Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tee lastensuojeluilmoitus

Vierailija
15.07.2015 |

Meillä monella on lähipiirissä, työpaikalla tai lasten harrastuksissa perheitä, jotka eivät voi hyvin. Perheitä, joissa on lapsia. Ehkä omien lastesi ikäisiä. Lapsia, jotka yhtälailla tarvitsevat turvaa ja rakkautta kuin omat lapsesi. Mutta he saavat suukkojen ja hyvänyöntoivotusten sijaan mustelmia ja pahoja sanoja.
Mustelmien ei tarvitse näkyä, ne voivat olla syvällä sisimmässä. Sydämen sopukassa. Ne ovat mustelmia, jotka eivät ikinä parane.
Joskus lapsen kohdalle sattuu aikuinen, joka antaa mustelmille hetken lievitystä. Laittaa päälle laastarin. Mutta laastarin reunat nuhraantuvat ja laastarikin tippuu pois.

Olen yksi näistä aikuisista, yksi tuhannesta tai liekö enemmästäkin, jonka sydän on täynnä mustelmia. Niitä on yritetty paikata laastareilla ja hyvillä sanoilla, mutta mikään ei häivytä mustelmia pois. Ainut keino ehkäistä niiden syntyminen olisi ollut toimia ajoissa.
Siksi tee lastensuojeluilmoitus kun näet lapsia, joilla on kotona paha olla.

Sukulaiseni, näit minut viisivuotiaana. Posket kyynelistä märkinä ja silmät turvattomuutta täynnä. Mutta et tehnyt mitään. Miksi?
Olen nyt aikuinen. Kannan mukanani sietämättömän paljon katkeruutta ja ikuisia parantumattomia haavoja lapsuuteni vuoksi. Teen joka päivä töitä katkeruuden eteen. Koitan kääntää kokemani pahan voitoksi. Mutta se on hyvin vaikeaa.

Lapsi on suojaton ja hauras. Kaikki se minkä koet lapsuudessasi, vaikuttaa siihen mitä olet aikuisena.
Tee siis lastensuojeluilmoitus kun näet lapsen jolla on turvaton koti. Älä mieti omaa napaasi, sillä vaikka koet ilmoituksen tehdessäsi varmasti pahaa, voin uskoa että tämä pieni lapsi tulee joskus sinua kiittämään.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluilmoitus ei ole oikea apu, vaan se että tutustuu kyseisen lapsen/nuoren perheeseen ja tarjoutuu vaikkapa avuksi arjessa. Sellainen on todellinen apu, mitä suomalaiset tarvitsevat, tukea arkeen ja ihmisten täytyy toimia yhdessä, auttaa itse ja tehdä ystäviä. Suomeksi lyhyesti: ihmiset tarvitsevat toisten apua ilman viranomaisia tai huostaanotto hässäkkää. Eli jos olet huolissasi jostakin lapsesta nähtyäsi jotain, mikä on todellisuudessa toisin mitä ulkopuolinen näkee. Ihmisten täytyy tomia yhdessä ja silloin Suomen asiat alkaisivat rullata.

Vierailija
2/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 23:23"]Lastensuojeluilmoitus ei ole oikea apu, vaan se että tutustuu kyseisen lapsen/nuoren perheeseen ja tarjoutuu vaikkapa avuksi arjessa. Sellainen on todellinen apu, mitä suomalaiset tarvitsevat, tukea arkeen ja ihmisten täytyy toimia yhdessä, auttaa itse ja tehdä ystäviä. Suomeksi lyhyesti: ihmiset tarvitsevat toisten apua ilman viranomaisia tai huostaanotto hässäkkää. Eli jos olet huolissasi jostakin lapsesta nähtyäsi jotain, mikä on todellisuudessa toisin mitä ulkopuolinen näkee. Ihmisten täytyy tomia yhdessä ja silloin Suomen asiat alkaisivat rullata.
[/quote]

Jos lasta ihan oikeasti kohdellaan huonosti kotona, niin ei siihen auta asian hiljainen hyväksyntä. Tasan teen ilmoituksen silloin kun näen jonkun satuttavan lastaan joko fyysisesti tai henkisesti. Samoin teen lasun, jos näen vanhemman kännissä keskenään pienen lapsen kanssa ja miksenpä isommankin,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Haluaisin tietää, mitä tarkoitat noilla henkisillä haavoilla? Ilmeisesti et puhu kohdallasi fyysisestä väkivallasta. Mistä on siis kyse? Tarpeiden laiminlyönnistä, ilkeydestä, emotionaalisesta kylmyydestä, piittaamattomuudesta, mistä?

