Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto Englantiin

Vierailija
14.07.2015 |

Täytän vasta parin kuukauden päästä 18 ja lukiokin loppuu vasta 2 vuoden kuluttua. Monta vuotta mielessä on kuitenkin ollut ajatus, että jos lähtisin yliopistoon ulkomaille. Aluksi halusin Amerikkaan, mutta kun lähdin ottamaan asioista selvää ja ajattelin järjellä, se on ehkä liian kaukaa haettu unelma (lukukausimaksut todella suuret). Englannissa oon muutaman kerran käynyt (Lontoossa vain), mutta syyslomalla menen Liverpooliin.
Olen katsellut eri yliopistoja ympäri Englantia. Lukukausimaksut ovat mielestäni vieläkin aika isoja, mutta huomattavasti pienempiä kuin USAssa (20k vrt. 8k). Ajattelin hakea muutamaan yliopistoon, johon pääsisin ns. heittämällä sisään, mutta toisaalta onko se sitten alisuorittamista?
Raha-asiat (etenkin pankkiasiat) huolettavat. Saisin tehdä osa-aikatöitä 20h viikossa. Kelaltakin tulisi tukea opiskeluiden ajan. Onko kenelläkään kokemusta/käytännön vinkkejä ulkomaille muutosta?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa ei ole ammattikorkeakouluja, vaan siellä yliopistot kattavat sekä ne ns. yliopistot että ammattikorkeakoulut. Kaksi kaveriani on suorittanut Englannissa sikäläisen yliopistotutkinnon, ja kuinka ollakaan, molemmat ihan normiajassa eli neljässä vuodessa, mikä nyt Suomessa ei vielä olisi yliopistotutkintoa nähnytkään. Mutta siellä ei tunneta ammattikorkeakouluja. Ihan sama kun Suomessa vaan päätettäis, että ammattikorkeakouluista puhutaan myös yliopistoina, eikä vain korkeakouluna.

Vierailija
22/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 08:18"]Englannissa ei ole ammattikorkeakouluja, vaan siellä yliopistot kattavat sekä ne ns. yliopistot että ammattikorkeakoulut. Kaksi kaveriani on suorittanut Englannissa sikäläisen yliopistotutkinnon, ja kuinka ollakaan, molemmat ihan normiajassa eli neljässä vuodessa, mikä nyt Suomessa ei vielä olisi yliopistotutkintoa nähnytkään. Mutta siellä ei tunneta ammattikorkeakouluja. Ihan sama kun Suomessa vaan päätettäis, että ammattikorkeakouluista puhutaan myös yliopistoina, eikä vain korkeakouluna.
[/quote]
Siis briteissähän lentää yliopistosta ulos jos ei suorita opintojaan tiettyyn tahtiin. Ei tule kuuloonkaan että siellä roikutaan vuosikausia vaan se käydään 3-4 vuodessa tutkinnosta riippuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, kun menivät nostamaan lukukausimaksuja enkuissa.

Oletko harkinnit esim Hollantia? siellä oli joku vuosi taaksepäin lukukausimaksut suht alhaiset, ja siellä myös hyviä yliopistoja. Englannilla pärjää hyvin.

Lontoo on ihana paikka mutta joudut tinkimään tosi paljon suomalaisesta leppoisesta elämäntyylistä, jaat kämpän monen ihmisen kanssa (mikä tietty on hyvä aluksi), matkustus maksaa paljon ja siihen joutuu laittamaan paljon aikaa, kaikki on kallista jos euro-opintotuella elät - jonkun kahvila/pubihomman tarvitset kylkeen, josta saat puntia.

Tarkemmin ajatellen englantiin meno on huono 'sijoitus' nyt, juuri tuon tämän hetkisen punnan/euronkurssin takia. Kokeile muuta eurooppaa? Onnea kuitenkin tähän projektiin!

Välivuoden tietty voisit pitää ja tehdä töitä ja SÄÄSTÄÄ paljon rahaa, se auttaa :)

Vierailija
24/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:57"]

Varaudu myös siihen, että brittiopiskelijat käyttävät paljon huumeita suomalaisiin verrattuna. Kuuluu juhlintakulttuuriin. Jos asut opiskelijoiden kanssa, voi olla ihan normaalia, että päivittäin palaa muukin kuin tupakka ja muuta mukavaa. Mulla tosin kokemusta vain taideyliopistosta, joten meininki saattoi olla vähän äärimmäistä. Kannattaa kuitenkin opetella sanomaan ei ja perustelemaan, miksi ei halua vetää pönttöään niin sekaisin.

[/quote]

ja pointtisi oli?

Kaikilla on omat aivot ja järjen käyttö on sallittu.

Vierailija
25/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 08:54"]Harmi, kun menivät nostamaan lukukausimaksuja enkuissa.

Oletko harkinnit esim Hollantia? siellä oli joku vuosi taaksepäin lukukausimaksut suht alhaiset, ja siellä myös hyviä yliopistoja. Englannilla pärjää hyvin.

Lontoo on ihana paikka mutta joudut tinkimään tosi paljon suomalaisesta leppoisesta elämäntyylistä, jaat kämpän monen ihmisen kanssa (mikä tietty on hyvä aluksi), matkustus maksaa paljon ja siihen joutuu laittamaan paljon aikaa, kaikki on kallista jos euro-opintotuella elät - jonkun kahvila/pubihomman tarvitset kylkeen, josta saat puntia.

Tarkemmin ajatellen englantiin meno on huono 'sijoitus' nyt, juuri tuon tämän hetkisen punnan/euronkurssin takia. Kokeile muuta eurooppaa? Onnea kuitenkin tähän projektiin!

Välivuoden tietty voisit pitää ja tehdä töitä ja SÄÄSTÄÄ paljon rahaa, se auttaa :)
[/quote] En oo oikeestaan muita Euroopan maita edes ajatellut mahdollisiksi opiskelupaikoiksi. Viimeisenä lukiovuotena mulla on oikeastaan vaan kirjoitukset ja pari kertauskurssia, ajattelin mennä töihin silloin. Ap

Vierailija
26/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähtisin. Olin itse au pairina Englannissa nuorempana ja nyt kun olen kahden lapsen äiti, ei olekaan enää helppoa muuttaa ulkomaille. Joskus on käynyt mielessä, että olisi kannattanut opiskellakin Englannissa.

Vierailija
27/27 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelisin tekemään niin, että hakee suomalaiseen yliopistoon ja sitten ekan opiskeluvuoden jälkeen hakee vaihto-opiskelupaikkaa Briteistä. Nykyään todella monet suorittaa osan opinnoistaan ulkomailla. Ja jos sitten oikein ihastuu siihen ulkomailla opiskeluun niin jää sinne sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi