Tuntuu, että kaikilla muilla on varaa..
..matkustella ilman 6kk-12kk säästämistä ensin, ostella merkkilaukkuja, ostella merkkivaatteita jne.jne
Ei minulla ole, perheemme netottulot n.4000e/kk ja kun maksetaan asuntolainaosuu kaikkien muiden laskujen ja ruokien ja 2 murkkuikäisen menot niin ei jää edes mitään säästöön. Ja ei tuo asuntolainankaan osuu ole mikään hirviömäinen noista menoista, n.1000e/kk.
En ymmärrä:(
Kommentit (56)
Mä olen myös miettinyt tätä omassa tuttavapiirissäni. Kenenkään ei pitäisi olla mikään erityisen rikas, mutta silti ihmiset tekevät matkaa matkan perään. Ollaan siis lapsettomia. Matkat voivat olla jotain tosi isojakin, ihmiset käyvät singaporessa,japanissa sun muissa.. En tajua millä rahalla. Näillä samoilla ihmisillä myös isot pääkaupunkiseudun lainat ja vaatetta ostellaan koko ajan ja autoihin menee rahaa.. Usein mietin, mitä itse teen väärin, ettei ole varaa mihinkään. Jotkut eivät tunnu säästävän missään. Ymmärtäisin sen, että esim ruuassa pihistellään niin voidaan matkustaa, mutta ei. Ihmiset ovat ihan hyvissä töissä, mutta eivät sentään missään johtoportaassa. En vain ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 15:30"]AP on tyypillinen WT. Ei tee tarpeeksi duunia ja itkee netissä kun toiset menestyy.
AP ole hyvä ja painu sinne töihin! Kuulikko AP???!!1111
[/quote] Mitä mitä? Ap sanoi olevansa kunnallisella matalapalkka-alalla ja brutto 2700 kokemuslisineen. Mullakin on sama palkka kuin ap:lla, maisteritutkinto, opintolainaa, uo-velkaa ja onneksi kaupungin vuokra-asunto. En minäkään tänä vuonna matkusta. Onneksi olen matkustanut aika paljon menneisyydessä ja pikkulapsen kanssa tämä kesä menee näinkin. Ei tämä elämä ole helppoa. Tämä kelikin vaikka on loma. Onnenlähteitä: tänään alkoi menkat ja vitutus tod.näk helpottaa, sain imuroitua ja pestyä vessan. Illalla menen salille ja treensn niin että endorfiinit nousee!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:55"]Miksi pitäisi olla merkkilaukku? Sitä ei täällä tunnu kukaan muu ihmettelevän. Itse ostin 70e maksavan käsilaukun ja olen ollut reissussa 1,5kk tänä vuonna... pienellä ansiosidonnaisella :D ja/mutta tiukalla budjetilla. Vuokrasin kämpän pois siks aikaa. Eikä ole lapsiakaan, enkä kämppääkään siis omista. PRIORISOINTI
[/quote] Niin. Sulla ei ole lapsia. Tiedätkö paljon rahaa menee työssäkäyvällä päiväkotimaksuihin. Entä jos talouteen hankitaan auto, jotta mies voi käydä töissä.
Ei kai AP tullut ostettu liian kallista asuntoa tai taloa? Vähän siltä kuulostaa jos ei neljän tonnin nettotulot riitä. Itellä ei ole kuin puolet tuosta ja joka kuukausi jää pitkälte toista tonnia säästöön.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:16"]
..matkustella ilman 6kk-12kk säästämistä ensin, ostella merkkilaukkuja, ostella merkkivaatteita jne.jne
Ei minulla ole, perheemme netottulot n.4000e/kk ja kun maksetaan asuntolainaosuu kaikkien muiden laskujen ja ruokien ja 2 murkkuikäisen menot niin ei jää edes mitään säästöön. Ja ei tuo asuntolainankaan osuu ole mikään hirviömäinen noista menoista, n.1000e/kk.
En ymmärrä:(
[/quote]
Minulla ja miehelläni on nyt nettotulot 2000-2500€ kuukaudessa. Asumiseen (lainan lyhennys + muut kulut) menee n.900€ kuussa. Olemme n.kolmekymmenvuotiaita. Lainaa lyhennetty 70.000€ ja säästössä on 50.000€. Velaton kympin auto löytyy myös. Kyllä meillä on varaa matkustella milloin vain minne vain ja ostella myös merkkituotteita. Sinänsä kai hyvin kun samat tulot olleet lähes parikymppisestä asti, eli pienet palkat ja välillä työttömyyttä. Ihmetyttää kyllä, että tuntuu sille että lähipiiriin verrattaessa meillä menee sangen hyvin. Meitä paremmin tienaavat valittavat aina miten on rahat loppu ja ei riitä mihinkään. Kaipa ne on niitä valintoja että miten rahansa käyttää ja viitseliäisyyttäkin. Omituista että miten meitäkin paremmin tienaavat valittavat aina rahan puutetta, kun meilläkin menee mukavasti, mistään ei tarvitse tinkiä. Toki pari teiniä lisää ruokakuluja ja muitakin, mutta ei nyt sentään puolentoista tonnin edestä ja kun on ne lapsilisätkin olemassa. Mihinkäs ne aloittajan rahat sitten oikein menevät?
