Nyt kesällä opeteltava ruoan kasvattamista. Mitä siemeniä kannattaa hankkia?
Herne, porkkana, pavut, lanttu, peruna.. Jotain helppokasvuista ja ravitsevaa?
Ituja olen joskus kasvattanutkin ihan lasipurkissa mm. Sinimailasesta. Sillä tavoin saa talvellakin tuoretta ravinteikasta syötävää.
Marjapuskia on omasta takaa, ensi kesänä varmaan viimein opeteltava säilömistä (ilman pakastinta siis).
Kaikenlaisia ryynejä, hiutaleita, nuudeleita, makaronia, pähkinöitä vois hamstrata tiiviisiin isoihin muovisiin säilytyslaatikoihin mökille sängyn alle vaikka kuinka paljon.
Ja toki säilykkeitä. Esim. 100 purkkia hernekeittoa.
Muita ideoita?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mansikka ei loppupeleissä hirvittävästi vaadi. Humalia, selleriä, etelämpänä fenkolia, kirsikkapuut kasvaa hyvin ja omenat, monenlaisia yrttejä voi laittaa ja chili kasvaa kohtuu vaivatta.
Joopa joo, todella ravitsevaa. Voi luoja.
Onhan ne. Toiset enemmän kuin toiset.
Mitäköhän ravintoa sinä kuvittelet noista saavasi? Mansikoista, kirsikoista ja omenoista sokeria kyllä ja hiukan c-vitamiinia. Siinäpä ne. Montakohan päivää noilla eläisi? Paljonko noita pitäisi kasvattaa, jotta saisi edes muutaman päivän energiatarpeen tyydytettyä? Ketjussa puhutaan ruoan kasvattamisesta omaan tarpeeseen, jollet vielä huomannut.
C-vitamiinia, mangaania, potassiumia, K-vitamiinia, B6-vitamiinia, kalsiumia, rautaa, magnesiumia, fosforia, sinkkiä, tiamiinia, riboflaviinia, niasiinia. Ja tietysti energiaa, makua ja iloa elämään. Ei kaiken tarvi maistua ja näyttää paskalta (muista myös psykologinen terveys).
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt myös lihaa niin kannattaa hankkia muutama kani, yksi uros riittää useammalle naaraalle ja poikaset kasvavat muutamassa kuukaudessa teuraskuntoon. Heinän niille saa kerättyä pieneltä alalta talviruokintaankin.
Sairasta touhua. Pitää olla aikamoinen julmuri, että pystyy moiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkurpitsa kasvaa kuin rikkaruoho, kunhan esikasvattaa ja suojaa hallalta. Onnistuu poropeukaloltakin. Tarvii vaan neliömetrin tilaa per taimi.
Muita aloitteleville sopivia ovat mielestäni peruna (kasvaa vaikka ämpärissä), kyssäkaali, salaatti, punajuuri.
Porkkana, palsternakka, retiisi, sipuli ovat tuholaisten herkkua ja sen takia mielestäni liian vaivalloisia. Porkkanasta kyllä on joitain tuholaisille immuuneja lajikkeita.
Kohopenkki ja paljon palanutta hevosen kakkaa auttaa myös paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt myös lihaa niin kannattaa hankkia muutama kani, yksi uros riittää useammalle naaraalle ja poikaset kasvavat muutamassa kuukaudessa teuraskuntoon. Heinän niille saa kerättyä pieneltä alalta talviruokintaankin.
Miten niin? Kun itse kasvattaa pystyy järjestämään hyvät elinolosuhteet ja tietää mitä syö, miljoona kertaa paremmat olot niille voi järjestää kuin broilereilla on elinaikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Kun itse kasvattaa pystyy järjestämään hyvät elinolosuhteet ja tietää mitä syö, miljoona kertaa paremmat olot niille voi järjestää kuin broilereilla on elinaikanaan.
Joo, hoidat hyvin, silittelet ja pulttipyssyllä päähän. Putin tekee ihan samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kaupan jauhelihakaan ole vanhuuteen kuollutta.
Palkokasvit kasvaa yleensä tosi helposti ja ovat ravitsevia. Mä olin itse ihan pulassa kesäkurpitsojen kanssa - mulla oli 4 kasvia ja ne pukkasi niin paljon kurpitsoita, etten tiennyt mitä tehdä niillä enää.
Kirsikkatomaatitkin tuli hulluiksi kun laitoin ne vihdoin alkukesästä ulos. Aluksi näytti ettei tule mitään, mutta sitten ne alkoi kukkia ja tekivät valtavan sadon. Tomaatit pitáä idättää jo tosi aikaisin, olisi aika jo.
