Tuntuu, että kaikilla muilla on varaa..
..matkustella ilman 6kk-12kk säästämistä ensin, ostella merkkilaukkuja, ostella merkkivaatteita jne.jne
Ei minulla ole, perheemme netottulot n.4000e/kk ja kun maksetaan asuntolainaosuu kaikkien muiden laskujen ja ruokien ja 2 murkkuikäisen menot niin ei jää edes mitään säästöön. Ja ei tuo asuntolainankaan osuu ole mikään hirviömäinen noista menoista, n.1000e/kk.
En ymmärrä:(
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:24"]
Todennäköisesti teidän talous on paljon paremmin tasapainossa.
[/quote]
Mielenkiintoinen määritelmä tasapainoisesta taloudesta: ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen kuin kuukausien säästämisellä. Minusta kun tuo kuulostaa enemminkin siltä, että on tehty liian kalliita valintoja tuloihin nähden, eikä taloudessa ole yhtään jouston varaa. Kaukana tasapainoisuudesta (tai tietty jos määrittelee tasapainon siten, että kaikki menee mitä tulee niin... tavallaanhan siinä on menot ja tulot tismalleen tasapainossa :D ).
[/quote]
Tarkoitin sitä, ettei ostella merkkilaukkuja kun niihin ei ole varaa eikä ostella matkoja luottokortilla tai kulutusluotolla.
[/quote]
Mutta eikös tässä ollut kyse siitä että "muut" ostaa nuo (ilman säästämistä) käteisellä? Ei kukaan puhunut ko. asioiden maksamisesta luotolla, sen kai ap:kin voisi tehdä.
Niin, mun nettotulot ovat 2300/kk, ja kerran vuodessa olen voinut kahden lapseni kanssa käydä reissussa... Asumiseen menee 1100/kk.
Olet saanut siis käsityksesi blogeja lukemalla. Ne ei ole tavallista arkea. Osa blogien pitäjistä voi sitä patsi saada laukkunsa sponssina ja vastineeksi niitä kuuluu blogissa mainostaa. Hyvä blogisti jos on saanut luotua tunnelman, että kaikki näitä tosta vaan shoppailee ja sen kuuluu olla niin. 1000e asuntolainaa on varmaan aika tavallista. Jossain pitää asua ja pk-seudulla asunnot ei ole halpoja. Vuokraan menee enemmän. Ehkä kaikki eivät vaan tilitä kovaan ääneen säästävänsä johonkin, mutta säästävät kuitenkin. tai elävät maltillisesti, että rahaa jäisi vähän säästöön jos sattuu tarvitsemaan. Makuasia miksi asiaa nimittää.
Jos teet gallupin tavallisten ihmisten ihmisten joukosta niin saattaisit yllättyä:)
Meillä rahat menee laadukkaaseen ruokaan. Siksi ei ole meillä varaa matkustella niin paljoa.
Joka kk menee säästöön rahaa mutta vain joku 100e joskus alle.
Matkustamme sitten kun rahaa on tarpeeksi.
Päätimme miehemme kanssa että nautimme arkipäivästä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:16"]
..matkustella ilman 6kk-12kk säästämistä ensin, ostella merkkilaukkuja, ostella merkkivaatteita jne.jne
Ei minulla ole, perheemme netottulot n.4000e/kk ja kun maksetaan asuntolainaosuu kaikkien muiden laskujen ja ruokien ja 2 murkkuikäisen menot niin ei jää edes mitään säästöön. Ja ei tuo asuntolainankaan osuu ole mikään hirviömäinen noista menoista, n.1000e/kk.
[/quote] Siis maksatteko lyhennystä 1000 €/nuppi vai yhteensä? Jos teillä ei jää mitään säästöön 3000 € sta lyhennyksen jälkeen, niin kyllä on vikaa taloudenpidossa. Ette varmaan katso yhtään hintoja ruokakaupassa??
Olet siis saanut bloggaajilta käsityksen että kaikilla on varaa matkustaa ja ostella merkkilaukkuja ilman säästämistä? Entäpä jos todellisuus voisi olla että yleisesti ottaen ihmisten täytyykin usein säästää tuollaisia asioita varten ja ne kenellä rahaa löytyy matkaan ja merkkilaukkuihin tuosta vaan, heillä on myös taloudessa suuremmat tulot. Yksinkertaista. Todellisuutta ei kannata perustaa joidenkin bloggaajien elämään, joilla ehkä ei ole niitä murkkuikäisiä lapsia ja sen myötä myös suurempia menoja.
Vastaus on koulutus ja korkeampi palkka sekä taloudenhallinta. Säästämistä ei tehdä niin, että jätät kuun lopussa pikkasen sivuun vaan se laitetaan samantien kun tili tulee. Sama homma sijoittamisessa. Säästämistä ja sijoittamista on ajateltava jokakuukautisena pakollisena laskuna.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:24"]
Todennäköisesti teidän talous on paljon paremmin tasapainossa.
