ei enää ennen ruokaa. En ole vaatinut tätä vierailta, vaikka toivoisinkin, että kädet pestäisiin. Toisaalta meidän tyttö bussissa imeskelee sormiaan, että taitaa ne peruspöpöt kerätä joka tapauksessa. Likaisten käsien pesu nyt mielestäni on lähinnä hyvä tapa, lapsilta erityisesti syömisen jälkeen.
Meilläkin on ollut aika rajuja leikkejä lapsikavereiden kyläillessä. Tästä seurauksena on mm. verhotanko tippunut ja oveen tullut näkyvä kolhu. Jos lapsia on useita, vahtiminen voi olla todella hankalaa. Lisäksi on sellaisiakin vanhempia, jotka loukkaantuvat oman lapsen topakasta kieltämisestä. meillä näin on erään hyvän ystävän kanssa käynyt. Ei kiva tilanne. Itse en loukkaannu, jos omaa lastani höperöstä käytöksestä kielletään.
Olen antanut yleensä tonkia kaappeja lastenhuoneessa. meillä ei lajitella leluja, kaikki ovat iloisessa sekasotkussa kahdessa lelulaatikossa ja kaapin pohjalla. haluan kuitenkin, että leikin jälkeen lelut laitetaan takaisin. Nykyään olen ruvennut viemään leluja laatikossa kylppäriin vieraiden tullessa, koska sotkeminen on mennyt niin älyttömäksi. Leluja on levitletyympäri taloa, mutta niillä eikuitenkaan ole leikitty. Tietty määrä leluja riittää hyvin.
Mielestäni lasten täytyy toki saada olla lapsia, mutta ihmismäiset käytöstavat täytyy oppia. Tähän kuuluvat kyläilytavat, toisen tavaroiden ja omaisuuden kunnioittaminen (ei heitellä tai rikota) jne... Ei ole nipotusta vaan kasvatusta.
eli kaikki tuntemani lapset käyttäytyvät kyllä kylässä huomattavasti siivommin kuin kotona. Näin myös omat lapseni. Olen saanut aina kehuja miten nätisti lapseni syövät ruuat, vievät astiat keittiöön, viikkaavat vaatteensa, keskustelevat nätisti aikuisten kanssa, leikkivät siivosti ja ovat niin hyvin kasvatettuja ja hyvin käyttäytyviä. Voi kun aina tekisivät kaiken ton kotonakin...
Mutta ei, en kestäisi tuollaista. En kyllä edes päästäisi neljää vierasta tuon ikästä meille yhtä aikaa (ellei siis jotkut juhlat tms). Mä myös pistän meillä olevat lapset ns. kuriin eli kun menee minun mittapuun mukaan yli niin annan kaksi vaihtoehtoa: joko leikit rauhottuu ja porukka alkaa edes vähän ikätasonsa mukaan käyttäytymään, tai sitten kaikki hushus kotiin.
Meillä toistaiseksi maksimikaverimäärä yhdellä lapsella yhtä aikaa kylässä on kaksi.
Kent ja lapset 7v, 3v ja 1v5kk