Kotivaran hankkimisessa kannattaa pitää tarkasti mielessä se, että mitä teillä syödään. Ei kannata ostaa 50 purkkia nötköttiä, jos sitä ei suostu syömään edes perheen koira - ei siitä tule koskaan herkkua.
Kuiva-aineissa kannattaa myös satsata siihen, mitä syödään. Kauran kanssa kannattaa olla varovainen, se on rasvaista ja etenkin kaurajauhot härskiintyvät helposti. Samoin pähkinät, mantelit jne eivät säily loputtomiin.
Sen sijaan valkoinen riisi, valkoinen pasta ja nuudelit säilyvät maailman tappiin. Kannattaa myös hankkia runsaasti suolaa ja sokeria - niillä se säilöntä onnistuu, ja etikkaa voi myös ostaa isoissa kanistereissa. Ehkä ruokaöljyäkin - sekään ei kyllä säily kovin kauaa.
Ja sitten yksi oleellinen asia: käytä varastoa, ettei siellä mikään oikeasti vanhene. Kun ostat jotain uutta, niin käytä vanhin pois.
Leivonnassa kannattaa satsata hapanjuureen, eipähän tarvitse ostaa hiivaa eikä leivinjauhetta.
Lisäksi tosiaan säilytysastioita, lasiset ovat tuholaisten kanssa hyviä, mutta tiiviit muoviastiatkin käyvät, kunhan vaan tarkkailee, ettei kukaan järsi niitä rikki.
Hilloja varten tiiviskantisia purkkeja jne.
Kasvisten kasvatuksessa se, mikä on helppoa, riippuu hirveän paljon siitä, mihin kasvuvuöhykkeeseen alue kuuluu, mikä on paikallinen mikroilmasto ja mitkä ovat pihan kasvuolosuhteet - onko maa tiukkaa savea, hyvää hiesua vai raskasta multaa. Vai rutikuivaa hiekkaa.
Herne ja härkäpapu ovat yleensä todella helppoja kasvatettavia, tarvitsevat ehkä vähän tukea. Muut pavut (leikkopavut, vahapavut, ruusupavut) ovat usein tosi satoisia, mutta ne vaativat esikasvatuksen eivätkä siedä hallaa lainkaan. Porkkana on minun mielestäni tosi helppo, meillä ei koskaan ole ollut esimerkiksi porkkanakemppiä. Sipulit, valkosipuli (valkosipuli istutetaan muuten syksyllä), mangoldi, lamopinaatti (uudenseelanninpinaatti), erilaiset salaatit ja yrtit. Avomaankurkku, kurpitsat (myös kesäkurpitsa ja halloweenkurpitsa) ovat satoisia ja etenkin talvikurpitsat säilyvät sinällään viileässä varastossa pitkään. Kurpitsansiemenetkin ovat syötäviä!
Herneissä kannattaa huomioida, että sokeriherne ei sitten ole varsinaisesti mikään soppaherne, vaan se olisi tarkoitus syödä koko palko nuorena kesällä. Silpoydinherne tai peltoherne on se, mitä kannattaa kasvattaa, ja nimenomaan kuivana säilytystä varten (niitähän voi sitten kasvattaa talvella myös versoiksi, niin ei tarvitse pelkkää rokkaa).
Monia kasviksia voi kuivata, lehtivihannekset voidaan kuivata ja jauhaa viherjauheeksi, jota on helppo sekoittaa moniin ruokiin ja esimerkiksi pannukakku/lettutaikinaan ja leipätaikinaan. Kurpitsaa on helppo kuivata, ja meillä koira tykkää kuivatusta kesäkurpitsasta herkkuna.
Ja se peruna. Myös punajuuri on helppo. Retiisi voi olla ötökkämagneetti, mutta toisaalta se on monikäyttöinen, sitä voi syödä ituina, versoina, sen lehdet ovat syötäviä, tietenkin se juuripallura mutta myös siemenpalot! Niitä voi myös säilöä, ja krassinsiemenet myös. Kannattaa nimittäin kasvattaa myös kukkivia kasveja pölyttäjien houkuttelemiseksi.
Pihaan kannattaa marjapuskien lisäksi hankkia raparperi, se on mukavaa tuoretta kasvista jo aikaisin keväällä. Raparperiä voi käyttää myös vihannesten tapaan esimerkiksi wokeissa. Raparperisima on todella hyvää!
Ja tietenkin hedelmäpuita, kasvuvyöhykkeestä riippuen omenaa, päärynää, luumua, kirsikkaa, aprikoosia...
Jos pihassa on siperianhernepensaita, niin niiden palot ovat syötäviä! Samalla lailla kuin muutkin pavut, nuorina kokonaiset palot keitettynä. Ja jos vaan kasvuolosuhteet antaa periksi, niin pähkinäpensaat olisivat hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kaupan jauhelihakaan ole vanhuuteen kuollutta.
