Tupakointi ja kausi-influenssat
Onko totta, että tupakoitisjat eivät näihin sairastu? Useammankin kerrat tullut vastaan väite, ettei tupakoitsijat sairastu flunssaan, kuumeeseen johon monet muut sairastuvat joka vuosi.
Onko ihan opikeasti näin?
Kommentit (9)
Minä ainakin imin kaikki flunssat ja influenssat, sikainfluenssaa myöten. Nyt kolme vuotta röökamatta, eikä yhtään flunssaa.
Yhtäkään influenssaa en ole sairastanut. Viimeksi olen ollut kuumeessa joskus 10 vuotta sitten. Kerran vuodessa saan jonkun lievän flunssan. Siinä meikän sairastelut.
Mä sairastin paljon enemmän silloin kun tupakoin.. Sekä perusflunssaa että influenssaa. Ja ne kesti pitkään parantua..
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 22:06"]Mä sairastin paljon enemmän silloin kun tupakoin.. Sekä perusflunssaa että influenssaa. Ja ne kesti pitkään parantua..
[/quote]
Sama täällä. Lisäksi aina keuhkoputkentulehdus ja poskiontelotulehdus. Savuttomana ei ole ollut kertaakaan kumpaakaan.
En ole sairaana juuri koskaan, ehkä kerran vuodessa joku pikkuflunssa ilman kuumetta. Kuumeessa olen ollut viimeksi joskus 90-luvulla. Ei ole ollut tietääkseni koskaan influenssassa. Tupakoin aika reippaasti.
Ihmettelen kovasti työkaveriani, joka polttanut 40 vuotta, eikä ole koskaan kipeänä.
Mulla tupakointi on vaan pidentänyt flunssien kestoa, ei mitään eroa sairastelun määrässä. Jotenkin älytön väite. Ei savu desinfioi.
Olen polttanut reilun 10v yhteensä, välissä pari raskautta ja imetysaikaa savuttomana. Tällä hetkellä taas savuttomana.. Tupakoidessani sairastin perusflunssan kerran vuoteen, eli pari kuumeista päivää. Koskaan en ole sairastanut niin paljoa kuin savuttomana ja raskaana, jatkuva flunssa ja kerran kuussa kuumetta.
Tunnen monta vuosikymmeniä polttanutta jotka ei sairasta koskaan. Pappani poltti 80v, kuoli 95-vuotiaana. En silti väittäisi tupakkaa vaarattomaksi :)
Kyllä mä sairastu. En tosin joka vuosi. En ole kyllä kuullut tuollaista, kuten en sellaistakaan että savuttomat sairastaisivat joka vuosi jonkun kausi-influenssan tms...