[/quote]
Mielenkiintoinen määritelmä tasapainoisesta taloudesta: ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen kuin kuukausien säästämisellä. Minusta kun tuo kuulostaa enemminkin siltä, että on tehty liian kalliita valintoja tuloihin nähden, eikä taloudessa ole yhtään jouston varaa. Kaukana tasapainoisuudesta (tai tietty jos määrittelee tasapainon siten, että kaikki menee mitä tulee niin... tavallaanhan siinä on menot ja tulot tismalleen tasapainossa :D ).
[/quote]
Kts.aiempi viestini. Missä menty vikaan? varmaankin minun ammatinvalinnassani sitten. Tai olisi pitänyt jättää esikoinen ainokaiseksi, joopa. Kun tosiaan ei se vuokrallakaan asuminen ilmaista ole ja alunperinkään lainasumma ei edes valtava ollut, yli 100 000e mutta useita kymppitonneja alle 200 000e ja mitä muita kuuntelee niin heidän asuntolainasummansa huitelevat jossain ihan muualla, 200 000-350 000e..
ap
[/quote]
"Vikaan" on menty ennenkaikkea siinä, että kuvittelet tuolla tulotasolla teillä olevan varaa ylemmän tulotason elämään. Teillä kuitenkin on omistusasunto, auto ja kaksi isoa lasta - pitäisi ymmärtää että sinne ne rahat menee, eikä riitä enää ylemmän keskiluokan / hyvätuloisten elintyyliin.
Kuten sinulle on jo sanottu, niin 500e/kk tekisi jo teilläkin paljon lisää löysää talouteen. Se taas tulisi "helposti" siitä että olisit keskipalkkainen, tai että teillä olisi vain 1 lapsi, tai ei olisi autoa, tai asuisitte halvemmin (olisi esim. aiempaa asuntosäästöä ollut pohjalla), tai laina-aika olisi pidempi. Todennäköisesti ihmettelemäsi ihmiset ovat tehneet näitä "halvempia" valintoja, mutta et vain sitä huomaa.
Ja en kyllä tunne ketään jolla olisi 200-350 tonnia lainaa! Asunto on voinut kyllä maksaa sen verran, mutta sitten alla onkin esim. molemmilla jo (melkein) maksetut pienemmät asunnot, tai pitkä säästäminen, tai joillakin perintökin. Sitäpaitsi muiden lainasummat eivät mitenkään vaikuta teidän asumiskuluihinne... Ihan turha verrata muihin.
Ps: miksi noin iso lainaerä jos lainaa on enää 70 000e? Pienentäkää erä puoleen, niin jää rahaa muuhunkin kuin kituuttamiseen.
Miksi pitäisi olla merkkilaukku? Sitä ei täällä tunnu kukaan muu ihmettelevän. Itse ostin 70e maksavan käsilaukun ja olen ollut reissussa 1,5kk tänä vuonna... pienellä ansiosidonnaisella :D ja/mutta tiukalla budjetilla. Vuokrasin kämpän pois siks aikaa. Eikä ole lapsiakaan, enkä kämppääkään siis omista. PRIORISOINTI
Kuuden vuoden päästä teillä pitäisi jo helpottaa, kun laina on maksettu ja lapset ehkä jo muuttaneet kotoa.
Meillä ihan sama. Asumiskustannukset 1200e/kk. Lisäksi pakollista säästämistä 1000e/kk, joka lähtee palkkapäivänä tililtä. Loppu 28 päivää tuntuukin siltä, että rahat eivät riitä mihinkään. Pakko pihistellä ja kituuttaa, että pärjää. Joka päivä harmittaa, kun tuntuu siltä, ettei voi tehdä asioita, joita muut tekevät. Toisaalta taas sitten seuraavana palkkapäivänä on aivan kuningasfiilis siitä, että onnistuin taas säästämään 50% nettotuloista. Uskon, että suurin osa omasta viiteryhmästäni matkustaa ja ostelee velaksi.
Selitykseksi: Olen tietoisesti lopettanut (lue: pyrkinyt minimoimaan) kaiken tarpeettoman kulutuksen kokonaan lähinnä protestina suomalaiselle himoverotukselle. Ruokaa ja hygieniatarvikkeita on pakko ostaa, mutta vaatteet ja kengät saa ulkomailta halvemmalla.
M36
Ei ole varaa tuosta vain matkustella. Pari kertaa ollaan käyty kauempana ulkomailla ja lisäksi pieniä reissuja kotimaassa. Joskus on kesiä, kun on täytynyt pysytellä ihan vaan lähistöllä ja tehdä edullisia tai ilmaisia juttuja pelkästään. Kalliita merkkivaatteita en harrasta.
Pistä heti palkkapäivänä jokin ennaltapäättämäsi summa säästöön. Ruokalaskussa voi melko helposti säästää: käy lidlissä, kodintuotteet kuten pesuaineet Tokmannilta tms.halvemmasta kaupasta, tee terveellistä mutta edullista kotiruokaa kerralla isoja määriä, älä heitä yhtään ruokaa roskiin vaan hyödynnä "tähteet" esim.munakkaisiin, keittoihin jne. Kaurapuuro on leipää halvempi aamu/iltapala. Etenkin omakotitalossa voi sähkö/vesilaskussa säästää: pikasuihkut, sammuta valot käyttämättömistä huoneista jne. Älä osta mitään luotolle, säästä ensin ja sitten voit ostaa.
Meillä sama tilanne. Rahat riittää arjen elämiseen mutta ei matkusteluun. Juuri kun oltiin saatu säästettyä taustalla ajatus että voisi reissussa käydä niin tuli täysin yllättävä meno ja sinne meni nekin säästöt (5000€). Tänä kesänä ei lähdetä minnekään lomalle kotona ollaan. Mulle tämä on ihan ok, olen jo niin tottunut tähän että juuri kun kuvittelee saavansa jotain kivaa niin se viedään se nenän edestä. Eniten harmittaa teini-ikäisen lapsen puolesta. Kaikki kaverit käy etelässä ja hän ei pääse. Myös vuodet vierii että lapsi ei kohta edes haluaisi lähteä vanhempien kanssa reissuun.
Teillä on pienet tulot. Meillä on nettotulot noin kaksinkertaiset teihin verrattuna. Lisäksi olemme saaneet ihan virallista ennäkkoperintöä, josta on verot maksettu huomattavia summia(satoja tuhansia euroja) joten meillä on hyvin turvattu taloudellinen tilanne. Näistä ei tietenkään puhuta kenellekään. Siksi rahankäyttömme on lapsiperheenäkin huolettomampaa kuin joillakin. Emmekä elä luotolla. Sijoituksia on perheellämme noin sata tuhatta euroa, tietysti niiden autojen ja talon lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:55"]Teillä on asiat hyvin. Ne matkustelijat riutuu veloissa.
[/quote]
:'D Vitsi mikä älynväläys! Jos matkustaa niin riutuu veloissa..
Meillä samat nettotulot. Mies tienaa n. 1000€ mua enemmän kuukaudessa ja 700€ säästöön joka kuukausi. Mulla menee kaikki mikä tulee. Kaikkea "pakollista" on, jota ei kukaan sponsoroi. Meikit, hiustenhoito, kampaajakulut, ruoka, sukulointi bussilla.. Sinne ne rahat humpsahtaa yllättävän nopeasti. Ruokaan+pikaruokaan+työeväisiin menee jo 250€ (mun osuus). Sit jää n. 450€ kaikkeen muuhun. Ei sillä kuuhun mennä jos tulee yhtään ylimääräisiä menoja.
Matkoihin otan aina lainaa (käydään 2 kertaa vuodessa), muuten en luottokorttia vinguta. Mä oon ihan samaa ihmetellyt, tuntuu että monella on varaa sisustaa+ostaa merkkivaatteita+syödä ulkona jatkuvasti´+matkustella. Toki jos tienaisin sen 700€ enemmän nettona, niin olis mullakin varaa. Valintojen maailma.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:16"]
[/quote]
Ei ole. Joillakin on, mutta monien luksuslaukut ja matkat on rahoitettu pikavipeillä ja luottokorttiveloilla. Vai miksi luulet että maksuhäiriöt ovat lisääntyneet rajusti? Monet ihmiset eivät osaa mitoittaa kulutustaan talouteensa, se vain näyttää siltä että heillä on varaa. Merkkitavaroista tehdään numero, mutta huomaatko miten monet ovat niitä ilman? Miksi ihmisellä edes pitäisi olla kalliita merkkitavaroita? En tarkoita ettei niitä saisi olla tai että siinä olisi jotain väärää, mutta jos sinulle ei ole kerta kaikkiaan varaa johonkin, jonka puuttuminen ei uhkaa terveyttäsi, niin voisitko opetella olemaan onnellinen ilman sitä ja arvostaa sitä mitä sinulla on?
Sinä elät säästeliäästi ollaksesi rikas asunnon omistaja myöhemmin. Toiset elävät elämänsä jo ennenkuin ovat vanhoja eivätkä säästele vanhuuden varalle.
Eipä oo mullakaan varaa mihinkään ylimääräiseen. Matkalle tekisi mieli, mutta huomenna tulevat lomarahat menevät aika tarkkaan imuriin, ja auton katsastus- ja huoltokuluihin. Juu, vähävaraisella ei tietenkään tulisi olla sitä autoa, mutta se oli halpa, ja sukulaismies huoltaa sen. :)