Mistä kumppanisi tietää, ettet läjäytä häntä pulttipyssyllä päähän silittämisen jälkeen? Entä lastasi?
Vierailija kirjoitti:
Mansikka ei loppupeleissä hirvittävästi vaadi. Humalia, selleriä, etelämpänä fenkolia, kirsikkapuut kasvaa hyvin ja omenat, monenlaisia yrttejä voi laittaa ja chili kasvaa kohtuu vaivatta.
Yrteillä ja chileillä se maha täyttyy. Mitä tehdään humalasta?
Jos oikein pitkäaikaissuunnitelma olisi, niin kannattaisi myös opetella kasvattamaan ja käsittelemään tupakkaa (virginiantupakka) ja höpöheinää. Vaikka niitä ei itse käyttäisi, niin vaihtokaupan välineenä ovat arvokkaita. Ja hampu käy myös kipulääkkeenä ja puudutusaineena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä se luonnosta vieraantuminen teettää. Kani on erittäin ekologinen vaihtoehto, koska ne lisääntyy nopeasti ja helposti ja niiden ruokkiminen on edullista. Olen ihan tosissani harkinnut lihakanien hankkimista, mutta haluaisin myös opetella käsittelemään niiden nahat. Se on mun tavoite tälle vuodelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrteillä ja chileillä se maha täyttyy. Mitä tehdään humalasta?
Humala on oleellinen mauste oluessa, mutta sitä voi käyttää myös rauhoittavana yrttiteenä, oli sillä vissiin muitakin käyttökohteita luonnonlääkinnässä. Mesiangervo toimii lievänä särkylääkkeenä, ja pajunkuortakin voi käyttää.
Ruuassa on tärkeää sen sisältämä energia, ravinteet ja MAKU. Siksi yrtit, chili (myös livästi antibakteerinen, anti-inflammatorinen ja toimii kipulääkkeenä etenkin paikallisesti - ihan on apteekeissa myytävänä kapsaisiinilaastareita), valkosipuli jne ovat tärkeitä keittiöpuutarhan kasveja. Papupata suolalla maustettuna on joo syömäkelpoista, mutta chilillä, persiljalla ja valkosipulilla maustettuna onkin jo chili sin carnea ja sitä syö iloisella mielellä. Jauhoja, vettä ja suolaa ja sinulla on jotain leivän kaltaista. Sipaisepa siihen leivän pintaan öljyä ja valkosipulia ja jotain yrttiä, ja sinulla on valkosipulileipää!
Lisäksi yrtit usein ovat voimakastuoksuisia ja karkottavat tuhohyönteisiä, joten niiden kasvattaminen on todella hyödyllistä jo pelkästään sekin takia.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei hinnasta nyt kyse vaan omavaraisuusasteen kasvattamisesta maailmantilanteen vuoksi.
Mitä ravitsevaa ja helpohkoa kasvatettavaa, jota voi syödä (ja säilöä)
Ap
No eikö sinusta siihen omavaraisuusasteen kasvattamiseen aika olennaisesti liity esimerkiksi veden, lannoitteiden ym. hinta? Vai meinasitko että oma pissi riittää kastelu- ja lannoitusvedeksi? Kyllä sille itse kasvatetullekin jokin hinta aina tulee, ellet sitten kastele sadevedellä ja ole lannoittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä se luonnosta vieraantuminen teettää. Kani on erittäin ekologinen vaihtoehto, koska ne lisääntyy nopeasti ja helposti ja niiden ruokkiminen on edullista. Olen ihan tosissani harkinnut lihakanien hankkimista, mutta haluaisin myös opetella käsittelemään niiden nahat. Se on mun tavoite tälle vuodelle.
Olen asunut koko ikäni maalla. Pientilalla, jossa kasvatettiin joka kesä mullikka tai kaksi teuraaksi. Syön mielelläni riistaa, jota saan vastineeksi siitä, että metsästysseura voi käyttää metsääni jahdissaan.
Ja silti en kykene katkaisemaan kanan kaulaa tai kasvattamaan lihakaneja. Kummisedälläni oli lihakaneja, kun olin lapsi, ja olihan ne ihan hyvänmakuisia, mutta en vaan itse kykene lihantuottajaksi.
En pidä itseäni luonnosta vieraantuneena, mutta valitettavasti tuossa suhteessa olen nössö ja pelkuri. Kalan pystyn juuri ja juuri kalauttamaan hengiltä.
Pontikkapannun valmistus tuli mieleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen pärjää kasviksilla. Ei tarvitse tappaa toisia olentoja.
Leikkopavut kasvavat hyvin ihan siemenestä, ilman esikasvatusta ainakin Mikkelin korkeudella. Ovat tosi satoisia.