Multa leikattiin luomi pari päivää sitten, pari tikkiä laitettiin, ja nyt se laastari minkä lääkäri laittoi on irtoamassa.
Voinko irrottaa sen, desinfioida haavan ja laittaa jonkun oman vedenpitävän laastarin päälle?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on monenlaista ohjetta… Ei mulla ole kotona mitään haavataitoksia tai haavateippiä. Tavallisia Lidlin laastareita vain. Ne vedenpitävät ainakin pysyisi kunnolla ihossa kiinni.
Ap.
Miten niin monenlaista? Kaikki yksiselitteisesti sanoo, että ei vedenpitävää laastaria missään nimessä. Haavataitoksia saa apteekista. Jos ei tule eritettä, niin ei tarvitsee mitään muuta kuin puhdistuksen pari kertaa päivässä.
Joku sanoi, että ei mitään laastareita päälle.
Toinen sanoi, että haavataitos päälle.
Kolmas, että laastarit pois, suihkuttelua ja ilmaa.
Neljäs, että anna olla paljaana vain.Jokainen sanoo eri asiaa, kun taas lääkäri sanoi että ei saa kastella ja täytyy pitää kuivana ja peitettynä.
Ap.
HAAVATEIPPI PÄÄLLE JA SAAT KASTELLA, VARSINKIN JOS EI VUODA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on monenlaista ohjetta… Ei mulla ole kotona mitään haavataitoksia tai haavateippiä. Tavallisia Lidlin laastareita vain. Ne vedenpitävät ainakin pysyisi kunnolla ihossa kiinni.
Ap.
Miten niin monenlaista? Kaikki yksiselitteisesti sanoo, että ei vedenpitävää laastaria missään nimessä. Haavataitoksia saa apteekista. Jos ei tule eritettä, niin ei tarvitsee mitään muuta kuin puhdistuksen pari kertaa päivässä.
Joku sanoi, että ei mitään laastareita päälle.
Toinen sanoi, että haavataitos päälle.
Kolmas, että laastarit pois, suihkuttelua ja ilmaa.
Neljäs, että anna olla paljaana vain.Jokainen sanoo eri asiaa, kun taas lääkäri sanoi että ei saa kastella ja täytyy pitää kuivana ja peitettynä.
Ap.
No mitäpä jos menet lääkärin ohjeen mukaan? Haavan peittämiseen ei vaan kannata sitä laastaria käyttää. Apteekista haet niitä haavataitoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luomenpoisto haavat ovat herkkiä aukeaman. Suosittelen, että ostat apteekista oikeita vedenpitäviä kirurgisia haavataitoksia, ei mitään laastareita. Niissä on sellainen kalvo joka estää haavaa kastumasta ja toisaalta myös imevä haavatyyny. Vaihdat sen ehdottomasti päivittäin suihkun jälkeen. En suosittele kastelemaan vielä haavaa tai käyttämään desinfiointiaineita, koska haavareunat eivät ole vielä alkaneet parantumaan yhteen. Toivottavasti sinulle on annettu ohjeeksi pitää ompeleita vähintään 10vrk, mielellään kaksi viikkoa, varsinkin jos haava on venytykselle altis.
Luomenpoisto haavaa jos kastelee ja pitää ompeleita viikon, niin melko varmaa, että haava aukeaa heti kohta ompeleiden poiston jälkeen.
t. sh leikkaussalista
Haava on tosi pieni, ja lääkärin mielestä viikon jälkeen tikit pois, aika siis annettiin tikkien poistoon heti kun hän oli saanut työnsä valmiiksi. Haava on olkapäässä, siinä kohtaa missä rintaliivien hihnat menee olkapään yli.
Ap.
Minä laittaisin ihan tavallisen laastarin ja vain sen takia jos vaatteet tms muut hankaa. Itseltäni tosiaan poistettiin ohimosta ja siihen ei laitettu yhtään mitään päälle vaikka pari tikkiä tuli. Oli kesä ja kuuma ja sain käydä suihkussa ihan normaalisti.
https://www.apteekkituotteet.fi/Micropore-haavateippi
Ei tarvi poistaa, ellei ole likainen.
Ei täällä voida tietää, minkälainen on haava, kun ei näe.
Ihan käsittämätöntä, että täältä haet neuvontaa. Ihan käsittämätöntä, ettet saanut lääkäriltä tai avustavalta sairaanhoitajalta jatkohoito-ohjeita ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luomenpoisto haavat ovat herkkiä aukeaman. Suosittelen, että ostat apteekista oikeita vedenpitäviä kirurgisia haavataitoksia, ei mitään laastareita. Niissä on sellainen kalvo joka estää haavaa kastumasta ja toisaalta myös imevä haavatyyny. Vaihdat sen ehdottomasti päivittäin suihkun jälkeen. En suosittele kastelemaan vielä haavaa tai käyttämään desinfiointiaineita, koska haavareunat eivät ole vielä alkaneet parantumaan yhteen. Toivottavasti sinulle on annettu ohjeeksi pitää ompeleita vähintään 10vrk, mielellään kaksi viikkoa, varsinkin jos haava on venytykselle altis.
Luomenpoisto haavaa jos kastelee ja pitää ompeleita viikon, niin melko varmaa, että haava aukeaa heti kohta ompeleiden poiston jälkeen.
t. sh leikkaussalista
Haava on tosi pieni, ja lääkärin mielestä viikon jälkeen tikit pois, aika siis annettiin tikkien poistoon heti kun hän oli saanut työnsä valmiiksi. Haava on olkapäässä, siinä kohtaa missä rintaliivien hihnat menee olkapään yli.
Ap.
Minä laittaisin ihan tavallisen laastarin ja vain sen takia jos vaatteet tms muut hankaa. Itseltäni tosiaan poistettiin ohimosta ja siihen ei laitettu yhtään mitään päälle vaikka pari tikkiä tuli. Oli kesä ja kuuma ja sain käydä suihkussa ihan normaalisti.
Haavateippi olisi suojannut arpea auringolta ( kun arpi punoittaa).
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä voida tietää, minkälainen on haava, kun ei näe.
Ihan käsittämätöntä, että täältä haet neuvontaa. Ihan käsittämätöntä, ettet saanut lääkäriltä tai avustavalta sairaanhoitajalta jatkohoito-ohjeita ?
Ei niitä saakaan!
Googlesta joutuu hakeen.
T. Eri, runsaasti kokemusta haavoista
Haavateippi! Ei maksakaan paljon (muutaman euron) , apteekista saa.
Mies kävi hakemassa mulle apteekista samanlaisia minkä lääkäri laittoi. Vedenpitävä mutta hengittävä. Eiköhän tuolla pärjätä. Kiitos kaikille kommentoineille!
Ap.
Vierailija kirjoitti:
https://www.apteekkituotteet.fi/Micropore-haavateippi
Ei tarvi poistaa, ellei ole likainen.
Usko jo HAAVATEIPPI:
https://ihosairaala.fi/luomenpoiston-8-vaihetta-nain-se-tapahtuu/
Mä sanon nyt tämän vielä yhden kerran. Jos ap haluaa varmistaa, että haava pysyy kiinni vielä ompeleiden poiston jälkeenkin: pidä haava kuivana, vaihda haavalappu päivittäin, pidä ompeleita 10-14 vrk. Olkapää on venytykselle altista kohtaa ja olen työssäni sekä omasta kokemuksestani nähnyt, että luomenpoisto haavaa kastelemalla ja lyhyellä ompeleiden pito ajalla haava on herkkä aukeamaan. Avautunutta haavaa ei voi ommella uudestaan kiinni, vaan se paranee sitten isoksi arveksi. Ja edelleen painotan, että tavallisen leikkaushaavan ja luomenpoistohaavan hoito ohjeet ovat eri.
Mullakin nuoruudessa joku lääkäri antoi ohjeeksi pitää ompeleita 7vrk, eikä ohjeistanut välttämään kastelua. No nyt on muistona siitä kaksi isoa arpea vatsassa ja selässä.
Mutta ap hoitaa haavaansa tietysti miten itse tahtoo, itse suosittelen em.
t.sh leikkaussalista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.plastikakirurgiafinest.ee/ajankohtaista-asiaa-haavanhoidost…
HUOM!
Leikkaushaava on aivan eri asia kuin luomenpoisto haava! Luomenpoistossa on otettu ihoa ja kudosta pois, joten haavareunojen yhteenkasvamisen ongelmana on kudosvenytys. Kudosvenytyksen takia haavaa pidetään kuivana ja ompeleita kauan.
sh
HUOM!!
Vierailija kirjoitti:
Mä sanon nyt tämän vielä yhden kerran. Jos ap haluaa varmistaa, että haava pysyy kiinni vielä ompeleiden poiston jälkeenkin: pidä haava kuivana, vaihda haavalappu päivittäin, pidä ompeleita 10-14 vrk. Olkapää on venytykselle altista kohtaa ja olen työssäni sekä omasta kokemuksestani nähnyt, että luomenpoisto haavaa kastelemalla ja lyhyellä ompeleiden pito ajalla haava on herkkä aukeamaan. Avautunutta haavaa ei voi ommella uudestaan kiinni, vaan se paranee sitten isoksi arveksi. Ja edelleen painotan, että tavallisen leikkaushaavan ja luomenpoistohaavan hoito ohjeet ovat eri.
Mullakin nuoruudessa joku lääkäri antoi ohjeeksi pitää ompeleita 7vrk, eikä ohjeistanut välttämään kastelua. No nyt on muistona siitä kaksi isoa arpea vatsassa ja selässä.
t.sh leikkaussalista
No nyt tiedät sinäkin:
HAAVATEIPPI:
Vierailija kirjoitti:
t.sh leikkaussalista
Kiitos näistä tiedoista. Mulla paranee haavat aina nopeasti ja arpia jättämättä, eikä mua toisaalta haittaa vaikka pieni arpi jäisikin. Hoitaja kysyi lääkäriltä läsnäollessani, että annetaanko tikkien olla 10 päivää vai 7 päivää, kun hän oli varaamassa aikaa niiden poistolle. Lääkäri harkitsi tarkkaan, mutta sanoi että tässä tapauksessa se 7 pv riittää. Haava on tosi pieni, eikä kaikesta päätellen kovin syvä. Poistettu luomi ei ollut kovin iso, nuppineulan pään kokoinen.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.sh leikkaussalista
Kiitos näistä tiedoista. Mulla paranee haavat aina nopeasti ja arpia jättämättä, eikä mua toisaalta haittaa vaikka pieni arpi jäisikin. Hoitaja kysyi lääkäriltä läsnäollessani, että annetaanko tikkien olla 10 päivää vai 7 päivää, kun hän oli varaamassa aikaa niiden poistolle. Lääkäri harkitsi tarkkaan, mutta sanoi että tässä tapauksessa se 7 pv riittää. Haava on tosi pieni, eikä kaikesta päätellen kovin syvä. Poistettu luomi ei ollut kovin iso, nuppineulan pään kokoinen.
Ap.
Ok, eli haava on todella pikkuinen. Arpi totta kai yleensä jääkin, mutta auenneen haavan arpi on tietysti aina ei toivottu ja huomattavasti isompi kuin se poistettu luomi.
Ihmiset unohtaa sen, että ihotyyppejä ja niiden tapaan reagoida kirurgiaan on erilaisia. Toisilla haavat paranee helposti, varsinkin jos siihen ei kohdistu venytystä ja toisilla muodostuu pahaa keloidi arpea lähes aina. Kasvojen ja kaulan alueen haavat paranee lähes aina nopeasti ja jopa arpia jättämättä.
Kun haavasi on noinkin pieni, niin voi olla, että 7vrk riittää omp. poistoon. Tee niin kuin lääkärisi neuvoi.
t. sh leikkaussalista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sh leikkaussalista
Ap.
Haavateippi olisi suojannut arpea auringolta ( kun arpi punoittaa).
Siihen tuli hiukset päälle, joten teippi oli hankala laittaa. Ajeltiin vain siitä kohdasta mistä luomi poistettiin.
Täysin sama haavateippi ollut mulla luomenpoistossa ja leikkaushaavassa!!!! Niin yksityisellä kuin kunnallisella.
T. Kokemusta runsaasti haavanhoidosta