Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulaiset lyttäävät koulutusvalintaani :(

Vierailija
15.07.2015 |

Hakeuduin siis muutamalle tekniselle puolelle (yliopistoon), tietojenkäsittelyyn yms. 

Pääsin nyt IT-tradenomiksi (tietojenkäsittely) ja olin todella iloinen tästä, koska hakijoita oli todella paljon ja pelkäsin etten pääse minnekään.

Nyt kaikki sukulaiset vain mollaavat ja sanovat, että ihan surkea koulutus, tradenomi ei ole edes oikea korkeakoulu ja että sama olisi mennä amikseen syljeskelemään kattoon. En myöskään koskaan tule saamaan töitä, koska tradenomeista on aina ylitarjontaa. IT puolikin on toisen puoliskon mielestä ihan hömppää ja toinen puoli sanoo ettei tuo ole mikään oikea IT-puolen koulutus. 

Masentaa :( Melkein tekisi mieli jättää ottamatta tuo opiskelupaikka.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:17"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:15"]

En ole työmarkkinoiden asiantuntija ja onko nykyään kukaan, mutta IT-alan osaajia jos ketään tullaan tulevaisuudessa tarvitsemaan. Maailma digitalisoituu vauhdilla. 

Sinulla on hieman omituisia sukulaisia. Jos he arvostelevat valintaasi, heidän pitäisi pystyä perustelemaan se järkeävästi. Mitkään sellaiset perustelut kuin että amk ei ole mikään korkeakoulu, eivät ole hyviä. 

Muistan kun itse pääsin lukiosta. Olen aika kömpelö ja tumpelo. Ainut ehdotus, minkä sain, oli että hae hammaslääkäriopintoihin. Eipä karmeampaa ehdotusta olisi voinut minulle tehdä. Pitää kysellä neuvoja ja etsiä tietoja, mutta etenkin pitää kuunnella itseään, mitä todella haluaa. Ja sitten pitää pitää mielessä myös työmarkkinat, vaikka niitä onkin paha ennustaa. 

[/quote]

IT-trade nyt sattuu olemaan sellainen hömppäkoulutus, jolla ei ole oikeiden ICT hommien kanssa mitään tekemistä. Koulutus on liian suppea IT alan hommiin, mutta myös liian suppea liiketalouden puolelle.

[/quote]

Ahaa, sehän on harmi. Olisi siis kehitettävää. 

Vierailija
22/37 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:19"]

En ole työmarkkinoiden asiantuntija ja onko nykyään kukaan, mutta IT-alan osaajia jos ketään tullaan tulevaisuudessa tarvitsemaan. Maailma digitalisoituu vauhdilla. 

Sinulla on hieman omituisia sukulaisia. Jos he arvostelevat valintaasi, heidän pitäisi pystyä perustelemaan se järkeävästi. Mitkään sellaiset perustelut kuin että amk ei ole mikään korkeakoulu, eivät ole hyviä. 

Muistan kun itse pääsin lukiosta. Olen aika kömpelö ja tumpelo. Ainut ehdotus, minkä sain, oli että hae hammaslääkäriopintoihin. Eipä karmeampaa ehdotusta olisi voinut minulle tehdä. Pitää kysellä neuvoja ja etsiä tietoja, mutta etenkin pitää kuunnella itseään, mitä todella haluaa. Ja sitten pitää pitää mielessä myös työmarkkinat, vaikka niitä onkin paha ennustaa. 

[/quote]

IT-trade nyt sattuu olemaan sellainen hömppäkoulutus, jolla ei ole oikeiden ICT hommien kanssa mitään tekemistä. Koulutus on liian suppea IT alan hommiin, mutta myös liian suppea liiketalouden puolelle.

[/quote]Mutta parempi sekin kuin ei mitään. Tradenomeja on 13 tusinassa.

[/quote]

Parempi velkaantua ja käyttää koulutustuet koulutukseen, jolla ei tee yhtikäs mitään?

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että ap on nyt tyhmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ICT-alalla esimiehenä työskentelevänä voin sanoa, että IT-tradenomeja on tuhottoman paljon verrattuna yliopistossa tietojenkäsittelyä opiskelleisiin nähden. Valitettavasti IT-tradenomien osaaminen on useimpiin tehtäviin myös liian heikkoa verrattunan YO:n käyneisiin (jos puhutaan vähänkään paremman tason hommista). Kuitenkin suosittelen, että otat paikan vastaan ja haet YO:hon ensi keväänä. Näet ainakin onko tämä ns. sinun juttusi.

PS. itse olen käynyt IT-tradenomiksi ja Filosofian maisteriksi tietojenkäsittelyssä ja ero on oikeasti kuin yöllä ja päivällä...mikä on kyllä valitettavaa varsinkin kun AMK puolella koulun puolesta maalataan niin epärealistisen ruusuisia kuvia tasosta.

Vierailija
24/37 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-tradenomin koulutuksellakin pääsee yrityksissä it-tehtäviin,mutta vaatii paljon vapaa-ajan harrastusta koodaamisessa yms:ssa ja kurssituksia muualla . En tiedä paljonko tradenomi-koulutuksessa sitä koodaamista on, onko it-tradenomi puolella vain jotain tietohallinnon kouluttautumista ja vähemm'n sitten ihan teknologiaa.  Firmoissa on hyvin eri koulutuspohjilla olevia ihmisiä, meilläkin ainakin yksi it-tradenomi on ihan muissa hommissa kuin it-hommissa. Ajattelisin, että yliopiston ulkopuolella tehokkain it-koulutus on datanomin koulutus. Suurimmalla osalla it -johtotehtävissä olevilla on yliopistotason koulutus. 

Vierailija
25/37 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet opiskelemaan ja mietit ensi vuonna jos haluat alaa vaihtaa. Työtön luuseripummi on siis sukulaisillesi parempi vaihtoehto kuin it-alan opiskelija? Kyllä tuntuu olevan sossupummeja suku täynnä jos mottona on että kattoon syljeskely kannattaa - työt ei.

Vierailija
26/37 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Meidän yhtiön tietohallintojohtaja on koulutukseltaan datanomi, joka taasen on yhtä porrasta alempi tutkinto kuin tuo tradenomi.

Vierailija
27/37 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP. Anna palaa! Onnea opiskelupaikan johdosta. Olen itse ktm, mieheni ja siskoni tradenomeja. Mies ja sisko vaativissa esimiestehtävissä ja parempipalkkaisia kuin minä. Vaikka ei itsellänikään kehno työ ja palkka ole. Löydät varmasti paikkasi.

Vierailija
28/37 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:26"]

[/quote]

[/quote]

Meidän yhtiön tietohallintojohtaja on koulutukseltaan datanomi, joka taasen on yhtä porrasta alempi tutkinto kuin tuo tradenomi.

[/quote]

Ei, tradenomia alempi koulutus on merkonomi. 

Datanomi on paljon laajempi ja parempi koulutus kuin Trade. Miksi et ap hakenut sinne?

Vierailija
29/37 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on IT-tradenomi, joka on työllistynyt heti valmistumisen jälkeen ja tehnyt  samoja töitä samalla tai jopa paremmalla palkalla kuin di:t. Sanoisin, että on paljon itsestä kiinni moni asia. 

Ota koulutuspaikka vastaan. Tapaat uusia ihmisiä ja voithan vuoden opintojen jälkeen hakea yliopistoon uudelleen. Tai sitten huomaat viihtyväsi AMK:ssa. Tradenomin papereilla voit myös hakea muuntokoulutukseen yliopistoon myöhemmin ja saada dippainssin paperit helpommalla kuin varsinaiset yliopisto-opiskelijat, koska pienempitöisiä AMK-kurssejasi luetaan hyväksi yo:ssa. 

Vierailija
30/37 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:21"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:19"]

[/quote]

[/quote]Mutta parempi sekin kuin ei mitään. Tradenomeja on 13 tusinassa.

[/quote]

Parempi velkaantua ja käyttää koulutustuet koulutukseen, jolla ei tee yhtikäs mitään?

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että ap on nyt tyhmä.

[/quote]

Kannattaa tarkiostaa minkä verran amk opintoja voi hyödyntää yliopiston puolella. Lukiokaverini opiskeli ensin muutaman vuoden inssiksi (ei muistaakseni valmistunut) ja vaihtoi yliopistoon ja sai hyväksytettyä opistopuolen opintoja myös yliopiston puolella.

Yliopiston puolella on myös avoimen yliopiston kurssejja joita voi opiskella.

Vierailija
31/37 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:24"]

It-tradenomin koulutuksellakin pääsee yrityksissä it-tehtäviin,mutta vaatii paljon vapaa-ajan harrastusta koodaamisessa yms:ssa ja kurssituksia muualla . En tiedä paljonko tradenomi-koulutuksessa sitä koodaamista on, onko it-tradenomi puolella vain jotain tietohallinnon kouluttautumista ja vähemm'n sitten ihan teknologiaa.  Firmoissa on hyvin eri koulutuspohjilla olevia ihmisiä, meilläkin ainakin yksi it-tradenomi on ihan muissa hommissa kuin it-hommissa. Ajattelisin, että yliopiston ulkopuolella tehokkain it-koulutus on datanomin koulutus. Suurimmalla osalla it -johtotehtävissä olevilla on yliopistotason koulutus. 

[/quote] On taas mennyt puurot ja vellit sekaisin... IT ei ole yhtä kuin koodaaminen. Itseasiassa valtaosa IT-henkilöstöstä ei koodaa. Lisäksi datanomi on ihan perus helpdesk tekijä ja IT-tradella sentään mahdollisuudet ns. parempiin hommiin kuten esim. projektien veto.

Vierailija
32/37 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ymmärrän että sukulaisten ajatukset varmaan ahdistavat. Jokainen meistä haluaisi olla ihailtu ja hehkutettu, sellainen jota arvostetaan ja josta ollaan ylpeitä. Mutta lopulta, sun sukulaisten mielipiteet ovat sun elämäsi kannalta täysin epäoleellisia asioita. 

Yksi aikuistumisen merkki on, että pystyy tekemään omia päätöksiä ja elämään OMAA elämää ilman että välittää sukulaisten mielipiteistä tai sanomisista. Olen nyt noin 35 vuotias ja vasta viime vuosina, ajattele, olen pystynyt vapautumaan lapsuuden perheen ja muiden sukulaisten "vallasta" enkä enää välitä heidän mielipiteistään, en oikeastaan edes hakeudu tilanteisiin missä niitä kuulisin. Mielettömän vapauttava, humalluttava kokemus kun tajuaa, että "hetkinen, täähän on kun oma elämä ja voin tehdä asioita itse oman pääni mukaan".

Ehkä sä olet itsekin epävarma tuosta tradenomiudesta ja mietit, josko sukulaisten sanoissa olisi ollutkin jonkinlaista totuuden siementä...? Kannattaa siis pohtia asiaa kaikilta kannoilta. Ja voithan sä kokeilla opiskella alaa!

Vierailija
33/37 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:28"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei, tradenomia alempi koulutus on merkonomi. 

Datanomi on paljon laajempi ja parempi koulutus kuin Trade. Miksi et ap hakenut sinne?

[/quote]

Höpsis.

Datanomi (tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto) on IT-alan toisen asteen tutkinto, johon sisältyy myös liiketaloudellisia elementtejä. Datanomi-tutkinnon kehitti ATK-instituutti ja ensimmäiset datanomit valmistuivat pitkään kyseisestä erityisoppilaitoksesta, kunnes tutkinto laajeni useimpiin kauppaoppilaitoksiin 1980-luvun alussa. Ennen toisen asteen tutkintouudistusta datanomi oli opistoasteen tutkinto. Datanomin tutkinnon laajuus on nykyään 120 opintoviikkoa, josta 40 opintoviikkoa on yhteisiä ammatillisia opintoja ja 50 opintoviikkoa koulutusohjelman opintoja. Tutkintoon sisältyy vähintään 20 opintoviikon työssäoppimisjakso ja 2 opintoviikon opinnäytetyö. Datanomeja toimii pääasiassa erilaisissa informaatioteknologian tuki- ja myyntitehtävissä sekä tietojärjestelmien kehittämistehtävissä.

Koulutus[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Päätoimisen opiskelun ohjeellinen kesto on peruskoulun suorittaneelle kolme ja lukion suorittaneelle kaksi lukuvuotta. Myös kaksoistutkinnot ovat yleisiä datanomiksi opiskeltaessa.

Koulutuksessa ensimmäisenä vuonna yleensä opiskellaan enemmän liiketaloutta, markkinointia, tietotekniikkaa ja kirjanpitoa. Seuraavina vuosina painotus on tietojenkäsittelyn opinnoissa. Toisen vuoden opinnot ovat yleensä joko järjestelmätukeen tai ohjelmointiin painottuvia, mutta muitakin mahdollisuuksia on. Esimerkiksi Oulun seudun Ammattiopistossa ohjelmointilinja on pelialalle painottunut.

Vierailija
34/37 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jatkossa miettisin kerronko sukulaisille elämästäni yhtään mitään.

Vierailija
35/37 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Operaattoreilla nyt ainakin on käyttöä IT-tradenomeille. Kannattaa siis alusta alkaen pyrkiä kesätöihin ja harjoitteluihin alalle.

Vierailija
36/37 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin otat paikan vastaan, kannattaa tarkistaa ensikertalaiskiintiöt, jotka tulevat ensi keväänä käyttöön. Teknisten alojen kiintiöistä en tiedä, mutta esim. Tampereen yliopiston kasvatustieteelliseen ensikertalaiskiintiö on 80%. Jos otat nyt opiskelupaikan vastaan, et voi enää hakea ensikertalaisena.

Onko MOOC sinulle tuttu? Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteeseen voi hakea myös suorittamalla MOOC-kurssin (10 op ohjelmoinnin perusteita).

Vierailija
37/37 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit opiskella yliopisto-opintoja avoimessa yliopistossa IT-tradenomi opintojen ohella tai sijaan.

Onko sinulla töitä, eli tuleeko karenssia jos et ota opiskelupaikkaa vastaan?

Mieti mikä itsellesi on mielekästä, et voi elää elämääsi sukulaisten mieliksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi