Naimisiinmeno ei muuta mitään
Naimisiinmeno ei taianomaisesti muuta parisudettasi onnelliseksi. Se miehesi nimettömässä oleva pala arvometallia ei säteile mitään taikavoimia, jotka muuttaisivat hänen käytöstään. Se ihana mekko, jota saat yhden päivän ajan pitää, ei muuta sinua paremmaksi puolisoksi.
.
.
Muutuitko rippijuhliesi jälkeen mitenkään? Tuliko sinusta valmistujaisten jälkeen erilainen ihminen? Samalla tavalla niissäkin on rituaalimainen kaava alussa, jota seuraa juhlinta. Häissä ainoa ero on se, että tätä rituaalia suorittaa vieressäsi toinen ihminen.
.
.
Naimisiinmeno on ihana asia ja häät ovat kaunis juhla. Sitä ei vain pidä käsittää minään taikatemppuna tai porttina autuaaseen elämään. Elämä jatkuu samanlaisena häiden jälkeen, mitä se oli ennen häitä. Samat huolet, murheet ja riidanaiheet. Samat ihmiset. Ainoa ero edeltävään elämään on se, että suhteessanne on lain määrittelemiä velvollisuuksia.
Kommentit (28)
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Siksi en halua mitään hääjuhlaa, sillä en ymmärrä miksi pitäis juhlia ja mitä. Voi sitä lasin skumppaa juoda.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:00"]Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Siksi en halua mitään hääjuhlaa, sillä en ymmärrä miksi pitäis juhlia ja mitä. Voi sitä lasin skumppaa juoda.
[/quote]
No mistä hyvästä sitä lasin skumppaa voi juoda jos ei kerran ole mitään syytä juhlaankaan?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:51"]Jos haluaa erota, niin se on ihan sama eroaako avo- vai avioliitosta. Sen kun ottaa kännykän ja lompakon ja menee ulos ovesta.
Omaisuudesta tapellaan ihan samalla tavalla, oliko siinä parisuhteessa sitä i-kirjainta vai ei jos on yhdessä asuttu.
[/quote]
On kyllä vähän eri asia tapella omaisuudesta avio- tai avoeron takia. Avioehdolla voi tietysti suojata omaisuuttaan.
Nykyisestä keskustelusta voisi saada sen kuvan, että avioliitto homoilla on todella tärkeä, mutta heteroilla sillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä.
Ei kai kukaan siksi mene naimisiin että elämä tulisi onnellisemmaksi vaan naimisiin mennään koska OLLAAN onnellisia yhdessä. Mun mies sanoi suoraan että hänelle naimisiinmeno oli vaihtoehto vasta kun hän oli varma että haluaa elää loppuelämänsä mun kanssa, suruineen ja iloineen, sama juttu minulla. Ennen naimisiinmeno-päätöstä meidän suhde oli vielä harkinnan alla.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 07:59"]Ei kai kukaan siksi mene naimisiin että elämä tulisi onnellisemmaksi vaan naimisiin mennään koska OLLAAN onnellisia yhdessä. Mun mies sanoi suoraan että hänelle naimisiinmeno oli vaihtoehto vasta kun hän oli varma että haluaa elää loppuelämänsä mun kanssa, suruineen ja iloineen, sama juttu minulla. Ennen naimisiinmeno-päätöstä meidän suhde oli vielä harkinnan alla.
[/quote]
Aika monikin menee naimisiin tehdäkseen elämästä ihanampaa. Sitten kun se ei olekaan happily ever after niin tulee järkytys. Aivan samalla tavalla jotkut tekevät lapsia korjatakseen riitaisan parisuhteen.
Leskeneläke, pienempi perintövero.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:31"]No onnellisemmaksi avioliitto ei tee, mutta tuo on ihan paskapuhetta että se ei muuttaisi mitään. Avioliitto muuttaa aika merkittävästikin osapuolten oikeudellista asemaa suhteessa toisiinsa sekä varallisuuteensa. [/quote] Mutta se ei likaisesta puolisosta siivoa tai pettävästä puolisosta uskollista. Se ei paranna masentuneen mielialaa taikaiskusta, eikä saa seksihaluja yhtäkkisesti jylläämään. Avioliitto ei muuta rumaa kauniiksi tai sairasta terveeksi.
[/quote]
Avioliitto voi kuitenkin muuttaa suhde. On selvemmin sitouduttu. Ei tarvitse miettiä, onko tuo nyt sittenkään ihan tosissaan.
Itse koen, että avoliitossa on vaikeampi elää yhteistaloudessa. Ehkä se laki elatusvelvollisuudesta avioliitossa antaa henkisesti luvan olla tilanteen tullen riippuvainen toisen tuloista ja omaisuudesta. Avoliitossa vituttaa, kun on itsellä ei ole töitä niin ei saa kuitenkaan asumistukea yms. vaan joutuu elämään puolison tuloilla osin. Eihän se avioliitossakaan kivaa ole, mutta jotenkin henkisesti helpompi hyväksyä silloin.