Vierailija
4/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut, kyse olikin näkymättömistä, sydämessä olevista mustelmista. Mutta samaa tässä kai haettiin? Henkisiä mustelmia. t: 17

Vierailija
5/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 23:23"]Lastensuojeluilmoitus ei ole oikea apu, vaan se että tutustuu kyseisen lapsen/nuoren perheeseen ja tarjoutuu vaikkapa avuksi arjessa. Sellainen on todellinen apu, mitä suomalaiset tarvitsevat, tukea arkeen ja ihmisten täytyy toimia yhdessä, auttaa itse ja tehdä ystäviä. Suomeksi lyhyesti: ihmiset tarvitsevat toisten apua ilman viranomaisia tai huostaanotto hässäkkää. Eli jos olet huolissasi jostakin lapsesta nähtyäsi jotain, mikä on todellisuudessa toisin mitä ulkopuolinen näkee. Ihmisten täytyy tomia yhdessä ja silloin Suomen asiat alkaisivat rullata. [/quote] Jos lasta ihan oikeasti kohdellaan huonosti kotona, niin ei siihen auta asian hiljainen hyväksyntä. Tasan teen ilmoituksen silloin kun näen jonkun satuttavan lastaan joko fyysisesti tai henkisesti. Samoin teen lasun, jos näen vanhemman kännissä keskenään pienen lapsen kanssa ja miksenpä isommankin,

[/quote]

Ota naapurin lapsi teille leikkimään. Jututa lasta. Saat selville onko huolesi turha.

Vierailija
6/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 23:23"]

Lastensuojeluilmoitus ei ole oikea apu, vaan se että tutustuu kyseisen lapsen/nuoren perheeseen ja tarjoutuu vaikkapa avuksi arjessa. Sellainen on todellinen apu, mitä suomalaiset tarvitsevat, tukea arkeen ja ihmisten täytyy toimia yhdessä, auttaa itse ja tehdä ystäviä. Suomeksi lyhyesti: ihmiset tarvitsevat toisten apua ilman viranomaisia tai huostaanotto hässäkkää. Eli jos olet huolissasi jostakin lapsesta nähtyäsi jotain, mikä on todellisuudessa toisin mitä ulkopuolinen näkee. Ihmisten täytyy tomia yhdessä ja silloin Suomen asiat alkaisivat rullata.

[/quote]

Sentään yks täysjärkinen tällä palstalla! Elämä ei ole kilpailua siitä kuka on paras äiti.

Vierailija
7/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:50"]

Meillä monella on lähipiirissä, työpaikalla tai lasten harrastuksissa perheitä, jotka eivät voi hyvin. Perheitä, joissa on lapsia. Ehkä omien lastesi ikäisiä. Lapsia, jotka yhtälailla tarvitsevat turvaa ja rakkautta kuin omat lapsesi. Mutta he saavat suukkojen ja hyvänyöntoivotusten sijaan mustelmia ja pahoja sanoja. Mustelmien ei tarvitse näkyä, ne voivat olla syvällä sisimmässä. Sydämen sopukassa. Ne ovat mustelmia, jotka eivät ikinä parane. Joskus lapsen kohdalle sattuu aikuinen, joka antaa mustelmille hetken lievitystä. Laittaa päälle laastarin. Mutta laastarin reunat nuhraantuvat ja laastarikin tippuu pois. Olen yksi näistä aikuisista, yksi tuhannesta tai liekö enemmästäkin, jonka sydän on täynnä mustelmia. Niitä on yritetty paikata laastareilla ja hyvillä sanoilla, mutta mikään ei häivytä mustelmia pois. Ainut keino ehkäistä niiden syntyminen olisi ollut toimia ajoissa. Siksi tee lastensuojeluilmoitus kun näet lapsia, joilla on kotona paha olla. Sukulaiseni, näit minut viisivuotiaana. Posket kyynelistä märkinä ja silmät turvattomuutta täynnä. Mutta et tehnyt mitään. Miksi? Olen nyt aikuinen. Kannan mukanani sietämättömän paljon katkeruutta ja ikuisia parantumattomia haavoja lapsuuteni vuoksi. Teen joka päivä töitä katkeruuden eteen. Koitan kääntää kokemani pahan voitoksi. Mutta se on hyvin vaikeaa. Lapsi on suojaton ja hauras. Kaikki se minkä koet lapsuudessasi, vaikuttaa siihen mitä olet aikuisena. Tee siis lastensuojeluilmoitus kun näet lapsen jolla on turvaton koti. Älä mieti omaa napaasi, sillä vaikka koet ilmoituksen tehdessäsi varmasti pahaa, voin uskoa että tämä pieni lapsi tulee joskus sinua kiittämään.

[/quote]

Tää on niin ylimakee, ettei voi olla kaltoinkohdeltu lapsi. Sori nyt vaan, provo, mainos tai mikä ootkin.

Vierailija
8/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 23:53"]

[/quote] Seuraavaksi varmaan väitätte Eerikankin kuolleen siksi, että hänestä tehtiin lastensuojeluilmoituksia?

Valoja päälle ny oikeesti!

Sentään yks täysjärkinen tällä palstalla! Elämä ei ole kilpailua siitä kuka on paras äiti.

[/quote]

Vierailija
9/27 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voikaan. Jos se olis kaltoinkohdeltu, mistäs se tietäis että muualla saadaan iltasuukkoja ja hyvänyöntoivotuksia?

Sitä paitsi harva kaltoinkohdeltukaan lapsi on katkera. Moni juopon lapsi jopa yrittää suojella juoppoja vanhempiaan viimeiseen asti.

En osta.

Vierailija
10/27 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 23:56"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 23:53"]

[/quote] Seuraavaksi varmaan väitätte Eerikankin kuolleen siksi, että hänestä tehtiin lastensuojeluilmoituksia?

Valoja päälle ny oikeesti!

[/quote]

[/quote]

Eerika olisi varmasti säilynyt hengissä äitinsä hoivissa, vaikka tämä juoppo ja ressukka olikin.

Vierailija
11/27 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on LaSu ilmo lastensuojelun uhrit-tyyppien mukaan :'DDDDDDD

Vierailija
12/27 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se kyllä usein Suomessa onnistu, että mennään kyselemään että miten teillä menee ja että voisinko auttaa. Täällä ollaan liian paljon "pidä vain huoli omista asioistasi" -tyyppejä, loukkaannutaan verisesti jos joku julkeaa puuttua toisten asioihin (vaikka syytä puuttua olisikin). Eli olen samaa mieltä aloittajan kanssa, pidetään huolta kaikista lapsista, liian monista lapsista kukaan ei pidä huolta. Ja ne lapset eivät tietenkään itse ymmärrä että apua on saatavilla

Vierailija
13/27 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsit tekisinkin kun tietäisi nimen. Äsken asioidessa kaupungilla näin ihan kamalaa. Taisi olla jollain tasolla henkisesti kehitystaantunut noin 6v lapsi. Ei osannut puhua mutta oli ihan pitelemäyön. Mitä teki äiti. Riepotteli ja runttasi joka paikkaan. Hoki että lapsi on nolo ja kaikki tuijottaa sua kun olet tuollainen. Nimitteli muutenkin ja oli todella inhottava. Jäi niin paha mieli :( olen aina miettinyt että jos näkisin tuollaista sanoisin jotain...mutta en uskaltanut. Se äiti oli kamala!

Vierailija
14/27 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistäs te täydelliset kotiäidit sitten pystytte päättelemään millä perusteella jossain kotona menee hyvin tai huonosti, perhettä tuntematta?

Vierailija
15/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittävän surullinen....

Vierailija
16/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 50v. ja väitän että pieni on se ryhmä missä lapset voi huonosti. Älä yllytä ilmoitusten tekoon. Itse en tiedä yhtään huonoa perhettä. Ehkä näet pahaa liian paljon omien kokemuksesi perusteella.

Vierailija
17/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ala tekemään ilmoituksia jokaisesta kotonaan itkevästä lapsesta.

Vierailija
18/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 20:09"]Itse olen 50v. ja väitän että pieni on se ryhmä missä lapset voi huonosti. Älä yllytä ilmoitusten tekoon. Itse en tiedä yhtään huonoa perhettä. Ehkä näet pahaa liian paljon omien kokemuksesi perusteella.
[/quote]

Näinpä. Tällä foorumilla ainakin tuntuu lasut lentelevän vähän turhan herkästi. Älä enää yllytä, koska sitten jää ne ihan oikeat tapaukset näiden turhaan tehtyjen jalkoihin. Muutenkin on resurssit heillä tiukilla.

Vierailija
19/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 20:09"]Itse olen 50v. ja väitän että pieni on se ryhmä missä lapset voi huonosti. Älä yllytä ilmoitusten tekoon. Itse en tiedä yhtään huonoa perhettä. Ehkä näet pahaa liian paljon omien kokemuksesi perusteella.
[/quote]

Minä olen hyvän perheen menestynyt tytär. Olimme kylän parhaiten menestyneitä perheitä, oikein esimerkkikoti. Menestyin koulussa hienosti ja olen nyt hyvässä työssä.

Paitsi että suljettujen ovien takana isä ryyppäsi, vanhemmat tappelivat ja me lapset pelkäsimme. Lapsen pelko on jotain niin kokonaisvaltaista että sitä ei voi kuvailla. Kannan jälkiä tästä vieläkin ja päivittäin mietin kestääkö psyykeni elämää.

Moni sukulainen näki ja tiesi, vaikka kulissimme olivatkin rautaiset. Niiden ylläpitäminen oli muuten lapselle hyvin rankkaa. Kukaan ei tehnyt ls-ilmoitusta 90-luvulla. Olisipa tehnyt. Ajattelivat varmaan kuten sinä. Olet vanhempieni ikäinenkin.

Vierailija
20/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen lasuja. Ovat saaneet molemmilla kerroilla päihdeäidin yrittämään korjausliikettä omassa elämässään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän