Miten usein oikeasti pesette rintsikoitanne?
Olen ihmetellyt tätä asiaa siitä saakka kun aloin käyttämään rintaliivejä, ja totuus omalta kohdaltani on että silloin kuin muistan ja tämä saattaa olla jopa parin kuukauden välein. Koskaan ei ole tullut mitään varsinaista rutiinia siihen eikä äitini aikoinaan puhunut pesuvälistä. Jos tämä asia tulee joskus puheeksi niin myötäilein muita (jotka puhuvat parista päivästä tai yhdestä viikosta) tai saatan sanoa jopa "Parikin viikkoa joskus menee!" ja nauraa päälle, kun totuus on oikeasti vieläkin "ällöttävämpi". En silti ole muuttanut tapojani sillä kokemukseni perusteella rintsikat eivät oikeastaan edes kerää hikeä, ainakaan kainalohiki ei "tavoita" niitä vaan jää vain paitoihin. Vaikka kuinka haistelen rintsikoitani niin eivät tuoksu miltään pahalta? Ehkä vähän pesuaineelta vielä sen 2kk jälkeenkin. Eikä minulla ole ollut mitään iho-ongelmia rinnoissani, ei näppyjä tai finnejä tai mitään.
Olen valmistautunut valtavaan määrään alapeukkuja ja haukkumista, mutta halusin tehdä tämän keskustelun ihan kiinnostuksen vuoksi ja nähdä onko muitakin minunlaisiani. Myös jos joku oikeasti pystyy perustelemaan rintsikoiden tiheän pesun niin olen kai valmis muuttamaan tapojani!
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:16"]
Parin kolmen kuukauden välein. Pitäisi pestä useammin. En ikimaailmassa käyttäisi noin kauaa mitään muuta vaatetta ilman pesua, varsinkaan ihoa vasten olevaa. Hyi olkoon minua!
[/quote]
Mutta se on rintsikoissa jännä, että vaikka ne ovat siinä kainalon tuntumassa, ne eivät kuitenkaan haise pahalta, vaikka niitä käyttäisikin pitempään. Mä kyllä hikoan aika vähän, mutta silti. Laitan kyllä rintsikat usein pyykkiin, mutta nuorempana en pessyt niitä niin usein, eikä ne kuitenkaan haisseet.
Normaalit rintsikat 3-4 päivää, kesällä kahden päivän käytön jälkeen pesuun. Urheilurintsikat pesen aina käytön jälkeen.
Omistan noin kymmenet.
Vaihdan rintsikat n. 3-5 päivän välein.
Jos olen hikoillut kovasti, pesen ne. Muuten pesen ehkä kerran pari kuussa.
Itse pesen kolmen päivän välein. Vaikka et ap varsinaisesti pesisikään niin, huuhtaise vedellä esim suihkussa käydessäsi. Liivit pysyvät parempana kun niitä ei pidä liian likaisena.
Kauhean pitkiä pesuvälejä on monilla. Itse vaihdan alusvaatteet aina suihkun jälkeen puhtaisiin tietenkin. Eli rintaliivit pesen samalla lailla kun alushousutkin yhden päivän käytön jälkeen.
Hyvä kun muistutit, pitikin laittaa vielä rintsikkakone peseytymään ennenkuin lähden reissuun, olisin saletisti unohtanut.
Eli pesen liivit 2-3 päivän välein ja niitä liivejä joita käytän vain joksus, pesen tunkkaisuuden mukaan. Meniskö ne pesuun n. 5 kerran tai muutaman kk välein? Urheiluliivit pesen 1-2 käytön välein.
Näin usein siksi, koska pyöritän ne "vain" 30 asteen käsinpesuohjelmalla. En halua päästää niitä liian likaiseksi koska pelkään ettei ne sitten puhdistu kaiken maailman pinttymistä ja tottakai lika lähtee helpommin kun sitä on vähän ja vielä suht tuoretta.
Mulla on aika monet rintsikat, olisko joku 15 paria + parit uhreilut. Kaikki käytössä, kukin pari vuorollaan. Onhan näitä ehkä turhan paljon mutta muutamat alkaa osoittaa jo kauhtumisen merkkejä niin eiköhän nämä tästä vähene. :)
Kaksi päivää pidän samoja, ja olen sitä pitänyt vähän ällönä. No kaikkea sitä oppii.
Kuulostan varmaan järkyttävän epähygieeniseltä ihmiseltä, mutta olen nyt käyttänyt yksiä ja samoja rintsikoita puolitoista vuotta ja pessyt ne 2-3 kertaa :D Uudet on pitänyt ostaa jo puoli vuotta mutta vihaan sitä sovittelua, ja aina kotona huomaakin että eihän nää istukaan. Muuten olen siisti ja puhdas ihminen, mutta noista en jaksa välittää .
En ymmärrä näitä joille äiti ei ole opettanut ja nyt ovat ihan hukassa pesukertojen suhteen. Kyllähän sen ny järki sanoo, että rintaliivit, jotka ovat koko ajan kosketuksisa ihoanne vasten, likaantuvat aika nopeaa. Ei hajuttomuus tee niistä puhtaita. Bakteereita ja kuollutta ihoa keräävät enemmän kuin vaikka t-paidat. Mutta asiaan. Vaihdan puhtaat 2-3 päivän jälkeen riippuen hikoilun määrästä.
Urheiluliivit ja juhlaliivit joka käytön jälkeen, arkiliivit vaihdan talvella kerran viikossa, kesähelteillä kaksi kertaa tai aina hikoilun jälkeen. Vaihdan myös rintsikat aina töiden jälkeen toisiin, joita käytän kotona.
Mun on hirveän vaikea löytää hyviä rintsikoita ja kun löydän niin tiuha pesu pilaa ne hinnasta riippumatta. Pyöritän käsinpesuohjelmalla mutta silti tuntuu että ryhti katoaa. Eikö kellään muulla samaa?
Urheilurintsikoita ja huonompia rimtsikoita pesen usein.
Ja ostan max. 5e rintaliivejä, pesen ihan muitten vaatteitten seassa ja heitän meneen ku hajoavat. Yleensä kestävät muutaman vuoden. -32-
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:45"]
Mun on hirveän vaikea löytää hyviä rintsikoita ja kun löydän niin tiuha pesu pilaa ne hinnasta riippumatta. Pyöritän käsinpesuohjelmalla mutta silti tuntuu että ryhti katoaa. Eikö kellään muulla samaa? Urheilurintsikoita ja huonompia rimtsikoita pesen usein.
[/quote] Onko budjettia ostaa useammat kerralla niin toiset saavat välillä levätä kaapissa? Mulla on n. 3v vanhoja liivejä ja ovat vielä melko uuden näköisiä koska niitä on sen verran ettei kulu niin nopeaan.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:41"]
Kuulostan varmaan järkyttävän epähygieeniseltä ihmiseltä, mutta olen nyt käyttänyt yksiä ja samoja rintsikoita puolitoista vuotta ja pessyt ne 2-3 kertaa :D Uudet on pitänyt ostaa jo puoli vuotta mutta vihaan sitä sovittelua, ja aina kotona huomaakin että eihän nää istukaan. Muuten olen siisti ja puhdas ihminen, mutta noista en jaksa välittää .
Mullakin on vain yhdet rintsikat, joita olen käyttänyt puolitoista vuotta. Mä kyllä pesen ne 1-2 kertaa viikossa. Alushousuja on viidet, mut ne vaihdan joka päivä.
[/quote]
Yksiä rintsikoita pidän keskimäärin kolme päivää.
Itselläni taitaa olla vain kolmet liivit, kun ovat turkasen kallikta (75€/liivit) enkä ole raaskinut ostaa useampia. Saatan käyttää samoja liivejä viikonkin, ennen kuin ne menevät pesuun. Teinillä on kahdeksat liivit ja ne menee pesuun aina kahden päivän käytön jälkeen. Urheiluliivit pestään joka käytön jälkeen.
Päivän tai kaksi pidän samoja liivejä.
Vaihan kerran pari viikossa, joskus useammin jos olen hikoillut esim. Salilla.. En käytä erikseen mitään urheilurintsikoita. :D
Parin kolmen kuukauden välein. Pitäisi pestä useammin. En ikimaailmassa käyttäisi noin kauaa mitään muuta vaatetta ilman pesua, varsinkaan ihoa vasten olevaa. Hyi olkoon minua!