Vanhemmat puhuvat lapselleen kolmannessa persoonassa
Miksi? Kuulostaa ihan mielenvikaiselta. :O
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:30"]Mahtaakohan lapsestani nyt tulla tyhmä, kun itse en tee tuota?
[/quote]
Tulee tyhmä!
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:30"]
Mahtaakohan lapsestani nyt tulla tyhmä, kun itse en tee tuota?
[/quote]
Kyllä, peli on nyt menetetty.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:27"]
Kun se on pienelle lapselle helpompi hahmottaa kuin "minä" ja "sinä". Pieni lapsi ymmärtää paremmin käsitteet "äiti", "Matti" (lapsi itse), "isi" jne. kuin persoonapronomit, jotka vaihtelevat sen mukaan, kuka niitä käyttää - "sinä" ei tarkoitakaan lasta itseään, kun lapsi itse sitä käyttää.
Aivojen käyttö sallittu.
[/quote]
No höpöhöpö. Tuolla sekoteorialla joudut opettamaan asiat kahteen kertaan.
Pikkulapset nimenomaan arvostavat aivojen käyttöä. Heille ei asia tuota minkäänlaista ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:27"]Kun se on pienelle lapselle helpompi hahmottaa kuin "minä" ja "sinä". Pieni lapsi ymmärtää paremmin käsitteet "äiti", "Matti" (lapsi itse), "isi" jne. kuin persoonapronomit, jotka vaihtelevat sen mukaan, kuka niitä käyttää - "sinä" ei tarkoitakaan lasta itseään, kun lapsi itse sitä käyttää.
Aivojen käyttö sallittu.
[/quote]
Tää on niin lapsettoman lastentarhanopettajan vastaus! Itkunaurua!
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:27"]
Kun se on pienelle lapselle helpompi hahmottaa kuin "minä" ja "sinä". Pieni lapsi ymmärtää paremmin käsitteet "äiti", "Matti" (lapsi itse), "isi" jne. kuin persoonapronomit, jotka vaihtelevat sen mukaan, kuka niitä käyttää - "sinä" ei tarkoitakaan lasta itseään, kun lapsi itse sitä käyttää.
Aivojen käyttö sallittu.
[/quote]
No höpöhöpö. Tuolla sekoteorialla joudut opettamaan asiat kahteen kertaan.
Pikkulapset nimenomaan arvostavat aivojen käyttöä. Heille ei asia tuota minkäänlaista ongelmaa.
[/quote]
Ei lapselle mitenkään "opeteta" kieltä, lapsi oppii sen ihan opettamatta. Lapsi kuulee myös muuta kieltä kuin sitä, mitä hänelle puhutaan, ja tuo vaihe, jossa lapsi ei vielä persoonapronominien viittaussuhteita, on vain yksi vaihe. Se, että vanhemmat yleensä puhuvat lapselle kolmannessa persoonassa, on samaa kuin muukin universaali hoivakieli, vaistonvaraista. Totta kai lapselle on helpompi ymmärtää ensin sellaista kieltä, joissa asiat nimetään selkeästi. Lapsihan ei edes ensimmäisten ikävuosiensa aikana aluksi ymmärrä olevansa vanhemmista erillinen olento.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:27"]Kun se on pienelle lapselle helpompi hahmottaa kuin "minä" ja "sinä". Pieni lapsi ymmärtää paremmin käsitteet "äiti", "Matti" (lapsi itse), "isi" jne. kuin persoonapronomit, jotka vaihtelevat sen mukaan, kuka niitä käyttää - "sinä" ei tarkoitakaan lasta itseään, kun lapsi itse sitä käyttää. Aivojen käyttö sallittu. [/quote] Tää on niin lapsettoman lastentarhanopettajan vastaus! Itkunaurua!
[/quote]
Ei ole, vaan lingvistin. Kasvatustiedettä en ole lukenut kurssiakaan.
Mnäkin olen lingvisti ja myös kasvatustieteilijä. Käytän aina 1. persoonaa, kun puhun lapsille itsestäni, koska minulle ei minkäänlainen hoivakieli tai lässytys ole luontevaa. Omien lasteni aivoja tapani ei ole sekoittanut. Yksi on kieliä ja lingvistiikkaa jo opiskelemassakin.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:30"]Mahtaakohan lapsestani nyt tulla tyhmä, kun itse en tee tuota? [/quote] Tulee tyhmä!
[/quote]
Mun lapsesta tuli kylä huippufiksu, mutta se ei juurikaan sano mua äidiksi. Sanoo vanhempia etunimellä yleensä.
Aivojen käyttö sallittu.