1. Suuremmat tulot kuin teillä
2. Pienemmän asumiskulut kuin teillä
3. Vähemmän ja/tai nuorempia lapsia kuin tellä
4. Saavat lahjaksi
5. Perintöä
Siinäpä varmaan ne yleisimmät syyt. Meillä on samat nettotulot kuin teilläkin, mutta puolet vähemmän porukaa ts vain minä ja lapsi. Hyvin riittää rahat matkusteluun ja merkkitavaroihinkin.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:14"]
Meillä ihan sama. Asumiskustannukset 1200e/kk. Lisäksi pakollista säästämistä 1000e/kk, joka lähtee palkkapäivänä tililtä. Loppu 28 päivää tuntuukin siltä, että rahat eivät riitä mihinkään. Pakko pihistellä ja kituuttaa, että pärjää. Joka päivä harmittaa, kun tuntuu siltä, ettei voi tehdä asioita, joita muut tekevät. Toisaalta taas sitten seuraavana palkkapäivänä on aivan kuningasfiilis siitä, että onnistuin taas säästämään 50% nettotuloista. Uskon, että suurin osa omasta viiteryhmästäni matkustaa ja ostelee velaksi.[/quote]
Ei tullut mieleen että ehkä he säästävät vain esim. 10% tuloistaan, ja matkustelevat ja ostelevat sillä lopulla rahalla? Joku sun logiikassa nyt mättää tai sulta puuttuu täysin rahan arvon taju. Jos säästäisit vain vaikka 500e/kk, niin sulla (tai "viiteryhmälläsi") jäisi tuhlattavaksi 500e/kk. Ei siinä tarvitsisi velkaa ottaa.
Ainakaan tuossa ei ole mitään järkeä, että joka päivä harmittaa rahan puute ja silti pitää säästää puolet tuloistaan. Kiva sitten kuolinvuoteella muistella että ainakin säästin... Olisiko järkeä vaikka puolittaa tuo säästösumma, ja päästä eroon päivittäisestä vitutuksesta?
Sun aika on sit kun talo on maksettu. Mulla on tällä hetkellä varaa törsäillä vähän enemmän kun vuokra on edullinen, mutta jos ikäni näin elän niin mulla ei sitä omaa maksettua asuntoa ole eläkeiässä. Valintoja.
älä ole kateellinen muille siitä mitä niillä on, vaan ole iloinen siitä mitä sinulla on
Meillä ei mene käytännössä vaatteisiin juuri yhtään rahaa.
siskoni asuu Amerikassa ja hänellä on tyttö ja poika, minun lapsiani vanhemmat.
siskoni on töissä isossa ostoskeskuksessa ja ostelee jos ei päivittäin niin viikoittain vaatteita .
N kerran vuodessa he tulevat meille, asuvat meillä viikon ja tämän jälkeen menemme meidän vanhemmille viikoksi. He eivät ( tietenkään ) maksa meille mitään asumisesta . Jokaisella on matkalaukku täynnä vaatteita jotka ovat pieniä tai muuten vaan ei sopivia ja matkan jälkeen jättävät ne meille.
Lapset tykkää, mieheni tykkää kun näkee säästön ja siskoni vasta tykkää kun saa sitten kotona ostaa lisää hyvällä omalla tunnolla.
kaupan päälle siskoni tuo minulle jotain vähän extraa esim toi Michael Korssin laukun yhtenä vuotena kun täältä niitä ei vielä saanut.
Minä taas myin meille pieneksi jääneet vaatteet kirppiksellä. Kävin ehkä joka 2 vuosi Hietsussa.
Paitsi Hietsussa eräs äiti kysyi voiko saada yhteystietoni. Keväällä kun siivosimme vaatekaapit, laitoin eteiseen rekille kaikki tarpeettomat ja laitoin viestiä. Pyysin 10 e kpl ja osti kaikki. Rahoilla saimme 3 lentolippua Amerikkaan ensi jouluksi.
Voi suoraan kertoa, että minulla ei ole varaa matkustaa eikä mihinkään muuhunkaan ylimääräiseen.
Tänään kävelin forexin ohi ja koko paikka oli täynnä maahanmuuttajia lapsineen. Onko niillä niin paljon rahaa, että pystyvät sitä vaihtamaan/lähettämään!
Kateus pukkaa....
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:21"]
Paitsi Hietsussa eräs äiti kysyi voiko saada yhteystietoni. Keväällä kun siivosimme vaatekaapit, laitoin eteiseen rekille kaikki tarpeettomat ja laitoin viestiä. Pyysin 10 e kpl ja osti kaikki. Rahoilla saimme 3 lentolippua Amerikkaan ensi jouluksi.
[/quote]
Jotenkin en kyllä usko, että joku tuhlaa 750€< kerralla käytettyihin vaatteisiin
Ymmärrän kyllä, että tekisi mieli matkustella, mutta ei kai kukaan aikuinen ihminen harmittele merkkilaukkujen ja merkkivaatteiden puutetta!
Teillä on asiat hyvin. Ne matkustelijat riutuu veloissa.
Moni matkustelee ja ostelee merkkituotteita luotolla, siitä vain ei puhuta. Osalle luottojen hoitaminen ei tuota ongelmaa, mutta eipä jää mitään säästöönkään. Osa on ihan nesteessä maksujen kanssa ja sinnittelee maksamalla yhtä luottoa toisella.
Mielikuvia on helppo luoda ja aika vähällä pystyy esittämään varakkaampaa kuin oikeasti on. Blogien luoma mielikuva vastaa todellisuutta vain harvojen kohdalla eikä matalapalkkaisen tai edes keskituloisen kannata verrata omaa elämäntyyliä niihin. Vrt. Facebook-elämä.
AP on tyypillinen WT. Ei tee tarpeeksi duunia ja itkee netissä kun toiset menestyy.
AP ole hyvä ja painu sinne töihin! Kuulikko AP???!!1111