Nyt kesällä opeteltava ruoan kasvattamista. Mitä siemeniä kannattaa hankkia?
Herne, porkkana, pavut, lanttu, peruna.. Jotain helppokasvuista ja ravitsevaa?
Ituja olen joskus kasvattanutkin ihan lasipurkissa mm. Sinimailasesta. Sillä tavoin saa talvellakin tuoretta ravinteikasta syötävää.
Marjapuskia on omasta takaa, ensi kesänä varmaan viimein opeteltava säilömistä (ilman pakastinta siis).
Kaikenlaisia ryynejä, hiutaleita, nuudeleita, makaronia, pähkinöitä vois hamstrata tiiviisiin isoihin muovisiin säilytyslaatikoihin mökille sängyn alle vaikka kuinka paljon.
Ja toki säilykkeitä. Esim. 100 purkkia hernekeittoa.
Muita ideoita?
Kommentit (43)
Juureksia vaikka kaikki mahdolliset. peruna sipuli on halpaa ja oikeastaan porkkanatkin että kannattaako? tietysti jos on mielenkiintoa. Sitä mitä tietty ite eniten kaipaa. Myynnin suhteen sijoittaisin punajuuri, lanttu, maa-artisokka jopa ihan tavallinen artisokka mutta se taitaa olla hiukan hankala. juuriselleri, härkäpapu, lamopinaatti, juuripersiljaJotkut kasvattaa sieniäkin. Hernekeitto kannattaa tehdä kuivatuista herneistä. kai niitä purkkijuttujakin vois ostaa mutta onko hyvä ja loppujen lopuksi edes halpoja kun katsoo kokonaisuutta?
Punaisia karviaisia,viinimarjoja omenapuita. Eiköhän ne oo aika omavaraisia.
Kurkunsiemeniä. Kurkut on niin kalliita, että pitäisi kasvattaa itse 😒
sebasköör kirjoitti:
Juureksia vaikka kaikki mahdolliset. peruna sipuli on halpaa ja oikeastaan porkkanatkin että kannattaako? tietysti jos on mielenkiintoa. Sitä mitä tietty ite eniten kaipaa. Myynnin suhteen sijoittaisin punajuuri, lanttu, maa-artisokka jopa ihan tavallinen artisokka mutta se taitaa olla hiukan hankala. juuriselleri, härkäpapu, lamopinaatti, juuripersiljaJotkut kasvattaa sieniäkin. Hernekeitto kannattaa tehdä kuivatuista herneistä. kai niitä purkkijuttujakin vois ostaa mutta onko hyvä ja loppujen lopuksi edes halpoja kun katsoo kokonaisuutta?
Tässä ei tainnut olla kyse hinnasta vaan saatavuudesta
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosiaan, että kasvattaminen on ilmaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keväästä taas halpenee, kesällä saa taas euron kilo.
Näillä sähkön (lämmitys, valaistus) hinnoilla ymmärrän korkean hinnankin. Ei kukaan halua tappiolla kasvattaa.
Juu, ei hinnasta nyt kyse vaan omavaraisuusasteen kasvattamisesta maailmantilanteen vuoksi.
Mitä ravitsevaa ja helpohkoa kasvatettavaa, jota voi syödä (ja säilöä)
Ap
Kesäkurpitsat olen saanut kasvamaan hyvin.
Mansikka ei loppupeleissä hirvittävästi vaadi. Humalia, selleriä, etelämpänä fenkolia, kirsikkapuut kasvaa hyvin ja omenat, monenlaisia yrttejä voi laittaa ja chili kasvaa kohtuu vaivatta.
Vierailija kirjoitti:
Mansikka ei loppupeleissä hirvittävästi vaadi. Humalia, selleriä, etelämpänä fenkolia, kirsikkapuut kasvaa hyvin ja omenat, monenlaisia yrttejä voi laittaa ja chili kasvaa kohtuu vaivatta.
Joopa joo, todella ravitsevaa. Voi luoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne. Toiset enemmän kuin toiset.
Kesäkurpitsa kasvaa kuin rikkaruoho, kunhan esikasvattaa ja suojaa hallalta. Onnistuu poropeukaloltakin. Tarvii vaan neliömetrin tilaa per taimi.
Muita aloitteleville sopivia ovat mielestäni peruna (kasvaa vaikka ämpärissä), kyssäkaali, salaatti, punajuuri.
Porkkana, palsternakka, retiisi, sipuli ovat tuholaisten herkkua ja sen takia mielestäni liian vaivalloisia. Porkkanasta kyllä on joitain tuholaisille immuuneja lajikkeita.
Kannattaa myös opetella keräämään sadosta siemenet talteen. Porkkana esimerkiksi on kaksivuotinen kasvi ja tekee siemenet vasta toisena vuotena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän ravintoa sinä kuvittelet noista saavasi? Mansikoista, kirsikoista ja omenoista sokeria kyllä ja hiukan c-vitamiinia. Siinäpä ne. Montakohan päivää noilla eläisi? Paljonko noita pitäisi kasvattaa, jotta saisi edes muutaman päivän energiatarpeen tyydytettyä? Ketjussa puhutaan ruoan kasvattamisesta omaan tarpeeseen, jollet vielä huomannut.
Jos lapsia, niin kokispullonkorkkeja, mikropitsanalkuja ja lasagnentaimia.
Anteeksi, en voinut vastustaa kiusausta🤓
Sitä itse kasvattamaani. 🤤
Nuudelit ja makaroonit on tyhjää energiaa sisältävää höttöä, joten ehkä ei kannata hommata niitä viemään turhaa tilaa kaapeista
Ei mulla muuta ku että oot ap hieno ja onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän ravintoa sinä kuvittelet noista saavasi? Mansikoista, kirsikoista ja omenoista sokeria kyllä ja hiukan c-vitamiinia. Siinäpä ne. Montakohan päivää noilla eläisi? Paljonko noita pitäisi kasvattaa, jotta saisi edes muutaman päivän energiatarpeen tyydytettyä? Ketjussa puhutaan ruoan kasvattamisesta omaan tarpeeseen, jollet vielä huomannut.
Kyllä niillä elää. Salaatinlehtiä, viinimarjoja, mansikoita, kurkkuja, yrttejä, versoja jne. mitä nyt sattuu olemaan kasvanutta ja syöntikypsää. Syksyä kohti tomaatteja, vattuja jne. Ei päivässä paljoa tarvitse säilyäkseen hengissä. On ihan eri asia kaivaa ravintotaulukkoa esiin ja mittailla montako grammaa tarvitsisi sitä tai tätä ja syödä sitä mitä on. Luonnosta saa lisäksi sieniä ja marjoja jos on paikat tiedossa mistä hakee.
Kasvata sitä mitä syöt. Helppoja aloittelijalle on peruna, maa-artisokka, härkäpapu, sipuli, porkkana, nauris.